Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Een vraag betreft het 'social Security nummer'(SSN)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Een vraag betreft het 'social Security nummer'(SSN)

Bericht door Dutchstar »

Ik heb even een vraagje wat betreft het Social security nummer.
Mij werd namelijk verteld dat ik deze tijdens de visa-aanvraag in NL kon aanvragen en dit kon ik dan aangeven op één van de formulieren.
Het ssn zou 3 weken na aankomst in Amerika toegestuurd worden. Na 4 weken was er nog niks en nam ik dus contact op me ss office. Ze vertelde me dat ik gewoon mijn ssn moest aanvragen als ik in de US arriveerde en dat verhaal van het aanvragen in NL klopte niet. De regels waren veranderd sinds 9/11. De info staat nog steeds op internet, dat mogen ze onderhand dan wel veranderen.
Ze vertelde me dus ook dat het vanaf aanvraag 6 tot 8 weken kan duren voordat ik een ssn heb.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoelang duurt het gemiddeld. Is dit echt 6 tot 8 weken?
Ik zit namelijk te springen om een baan (want met 1 inkomen rondkomen is niet zo makkelijk, ook hier niet). Zie overal vaccatures die mij interesseren maar kan niet solliciteren. :?
Appie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Appie »

Heb je een Social Security Office in de buurt? Ik ben hier even langsgegaan en heb mijn SSN aangevraagd: na aanvraag kon ik de volgende dag terugkomen en een officiele print out krijgen van mijn nummer (incl. handtekening en stempel van de instantie) en binnen 2 weken had ik de formele SSN-kaart in de brievenbus zitten.

Bij mij (als K1-holder) stond er nu ineens wel bij op: 'authorized for work with DHS approval only'. Terwijl volgens de officiele verklaring van de SSN ik in aanmerking kom voor een volledige vrijstelling van enige extra authorisatie. Enfin hier ga ik morgen nog even voor terug. Met SSN kan ik nu iig een (extra) credit card aanvragen om mijn credit history op te bouwen.
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

Ja, daar zijn we op 13 october geweest. Ze zeiden dat het vanaf dat moment 6 tot 8 weken kon duren. Ook zeiden ze dat ze het ssn niet meer doorgeven voordat ik de kaart heb.
Ik ga morgen maar weer eens bellen en het nogmaals goed navragen.
Misschien dat het per staat verschilt.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Het aankruisen van de 'SSN-optie' op de visumformulieren zou in theorie nog steeds moeten werken, maar in de praktijk gaat het vaak mis. Niet elke Point of Entry (POE) stuurt die aanvraag door naar de social security office. Bij mij was dit ook zo. Ik ben een dag of twee na aankomst naar het Social Security office gegaan en heb een SSN aangevraagd. Dat duurde vervolgens een week of 3, omdat men eerst clearance moest hebben van Homeland Security. Die 3 weken waren in ieder geval stukken beter dan de 2 maanden die het wel kon duren volgens het social security office.

Aangezien jij al een paar weken hier bent, is jouw Homeland Security clearance waarschijnlijk al rond. Het zou voor jou dus misschien wel sneller kunnen gaan dan voor mij.
Life is good in the Tarheel State.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Op deze site staat een hoop informatie en de benodigde formulieren.

http://www.ssa.gov/
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Bij mij duurde het ook een week of 2-3. Ze zei wel dat ik na 2 dagen al een "temporary" kon ophalen, wat ik ook gedaan heb!

Aanvragen SSN als je papieren in orde zijn is zeer eenvoudig.

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

Nou, hier in Alabama lijkt het allemaal niet zo eenvoudig. We zijn dus 13 october bij SS office geweest en heb toen dus ook meteen een SSN aangevraagd. Dat is dus nu al meer dan 2 weken. Maar ja, zij zeiden dan ook dat het 6 tot 8 weken kon duren. Ik ben al sinds 20 sept in Amerika dus mijn Security Clearance zou al rond moeten zijn inderdaad. Ook zeiden ze dat ik geen temporary kon krijgen omdat dat niet meer mag sinds 9/11. Volgens mij zat er op dat moment iemand die niet weet waar ze het over heeft. Chris gaat vandaag weer bellen, hopelijk krijgen we nu iemand anders aan de telefoon.
Ik heb nu nog geen auto en Chris moet overdag werken anders was ik er natuurlijk persoonlijk langs gegaan.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

JaySue schreef:Nou, hier in Alabama lijkt het allemaal niet zo eenvoudig. We zijn dus 13 october bij SS office geweest en heb toen dus ook meteen een SSN aangevraagd. Dat is dus nu al meer dan 2 weken. Maar ja, zij zeiden dan ook dat het 6 tot 8 weken kon duren. Ik ben al sinds 20 sept in Amerika dus mijn Security Clearance zou al rond moeten zijn inderdaad. Ook zeiden ze dat ik geen temporary kon krijgen omdat dat niet meer mag sinds 9/11. Volgens mij zat er op dat moment iemand die niet weet waar ze het over heeft. Chris gaat vandaag weer bellen, hopelijk krijgen we nu iemand anders aan de telefoon.
Ik heb nu nog geen auto en Chris moet overdag werken anders was ik er natuurlijk persoonlijk langs gegaan.
Lijkt er op dat je steeds meer moet zeuren om zaken voor elkaar te krijgem, wordt er soms een beetje moe van. :x
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

JaySue schreef:Nou, hier in Alabama lijkt het allemaal niet zo eenvoudig.
Hoi JaySue,

Heb je al eens goed naar Richard zijn woonplaats gekeken :?: :wink:
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

Rob schreef:
JaySue schreef:Nou, hier in Alabama lijkt het allemaal niet zo eenvoudig.
Hoi JaySue,

Je hebt gelijk, dat heb ik nog niet eens gezien!
Nu vind ik het helemaal raar dat ik een ander antwoord gekregen heb dan Richard want we moeten naar dezelfde SS office en dat is Montgomery (toch richard?).
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

JaySue schreef:
Rob schreef: Hoi JaySue,

Je hebt gelijk, dat heb ik nog niet eens gezien!
Nu vind ik het helemaal raar dat ik een ander antwoord gekregen heb dan Richard want we moeten naar dezelfde SS office en dat is Montgomery (toch richard?).
Denk dat gezien het aantal berichten Richard al een paar jaartjes in Alabama zit, misschien dat er in de tussentijd iets is veranderd?!
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

a4plus schreef:
JaySue schreef: Je hebt gelijk, dat heb ik nog niet eens gezien!
Denk dat gezien het aantal berichten Richard al een paar jaartjes in Alabama zit, misschien dat er in de tussentijd iets is veranderd?!
Ik denk ook dat hij al een tijdje in AL zit.
De regels zijn in iedergeval na 9/11 veranderd (zoals heel veel regels en wetten).
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Hey JaySue,

Ik denk dat er inderdaad na 9/11 wat veranderd is, maar ook ik ben pas na die datum voorgoed naar de VS gekomen, en ik had het SSN echt binnen 2 weken. Ik heb het overigens allemaal via ons locale bureau in Dothan gedaan. Volgens mij regelen hun alles met Montgomery!
Misschien een beetje gaan zeuren, maar eerlijk gezegd, ga ze niet irriteren, dat werkt alleen maar tegen. Ik bleef gewoon heel aardig tegen ze.

Breng ze nog eens een bezoekje zou ik zeggen!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

rperre schreef:Hey JaySue,

Ik denk dat er inderdaad na 9/11 wat veranderd is, maar ook ik ben pas na die datum voorgoed naar de VS gekomen, en ik had het SSN echt binnen 2 weken. Ik heb het overigens allemaal via ons locale bureau in Dothan gedaan. Volgens mij regelen hun alles met Montgomery!
Misschien een beetje gaan zeuren, maar eerlijk gezegd, ga ze niet irriteren, dat werkt alleen maar tegen. Ik bleef gewoon heel aardig tegen ze.

Breng ze nog eens een bezoekje zou ik zeggen!

Richard
Je moet simpelweg in Amerika overal achteraan blijven zitten en niet te lang op antwoord wachten, want dit krijg je niet snel of nooit. Amerikanen zijn heel makkelijk en lopen niet zo hard. Een verschijnsel wat in Nederland ook steeds meer voorkomt, vraag maar eens offertes aan, vaak krijg je geeneens antwoord :(
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

a4plus schreef: Een verschijnsel wat in Nederland ook steeds meer voorkomt, vraag maar eens offertes aan, vaak krijg je geeneens antwoord :(
Ga maar eens solliciteren, onze dochter is op zoek naar een andere werkgever omdat haar contract afloopt (in de horeca zijn het allemaal jaar contracten)
Er zijn al tientallen brieven de deur uit, van een paar bedrijven kreeg ze een uitnodiging voor een gesprek en de rest hoor je niets van, geen kvo, geen dank u we zijn voorzien niets.
Zo is de mentaliteit van de werkgevers tegenwoordig in NL
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Ik heb direct na aankomst hier een ssn aangevraagd voor mijn man. Hij is de visa (e2) holder. Dit kan 4 weken duren hebben ze vertelt. Voor mij moest ik eerst een werk permit aanvragen en dat duurt 120 dagen, dan kan ik en de kinderen pas een ssn aanvragen. Ik kreeg wel een vrijstelling bij de ssn kantoor voor mijn rijbewijs omdat hier in NY je na 30 dagen een NY rijbewijs moet hebben en die kan je pas aanvragen als je een ssn hebt. Ze waren hier wel heel behulpzaam moet ik zeggen, maar wel veel regeltjes.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

peet schreef:Ik heb direct na aankomst hier een ssn aangevraagd voor mijn man. Hij is de visa (e2) holder. Dit kan 4 weken duren hebben ze vertelt. Voor mij moest ik eerst een werk permit aanvragen en dat duurt 120 dagen, dan kan ik en de kinderen pas een ssn aanvragen. Ik kreeg wel een vrijstelling bij de ssn kantoor voor mijn rijbewijs omdat hier in NY je na 30 dagen een NY rijbewijs moet hebben en die kan je pas aanvragen als je een ssn hebt. Ze waren hier wel heel behulpzaam moet ik zeggen, maar wel veel regeltjes.
Leuk om weer van jullie te lezen, wel even de woonplaats aanpassen in je profiel :D
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ik heb begrepen dat je zonder SSN ook moeilijk aan een mobiel telefoonabbonement komt. Wordt niet echt makkelijk gemaakt voor de nieuwe Amerikanen. Lots of Red Tape
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

a4plus schreef:Ik heb begrepen dat je zonder SSN ook moeilijk aan een mobiel telefoonabbonement komt. Wordt niet echt makkelijk gemaakt voor de nieuwe Amerikanen. Lots of Red Tape
Ook met ssn is het moeilijk om een mobiel tel. abb te verkrijgen...het bekende antwoord..geen credithistory..alleen dmv. een flinke deposit krijg je een abb.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

wiepster schreef:
a4plus schreef:Ik heb begrepen dat je zonder SSN ook moeilijk aan een mobiel telefoonabbonement komt. Wordt niet echt makkelijk gemaakt voor de nieuwe Amerikanen. Lots of Red Tape
Ook met ssn is het moeilijk om een mobiel tel. abb te verkrijgen...het bekende antwoord..geen credithistory..alleen dmv. een flinke deposit krijg je een abb.
En als je gewoon een Amerikaanse kennis gebruikt voor een abb.?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer