Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

K-1 of eerst trouwen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
classicomano
Amerika-newbie

K-1 of eerst trouwen?

Bericht door classicomano »

Beste allemaal,

Mijn (nu nog) vriendin is Amerikaans burger. Wij hebben trouwplannen en daarna ons in Amerika te gaan vestigen. Momenteel verblijft zij, na drie jaar in NL bij mij te hebben gewoond, zich al in de VS om een huis en auto etc te zoeken.

Wat is nu de handigste en snelste manier;

- Voor mij om een K-1 visum aan te vragen en naderhand in Amerika te trouwen?
- Of dat zij terugkomt voor een paar weken, hier te trouwen en ik met haar meereis en een greencard aanvraag?

Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen als ik de voorwaarden goed lees. Maar echt iets soortgelijks als onze situatie kon ik niet vinden...

Hopelijk heeft 1 van jullie advies, bedankt vast
USInsider
Amerika-expert

Re: K-1 of eerst trouwen?

Bericht door USInsider »

Met een K-1 Fiancee visum kun je meestal iets sneller in de US gaan naar ik heb begrepen - en je kunt meteen blijven terwijl je je immigratie procedure begint en wordt afgehandeld. Omdat je wettig in de US bent, kun je jouw verzoek voor Status Adjusment (I-485) tegelijk indienen met de I-130 Petitie die je vrouw moet indienen.

Als je in Ned. trouwt en je dan-vrouw gaat terug, moet zij in de US het immigratie proces in werking zetten. Na de goedkeuring van haar I-130 Petitie wordt jullie dossier doorgezonden naar het US consulaat in Ned. en daar afgehandeld via Consular Processing.

Je vrouw moet wel in staat zijn voldoende middelen te hebben om jouw te kunnen onderhouden. Voor K-1 is dat eerst een I-135, maar later moet de I-864 worden getekend en dat is een nogal omvangrijk, juridisch afdwingbaar document. Op de USCIS website kun je de bedragen en de voorwaarden vinden.
Als je vrouw niet aan de voorweaarden kan voldoen kan zij co-sponsors zoeken.
Hier zou eerst trouwen mogelijk voordeel hebben omdat je dan wat jullie in Ned. (ieder ?) op de bank hebt, kunt overzetten naar een joint-account in de US.

Naar ik heb begrepen is de wachttijd in A'dam voor C.P. voor de spouse van een US citizen niet zo veel langer dan de afhandeling van een K-1 petitie (I-129F).

K-1 betekent dat je voor drie fases moet betalen ipv. voor twee, als je voor een huwelijk in Ned. kiest.

Ik hoop dat zich wat mensen melden die of het een of het ander hebben gedaan, en liefst recent.

Dit alles gaat overigens alleen op als er geen hinderende factoren zijn zoals een veroordeling voor eoa. in Ned., een overstay in de US in het verleden, enz. In dat geval doe je er beter aan hulp in te huren van een US immigratie-advokaat voor je welke stap dan ook zet.
classicomano
Amerika-newbie

Bericht door classicomano »

Dank voor de uitgebreide reactie. K-1 zou dan, indien het weinig verschil inhoudelijk gezien qua procedure of wachttijd maakt, onze voorkeur hebben. Support is geregeld, ook co-sponsors. Nog een aanvullende vraag; Ik regel een I-129F pakketje. Wanneer ergens is het medisch onderzoek gepland?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De info die je zoekt kun je vinden op: http://travel.state.gov

Jij kunt niet zelf een I-129 pakketje 'regelen'. De enige die een I-129 Petition for an Alien Fiance kan indienen, is een US citizen - dus jouw as. echtgenote.
Ergens tegen het einde van de procedure zul je een oproep krijgen om op het US Consulaat in A'dam te verschijnen voor je visa intervieuw. Meestal is voor dezelfde dag de medical gepland (door het consulaat) bij de dokter, de panel-physician. In Ned. is dat meestal Dr. Schulz - jr. of sr.
Medical betekent een X-ray - in een ziekenhuis in de buurt van de dokter en het consulaat, je kunt het allemaal belopen - plus lichamelijk onderzoek (met bloed en urine afname). Zorg dat je je inentingsboekje terug vindt ! En wat je tekort komt aan immunizaties/vaccinaties kun je beter tijdig bij je huisarts gaan halen. Anders wordt het allemaal tegelijk erin geramd door de assistente nog voor echte de medical examination begint.
Je moet de X-ray, mogelijke vaccinaties, en het med.exam, allemaal ter plekke en als ik me goed herinner contant, afrekenen.

Voor de groene kaart procedure Adjustment of Status is eveneens de medical examnitation verplicht. Echter als je een med.ex. hebt ondergaan voor je K-1 visum kun je die gegevens bijsluiten in je I-485 pakket - het med.ex. blijft twaalf maanden geldig. Maar de enveloppe met je file moet wel verzegeld zijn en blijven ! (Soms maakt de immigrations ambtenaar de enveloppe toch open, in dat geval moet je in de US opnieuw bloot.)

Ik denk dat in Ned. de geg. van de med.ex. tegenwoordig el. worden doorgegeven aan het consulaat. Dus wees er zelf alert op dat je de geg. meekrijgt (op papier, verzegeld) om in de US opnieuw in te leveren. De resultaten van med.ex. worden doorgegeven op Form DS-3025.
Maar voor AOS moet je wel opnieuw aantonen dat je voldoet aan de vaccinatie-eisen.

Ik hoop dat deelnemers hier die beide procedures hebben doorlopen zich melden ! Want ik weet wat zo ongeveer de voorschriften zijn, maar niet hoe het precies in de praktijk in zijn werk gaat op dit moment.
Ik heb ook van recentelijke gegadigden - maar dat waren geen Ned.landers - gelezen dat ze de kopieën niet kregen en het onderzoek in de US opnieuw moesten laten doen.
Prulletje
Amerika-ontdekker

Bericht door Prulletje »

Hier een recente (bijna 2 jaar geleden?) K1 ervaring. Het medische onderzoek is ongeveer twee weken voor het interview. Het duurt namelijk even voordat de uitslagen bij het consulaat bekend zijn. Daarna vindt het interview plaats. Jouw toekomstige Amerikaanse partner dient de aanvraag in. Veel informatie en de formulieren zijn te vinden op de uscis website: http://www.uscis.gov/

Kijk ook over op visajourney.com voor een tijdlijn en een overzicht van de aanvraag.

Succes!
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Ik heb ongeveer twee jaar geleden het K1 proces doorlopen. Ook Clint heeft dat gedaan. Hij heeft een uitgebreid verhaal op zijn website staan. Ik neem aan dat de procedure nog steeds hetzelfde is.

Mijn greencard (2 geldig) verloopt bijna,dus ik moet ook weer aan de slag. Buiten de tijd die het kost kost het ook redelijk wat geld?

Wanneer denk je aan de procedure te beginnen? Laat me maar weten als je specifieke vragen hebt. Ik zal dan even de boel erop naslaan hoe het bij mij ging. Het is inmiddels alweer even geleden namelijk. Ik moet trouwens zeggen dat als je geen bijzondere heden hebt je het heel goed zelf allemaal kunt invullen.

Weet je al waar je gaat wonen
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
juanita
Amerika-ontdekker

Bericht door juanita »

Het is best moeilijk om de juiste procedure te kiezen. Kan je mijn eigen ervaring delen. Wij hebben voor de K1 procedure gekozen omdat het ons ook tijd gaf om dingen goed te regelen want voor je geëmigreerd bent moet je best veel regelen. Van te voren wisten we dat het een maand of 10 zou gaan duren en achteraf is het sneller gegaan.

Eind februari 2012 heeft mijn man ( toen verloofde) het pakket opgestuurd en het k1 visum had ik begin oktober 2012 in handen. Ik wist van te voren dat het zo lang ging duren hierdoor heb ik in Nederland wel alles goed kunnen regelen voor mijn vertrek zoals vaste baan opzeggen en huis stap voor stap leeg maken. Tijdens deze periode ben ik niet in Amerika geweest maar is mijn man naar Nederland gevlogen.

Na het huwelijk heeft het 8 maanden geduurd voordat ik mijn greencard had.in deze periode mag je niet werken en vrij buiten Amerika reizen je moet hier dan een speciaal visum voor aanvragen. Mijn greencard is voor 2 jaar geldig daarna verleng ik deze met een jaar en kan daarna Amerikaans staatsburger worden. ( dit kan na 3 jaar omdat je met een Amerikaan gaat trouwen)

Het voordeel van de K1 procedure is dat je ongeveer weet hoe lang alles gaat duren want de tijden zijn gemiddeld hetzelfde.Je kan een beetje plannen wat je met je tijd wilt gaan doen en vervolgens je leven hier op kan inregelen zoals afsluiten in Nederland. In mijn geval ik had een vaste baan etc. alvast flink sparen omdat je niet kunt werken tijdens de eerste periode.

Nadeel van het k1 visum is dat bij de grens ze moeilijk kunnen doen als je tijdens de K1 procedure Amerika wilt bezoeken (Maar niet iedereen heeft dezelfde ervaring sommige hadden geen problemen en vroegen ze niks bij de douane)
Eenmaal in Amerika moet je gedurende de wachttijd een visum aanvragen om naar Nederland te vliegen. Want als je tijdens de k1 procedure Amerika verlaat zonder dat visum dan moet je de heel procedure opnieuw opstarten.
Ik schat dat de kosten voor het k1 visum ongeveer 1600 dollar zijn. De hele procedure is makkelijk zelf te doen op http://www.visajourney.com vind je stap voor stap wat je moet doen. Hier kan je ook meer informatie over verschillende visa vinden. De duur en kosten. Wellicht een idee om je vraag daar ook eens neer te leggen.
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Kun je je greencard met een jaar verlengingen? Zoals ik al in een eerder bericht aangaf moet ik begin volgend jaar mijn greencard verlengen. Ik heb er nog niet heel veel op uit gedaan!

Ik ben trouwens drie keer naar Amerika gegaan tijdens mijn K1 procedure, soms met slechts twee weken ertussen. Ik ga elke keer aan dat we bezig waren met het K1 visum en er werd verder nooit vragen gesteld. Ik had volgens mij een werkvergunning voor ik mijn Green Gard had waarmee je mag werken. Het is inderdaad een nadeel dat je het land niet uitmag tijdens de procudure. Zo'n visum kost geloof ik rond de 350$.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Een green card is normaal toch 10 jaar geldig? Dus met 10 jaar verlengen...
Prulletje
Amerika-ontdekker

Bericht door Prulletje »

Ja, je hebt gelijk Aquell, je kunt tegelijk met je (conditionele) greencard aanvraag een aanvraag voor werkvergunning en reisvergunning indienen. Als je alles samen indient hoef je niet extra te betalen voor je werkvergunning en/of reisvergunning. Ik heb de werkvergunning 2 maanden later ontvangen en werkte voordat de greencard was goedgekeurd.

Volgens mij kun je daarna enkel voor 10 jaar verlengen, 1 jaar ben ik niet van op de hoogte.
juanita
Amerika-ontdekker

Bericht door juanita »

Mijn huidige greencard is geldig tot 2015 ze hebben mij bij emigration 2 weken geleden verteld dat de volgende 1 jaar geldig is en ik in 2016 Amerikaans paspoort kan aanvragen. Als ik er voor kies om dat niet te doen dan word de greencard met 10 jaar verlengd. Dus niet met een jaar.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Aquell schreef:Ik heb ongeveer twee jaar geleden het K1 proces doorlopen. Ook Clint heeft dat gedaan. Hij heeft een uitgebreid verhaal op zijn website staan. Ik neem aan dat de procedure nog steeds hetzelfde is.
Voor TopicStarter: Clint is een voormalig moderator van dit forum. Hij is niet meer zo actief op het forum. Het door Aquell genoemde verhaal vind je op http://clinthuinder.tumblr.com/artikel- ... r-de-vs-k1

Succes.
Groet,

Old Faithful
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten krijg je na de CR green card een permanente green card en die is bij mijn weten altijd tien jaar geldig.
Waarom zou men je een g.k. voor een jaar geven ? Ik bedoel, je denkt dat je voor US citizenship wilt gaan, maar zeker weten doe je dat pas al je de aanvrage doet.
Het is wel zo dat wanneer je citizenship krijgt. je g.k. vervalt uiteraard.

Maar mijn vraag was: als je voor je K-1 visum een med. exam hebt ondergaan, hoe krijg je dan die geg. mee om in te sturen voor je Adjustment of Statis (I-485) later in de US ? Krijg je de DS-230 in verzegeld enveloppe automatisch mee ? Of moet je daar zelf om vragen ?

Verder:
Als je je I-485 indient, kun je meteen een verzoek indienen voor Advance Parole Form I-131. Daar zijn dan geen extra kosten voor verschuldigd.
Je kunt ook meteen een verzoek voor een EAD kunt indienen, Form I-765, en de kosten daarvan zijn dan eveneens inbegrepen in de totale fee voor AOS.
File je apart dan kost dat rond de $ 380.
Je hoeft niet te wachten tot je je groene kaart hebt om aan de slag te gaan als je je EAD hebt.

Als ik in bovenstaande ergens de plank missla, laat me dat dan weten svp.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

juanita schreef:Mijn huidige greencard is geldig tot 2015 ze hebben mij bij emigration 2 weken geleden verteld dat de volgende 1 jaar geldig is en ik in 2016 Amerikaans paspoort kan aanvragen. Als ik er voor kies om dat niet te doen dan word de greencard met 10 jaar verlengd. Dus niet met een jaar.
Je krijgt na het "liften" van de "conditions" op je CR-1 een groene kaart die gewoon tien jaar geldig is. Diegene die jou verteld heeft dat je een kaart krijgt die maar voor een jaar geldig is heeft iets uit zijn of haar duim zitten zuigen. Je kan, als partner van een Amerikaan, na drie jaar groene kaart (twee jaar conditional en een jaar non-conditional) je Amerikaans staatsburgerschap aanvragen, maar dat hoeft niet. Doe je dat niet, dan vraag je na tien jaar gewoon een nieuwe groene kaart aan, zonder al die poespas die je met de conditions-lifting had.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En vergeet niet: als je Amerikaan wordt en een Amerikaanse partner hebt, dan kun je ook Nederlander blijven.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Vanka
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Vanka »

oortjes schreef: Maar mijn vraag was: als je voor je K-1 visum een med. exam hebt ondergaan, hoe krijg je dan die geg. mee om in te sturen voor je Adjustment of Statis (I-485) later in de US ? Krijg je de DS-230 in verzegeld enveloppe automatisch mee ? Of moet je daar zelf om vragen ?
De gegevens krijg je tegelijkertijd met de 'bruine envelop' van het visum thuisgestuurd. Er zit een kopie bij van het formulier wat de dokter heeft ingevuld m.b.t. je inentingen en gegevens evenals een cd-rom wat denk ik je röntgenfoto is. Ook zit er een extra kleine envelop in met 'DO NOT OPEN' (een andere dan je visum) die je mee kunt sturen met je AOS aanvraag. Je hoeft tegen die tijd - mits je het binnen een jaar na je medische keuring stuurt - geen nieuwe medische keuring te ondergaan of een I-693 in te vullen.

OT: Ik heb heel recent het K1-process doorlopen. Vorig jaar begin oktober hebben wij onze I-129F opgestuurd en eind april hebben wij goedkeuring (NOA2) gekregen. Dat heeft dus bijna 8 maanden geduurd. Zodra je pakket 3 terugstuurt naar het consulaat in Amsterdam maken ze een afspraak voor je interview (wat ongeveer een maand later is) en je moet zelf bellen voor een medische keuring. Dat is meestal 1 - 2 weken voor de interviewdatum. Na het interview - mits het goedgekeurd wordt - wordt je visum binnen ongeveer een week thuisgestuurd. Als je dit proces doorloopt van het opsturen van de I-129F tot het daadwerkelijk naar de V.S. vliegen met je visum, zou ik rekening houden met 8 - 12 maanden. Dit is wanneer alles 'smooth' verloopt en je geen RFE krijgt. Mocht het sneller gaan is dat mooi meegenomen, maar ga er niet vanuit. Zodra je in de V.S. aankomt en getrouwd bent, moet je een Adjustment of Status aanvragen (en tegelijkertijd kun je een werkvergunning en permissie om te reizen aanvragen zonder daar apart voor hoeven te betalen).

Op dit moment volg ik nog steeds dagelijks berichten op visajourney.com en op dit moment lijkt het erop dat ze 'weer een 'vertraging' hebben opgelopen met IR1/CR1 visa, waar eerder dit jaar een 'vertraging' was met K-1 visa. Als je zo naar tijdlijnen kijkt zal de wachttijd voor beide visa weinig verschil maken. Ook voor een IR1/CR1 visa lijkt het 6 - 12 maanden te kunnen duren wanneer alles 'meezit'.

Oh... en over het trouwen in Nederland en dan mee terugreizen met haar om daar in de V.S. een greencard aan te vragen... Hoe ga je dit uitleggen aan de officer bij het vliegveld?
Als je in Nederland trouwt en dan naar de V.S. wilt komen, hoor je volgens mij een I-130 aan te vragen en een goedgekeurd CR1 visum te hebben. Dat hoort goedgekeurd te worden voor je verhuisd naar de V.S, maar zodra je in de V.S. aankomt kun je meteen een GC krijgen en hoef je geen AOS proces te doorlopen.

Mocht je al in de V.S. zijn op welk visum dan ook en daar gaan trouwen kan je wél een Adjustment of Status aanvragen zonder een van de twee andere processen te doorlopen, maar dit is een minder gangbare manier. (Overigens moet je met deze laatste optie dus ook niet zeggen dat je in de V.S. bent om te trouwen als je niet over een K1 visum beschikt.) Deze laatste optie is ietwat riskant, aangezien je moet kunnen bewijzen dat je bij aankomst niet de intentie had om te trouwen, maar dat je tijdens je verblijf met dat idee op de proppen kwam.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Vanka, dank voor je gedetailleerde uitleg mbt. het medisch dossier !

Even een aanvulling: alleen de US partner kan een I-130 Petitie voor een Alien Relative indienen. Het I-485 Adjustment of Status verzoek wordt ingediend door inderdaad de immigrant-spouse zelf.
Het scenario dat jij schetst - iemand is al in de US op een non-imigrant visium en trouwt - is inderdaad vol risico's. Aangezien zowel VWP als de meeste non-immigrant visums exact dat zijn: je mag niet de intentie hebben om permanent naar de US te emigreren (uitz. zijn H-1B, L-1, O-3) tijdens dat bezoek.
Bovendien is deze aanpak niet mogelijk voor iemand die een US resident trouwt (dus niet een US-citizen). Voor deze spouses is nl. maar een beperkt aantal visums beschikbaar per jaar. Op het moment is de wachttijd kort, maar er zijn jaren geweest dat de wachttijd aanzienlijk was en dat kan weer zo worden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer