Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Opbouw Sociale leven emigrant

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Appie
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Appie »

a4plus schreef: De tip van Europe is goed, ben gemiddeld 5x per dag aan het uitleggen waar ik vandaan kom in de States, I have such a nice dialect :D

Ik ken dat: Netherlands? What state is that?

Ontopic:

ik ben ook nog maar 1,5 maand in Amerika. Ik ken wat mensen via mijn (nu) vrouw maar dat is toch wat oppervlakkiger dan ik in Nederland gewend ben. Mijn ervaringen met Amerikanen is dat ze heel sociaal zijn (heck, een week voordat wij gingen trouwen werd mijn hele familie en vrienden uitgenodigd voor een BBQ door vrienden van mijn schoonouders en zo heb ik nog tal van voorbeelden - mijn familie was erg aangenaam verrast door de overwelmende gastvrijheid van de Amerikanen), maar dat de contacten relatief oppervlakkig zijn (al ligt dit natuurlijk wel een beetje aan de persoon, maar dit is meer een algemeen gevoel wat ik verkregen heb).

Nu ligt dit laatste ook wel een beetje aan mijzelf. Ik ben ook de persoon de kat uit de boom kijkt en vandaaruit verder ontwikkelt - dit heeft vooral te maken met het feit dat ik (zoals door anderen eerder genoemd is) niet over wil komen als een botte Nederlander (zelfs voor een Nederlander schijn ik erg direct te zijn - iets wat over het algemeen Amerikanen absoluut niet zijn). Ook ik ben van mening dat contacten vanzelf wel komen wanneer je gezamelijke activeiten onderneemt met anderen (Amerikanen of niet) zoals werk, sport, buurt etc. Deze contacten zullen ook zeker wel komen.

Via internet hou ik meer dan goede contacten met de Nederlanders, maar ook met Amerikanen en tal van andere buitenlanders - de noodzaak van het opbouwen van een sociaal netwerk waar ik nu woon is er dan ook niet. Al was het alleen al omdat we over 4 maanden toch gaan verhuizen naar een andere staat.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

En hoe ervaren de alleenstaanden die toch helemaal alleen naar Amerika zijn geemigreerd dit? ... Zoals Dennis en Doreen ;)

Sandy
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

Sandy schreef:En hoe ervaren de alleenstaanden die toch helemaal alleen naar Amerika zijn geemigreerd dit? ... Zoals Dennis en Doreen ;)

Helemaal alleen? Poeh, dat lijkt me toch moeilijk.
Ik ben blij dat ik Chris in iedergeval heb.

Ben benieuwd naar hun verhalen.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

kastelke schreef:
Color01 schreef: Dat is moeilijk :)
reepje papier kleven onderaan op je scherm.
Of DVD kijken, en dan kan je instellen dat je het zonder ondertiteling wilt.
Ik herinner me dat Teletekst vroeger een "afplakbalk" had - een pagina met slechts een zwarte balk die de ondertiteling verborg. Dat was echter meer dan tien jaar geleden...
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik ben indertijd in m'n eentje naar New York vertrokken uit Amsterdam. Maar ik had het voordeel dat ik een vak had (journalist) dat me wel dwong om met verschillende mensen contacten te leggen. En dat m'n Engels goed genoeg was om woordspelingen te kunnen maken.

Dat, plus het feit dat ik Nederlander ben, maakte het sociale leven redelijk makkelijk. Voordeel is dat erg veel mensen in New York ergens anders vandaan komen en weten wat het is om ergens nieuw aan te komen. In het Midwesten, zoals ik aan den lijven ondervind in Minneappolis/St. Paul, kent iedereen elkaar al van de kleuterschool en ze hebben buitenstaanders niet nodig. (Klaagt overigens iedereen over, niet alleen buitenlanders).

Ik heb altijd een beetje alleen gestaan, ik had/heb ondanks dat ik in Amsterdam geboren ben en daar t/m de universiteit door het onderwijssysteem gelopen ben, erg weinig (zeg maar geen) echte vrienden.

New York is wat alleen emigreren betreft ideaal, zeker voor een blanke, heteroseksuele, alleenstaande man!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Nien
Amerika-ontdekker

Peggy!

Bericht door Nien »

Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum.. en was even aan het rondneuzen en wat leuk Peggy, dat ik jou hier weer tegen kom :) Je was samen met mij bij in Amsterdam voor de medische keuring voor het visum! Hoe bevalt het in Alabama??

Ik zal me even kort voorstellen voor de anderen (ik zie hier trouwens ook al veel mensen voorbij komen die ik op andere forums ben tegengekomen):
Ik ben Nynke, getrouwd met Steve en we hebben drie zoontjes (van 4, 4 en 2) en we wonen sinds 9 november vlakbij State College in Pennsylvania (precies in het midden van de staat). Ik heb al eerder vier jaar in de VS (Colorado, Maryland en Maine) gewoond gewoond (van 2000-2004) en veel dingen zijn dus wel bekend.

Om nog even op het onderwerp terug te komen.. ik vind dat ik hier veeeeel gemakkelijker contacten maak. Ik heb nu al een aantal mensen ontmoet die ik bijna elke dag zie! (ik moet wel zeggen, dat zijn voornamelijk ook immigranten en we wonen in een universiteitsstadje wat het ook gemakkelijker maakt) en voel me hier dus vrijwel meteen thuis. In NL vond ik het veel moeilijker om te verhuizen..ik voelde me daar in een nieuwe woonplaats in het begin best alleen en vond het moeilijk om contacten te maken. Voor mijn gevoel zijn mensen hier opener, staan meer open voor nieuwe mensen (en nieuwe ideeen).. waarschijnlijk omdat Amerikanen zelf ook over lange afstanden verhuizen en vaak geen familie in de buurt hebben.

Groetjes uit zonnig Pennsylvania!
Nynke
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Hi Nynke,

Welkom op dit forum .. leuk dat je je voorstelt en deelt over je ervaringen. Ik zie dat je ook een tweeling hebt, leuk he?

Pennsylvania lijkt me ook een hele mooie staat .. ik ben er als kind geweest. Veel herinneringen heb ik dus niet : ))
Sandy
Nien
Amerika-ontdekker

Sandy

Bericht door Nien »

Sandy.. heb jij ook een tweeling?! Leuk inderdaad!

En Pennsylvania.. zijn we nu een beetje aan het ontdekken (was er niet echt eerder geweest.. alleen een paar keer doorheen gereden), maar het is inderdaad erg mooi hier!

Groetjes, Nynke
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Nynke,

Wij "kennen" elkaar al langer :). Fijn, dat je het zo naar je zin hebt in Pennsylvania. Jullie zitten nu wel weer dichter bij ons, zit er nog een bezoekje aan Washington in binnenkort? Lijkt me na al die tijd weleens leuk om in persoon te ontmoeten, want we komen elkaar in cyberspace telkens weer tegen ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Petra/VS schreef:Hoi Nynke,

Wij "kennen" elkaar al langer :). Fijn, dat je het zo naar je zin hebt in Pennsylvania. Jullie zitten nu wel weer dichter bij ons, zit er nog een bezoekje aan Washington in binnenkort? Lijkt me na al die tijd weleens leuk om in persoon te ontmoeten, want we komen elkaar in cyberspace telkens weer tegen ;).
Kijk, hier wordt letterlijk sociaal leven opgebouwd :D en zo hoort het ook, vind het jammer dat ik niet in de buurt woon :lol:
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Petra/VS schreef: Misschien dat het door dat minder "outgoing" met mij niet lukte kwa contacten in Nederland. Nu heb ik, via mijn blog, betere vriendschappen daar, dan ooit toen ik er woonde. Hier in de VS daarentegen heb ik een grote schat aan vriendschappen.
Ik vind het eerlijk gezegd ook wat minder "outgoing" hier dan in de VS. Ik heb ook summer courses gedaan in de VS en heb toen een paar leuke mensen ontmoet, waar ik nog steeds contact mee heb (één uit Duitsland, waarvan ik kan zeggen dat het echt mijn beste vriendin is geworden). Misschien was het de situatie, iedereen is alleen, dus sta je misschien meer open, maar ik vond het veel makkelijker om contact te maken daar dan hier. Vind de mensen hier vaak niet echt open staan voor nieuwe contacten. Heb soms het gevoel dat mensen hun vriendenkring hebben en dat is genoeg en dus niet echt open staan voor anderen. Had dat ook heel sterk op mijn werk. Waarschijnlijk ook wel de cultuur waarin ik terecht kwam (want met vorige baantjes vond ik de sfeer altijd erg fijn).

Als je dan opnieuw moet beginnen, heb ik het idee dat het moeilijker in Nederland is dan in de VS. Maar dat is alleen een mening, echt op feiten basseren kan ik dat niet.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

dolphin schreef:
Petra/VS schreef: Misschien dat het door dat minder "outgoing" met mij niet lukte kwa contacten in Nederland. Nu heb ik, via mijn blog, betere vriendschappen daar, dan ooit toen ik er woonde. Hier in de VS daarentegen heb ik een grote schat aan vriendschappen.
Ik vind het eerlijk gezegd ook wat minder "outgoing" hier dan in de VS. Ik heb ook summer courses gedaan in de VS en heb toen een paar leuke mensen ontmoet, waar ik nog steeds contact mee heb (één uit Duitsland, waarvan ik kan zeggen dat het echt mijn beste vriendin is geworden). Misschien was het de situatie, iedereen is alleen, dus sta je misschien meer open, maar ik vond het veel makkelijker om contact te maken daar dan hier. Vind de mensen hier vaak niet echt open staan voor nieuwe contacten. Heb soms het gevoel dat mensen hun vriendenkring hebben en dat is genoeg en dus niet echt open staan voor anderen. Had dat ook heel sterk op mijn werk. Waarschijnlijk ook wel de cultuur waarin ik terecht kwam (want met vorige baantjes vond ik de sfeer altijd erg fijn).

Als je dan opnieuw moet beginnen, heb ik het idee dat het moeilijker in Nederland is dan in de VS. Maar dat is alleen een mening, echt op feiten basseren kan ik dat niet.
Er wordt altijd gezegd dat je sneller vriendschappen maakt in Amerika en dat klopt zeker, daarnaast is uit het oog uit het hart vaak wel het geval, maar in Nederland is dit zeker ook het geval. Ben 2x verhuisd de afgelopen 3 jaar en raakte heel snel een hoop zgn. vrienden kwijt, want 100 km rijden....... Ik heb inmiddels in 2 bezoeken Texas meer vrienden/kennisen dan in Nederland en dat is een lekker gevoel als we over 10 dagen vertrekken naar huis (Texas)
Nien
Amerika-ontdekker

Bericht door Nien »

Petra,We vlogen naar DC, dus ik ben al weer bij je in de buurt geweest (op 8 en 9 november) -we zijn een nachtje wezen logeren bij vrienden in Silver Spring.
En ja, we komen vast wel weer eens in die buurt, ik hou je op de hoogte! :)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer