Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat is mijn diploma waard? En wat kan ik ermee?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
erwin1990
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Wat is mijn diploma waard? En wat kan ik ermee?

Bericht door erwin1990 »

Hallo Allemaal,

Zoals vele droom ik er ook van om ooit naar de VS te emigreren.
Om te beginnen zou ik weleens willen weten wat mijn diploma waard is? Dan laat ik alles m.b.t. visums etc. erbuiten.

Ik heb een Onderwijsassistent MBO niveau 4 diploma. Weet iemand wat dat in de VS waard is? Welke mogelijkheden ik zou hebben in de VS qua werk of studiemogelijkheden?
Wat voor diploma ik nodig heb om in de VS aan het werk te gaan op een basisschool? Kan dat met een behaalde HBO opleiding (PABO) in Nederland?
Of door in de VS naar school te gaan? Wat is de makkelijkste/kortste weg en de verstandigste?

Ik ben zelf 23 jaar en heb dus nog een hele toekomst voor me :wink: :thumbup: .

Hoor graag van jullie.

Gr.

Erwin
Bennogr
Amerika-expert

Re: Wat is mijn diploma waard? En wat kan ik ermee?

Bericht door Bennogr »

Er zijn diplomawaarderende instanties in Nederland, Nuffic bijvoorbeeld.

Wat les geven op Amerikaanse scholen betreft: ik herhaal altijd dat ik een eerstegraadslesbevoegdheid Engels heb en dus op alle niveaus in Nederland les mag geven. Maar in de VS zou ik weer twee jaar terugmoeten naar een universiteit om een Amerikaanse bevoegdheid te halen.

Een studie is daarom een goed idee, kun je tegelijk de VS leren kennen en je bevoegdheid halen. Maar dat kan duur zijn, afhankelijk van de universiteit. Er zijn programma's voor Amerikanen die wat geld krijgen als ze beloven na hun studie een tijd les te gaan geven in gebieden (ook gebieden van steden, in de Bronx bijvoorbeeld in New York) waar het niet zo aantrekkelijk is om voor de klas te staan. Schrijf eens wat opleidingen aan en vraag of buitenlanders ook voor dat soort toelagen in aanmerking kunnen komen. En/of ga hard sparen.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
erwin1990
Amerika-ontdekker

Bericht door erwin1990 »

Dankjewel voor je zeer snelle reactie.

Wat ik uit jouw informatie haal is dat ze in de VS een hoge opleiding vragen indien je voor de klas wilt staan.
Heb je een idee hoeveel jaar ik erover zou doen in de VS? Ik weet namelijk dat het schoolsysteem anders is....

Enig idee welke manieren er allemaal zijn om een studie zoals aangeven kan worden bekostigd?
Sparen is lastig, ik ben al blij met werk hier in Nederland :wink: . In de Bronx, New York voor de klas staan zie ik eigenlijk ook niet zitten :? .

Er zullen toch ook wel manieren zijn waardoor je niet aan het einde van de studie, en de rest van je leven, met een hoge studieschuld zit?
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Erwin: als die manieren er al zijn, dan zullen daar in principe eerst amerikanen voor in aanmerking komen. Bot gezegd kun jij (edit: met je huidige diploma) de amerikaanse samenleving niet iets bijzonders bieden wat een amerikaan niet net zo goed zou kunnen.

Los van wat je diploma waard is mbt erkenning in de USA, heeft het in ieder geval weinig tot geen waarde ivm het krijgen van een werkvergunning.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Niet noodzakelijkerwijs een hoger diploma, een ANDER diploma. En inderdaad: studeren zal niet goedkoop zijn. En het is ook niet zo dat je in aanmerking komt voor een groene kaart. Maar misschien dat je tijdens je studie tegen een aardige mannelijk/vrouwelijke Amerikaan(se) oploopt. Dat maakt alles een stuk makkelijker.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
erwin1990
Amerika-ontdekker

Bericht door erwin1990 »

Bedankt voor jullie reacties :thumbup: .

Weten jullie of er, net zoals in Nederland (LOI, NTI, NHA), ook avondscholen of thuisstudies zijn in de VS?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dit geeft je een idee als je een buitenlands diploma hebt en in het onderwijs in Florida wilt werken: http://www.fldoe.org/edcert/foreigntrained.asp
Overal zullen ze een beetje andere eisen hebben.
Privescholen kunnen mensen aanwerven die niet de Amerikaanse credentials hebben. Maar dan moeten jouw kwalificaties wel in hun kraam passen en het levert je ook maar een tijdelijke werkvergunning op.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
erwin1990
Amerika-ontdekker

Bericht door erwin1990 »

Ik zal eens verder op onderzoek uitgaan, bedankt voor jullie hulp.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

erwin1990 schreef:Weten jullie of er, net zoals in Nederland (LOI, NTI, NHA), ook avondscholen of thuisstudies zijn in de VS?
Avondscholen zijn er hier ook, maar meestal erg laag niveau. Heb nog nooit Bachelor's in education gezien. Meestal is het GED en dan een simpele vervolg opleiding om snel een slechtbetaalde baan te kunnen zoeken.

Je kan hier trouwens wel heel makkelijk een diploma online halen. Ik ben net klaar met m'n Bachelor's via Ashford online. Je kan trouwens ook in het buitenland naar een Amerikaanse online university gaan. Doen heel veel active duty mensen omdat hun baas betaalt. Wat het kost verschilt per degree maar kan flink oplopen. En je kan geen teaching certificate online doen, dat examen moet je in real life doen. Je kan wel de voorbereidingen online doen.

En wat je nodig hebt om les te mogen geven verschilt heel erg per staat en welk niveau je wilt lesgeven. Zo kan je in Utah met een high school diploma of GED preschool teacher worden. Hier in Florida heb je minstens je Bachelor's nodig en je moet een examen doen via de DoE. De regels voor elementary, middle (junior high in sommige staten), en high school zijn ook niet overal hetzelfde.
erwin1990
Amerika-ontdekker

Bericht door erwin1990 »

Dankjewel voor de informatie.

Een avondschool is dus dan niet zo'n goed idee, begrijp ik uit jouw verhaal.
Dan zou het dus beter zijn om in de VS een bachelor opleiding te volgen (dagopleiding) om voor de klas te mogen staan, dan weet je namelijk zeker dat je ruim de keuze hebt om ergens aan de slag te gaan. Hoe hoger de opleiding hoe meer mogelijkheden, zoals overal 8) .

Of is een nederlandse PABO ook genoeg voor de VS? Is ook Bachelor, HBO niveau.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kijk ook even naar de werkloosheidscijfers van leerkrachten in de US...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Er worden wel veel antwoorden gegeven, maar ik mis mijns inziens nog iets. Gaat het hier om de waarde van dit diploma om op basis van dit diploma naar de VS te verhuizen, of is het de vraag wat het diploma waard is als TS al in de VS is?
erwin1990
Amerika-ontdekker

Bericht door erwin1990 »

Het zou er dan om gaan om met dit diploma naar de VS toe te gaan.

Kun je mij uitleggen wat het verschil is? Het maakt voor de waarde van het diploma toch niet uit of ik vanuit Nederland naar de VS ga of daar al ben?
Overigens heb ik gezocht m.b.t. werkloosheidcijfers leraren in de VS, maar kan daar niets over vinden. Iemand een idee waar te kijken? Op google vind ik het niet.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ja, dat maakt heel erg uit. Als je niet gaat trouwen met een US Citizen en ook de DV Lottery niet wint zal je via een baanaanbod naar de VS moeten gaan. En dan heb je aan dit diploma niets, want je zal niet aan de H1-B eisen voldoen. Zie ook dit plaatje. En lees mijn standaardlijstje eens:

Deze opties zijn er om naar de VS te kunnen:

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
3) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
4) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
5) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer.
6) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.

Je zal dus een baan moeten bemachtigen om een verblijfsvergunning te krijgen, of een van de andere opties.
erwin1990
Amerika-ontdekker

Bericht door erwin1990 »

Ze hebben in ieder geval een goed immigratiebeleid :D .

Lastig zal het zeker worden, maar ik zal mijn mogelijkheden eens bekijken.

Bedankt voor je reactie :thumbup: .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer