Wat betreft schoonfamilie; dat is
niet mijn ergernis. De Amerikaanse 'suck it up' en 'pick your battles' (die ik al eerder noemde) des te meer. En ja... helaas als je schoonfamilie Amerikaans is, kennen ze daar ook een houtje van. Overigens merk ik het ook bij vrienden, vreemden maar soms ook bij m'n man.
Om dan maar even met een paar voorbeelden te komen:
- Wij hebben van augustus 2013 tot april 2014 in hetzelfde huis gewoond als mijn schoonzus, haar zoontje en haar vriend. Dat is op zich geen probleem, want echt waar, ik kan het over het algemeen heel goed met haar vinden. Met elkaar in 1 huis wonen is een ander verhaal. Haar zoontje is nu bijna 2 en ik hou van m'n neefje, begrijp me niet verkeerd. Als het je eigen kind niet is, is het toch anders. Als ik meerdere keren per nacht wakker wordt, omdat hij nog steeds niet door kan slapen. Als ik iedere keer z'n geblèr moet aanhoren, omdat hij niet krijgt wat hij wilt (eten, spelen, bed, etc.). Dan geeft mama maar weer toe. Dan ben ik behalve een leuke tante soms ook een beetje streng, want mijn mama heeft mij wel geleerd 'eten wat de pot schaft, anders ga je zonder eten naar bed' en je kan niet altijd doen/krijgen wat je wilt. Een kind hoort tenslotte ook te leren wat nee betekent. (Toch?

) Voor ik straks ouders op m'n dak krijg: ik geef uiteraard niet een kind van een jaar de schuld. Mama des te meer, die dan weer toevallig m'n schoonzus in 't zelfde huis was. Ook snap ik dat je met een klein kind eerder wakker bent en dat je ze maar tot op zeker hoogte boven in een andere kamer bezig kunt houden. Maar was het dan wel nodig om 'm met potten en pannen op een betegelde vloer te laten spelen? Net buiten onze slaapkamerdeur? Om 5 uur 's ochtends?!!! Bovendien is 't wel zo logisch om om 6 uur 's ochtends de wasmachine en droger aan te zetten die dan ook weer fijn tegen onze slaapkamermuur aan stond. Ook hebben sommige mensen geen volumeknop als ze praten. Die mensen die op praatvolume 'fluisteren'? Je kent ze vast wel. Dat is dan helaas ook m'n schoonzus...
Had ik toch netjes (!!!) 2x eerder gevraagd of dat we misschien bepaalde dingen konden veranderen. Of dat ze misschien ander speelgoed aan 'm kon geven om 5 uur 's ochtends, wat niet zoveel lawaai maakt. Of dat ze misschien om 8 uur 's ochtends de wasmachine/-droger aan kon zetten, i.p.v. 6 uur wanneer wij nog slapen. Oh... en of ze misschien een heel klein beetje kon letten op het fluistervolume. Maar ja... IK HEB ME TOCH OP LOPEN VRETEN, mensen. Ik heb serieus een keer gehuild van frustratie, want je kan maar zoveel doen/zeggen binnen 4 muren he. Tot het weer eens zover was dat ze om 4 uur 's ochtends met m'n neefje mee gaat spelen op het niet-fluistervolume en dan tóch maar de wasmachine aanzet om half 5 's ochtends ("but it's for work!" - Like I give a damn at this point.) Ik ben nog net niet door de deur gestormd en heb alle ergernissen even op tafel gegooid en gezegd dat we het hier met z'n allen eens HEEL goed over moesten hebben. Als je met meerdere mensen in 1 huis woont, zal iedereen zich namelijk hoe dan ook aan moeten passen aan bepaalde dingen. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat als haar wat dwars zat ze het ook moest zeggen. Maar ze had eigenlijk vrij weinig op ons (mij) aan te merken behalve dat ze het soms vervelend vond dat ik aan 't koken was wanneer zij thuis komt van werk en ze dan even moet wachten.
Haar antwoord op mijn probleem was overigens dat ze probeerde wat te veranderen, maar dat zij liever had dat ik ook 'suck it up' en de lieve vrede zou bewaren. Want dat is makkelijker... Denk ik.
- Vrienden ergeren zich groen en geel aan een andere vriend. Hij heeft zelden/nooit meer tijd, omdat hij alleen maar tijd met zijn vriendin doorbrengt (die niet nieuw is... de 'honeymoon phase' is al een tijd over zoals ze dat hier zouden zeggen). Overigens is het sinds een paar maanden zo erg dat die vriend constant smoezen probeert te bedenken om niet over te komen alsof hij al z'n tijd aan z'n vriendin besteedt, maar tegelijkertijd blijft hij afspraken afzeggen/verschuiven. Nu zie ik dat mijn man en zijn andere vrienden wel subtiel proberen te 'hinten', maar nou zullen ze niks direct zeggen. Ben ik vast te Nederlands om te zeggen dat ze gewoon hun mond open moeten trekken en hem in ieder geval moeten laten weten wat hen dwarszit. Anders weet hij toch ook niks? Maar dat doen ze niet. Dus zien we hem zelden/nooit.
- Op het werk merk ik nu wel dat je voorzichtiger moet zijn met wat je zegt. Je kan een hoop denken, maar je moet wel nadenken voor je wat zegt. Nu kan ik me best inhouden, maar het is af en toe net alsof je zelfs een kleine ergernis of voorstel niet kunt opbrengen. Het is niet zozeer dat je de volle laag krijgt als je dat wel doet (want dat doen ze nou eenmaal niet), maar je krijgt wel behoorlijk scheve gezichten als je je mening uit over iets. Is dat nu echt een no-no? Ik zei laatst iets tegen een collega. Ik weet even niet meer de precieze situatie, maar het was iets kleins waarin gevraagd werd of dat wij voor de meeting begon de collega's die nog aan 't werk waren even wilden helpen met opruimen en schoonmaken. Zij zouden nog een half uur 'ingeklokt' zijn en wij waren dat allemaal niet. Nu zijn ze normaal erg van de tijd en iedereen verdwijnt zodra de klok 'eind van m'n shift' slaat. Ik zei alleen dat ik niet begreep waarom wij 'niet-ingeklokt' mee moesten helpen. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet te lui om te helpen, maar andersom om een gunst vragen is ongeveer hetzelfde vragen of ze een kogel voor je willen vangen. Overigens liep m'n baas net naar binnen toen ik mijn vraag stelde aan m'n collega en zei m'n collega vrolijk 'oh, she's complaining'. Mhm.... Denk dat ik m'n mond zelfs om de kleinste dingen nu maar dicht houdt?
- M'n man... 'k Hou enorm veel van 'm, maar mijn god, wat is het soms lastig om even lekker tegen iemand aan te zeiken in 't Nederlands, die alles met een korrel zout neemt. Niet dat ik tegen hem over hem zeik, in tegendeel. Over alledaagse dingetjes kan ik soms te horen krijgen dat ik dat of niet zo kan zeggen of dat ik chagrijnig ben of dat ik eens moet leren 'how to pick your battles' en dat het soms beter is om niks te zeggen. Zeker nu we tijdelijk bij m'n schoonmoeder inwonen. (Breek me de bek niet open. Ik kan het heel goed met haar vinden, recht in d'r gezicht. Hoor natuurlijk wel achter je rug om wat ze dan weer tegen m'n man zegt en wat ze loopt te klagen. Dan wel over dingen waarbij wij zouden zeggen 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'. Zoals ik al zei: breek me de bek niet open.')

Nu heb ik ook door dat klanten heel Nederlands kunnen lijken. Zich druk maken om niets, klagen steen en been over wat wij niet goed/snel genoeg doen en trekken je soms nog net niet over de toonbank. Dat heb je als je bij Starbucks werkt en mensen d'r dagelijkse dosis caffeïne nog niet hebben gehad? 'k Hou ervan! Zou ze wel graag decaf willen serveren.