Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaanse belastingdienst maakt jacht op Nederlanders
- TwentseGijs
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Amerikaanse belastingdienst maakt jacht op Nederlanders
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2044332 ... nders.html
"De Verenigde Staten maken sinds 2009 internationaal actief jacht op zwartspaarders. In 2013 sloot de VS ook met Nederland een verdrag, waardoor Nederlandse banken verplicht zijn om door te geven hoeveel geld Amerikanen op Nederlandse bankrekeningen hebben staan. Zo worden Amerikaanse zwartspaarders ontdekt."
Misschien vind iemand het interresant.
"De Verenigde Staten maken sinds 2009 internationaal actief jacht op zwartspaarders. In 2013 sloot de VS ook met Nederland een verdrag, waardoor Nederlandse banken verplicht zijn om door te geven hoeveel geld Amerikanen op Nederlandse bankrekeningen hebben staan. Zo worden Amerikaanse zwartspaarders ontdekt."
Misschien vind iemand het interresant.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Re: Amerikaanse belastingdienst maakt jacht op Nederlanders
De US overheid is vooral op jacht naar US citizens met rekeningen in het buitenland. Je kop dekt dus niet echt de lading.
De wet was bedoeld om rijke US belastingontduikers te vinden, en die ook hun deel te laten betalen in het zwarte gat dat US overheid heet.
Dat werkt natuurlijk totaal averechts, er worden vooral 'gewone' mensen door getroffen en met name degenen met een zaak of een klein bedrijf. Die moeten zowel in de Ned. als in de US aangifte doen. Bij mijn weten heeft de US voor boekhouding een iets ander systeem dan de rest van de wereld - dat betekent dubbele kosten.
Er zijn ook mensen in het web verstrikt geraakt die niet eens wisten dat ze US citizen waren.
Ook Ned.landers die US citizen zijn geworden, of een Groene Kaart hebben vallen onder de regel.
Bij mijn weten heeft het enkele Ned. banken (en ook financiele instellingen elders ter wereld) al stevige boetes gekost.
De wet was bedoeld om rijke US belastingontduikers te vinden, en die ook hun deel te laten betalen in het zwarte gat dat US overheid heet.
Dat werkt natuurlijk totaal averechts, er worden vooral 'gewone' mensen door getroffen en met name degenen met een zaak of een klein bedrijf. Die moeten zowel in de Ned. als in de US aangifte doen. Bij mijn weten heeft de US voor boekhouding een iets ander systeem dan de rest van de wereld - dat betekent dubbele kosten.
Er zijn ook mensen in het web verstrikt geraakt die niet eens wisten dat ze US citizen waren.
Ook Ned.landers die US citizen zijn geworden, of een Groene Kaart hebben vallen onder de regel.
Bij mijn weten heeft het enkele Ned. banken (en ook financiele instellingen elders ter wereld) al stevige boetes gekost.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Dat klopt idd, USInider.
Deze week was er een reportage op TV hoe vreemd deze regel uitwerkt voor bv. mensen die alleen in de VS geboren zijn en er daarna nooit meer zijn geweest. O.a. Iemand die in één keer $ 46.000,- tax kon betalen.
Wat ik me afvroeg, en dat weet jij vast wel, kunnen die mensen hun US nationaliteit niet opgeven?
Deze week was er een reportage op TV hoe vreemd deze regel uitwerkt voor bv. mensen die alleen in de VS geboren zijn en er daarna nooit meer zijn geweest. O.a. Iemand die in één keer $ 46.000,- tax kon betalen.
Wat ik me afvroeg, en dat weet jij vast wel, kunnen die mensen hun US nationaliteit niet opgeven?
Ja dat kan wel, en staat ook in die link beschreven - het is heel omslachtig, tijdrovend, en duur om dat proces te doorlopen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Ik heb dit nieuws ook net gehoord. Komende maandag ga ik naar NY op vakantie, ik ben geboren in New York, maar woon al vanaf mijn 4e levensmaand in Nederland. Zo ik nu begrijp had ik aangifte moeten doen, en ik weet niet of ik nu in de problemen kan komen. Het gaat me nooit meer lukken om het voor maandag te doen, heb nooit eerder hier iets over gehoord. Weet iemand hoe veel risico ik loop bij de douane uit de rij gepikt te worden. Ik heb geprobeerd te bellen met de ambassade, buitenlandse zaken etc, maar kom er niet uit. Bij de ambassade zeiden ze zelfs dat ik niet op mijn Nederlands paspoort kon reizen naar de US, dit heb ik in het verleden zonder problemen al een paar keer gedaan.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je weet dit toch al bijna 9 maanden, dus ik neem aan dat jij ondertussen al heel wat stappen hebt kunnen zetten om je aangiftes te doen?
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 44#p938904mowgli schreef: Ik ize nu dat je vanaf je 18e een belastingverplichting hebt met een nederlands-amerikaanse nationaliteit. Schrik ik van. Ik heb daar nooit iets van gehoord en nooit iets meegedaan.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ja, dat is inderdaad zo, ik was dat weer helemaal vergeten! Ik heb het misschien bewust geblokt of gedacht dat ik er wel wat van zou horen. Nu heb ik dus wel de uitdaging dat het me nu niet meer gaat lukken voordat ik naar Amerika vertrek, en ik niet weet of er inderdaad mensen ter plekke door de douane aangehouden zijn....
Ik zal als ik terugkom in ieder geval wel gaan kijken of ik dit in orde kan maken.
Ik heb altijd gewoon in loondienst gewerkt, en ik begrijp nu dat ik dan ws nooit wat heb hoeven betalen.
Ik zal als ik terugkom in ieder geval wel gaan kijken of ik dit in orde kan maken.
Ik heb altijd gewoon in loondienst gewerkt, en ik begrijp nu dat ik dan ws nooit wat heb hoeven betalen.
Bellen met NED. BZ, US Ambassade zal weinig helpen.
Je moet - terug van vakantie - kontakt opnemen met de US IRS en vragen wat te doen.
Hierbij alvast wat info over hoe de vlag hangt:
http://www.irs.gov/uac/Newsroom/Informa ... de-the-U.S.
En:
https://americansabroad.org/issues/taxa ... broad-faq/
Voor het moment moet je je geen zorgen maken, rustig op vakantie gaan, en je Ned. paspoort gebruiken.
Neem voor alle zekerheid je US paspoort ook mee - als je dat hebt.
Inderdaad moeten mensen met dual nationality als ze de US ingaan hun US pas gebruiken, en als ze terug gaan naar hun eigen land, het paspoort van dat land.
Ik weet echter niet hoe streng de US hier de hand aan houdt. Jij hebt tot nu toe gewoon op je Ned. pas gereisd zoals je zelf aangeeft.
Wordt je iets gevraagd over deze issue dan zeg je 'dat je er pas onlangs - door een toeval van hoorde - en dat je bezig bent dit te regelen bij de IRS, maar dat al duidelijk is dat je geen belastingen in de US verschuldigd zou zijn geweest'.
Blijf beleefd en vriendelijk bij immigrations, geef de ambtenaren meteen compleet gelijk, spreek niet tegen, betuig je spijt, en je verlangen het allemaal in orde te brengen.
Veel plezier in NY !
Je moet - terug van vakantie - kontakt opnemen met de US IRS en vragen wat te doen.
Hierbij alvast wat info over hoe de vlag hangt:
http://www.irs.gov/uac/Newsroom/Informa ... de-the-U.S.
En:
https://americansabroad.org/issues/taxa ... broad-faq/
Voor het moment moet je je geen zorgen maken, rustig op vakantie gaan, en je Ned. paspoort gebruiken.
Neem voor alle zekerheid je US paspoort ook mee - als je dat hebt.
Inderdaad moeten mensen met dual nationality als ze de US ingaan hun US pas gebruiken, en als ze terug gaan naar hun eigen land, het paspoort van dat land.
Ik weet echter niet hoe streng de US hier de hand aan houdt. Jij hebt tot nu toe gewoon op je Ned. pas gereisd zoals je zelf aangeeft.
Wordt je iets gevraagd over deze issue dan zeg je 'dat je er pas onlangs - door een toeval van hoorde - en dat je bezig bent dit te regelen bij de IRS, maar dat al duidelijk is dat je geen belastingen in de US verschuldigd zou zijn geweest'.
Blijf beleefd en vriendelijk bij immigrations, geef de ambtenaren meteen compleet gelijk, spreek niet tegen, betuig je spijt, en je verlangen het allemaal in orde te brengen.
Veel plezier in NY !
Laatst gewijzigd door USInsider op 03 jul 2015, 02:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is mischien al te laat maar geen slapende honden wakker maken.
Ze weten niet dat jij (ook) amerikaan bent.
Ze weten niet dat jij (ook) amerikaan bent.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
-
- Amerika-expert
Volgens mij kan je de belasting die je in Nederland betaald hebt aftrekken van wat je eventueel aan de VS schuldig zou zijn. Omdat de Nederlandse belasting meestal hoger is dan de Amerikaanse, zou je dus hopelijk niet bij hoeven te betalen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Er is ook een vrij bedrag - waarover geen belastingen verschuldigd zijn.
Aangezien in Ned. de belastingen hoger zijn dan in de US is er inderdaad voor mensen in loondienst geen extra belastingschuld.
(Foreign Earned Income Exclusion.)
Maar de verplichting tot aangifte doen blijft en daar zit 'em de kneep.
De US is het enige 1e wereld-land dat zijn burgers dergelijke verplichtingen oplegt.
Aangezien in Ned. de belastingen hoger zijn dan in de US is er inderdaad voor mensen in loondienst geen extra belastingschuld.
(Foreign Earned Income Exclusion.)
Maar de verplichting tot aangifte doen blijft en daar zit 'em de kneep.
De US is het enige 1e wereld-land dat zijn burgers dergelijke verplichtingen oplegt.
-
- Amerika-expert
Niet omslachtig en tijdrovend in mijn mening, en het kost iets meer dan $2K. Je vult een formulier in, maakt een afspraak op het consulaat, tekent daar nog een paar formulieren en je levert je US paspoort in. Een laatste belastingaangifte, et voila, amerikaan af.Dutchess schreef:Ja dat kan wel, en staat ook in die link beschreven - het is heel omslachtig, tijdrovend, en duur om dat proces te doorlopen.
Ik denk dat bedoeld werd vergeleken met opgeven Ned. staatsburgerschap ?
In het artikel stond dat iemand zoals in mowgli's situatie (die nog nooit een US belastingaangifte heeft gedaan) eerst o.a. belastingaangifte van de afgelopen zes jaar moet doen voordat hij of zij de procedure kan starten. Dat lijkt mij toch zeer omslachtig en tijdrovend, en potentieel duur (als je een belastingadviseur moet gebruiken). En of (daarbovenop) die $2K duur is, is natuurlijk ook maar relatief - niet lang geleden was het nog maar $450.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
- Amerika-expert
En de Nederlandse banken weten ook niet goed wat ze nu moeten doen. Ik kreeg een verzoek om mijn ITIN nummer op te geven. Da's voor bedrijven en mensen die geen social security nummer hebben. Ik heb al jaren een soc.sec nummer en nooit een ITIN nummer gehad.
Bovendien weten ze in Nederland mijn social security nummer al, moest dat opgeven toen ik AOW aanvroeg, moest via een speciaal formulier en via Social Security (waar ze nooit van dat formulier hadden gehoord!) Maar ik krijg mijn AOW toch, dus ik vermoed dat dat allemaal wel snor zit.
Bovendien weten ze in Nederland mijn social security nummer al, moest dat opgeven toen ik AOW aanvroeg, moest via een speciaal formulier en via Social Security (waar ze nooit van dat formulier hadden gehoord!) Maar ik krijg mijn AOW toch, dus ik vermoed dat dat allemaal wel snor zit.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Vito schreef:Dat klopt idd, USInider.
Het probleem voor de persoon uit de eerste quote (die $46000 moest betalen) is dat het afstaan van de Amerikaanse nationaliteit blijkbaar pas kan nadat er schoon schip met de IRS is gemaakt.dutchie_in_boston schreef:Niet omslachtig en tijdrovend in mijn mening, en het kost iets meer dan $2K. Je vult een formulier in, maakt een afspraak op het consulaat, tekent daar nog een paar formulieren en je levert je US paspoort in. Een laatste belastingaangifte, et voila, amerikaan af.Dutchess schreef:Ja dat kan wel, en staat ook in die link beschreven - het is heel omslachtig, tijdrovend, en duur om dat proces te doorlopen.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Beste allen,
Ik ben weer terug uit New York, en het is helemaal goed gegaan. Geen woord over belastingen en ook niet over het feit dat ik geen Amerikaans paspoort heb.
Nu heb ik wel opnieuw het dilemma, ik heb eigenlijk helemaal geen zin om alsnog aangifte te doen. Die belastingaanslagen van 3 jaar kan ik wel ophoesten maar niet mijn bankgegevens van 6 jaar. Daarbij begrijp ik ook dat het allemaal erg ingewikkeld is om het te doen. En ik waarschijnlijk een belastingadviseur in de arm moet nemen (en betalen) en dat terwijl ik zeer waarschijnlijk helemaal geen belasting hoef te betalen.
Ik ben weer terug uit New York, en het is helemaal goed gegaan. Geen woord over belastingen en ook niet over het feit dat ik geen Amerikaans paspoort heb.
Nu heb ik wel opnieuw het dilemma, ik heb eigenlijk helemaal geen zin om alsnog aangifte te doen. Die belastingaanslagen van 3 jaar kan ik wel ophoesten maar niet mijn bankgegevens van 6 jaar. Daarbij begrijp ik ook dat het allemaal erg ingewikkeld is om het te doen. En ik waarschijnlijk een belastingadviseur in de arm moet nemen (en betalen) en dat terwijl ik zeer waarschijnlijk helemaal geen belasting hoef te betalen.
Je bent Amerikaan en dan is de verplichting er. Het zal de eerste keer wat gecompliceerd zijn, maar daarna kun je het denk ik redelijk simpel zelf bijhouden.
Als je dual citizenship hebt, en dat niet bekend maakt aan de grens door je Ned. paspoort te gebruiken, hoe moet CBP weten dat jij USer bent ?
Je kunt dus ook gewoon op die manier doorgaan.
Als je dual citizenship hebt, en dat niet bekend maakt aan de grens door je Ned. paspoort te gebruiken, hoe moet CBP weten dat jij USer bent ?
Je kunt dus ook gewoon op die manier doorgaan.
Hallo,
Eigenlijk stuur ik dit bericht aan Mowgli om te informeren wat jij nu uiteindelijk gedaan hebt, na 2 jaar.
Ik zit zelf in exact dezelfde situatie: enkel geboren in Amerika maar al na 6 weken zijn mijn ouders met mijn zus en mij naar België terug gekeerd.
Geen weet van aangiftes te moeten doen, tot 2 jaar geleden via de bank gezegd werd dat ik een social security number moest aanvragen opdat zij hun FATCA-verplichting in orde konden brengen.
Ik had geen weet van het moeten indienen van belastingsaangiftes sinds mijn 18de, tot enkele weken geleden het gesprek op een trouwfeest hierover ging. Ik kom er dus nog veel later achter dan de meesten.
Concreet vraag ik me dus nog af of je iets ondernomen hebt en op welke manier?
Net zoals elke normale mens zou ik er liefst zo weinig mogelijk geld aan willen uitgeven.
Is het haalbaar om dit zelf aan te geven? Zoja, bij wie en op welke manier?
US citizen zijn biedt me blijkbaar enkel nadelen en geen voordelen, kan ik er afstand van doen?
Net zoals jullie in Nederland zijn de belastingen in België zeer hoog dus de kans dat ik 'bij moet betalen' is klein.Maar wat met eventuele boetes?
Ik heb ook al heel mijn carrière in loondienst bij een Belgische werkgever.
Is er iemand die me advies kan geven?
Ik hoor het graag!
Groeten.
L.
Eigenlijk stuur ik dit bericht aan Mowgli om te informeren wat jij nu uiteindelijk gedaan hebt, na 2 jaar.
Ik zit zelf in exact dezelfde situatie: enkel geboren in Amerika maar al na 6 weken zijn mijn ouders met mijn zus en mij naar België terug gekeerd.
Geen weet van aangiftes te moeten doen, tot 2 jaar geleden via de bank gezegd werd dat ik een social security number moest aanvragen opdat zij hun FATCA-verplichting in orde konden brengen.
Ik had geen weet van het moeten indienen van belastingsaangiftes sinds mijn 18de, tot enkele weken geleden het gesprek op een trouwfeest hierover ging. Ik kom er dus nog veel later achter dan de meesten.
Concreet vraag ik me dus nog af of je iets ondernomen hebt en op welke manier?
Net zoals elke normale mens zou ik er liefst zo weinig mogelijk geld aan willen uitgeven.
Is het haalbaar om dit zelf aan te geven? Zoja, bij wie en op welke manier?
US citizen zijn biedt me blijkbaar enkel nadelen en geen voordelen, kan ik er afstand van doen?
Net zoals jullie in Nederland zijn de belastingen in België zeer hoog dus de kans dat ik 'bij moet betalen' is klein.Maar wat met eventuele boetes?
Ik heb ook al heel mijn carrière in loondienst bij een Belgische werkgever.
Is er iemand die me advies kan geven?
Ik hoor het graag!
Groeten.
L.
- Disney-Golf
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 999
En toen werd het stil...
Als je alles in orde wil brengen zou ik de U.S. ambassade contacteren met je vraag.
Die zullen je (vermoedelijk) in contact brengen met de betreffende dienst van de I.R.S.
Mijn ervaring is dat wanneer je eerlijk tegen hen bent ze je best wel willen helpen en echt de boeman niet zijn.
Misschien niet ongestraft, je hebt tenslotte de wet overtreden, maar beter zelf de eerste stap zetten i.p.v. te wachten tot ze aan je deur staan. Geloof me, ze kunnen dat!
Als je alles in orde wil brengen zou ik de U.S. ambassade contacteren met je vraag.
Die zullen je (vermoedelijk) in contact brengen met de betreffende dienst van de I.R.S.
Mijn ervaring is dat wanneer je eerlijk tegen hen bent ze je best wel willen helpen en echt de boeman niet zijn.
Misschien niet ongestraft, je hebt tenslotte de wet overtreden, maar beter zelf de eerste stap zetten i.p.v. te wachten tot ze aan je deur staan. Geloof me, ze kunnen dat!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1363 Weergaves
-
Laatste bericht door Corv
-
- 29 Reacties