Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 2: Ziva

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: DV-2011: winnaar nr. 2: Ziva

Bericht door kastelke »

Geweldig, Ziva! Proficiat hoor! En geniet er maar van, zeg het minstens 1 keer per 5 minuten: "straks woon ik in Amerika!!!!". (en dan spring je eens vrolijk in het rond).
Ziva schreef:Ik vind dit forum echt top en zal zeker, ook na mijn emigratie, een actieve poster blijven :mrgreen:
Zeker doen! Want het is door mensen die, zoals jij nu, ervaren zijn, dat we zo waardevol zijn voor nieuwkomers. :-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Ooooh wat super Ziva! Gefeliciteerd!
Zou je, als je van je grote blijschap even bent bekomen, rustig kunnen vertellen hoe het ging? Heel erg fijn voor je joh!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dank jullie wel!! Het begint nu een beetje door te dringen :)

Het interview ging eigenlijk veel sneller en vooral veel makkelijker dan ik dacht. Ik zal even e.e.a. opschrijven.

Ik had een afspraak om 13:30 en was er al om 12:45 onder het mom "Het is lekker weer!" dus ik was de eerste in de (nog niet bestaande rij). Ik heb een tijdje staan praten met een aardig koppel (zij USA en hij NL) dus zo kwam ik de tijd wel door. Langzaam vulde de rij zich maar ik moet zeggen, het was niet superdruk.

Ik had (op aanraden van mijn beste vriendin en diverse posts) geen mobiele telefoon meegnomen en had zaken als portemonnee, paspoort, kauwgum etc. in een doorzichtige toilettas gedaan zodat ze makkelijk konden kijken wat erin zat. Mijn documenten had ik in zo'n studentenachtig tasje gedaan zodat ze konden zien dat daar echt alleen papieren inzaten. De mensen achter mij hadden wel hun mobieltjes meegenomen en aan heb werd gevraagd de batterijen eruit te halen en ze moesten ze aan- en uitzetten. Volgens mij mochten ze die dingen niet mee naar binnen nemen en kregen ze een volgnummer om hun spullen later weer op te halen. Je moet aan het hek wel al je "appointmentletter" laten zien dus hou die gereed.

Na een security check die bestaat uit het scannen met zo'n apparaat mag je doorlopen naar de volgende ingang. Daar hoor je op een gegeven moment "Next" en gaat de deur open. Daarna moet je je paspoort laten zien en toen dat gelukt was mocht ik naar loket 5. Daar moesten we een tijdje wachten en het was erg warm binnen dus ik kan je adviseren niet teveel kleding aan te doen. De ruimte is erg klein en vult zich al snel met heel veel mensen. Houd er ook rekening mee dat iedereen alles kan horen wat je zegt, privacy heb je daar totaal niet dus :D

Om ongeveer 13:50 ging het gordijn open en was ik aan de beurt. Een hele aardige mevrouw hielp me en vroeg zowel de originelen als direct ook de kopieën van mijn paspoort, geboortecertificaat (marriage/divorce/etc heb ik niet dus dat was makkelijk), diploma's, bewijs van financiën. De medical check was daar al aanwezig en ik kreeg mijn cd-rom met foto's terug. De police clearance was erg snel klaar want, zo zei die mevrouw "The police don't know you!". Ik moest wel lachen maar ze zei "That's a good sign!". Ja, zeker dacht ik. Maar toch vreemd om te horen als je je leven lang al in Nederland woont haha. Je moet bij dit loket ook al je vingerafdrukken geven en dat betekent dat je eerst de wijsvinger, middelvinger, ringvinger en pink van je linkerhand stevig op een kastje moet leggen. Daarna dezelfde 4 vingers van je rechterhand en daarna beide duimen. Verder heb ik 2 pasfoto's moeten geven en de aangetekende zegel. Ze hebben die zegel het liefst los, dus niet op een envelop want ze sturen blijkbaar nog meer mee dan alleen je paspoort. Ik had alles netjes verzameld dus ik was bij die dame binnen 10 minuten al klaar. Nadat ze alles netjes op volgorde had gelegd zei ze dat ik mocht wachten op de bankjes en dat ik geroepen zou worden voor stap 2.

Stap 2 kwam al na vijf minuten. Mijn naam werd omgeroepen en ik mocht USD 819,- afrekenen. Die mevrouw aan het loket was ook vrolijk en zei "I know you won the lottery but this one you gotta pay for!". Ik moest daar wel om lachen en zei "Yeah, but it's worth it". Ik heb haar mijn CreditCard gegeven en dat ging prima. Ik kreeg keurig 2 bonnetjes en mocht weer plaatsnemen op de blauw bankjes en wachten voor de 3e stap.

De 3e stap is de consul. Ik moest hierop ongeveer 10 minuten wachten en nadat hij mijn voornaam riep was ik aan de beurt. Een vriendelijke man van in de 30 die ook goedgemutst was en al mijn eerder verzamelde papieren had hij voor zich liggen. Ik moest wederom mijn vingers op een kastje leggen maar alleen van mijn linkerhand en duim en waarom is me niet duidelijk geworden. Toen zei de consul "Please raise your left hand, do you swear to tell the truth and nothing but the whole truth so help you God?" en ik zei "I do" terwijl ik mijn linkerhand omhoog had. Daarna stelde hij me eigenlijk maar een paar vragen: "What's your background?", "Whats your boyfriends name?" en nog vragen als "Were you convicted?", "Did you ever have issues with immigrationservices?", "Did you ever overstay in the US?".

Op de background vraag heb ik gewoon in het kort mijn levensverhaal verteld en maakte een grapje dat het eigenlijk niet zo spannend was allemaal. Toen maakte de consul weer een grapje waardoor ik het gesprek wel leuk begon te vinden. Maar tot mijn eigen verbazing zei hij ineens "Okay, you will receive your passport and your visa within 2 to 3 days". Dus ik vroeg "Okay, so it's all good?" en hij zei "Yes, it's all good". Ik bedankte hem en liep (nog niet helemaal beseffend wat er zojuist gebeurd was) weg.

Na een hi-five met die dame van het koppel dat ik eerder had gesproken en wat bemoedigende woorden omdat ik had verteld waar ik voor kwam, liep ik het consulaat uit, begroette de security officier en liep weer door het hek naar buiten.

Al met al heeft alles iets van 45 minuten geduurd vanaf het moment dat ik aan het hek stond. Ik was echt op alles voorbereid (onaardige mensen op het consulaat, lastige vragen van de consul etc.) maar de mensen waren heel aardig, het was simpel en ging zo gemakkelijk dat ik er zelfs nog beduusd van ben.

Maar inmiddels overheerst het "Yehhhhhhhhhhhhhawwww" gevoel enorm en ben ik al lijstjes aan het maken van alle dingen die ik moet doen. De belangrijkste "Hoe raak in mijn huis kwijt!" Haha, dat zal niet eenvoudig worden maar is wel het belangrijkste. Ik ga vermoedelijk in November de Greencard activeren en dan weer terug om alles verder de regelen tot het moment dat ik echt wegkan :mrgreen:

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gegeven over mijn interview op het consulaat in Amsterdam. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Wow tijdens het schrijven van mijn interviewverslag nog meer lieve woorden. Echt heel erg bedankt mensen, dat vind ik echt leuk om te lezen!!!

Ik had gisteren de hele dag hoofdpijn (ik was nog jarig ook kun je nagaan) en heb heel slecht geslapen vannacht (dus was al 3 ibuprofen verder vanmorgen) maar nu voel ik langzaam alle spanning wegebben.

Het is eigenlijk gewoon een rare gewaarwording omdat ik me vorig jaar oktober opgegeven heb, er vanaf mei mee bezig ben en dan ineens, in 45 minuten, wordt je hele toekomst even bepaald. Bijna een anti-climax dat het zo makkelijk ging haha.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Mooi dat alles zo soepel is verlopen! Jou verhaal stelt me al een klein beetje gerust :thumbup:
Heel veel plezier met het ''echte'' werk nu van verkopen, weggooien en verzamelen!
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Gefeliciteerd!
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Jeetje geweldig verhaal! Wat fijn dat het zo goed en snel ging.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

Gefeliciteerd :clap: :clap: :clap:

Dat viel allemaal best mee zo te lezen! Heel veel succes met de verdere plannen!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Appeltje eitje! Heel herkenbaar allemaal; wij hadden onze mobieltjes en beurzen etc. in de auto laten liggen, en hadden alleen de klapper bij ons, maar er zijn mensen die hun hele hebben en houden meeslepen en dan verontwaardigd zijn dat ze niets mee naar binnen mogen nemen...

Je hebt geluk gehad dat het met de consul zo snel ging! Wij waren ook als eerste binnen, binnen 5 minuten klaar bij het eerste loket, binnen 5 minuten daarna een paar honderd dollar lichter, maar daarna hebben we bijna anderhalf uur op de consul zitten wachten... :roll:

En inderdaad: privacy heb je daar in die kleine ruimte helemaal niet, wat geen probleem is als het allemaal goed gaat, maar stel alles gaat mis, of ze gaan je hele persoonlijke vragen stellen in het interview dan kan iedereen meegenieten. En omdat je voor de rest niets te doen hebt daar ga je automatisch meeluisteren... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Gefeliciteerd!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Geweldig Ziva!! Wat klinkt dat allemaal relaxt (maar even vergeten hoeveel stress eraan vooraf is gegaan :wink: )!

Ik hoop dat je ons op de hoogte gaat houden van je emigratie en hoe alles daarna met je verloopt. Geniet ervan!!
nick.ml80
Amerika-ontdekker

Bericht door nick.ml80 »

Mooi verhaal! En wat een leuk vooruitzicht!
-----------------------------------------
2011: West Coast America!
2011: Iceland
2009: East Coast / South Australia
2007: Washington DC to New York
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Net visum opgehaald (ik was niet thuis toen ze het gisteren al brachten). Wooooooooooooooooow dat is zo stoerrrrrr!!!!!

Ik moest wel enorm lachen, er zit zo'n welkomstpakketje bij heel leuk allemaal en dan een soort handleiding. Kopje 1 daarvan heeft als titel "File Tax Returns" en daarna "Get a SSN".

Hahaha mijn vriend moest ook enorm lachen toen ik dat voorlas, typisch Amerikaanse hè? Vandaar dat ik van veel Amerikanen zo vaak hoor "There's two certainties in life, death and taxes!"
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

Wow, echt super gefeliciteerd!
Bemoedigend om je verhaal te lezen :).

Hoe zat het nou precies met je greencard activeren en dan weer teruggaan naar je voormalige land van residency? Moest je daar niet een formulier voor aanvragen/invullen?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nee, je mag naar de USA reizen omje Greencard te activeren en dan weer terug naar NL.

Vervolgens heb je maximaal 1 jaar de tijd om je definitief te vestigen in de USA. Heb je langer dan 1 jaar nodig moet je een re-entry permit aanvragen.
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

Aah, dat schept weer mogelijkheden :D.
Je hebt neem ik aan, vanaf je activatie één jaar de tijd om je te vestigen in de US?

Wederom gefeliciteerd, bijna te bizar voor woorden :).
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik ben net teruggekomen van mijn eerste reis als toekomstig permanent resident. Helaas was ik er maar 10 dagen en heb nu al heimwee :(

Mijn PoE was Memphis en ik moet zeggen dat het allemaal wel snel ging eigenlijk. Wat vingerafdrukken, ik moest de "Do Not Open" envelop geven, werd meegenomen naar een aparte kamer en na nog wat vingerafdrukken en een krabbel kon ik weer gaan. Helaas weet ik dus ook niet wat er nou in die envelop zat haha. Overigens werd gezegd dat mijn inreisvisum tot de ontvangst van mijn Greencard het visum is om onbeperkt te verblijven dus je zou 80 keer op en neer kunnen zonder problemen (bij wijze van spreken).

Mijn lief heeft me ook ten huwelijk gevraagd dus ik ben echt superblij en gelukkig!!!

Helaas kreeg ik mijn SSN niet zo snel als GJK dus daar zal ik nog even op moeten wachten, als Kentucky het al naar het gewijzigde adres gaat sturen dan (wat ik echt hoop).

Dus ja, nu als de sodemieter alles in orde maken voor mijn definitieve reis naar Amerika. Hopelijk wordt mijn huis een beetje snel verkocht want ik vertrek liever gisteren dan vandaag. Wat is Amerika toch een geweldig land!!! :mrgreen:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Proficiat met je verloving! Heb je ook al een datum geprikt, of wil je eerst de emigratie-drukte achter je kunnen laten om daarna volop aandacht te kunnen hebben voor je huwelijk?
Is er eventueel iemand in je naaste omgeving/familie die een beetje op je huis wil letten terwijl jij toch al naar Amerika vertrekt? Want ik hoor bij de Canadese immigranten uit Nederland dat sommigen al meer dan een jaar of zelfs twee jaar hun huis te koop hebben staan... Wij hadden in ieder geval een aantal vrienden die alles tijdelijk in orde gingen houden. Gelukkig was ons huis net voor ons vertrek verkocht (en hebben we de papierboel af kunnen laten handelen door iemand die we een volmacht gegeven hadden).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dank je kastelke! Ik ben inderdaad erg blij met onze verloving al moet ik nog wel even aan het idee wennen. Vooral ook omdat lief al veel verder is en vraagt wat voor bruidsjurk ik wil en waar onze huwelijksreis naartoe zal gaan :shock:. Ik merkte sowieso dat mensen in Southern Amerika erg hangen aan tradities en persoonlijk vind ik dat geweldig alhoewel ik me ook kan voorstellen dat sommige mensen dat juist niets vinden. We hebben nog geen datum geprikt. Ik wil eerst echt alles geregeld hebben en daarna gaan we een datum prikken.

Voor wat betreft mijn huis, in principe kan ik dat wel te koop hebben staan als ik al in Amerika zit. De hypotheek is laag dus zelfs met een simpel baantje kan ik dat wel opbrengen. Ik wil alleen wel dat het huis dan al helemaal leeg is natuurlijk dus daar ben ik nu mee bezig. Verder weet ik niet of ik de hypotheek nog meer naar beneden kan krijgen door al een deel af te lossen of bepaalde verzekeringen op te zeggen dus ik moet even praten met de hypotheekverstrekker. Maar dat komt wel goed denk ik.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Wow wat geweldig om te horen Ziva! Gefeliciteerd! Het ssn duurde bij mij ongeveer 9 dagen en de green card die ik inmiddels al trots in mijn wallet draag duurde ongeveer 20 dagen. Ik heb geen idee of die periode voor elke staat ongeveer gelijk is, maar ik heb het idee dat het allemaal veel sneller gaat dan vroeger. Welkom in the united states!:D
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer