Dank jullie wel!! Het begint nu een beetje door te dringen
Het interview ging eigenlijk veel sneller en vooral veel makkelijker dan ik dacht. Ik zal even e.e.a. opschrijven.
Ik had een afspraak om 13:30 en was er al om 12:45 onder het mom "Het is lekker weer!" dus ik was de eerste in de (nog niet bestaande rij). Ik heb een tijdje staan praten met een aardig koppel (zij USA en hij NL) dus zo kwam ik de tijd wel door. Langzaam vulde de rij zich maar ik moet zeggen, het was niet superdruk.
Ik had (op aanraden van mijn beste vriendin en diverse posts) geen mobiele telefoon meegnomen en had zaken als portemonnee, paspoort, kauwgum etc. in een doorzichtige toilettas gedaan zodat ze makkelijk konden kijken wat erin zat. Mijn documenten had ik in zo'n studentenachtig tasje gedaan zodat ze konden zien dat daar echt alleen papieren inzaten. De mensen achter mij hadden wel hun mobieltjes meegenomen en aan heb werd gevraagd de batterijen eruit te halen en ze moesten ze aan- en uitzetten. Volgens mij mochten ze die dingen niet mee naar binnen nemen en kregen ze een volgnummer om hun spullen later weer op te halen. Je moet aan het hek wel al je "appointmentletter" laten zien dus hou die gereed.
Na een security check die bestaat uit het scannen met zo'n apparaat mag je doorlopen naar de volgende ingang. Daar hoor je op een gegeven moment "Next" en gaat de deur open. Daarna moet je je paspoort laten zien en toen dat gelukt was mocht ik naar loket 5. Daar moesten we een tijdje wachten en het was erg warm binnen dus ik kan je adviseren niet teveel kleding aan te doen. De ruimte is erg klein en vult zich al snel met heel veel mensen. Houd er ook rekening mee dat iedereen alles kan horen wat je zegt, privacy heb je daar totaal niet dus
Om ongeveer 13:50 ging het gordijn open en was ik aan de beurt. Een hele aardige mevrouw hielp me en vroeg zowel de originelen als direct ook de kopieën van mijn paspoort, geboortecertificaat (marriage/divorce/etc heb ik niet dus dat was makkelijk), diploma's, bewijs van financiën. De medical check was daar al aanwezig en ik kreeg mijn cd-rom met foto's terug. De police clearance was erg snel klaar want, zo zei die mevrouw "The police don't know you!". Ik moest wel lachen maar ze zei "That's a good sign!". Ja, zeker dacht ik. Maar toch vreemd om te horen als je je leven lang al in Nederland woont haha. Je moet bij dit loket ook al je vingerafdrukken geven en dat betekent dat je eerst de wijsvinger, middelvinger, ringvinger en pink van je linkerhand stevig op een kastje moet leggen. Daarna dezelfde 4 vingers van je rechterhand en daarna beide duimen. Verder heb ik 2 pasfoto's moeten geven en de aangetekende zegel. Ze hebben die zegel het liefst los, dus niet op een envelop want ze sturen blijkbaar nog meer mee dan alleen je paspoort. Ik had alles netjes verzameld dus ik was bij die dame binnen 10 minuten al klaar. Nadat ze alles netjes op volgorde had gelegd zei ze dat ik mocht wachten op de bankjes en dat ik geroepen zou worden voor stap 2.
Stap 2 kwam al na vijf minuten. Mijn naam werd omgeroepen en ik mocht USD 819,- afrekenen. Die mevrouw aan het loket was ook vrolijk en zei "I know you won the lottery but this one you gotta pay for!". Ik moest daar wel om lachen en zei "Yeah, but it's worth it". Ik heb haar mijn CreditCard gegeven en dat ging prima. Ik kreeg keurig 2 bonnetjes en mocht weer plaatsnemen op de blauw bankjes en wachten voor de 3e stap.
De 3e stap is de consul. Ik moest hierop ongeveer 10 minuten wachten en nadat hij mijn voornaam riep was ik aan de beurt. Een vriendelijke man van in de 30 die ook goedgemutst was en al mijn eerder verzamelde papieren had hij voor zich liggen. Ik moest wederom mijn vingers op een kastje leggen maar alleen van mijn linkerhand en duim en waarom is me niet duidelijk geworden. Toen zei de consul "Please raise your left hand, do you swear to tell the truth and nothing but the whole truth so help you God?" en ik zei "I do" terwijl ik mijn linkerhand omhoog had. Daarna stelde hij me eigenlijk maar een paar vragen: "What's your background?", "Whats your boyfriends name?" en nog vragen als "Were you convicted?", "Did you ever have issues with immigrationservices?", "Did you ever overstay in the US?".
Op de background vraag heb ik gewoon in het kort mijn levensverhaal verteld en maakte een grapje dat het eigenlijk niet zo spannend was allemaal. Toen maakte de consul weer een grapje waardoor ik het gesprek wel leuk begon te vinden. Maar tot mijn eigen verbazing zei hij ineens "Okay, you will receive your passport and your visa within 2 to 3 days". Dus ik vroeg "Okay, so it's all good?" en hij zei "Yes, it's all good". Ik bedankte hem en liep (nog niet helemaal beseffend wat er zojuist gebeurd was) weg.
Na een hi-five met die dame van het koppel dat ik eerder had gesproken en wat bemoedigende woorden omdat ik had verteld waar ik voor kwam, liep ik het consulaat uit, begroette de security officier en liep weer door het hek naar buiten.
Al met al heeft alles iets van 45 minuten geduurd vanaf het moment dat ik aan het hek stond. Ik was echt op alles voorbereid (onaardige mensen op het consulaat, lastige vragen van de consul etc.) maar de mensen waren heel aardig, het was simpel en ging zo gemakkelijk dat ik er zelfs nog beduusd van ben.
Maar inmiddels overheerst het "Yehhhhhhhhhhhhhawwww" gevoel enorm en ben ik al lijstjes aan het maken van alle dingen die ik moet doen. De belangrijkste "Hoe raak in mijn huis kwijt!" Haha, dat zal niet eenvoudig worden maar is wel het belangrijkste. Ik ga vermoedelijk in November de Greencard activeren en dan weer terug om alles verder de regelen tot het moment dat ik echt wegkan
Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gegeven over mijn interview op het consulaat in Amsterdam. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!