Ik vind de dingen die Enicitas noemt ook juist positief.
Ik ben voorstander van de doodstraf (ik heb het niet over de wijze waarop het soms wordt gedaan hierbij, lange wachttijden etc.), wapenbezit vind ik ook juist goed (met name gecombineerd met het recht om jezelf of je eigendom te verdedigen) en het sociale system... tja... dat kan soms keihard zijn in de USA aan de andere kant, het sociale systeem in Nederland is ook niet alles omdat er ook misbruik van gemaakt wordt. Als je hier een bovenmodaal salaris hebt mag je per maand volgens mij relatief gezien meer zelf houden dan in Nederland mede door dat fijne sociale systeem.
In Amerika zijn er meer kansen om aan het werk te gaan voor mensen die in Nederland allang zijn "afgeschreven". Ik zie om me heen vollop ouderen aan het werk, ja natuurlijk zijn er veel mensen die wel moeten omdat hun pensioen niet toerijkend is maar de mogelijkheid voor 55+ers is veel meer aanwezig dan in Nederland. Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen die ouder zijn maar nog dolgraag aan de slag willen amper kans maken in Nederland. Niet iedereen wil met 65 stoppen met werken.
Wat betreft scholing, daar heb ik hier wat moeite mee. Sommige dingen vind ik echt idioot hier. Onze kleine van 9 komt dagelijks thuis met een hele lading papier en die bestaat dan uit toestemmingsverzoeken voor wat-dan-ook, geld inzamelingsverzoeken, donatieverzoeken, rapporten en weet ik wat meer. Vooral het steeds maar weer bijvragen van geld vind ik echt vermoeiend want dan zou ik liever aan het begin van het jaar gewoon 1 keer een bepaald flink bedrag geven en dan ben je er vanaf.
Het enige waar ik echt nog moeite mee heb en iets waar ik echt aan moet wennen is de "sue" cultuur hier. Echt overal probeert elke bedrijf, elk individu zich voor vanalles in te dekken. De beschrijvingen van kant-en klaar maaltijden of andere dingen zijn zo gemaakt dat niets aan het toeval wordt overgelaten (waardoor ze echt soms onduidelijk worden), op veel dingen zie ik waarschuwingen waarvan ik denk "doooh, dat is toch logisch!", je moet vaak dingen tekenen zodat een bedrijf vooral niet aansprakelijk gesteld kan worden, op tv dagelijks reclames om "gezellig" met elkaar een rechtszaak aan te spannen en ook in het dagelijks leven heb ik al diverse malen gehoord "nou dan sue je toch gewoon???"
Begrijp me niet verkeerd, het is prima dat je als consument de mogelijkheid om aan te geven dat er iets niet juist is maar hier in Amerika heeft dat wel bizarre vormen aangenomen. Overal wordt over nagedacht, overal wordt rekening mee gehouden om vooral maar niets aan het toeval over te laten. Hierdoor heb ik vaker het gevoel dat ik extra op mijn tellen moet passen of dat ik als super dom beschouwd word