Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom amerika???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Waarom amerika???

Bericht door DejaVu »

Harry schreef: Dit is niet iets van de overheid, maar van de vakbonden, je bent alleen maar verplicht aan een pensioenverzekering deel te nemen als dat in de CAO staat, veel kleine ondernemingen zijn niet aangesloten bij een bedrijfsvereniging en dan geld ook de pensioenregeling niet.
Kleine ondernemingen met personeel moeten pensioenpremie afdragen aan overkoepelende organisaties.

kleine zelfstandige uitgevers met paar man personeel >> pensioenfonds voor grafisch huppeldepup
Kleine bouwondernemingen >> pensioenfonds bouwnogwat
Kleine horeca >> pensioenfonds horeca

Ken al die namen van de pensioenfondsen niet maar ik kreeg altijd brieven van ze dat ik als werknemer nu premie bij hun afdraag(via de werkgever natuurlijk) :lol:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dento schreef:Toen ik nog in Nederland woonde hadden wij in onze woonplaats ook regels m.b.t. afval ophalen: de container mocht niet voor 7:30 uur worden buiten gezet, en er werd ook gecontroleerd of je wel het juiste afval in de juiste container deed - dus wat dat betreft is dat niet echt ongebruikelijk of iets unieks voor Amerika.
Ligt aan de gemeente 8)

In Den Haag na 22:00 mag het + gewoon komo vuilniszakken. In Rijswijk doen ze volgens mij moeilijker...
Maarten86
Amerika-ontdekker

Bericht door Maarten86 »

Waarom Amerika?

Mijn eerste verademing in Amerika was het contact met de mensen. Wil iemand iets van je, al is het langs je heen lopen is het "Excuse me sir, can I ....." Waar in Nederland mensen eerst tegen je aanlopen en dan zachtjes sorry grommen of een collega die eerst een pen van je pakt en dan pas vraagt of hij het mag lenen, en als je uitlegt dat dit niet gewaardeerd wordt nog raar aangekeken wordt ook.

In het openbaar vervoer worden standaard omgangsvormen omgeroepen, die eigenlijk doodnormaal zijn maar in Nederland blijkbaar toch erg moeilijk nageleefd kunnen worden.
Hou het openbaar vervoer schoon en maak plaats voor de mensen die willen uitstappen etc.

Het zijn hele kleine verschillen in de omgangsvorm voor velen maar voor mij een van de grootste ergenissen in Nederland.

Als tweede punt heb ik veel meer bewondering voor de nieuwe architectuur, al die grachtenpanden en rijtjeshuizen hier kunnen mij eerlijk gezegd gestolen worden.
Cultuur is leuk maar ik zie graag vernieuwing, en dat is in Amerika volop aanwezig.
Ook het gevoel van ruimte speelt een grote rol, grote open wegen en overzichtelijke indelingen geven mij het gevoel van vrijheid.

Wat ik ook erg speciaal vond was de natuur en zelfs de mensgemaakte natuur, op het national mall zag ik bijvoorbeeld eekhoorntjes die voedsel zochten voor de winter, ik kon adelaars horen hoog in de lucht en er liep zowaar een hert in de tuin bij het gezin waar ik verbleef. Ik kreeg mede daardoor een erg levendig gevoel gewoon omdat de natuur overal om je heen zich ongestoord afspeelt.

Ik ben wel geschrokken van het onderliggende racisme en de klasseverschillen die overduidelijk zichtbaar zijn maar ik ondervind daar zelf nauwelijks last van.
Amerika is niet perfect maar ik geloof dat de kwaliteit van het leven daar veel beter kan zijn dan hier in Nederland al is het alleen al voor het weer.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Maarten86 schreef:
Ik ben wel geschrokken van het onderliggende racisme en de klasseverschillen die overduidelijk zichtbaar zijn maar ik ondervind daar zelf nauwelijks last van.
Ik weet niet waar jij in Nederland vandaan kwam, maar in een grote stad als Den Haag (waar ik ben geboren en getogen) vond ik bovenstaande eerlijk gezegd ook altijd zichtbaar.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Maarten86
Amerika-ontdekker

Bericht door Maarten86 »

Clint schreef:
Maarten86 schreef:
Ik weet niet waar jij in Nederland vandaan kwam, maar in een grote stad als Den Haag (waar ik ben geboren en getogen) vond ik bovenstaande eerlijk gezegd ook altijd zichtbaar.
Ik kom uit Amsterdam en ben eigenlijk opgegroeid in en rond de bijlmer, en heb van jongs af aan alle culturen meegekregen en van racisme was er nauwelijks sprake.
Buiten Amsterdam, is het inderdaad een ander verhaal.

Er zijn vooroordelen binnen elke bevolkingsgroep maar ik ben nooit vies aangekeken of uitgescholden in Amsterdam door latino's of donkere mensen omdat ik als blonde de bus neem.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Zoals door velen reeds aangegeven: gevoel van ruimte en vrijheid is hier geweldig. Lekker brede straten, ruime parkeergelegenheid. Veel ruimte in winkels.Heerlijk. Alles is hier veel meer op gemak ingesteld. Zo is ook de service in bv restaurants en winkels; je wordt behandeld als Koning klant.
Gemeende interesse als mensen je vragen waar je vandaan komt, geen gevoel buitengesloten te worden als buitenlander. Meer respekt voor andersdenkenden, andere kleding etc.

Afhankelijk van waar je woont kun je daar nog een overweldigende natuur en goed klimaat aan toevoegen.Hier in san Diego North County ( Zuid California) een grote openheid en spiritualiteit (veel yoga,meditatie) en veel aktiviteit (surfers, joggers, fietsers). Ruime mogelijkheden voor gezond voedsel en gezonde winkelketens.

Nadeel USA; Politieke systeem, doodstraf, wapenbezit, gebrek aan sociaal vangnet (werkloos, ouderdom, ziektekosten). Ik was paar maanden terug even in Ned. Voelde aan als een warme deken; had iets vertrouwds, warm, zeker, veilig. Vind ik duidelijk anders dan USA. Hier heb je meer het gevoel dat je situatie snel kan veranderen. In Nederland heb je nog een vangnet. Die warme deken die ik ervaarde had ook iets verstikkends (energy doesn't flow), wilde er echt niet naar terug.
Dit alles is ook zeer persoonlijk; hoe lang heb je ergens gewoond? Hoe lang ben je al in USA? Hoe is je gezins/familie-situatie?

Wat betreft kwaliteit onderwijs, scholing voor kinderen maak ik me eigenlijk geen zorgen. Daarentegen vind ik het wel een item of ik de kinderen "Amerikaan" wil laten worden en niet Nederlander. Ik bedoel niet het paspoort, maar qua cultuur waar ze opgroeien. Met alle mooie zaken in de USA, zou ik ze als achtergrond toch liever Nederlander laten zijn. Er blijft toch een cultuurverschil hoe je met elkaar omgaat, praat. Ik vind het moeilijk de vinger op de juiste plek te leggen. Wel is me duidelijk (al voor dat ik hier kwam wonen) dat (over het algemeen!) het contact met Nederlanders of Europeanen anders is, vertrouwder. Nogmaals, moeilijk precies uit te leggen. Heb fijne contacten met Amerikanen, toch voelt contact met anderen vaak vertrouwder.

All in All: een geweldig land.
Ik geloof dat Elke het al aangaf: je kunt wel alle plussen en minnen bij elkaar zetten, het is ook een kwestie van gevoel. Ieder land heeft zijn pos en neg kanten. Hier in de USA hou ik heel veel van bepaalde zaken en heb ik een zeer sterke afkeer van andere zaken. Nederland is wat "vlakker", letterlijk en figuurlijk.

Encinitas
daantje1983
Amerika-ontdekker

Bericht door daantje1983 »

Nadeel USA; Politieke systeem, doodstraf, wapenbezit, gebrek aan sociaal vangnet (werkloos, ouderdom, ziektekosten).
Hoe werkt het dan daar als je te oud gaat worden om nog te werken? Is het de bedoeling dat je zelf een potje aan maakt, of bestaat er wel zoiets als persioen?
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

doodstraf en wapenbezit vind ik dan wel weer positief, gebrek aan sociale voorzieningen lijkt me 'n stuk lastiger als je geen topinkomen hebt
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Social Security: een "AOW" als je minstens 10 jaar gewerkt hebt en belasting hebt betaald. Is gebaseerd op je verdiensten, niet een vast bedrag. Medicare: als je 65 bent krijg je een "ziekenfondsverzekering", maar dat is alleen een basis, je moet betalen voor voor meer verzorging (al is dat redelijk goedkoop (een $200 in de maand, weet dat meer precies binnen een paar maanden).

Veel (maar nog te weinig) mensen sparen op belastingvrije rekeningen. Maar de opbrengst daarvan is natuurlijk aan wat veranderingen onderhevig omdat het meestal gaat om beleggingen op de beurs en we weten allemaal dat beurskoersen kunnen stijgen EN dalen, ze dalen meestal op het moment dat je dentk fijn van je spaarcenten te kunnen gaan rentenieren!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

daantje1983 schreef: Hoe werkt het dan daar als je te oud gaat worden om nog te werken? Is het de bedoeling dat je zelf een potje aan maakt, of bestaat er wel zoiets als persioen?
Te oud om te werken in de USA?
Wij kwamen met grote regelmaat mensen van tussen de 70 en 80 tegen, die je aan het einde van de avond (rond 22:00 uur) nog naar je plaats begeleidden :o
Zij gaven aan dat ze niet zonder deze inkomsten konden (over)leven.

Dat is natuurlijk niet in alle gevallen zo schreinend, want hier in Nederland zijn ook veel mensen die vanaf 65 jaar moeten leven van een (gedeeltelijke) AOW en die geen (aanvullend) pensioen hebben.
daantje1983
Amerika-ontdekker

O jee, dat is idd niet erg jong meer nee.... En met te oud doelde ik dan ook op het gewoon niet meer kunnen...want ja aangezien niemand in de toekomst kan kijken hoe fit we met 65 nog zijn... Maar ik mag hopen op mijn 70 heerlijk van mijn vrijheid te mogen genieten, zo lang je nog kan genieten natuurlijk....
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vind de dingen die Enicitas noemt ook juist positief.

Ik ben voorstander van de doodstraf (ik heb het niet over de wijze waarop het soms wordt gedaan hierbij, lange wachttijden etc.), wapenbezit vind ik ook juist goed (met name gecombineerd met het recht om jezelf of je eigendom te verdedigen) en het sociale system... tja... dat kan soms keihard zijn in de USA aan de andere kant, het sociale systeem in Nederland is ook niet alles omdat er ook misbruik van gemaakt wordt. Als je hier een bovenmodaal salaris hebt mag je per maand volgens mij relatief gezien meer zelf houden dan in Nederland mede door dat fijne sociale systeem.

In Amerika zijn er meer kansen om aan het werk te gaan voor mensen die in Nederland allang zijn "afgeschreven". Ik zie om me heen vollop ouderen aan het werk, ja natuurlijk zijn er veel mensen die wel moeten omdat hun pensioen niet toerijkend is maar de mogelijkheid voor 55+ers is veel meer aanwezig dan in Nederland. Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen die ouder zijn maar nog dolgraag aan de slag willen amper kans maken in Nederland. Niet iedereen wil met 65 stoppen met werken.

Wat betreft scholing, daar heb ik hier wat moeite mee. Sommige dingen vind ik echt idioot hier. Onze kleine van 9 komt dagelijks thuis met een hele lading papier en die bestaat dan uit toestemmingsverzoeken voor wat-dan-ook, geld inzamelingsverzoeken, donatieverzoeken, rapporten en weet ik wat meer. Vooral het steeds maar weer bijvragen van geld vind ik echt vermoeiend want dan zou ik liever aan het begin van het jaar gewoon 1 keer een bepaald flink bedrag geven en dan ben je er vanaf.

Het enige waar ik echt nog moeite mee heb en iets waar ik echt aan moet wennen is de "sue" cultuur hier. Echt overal probeert elke bedrijf, elk individu zich voor vanalles in te dekken. De beschrijvingen van kant-en klaar maaltijden of andere dingen zijn zo gemaakt dat niets aan het toeval wordt overgelaten (waardoor ze echt soms onduidelijk worden), op veel dingen zie ik waarschuwingen waarvan ik denk "doooh, dat is toch logisch!", je moet vaak dingen tekenen zodat een bedrijf vooral niet aansprakelijk gesteld kan worden, op tv dagelijks reclames om "gezellig" met elkaar een rechtszaak aan te spannen en ook in het dagelijks leven heb ik al diverse malen gehoord "nou dan sue je toch gewoon???"

Begrijp me niet verkeerd, het is prima dat je als consument de mogelijkheid om aan te geven dat er iets niet juist is maar hier in Amerika heeft dat wel bizarre vormen aangenomen. Overal wordt over nagedacht, overal wordt rekening mee gehouden om vooral maar niets aan het toeval over te laten. Hierdoor heb ik vaker het gevoel dat ik extra op mijn tellen moet passen of dat ik als super dom beschouwd word ;)
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Maarten86 schreef:Waarom Amerika?

Mijn eerste verademing in Amerika was het contact met de mensen. Wil iemand iets van je, al is het langs je heen lopen is het "Excuse me sir, can I ....."
Dat is hier dus helemaal niet zo en ik vind dat zo gruwelijk irritant! Voor we hierheen verhuisden kende ik vooral Texas waar mensen heel beleefd zijn. Hier in Utah is dat heel anders, niemand die even 'excuse me' zegt als ze erlangs willen in de winkel. Nee, ze staan je vuil aan te kijken en worden dan boos als je niet doorhebt dat ze erlangs willen. Of ze duwen er gewoon langs, zeker met 'makkelijke' slachtoffers zoals kleine kidneren of zwangere vrouwen.

Utahns zijn erg onbeleefd voor Amerikanen. Wist ik niet van te voren maar sinds we hier wonen hoor ik dat dus heel vaak van out-of-state mensen, dat ze echt geschokt zijn over de onbeleefdheid in het openbaar. Al verschilt dat ook per regio in Utah, richting Moab is het al een stuk minder. En het verschilt ook per 'klasse', zo zijn cowboys vaak wel nog erg beleefd maar de mannen-in-net-pak juist veel minder.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Nou LittlePhoenix, die ervaring heb ik zelf niet in Utah!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
daantje1983
Amerika-ontdekker

Ziva, ik vind het heel positief om te horen dat er ook voor mensen op oudere leeftijd genoeg werk is te vinden. Niet dat wij oud zijn hoor maar als we ooit gaan emigreren zal dat over een x aantal jaar zijn. Mijn man is dan inmiddels wel halve wege de 40...tjah in nederland ben je dan op werk gebied al oud he! Het is dan fijn om te weten dat je daar dan waarschijnlijk juist vrij jong bent aangezien mensen van 70 nog gewoon werken! Mij zou het er dan meer om gaan, als het je niet zo lukken om te werken. Plus natuurlijk dat er een moment in je leven gaat komen dat je ook nog wilt genieten van het leven dat je nog hebt voor je te oud bent om te genieten, of in het slechtste geval, je al overlijdt...
Misschien dat je daar om wat extra geld te verdienen gewoon part-time kan gaan werken zodat je de rest van de dagen kan genieten?!

Ik kan me trouwens voorstellen dat je gek word van al die keren dat ze om extra geld vragen! Is dat overigens verplicht? Ik zou best geld willen geven maar eerlijkgezegd zou ik er weinig behoefte aan hebben om op regelmatige basis een som geld te moeten geven...(ligt er dan natuurlijk wel aan waarvoor)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik ben het eens met Ziva. Continu voor alles moeten betalen bij opleidingen heb ik geen ervaring mee, maar de rest volledig mee eens.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

als ik toch sommige verhalen lees ...dan woon ik in een ander amerika dan jullie. :lol: .......good old Virginia :clap:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Misschien moet het topic niet heten "waarom Amerika"maar "waarom bepaalde staten van Amerika" :lol: :wink:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Color01 schreef:als ik toch sommige verhalen lees ...dan woon ik in een ander amerika dan jullie. :lol: .......good old Virginia :clap:
Yup dat heb ik dus ook. Veel mensen staren zich blind op de staten waar ze eens zijn geweest (op vakantie)

Dat, terwijl voor de gemiddelde inwoner je vaak veel beter ergens anders kan wonen omdat er veel meer belangrijke dingen zijn dan vlak bij zee of in een grote stad wonen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ziva schreef:Ik vind de dingen die Enicitas noemt ook juist positief.

Het enige waar ik echt nog moeite mee heb en iets waar ik echt aan moet wennen is de "sue" cultuur hier. Echt overal probeert elke bedrijf, elk individu zich voor vanalles in te dekken. De beschrijvingen van kant-en klaar maaltijden of andere dingen zijn zo gemaakt dat niets aan het toeval wordt overgelaten (waardoor ze echt soms onduidelijk worden), op veel dingen zie ik waarschuwingen waarvan ik denk "doooh, dat is toch logisch!", je moet vaak dingen tekenen zodat een bedrijf vooral niet aansprakelijk gesteld kan worden, op tv dagelijks reclames om "gezellig" met elkaar een rechtszaak aan te spannen en ook in het dagelijks leven heb ik al diverse malen gehoord "nou dan sue je toch gewoon???"

Begrijp me niet verkeerd, het is prima dat je als consument de mogelijkheid om aan te geven dat er iets niet juist is maar hier in Amerika heeft dat wel bizarre vormen aangenomen. Overal wordt over nagedacht, overal wordt rekening mee gehouden om vooral maar niets aan het toeval over te laten. Hierdoor heb ik vaker het gevoel dat ik extra op mijn tellen moet passen of dat ik als super dom beschouwd word ;)
Het sue-en heeft te maken dat er in Amerika een veel minder sociaal vangnet is dan in vergelijking met Nederland.

Bijvoorbeeld: als je door nalatigheid van een schoonmaker in een supermarkt over een banaan valt en je been, stuitje of rechterarm breekt...ik noem maar wat op.... dan kan je dus waarschijnlijk de eerste paar weken niet werken, dat houd in geen inkomen. Dan komt er nogeens bij dat als je naar de ER bent gebracht en je je verzekering via je werkgever gebruikt, je verzekeringsmaatschappij aangeeft: ho wacht eens even...een ongeluk....dat gaan wij niet betalen, wij gaan die kosten verhalen op de degene die de schade berokkent heeft.
Misschien heb je de pech dat het langer duurt voordat je weer kan gaan werken, dus schakel je je LTD in (Long Term dissability of Aflac, als je die zou hebben), deze roept weer...wie heeft het veroorzaakt....hup daar gaat de claim naar toe.

In Nederland is veel geregeld dmv verplichte volksverzekeringen, waardoor het allemaal een pot nat is waar de voorziening uit komt, in Amerika komt het van diverse verzekeringsbedrijven, die allemaal de claim doorschuiven en vandaar dat elk bedrijf overal de kleine lettertjes op vermeld, dat zij niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld en dat helpt vaak nog niet eens.

Ik heb bij mijn werkgever op de appeals afdeling veel archief werk gedaan en mijn advies is: ga niet dronken de ramen lappen in je eigen huis; als je mocht vallen en je breekt een pols oid. en een te hoog alcoholpercentage, mag je de rekening zelf betalen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer