Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2007 (greencard loterij) gewonnen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Muke schreef:Het is denk ik wel gewoon mogelijk dat je je studiepunten kunt meenemen daar, maar ik weet nog niet zo zeker of ik ga instromen bij een andere opleiding.

Wat ik dus wil gaan doen is waarschijnlijk helemaal fresh met een nieuwe opleiding daar gaan beginnen en met m'n cijfers, propedeuse en studiepunten een goeie indruk maken bij de toelating.

Maar goed, I'm getting ahead of myself, eerst winnen.. lol :)
Als regel geld vaak om als in State aangemeld te worden, moet je eerst een jaar aantoonbaar resident zijn., of getrouwd zijn met een resident van meer dan een jaar.

Zorg eerst maar voor je papieren, dan komt de rest vanzelf...suces in ieder geval!!
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

wiepster schreef:
Als regel geld vaak om als in State aangemeld te worden, moet je eerst een jaar aantoonbaar resident zijn., of getrouwd zijn met een resident van meer dan een jaar.
Hm dit had ik nog niet gehoord. Dus als ik het goed begrijp bedoel je dat je eerst een jaar aantoonbaar resident moet zijn voordat je in-state kunt studeren (dat ze je als in-state zien)? Ook al heb je een permanent visa of green card?

Heb je misschien een bron voor me waar ik meer hierover kan lezen.
Alvast bedankt.
Jack is back for a new season!
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Muke schreef:
wiepster schreef:
Hm dit had ik nog niet gehoord. Dus als ik het goed begrijp bedoel je dat je eerst een jaar aantoonbaar resident moet zijn voordat je in-state kunt studeren (dat ze je als in-state zien)? Ook al heb je een permanent visa of green card?

Heb je misschien een bron voor me waar ik meer hierover kan lezen.
Alvast bedankt.
Dit kreeg te horen toen ik mij aanmeldde bij Brevard Community College hier in Brevard County, Florida.
Voor mij kwam het ook als een verrassing, gelukkig was mijn echtgenoot mee tijdens aanmelden en hij tekende als "voogd", omdat hij aantoonbaar een langdurige resident is.
Dit was nergens te vinden, niet op de site en ook niet in hun catalogus, stond vermeld op de achterzijde van het aanmeldformulier :? .

Als je gaat, neem dan al je school-onderwijspapieren mee, wat je niet hebt aanvragen via IB groep, Groningen, hier is de link:
http://www.ib-groep.nl/particulier/index.asp

Ook moet je waarschijnlijk als internationaal student een test doen, CPT of SAP, afhankelijk van het college wat je wilt volgen.
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

Bedankt voor de info. Heb net ook zitten googlen en wat info erover gevonden, vreemd dat ik deze regel nog niet was tegengekomen aangezien ik al aardig wat informatie heb verzameld. Dit is de complete regelgeving over de hele in-state procedure in California: http://www.cpec.ca.gov/CollegeGuide/sr_CA01.pdf

Ik heb het ook ff met andere states vergeleken maar ik zag geen verschil. Leuke regels allemaal.. lol

Je schreef dat jouw echtgenoot zich als 'voogd' had neergezet bij jouw application. Helaas zie ik niet de optie in bovenstaand pdf document dat bijv. mijn oom (CA resident) dat bij mij zou kunnen doen. Alleen jezelf, je ouders of je echtgeno(o)t(e) kan dit (als ik het goed heb gelezen).

Ik was toch al van plan om eerst een tijdje te gaan werken om zo mezelf wat beter te kunnen onderhouden daar (auto, laptop, schoolboeken etc etc). Helaas ben ik geen rich-kid lol. Alleen nu betekent het dat ik in principe voor eind augustus 2007 in de US moet zijn (voordat schooljaar 07-08 begint) so I can apply for schoolyear 08-09.

Hmm, het begint een beetje lastiger uit te pakken dan ik had gedacht LOL.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Muke schreef:Hmm, het begint een beetje lastiger uit te pakken dan ik had gedacht LOL.
Straks ga je toch nog een Amerikaanse moeten vinden om een 'verstandshuwelijk' met je aan te gaan. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

kastelke schreef:
Muke schreef:Hmm, het begint een beetje lastiger uit te pakken dan ik had gedacht LOL.
Straks ga je toch nog een Amerikaanse moeten vinden om een 'verstandshuwelijk' met je aan te gaan. :lol:
whahah! Don't reveal my grand scheme now! :twisted:

:mrgreen:
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Muke schreef:Ik was toch al van plan om eerst een tijdje te gaan werken om zo mezelf wat beter te kunnen onderhouden daar (auto, laptop, schoolboeken etc etc). Helaas ben ik geen rich-kid lol. Alleen nu betekent het dat ik in principe voor eind augustus 2007 in de US moet zijn (voordat schooljaar 07-08 begint) so I can apply for schoolyear 08-09.

Hmm, het begint een beetje lastiger uit te pakken dan ik had gedacht LOL.
Positief bericht....je kan instromen wanneer je wil, het wordt allemaal in veel kleine korte seminars gegeven....hier in Brevard dan tenminste, mag aannemen net als die andere regeltjes hetzelfde zijn, deze ook.
Er zijn 3 mogelijkheden: Spring, start medio januari, Summerclasses, en dan nog Fall, start eind augustus tot medio december.
Je bent dan niet zo gebonden aan augustus al daar zijn??
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Zo zie je maar. Legio mogelijkheden. Maar eerst die kaart inderdaad. Je zult zien zodra dat allemaal rond is wijst de rest zich vanzelf. Hey als je straks eerst even gaat werken komen we elkaar misschien wel tegen bij de eerste de beste McDonalds in LA ;-) No better place to start...
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

Positief inderdaad dat je niet alleen aan eind augustus vastzit. Wat een regels. En ik ben bang dat dit pas het begin is.. :)

whahah sue, we gaan wel flippin' them burgers bij de Mac :mrgreen: lol
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Oh yeah mijn goal is de beste burger flipper van de US te worden ;-)
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Muke schreef:Positief inderdaad dat je niet alleen aan eind augustus vastzit. Wat een regels. En ik ben bang dat dit pas het begin is.. :)

whahah sue, we gaan wel flippin' them burgers bij de Mac :mrgreen: lol
Yep je denkt vast dat je alle regeltjes van ambtelijk Nederland verlaat, welkom in burocratisch Amerika 8) :wink: .
Als je er eenmaal de weg weet, valt het wel mee hoor !!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En nu we het toch over McDonald's hebben: jullie weten toch van Hamburger University? De plaats waar McD zijn (haar?) managers opleidt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Off topic:
Yep helemaal mee bekend. Ik werk zelf al een aantal jaar als manager in de fast food. Nooit gedacht dat ik met mijn opleiding in deze industrie zou komen te werken maar het is best fascinerend en alsnog in de hospitality. Maar dit terzijde.

Ik zou best een graad in Hamburgerology willen hebben. Van alle fast food die ik tot nu toe heb meegemaakt heeft McDs het toch nog steeds het best voor elkaar qua processen in Nederland. En nee ik werk nu niet voor McDs ;-)
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

wiepster schreef: Yep je denkt vast dat je alle regeltjes van ambtelijk Nederland verlaat, welkom in burocratisch Amerika 8) :wink: .
Hoe bureaucratisch is de US eigenlijk? Toen ik daar stage liep vond ik het nogal meevallen. Ok er moeten voor van alles en nogwat formulieren worden ingevuld maar ik heb me er niet echt aan geergerd ofzo. Maar waarschijnlijk krijg ik het leeuwendeel straks nog wel voor mijn kiezen ;-)
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

suebrons schreef:
wiepster schreef: Yep je denkt vast dat je alle regeltjes van ambtelijk Nederland verlaat, welkom in burocratisch Amerika 8) :wink: .
Hoe bureaucratisch is de US eigenlijk? Toen ik daar stage liep vond ik het nogal meevallen. Ok er moeten voor van alles en nogwat formulieren worden ingevuld maar ik heb me er niet echt aan geergerd ofzo. Maar waarschijnlijk krijg ik het leeuwendeel straks nog wel voor mijn kiezen ;-)
Aanvragen van ssn-nummer, drivers license, college ed. dan ga je de ambtelijke molen in. Wat mij opviel is dt de ambtenaren dan erg ambtelijk/onpersoonlijk zijn, sommigen zelfs ronduit onbeschoft, uitzonderingen daar gelaten.
Ook kom je tegen dat het zeer moeilijk wordt om telefoon aan te vragen, uttility's zoals electriciteit en kabel, verzekeringen. Gelukkig heb ik een echtgenoot die al van veel dingen voorzien is, maar ga je alleen zoals jullie met geen history zoals dat genoemd wordt, zal je overal borg moeten betalen etc. en daar rekening mee moeten houden.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Oh op die manier. Een SSN heb ik gelukkig al van een zomerbaan dus hopenlijk scheelt dat wat. Tja credit history niet dus dat zal wel even wennen worden. Misschien maar een apartement huren met alle utilities paid?

Het zal wel loslopen. Maar de borg is inderdaad weer een extra uitgave. En die zijn niet mild geloof ik.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

suebrons schreef:Oh op die manier. Een SSN heb ik gelukkig al van een zomerbaan dus hopenlijk scheelt dat wat. Tja credit history niet dus dat zal wel even wennen worden. Misschien maar een apartement huren met alle utilities paid?

Het zal wel loslopen. Maar de borg is inderdaad weer een extra uitgave. En die zijn niet mild geloof ik.
Helaas, ook voor een appartement heb je history nodig, niet alleen credit history..maar dat je er bent....dat duurt ca 6 maand en dan wordt het allemaal wat makkelijker.

Als men je natrekt dan is er gewoon helemaal nog niets.

Tip, kijk in de news papers ed. en probeer als roommate de eerste tijd, kost minder en een stuk makkelijker.

Open wel gelijk een bankaccount met een secured credit card om je history op te bouwen,min. $300 op een speciale spaarekening..via Bank of America.. na ca. 6 maanden zal de bank je meer credit gaan geven.
Ga niet overal cards...ook geen department store cards oid... aan vragen, je wordt overal afgewezen en ook dat is slecht op je rapport.
Zogauw je meer credit hebt via je bank, kan je voorzichtig verder gaan, te beginnen met een eventueel prepaid pakket om te zetten naar en abb. voor je cell-phone etc.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Hey dat wist ik niet van het apartement met credit history. Wel logisch eigenlijk. De eerste tijd zit ik bij familie dus misschien moet ik maar even kijken of dat wat langer te doen is ivm de opbouw van credit history dan inderdaad. En anders de roommate optie is ook niet slecht. Heb al gezien dat daar mogelijkheden genoeg voor zijn.

Bank rekening met secured credit kaart is inderdaad een van de eerste dingen die geregeld gaan worden.

Maar eerst die groene kaart maar even. Da's toch wel het allerbelangrijkst. Zonder dat kan er niks geregeld worden ;-)
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Inderdaad, wel spannend allemaal..toch :wink: .
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

suebrons schreef: Ik werk zelf al een aantal jaar als manager in de fast food.
Ah, weet ik gelijk bij wie ik moet aankloppen voor een raise daar ;) :D

Om maar weer ff serieus te worden, handig om al werk-ervaring op dat gebied te hebben voordat je naar de US gaat. Fast food is booming business daar en volgens mij zal het je niet veel moeite kosten om aan een goeie job te komen op dat gebied als je al de nodige ervaring bezit. Nederland ligt het denk ik toch wel een beetje the other way around op fast food gebied.

Ook erg lastig met dat hele credit history. Ik had al het een en ander erover gelezen (ook in de andere topic die Suebrons had aangemaakt) maar basically draait het erom dat je goed je leningen en rekeningen betaalt en daardoor leningen met lagere rentes kunt krijgen? En wat als je geen leningen hebt lopen, hoe bouw je dan je credit history op..creditcard betalingen? Want om nou alles met een creditcard te gaan betalen..

Nou vroeg ik me ook af. Ik heb al sinds een jaar een rekening bij Bank of America: checking en savings samen in een account. Helpt dat al bij mijn credit history?

Volgens mij weten Suebrons en ik beiden dat het nog niet zover is maar je moet wel voorbereid zijn voor het geval het wel lukt ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer