Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zou je in Amerika willen wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Waarom zou je in Amerika willen wonen?

Bericht door kastelke »

In een ander draadje kwam dit ter sprake:
oortjes schreef:Ik zou eigenlijk graag willen weten wat de aantrekkingskracht is van de US, misschien moeten we daar een onderwerp over openen.
Opvallend is dat ik juist vaak USers tegenkom die dolgraag in Europa, zeker in Ned., zouden willen wonen/werken en zich afvragen waarom iemand daar vrijwillig vertrekt. En nee, dat zijn niet allemaal jonge mensen met dromen van onbeperkt hash etc.
jiejie schreef: Eerlijk gezegd vraag ik me dat dus ook af..
Ikzelf ben hier naartoe gekomen vanwege mijn vrouw, en het is ook echt puur dat ze hier op Hawaii woonde en dat het hier minder op het mainland lijkt want anders had ik waarschijnlijk gezegd van 'kom maar naar mij toe'. Plus we hebben hier meer mogelijkheden dan dat we in NL gehad zouden hebben (voornamelijk vanwege de achtergrond van mijn vrouw, plus ze spreekt geen Nederlands dus dat is ook een belemmering ook al spreekt vrijwel elke NL'er Engels). Persoonlijk heeft de VS op mij geen echte aantrekkingskracht en, mocht het ooit fout gaan tussen mijn vrouw en mijzelf, dan denk ik dat ik ook heel snel weer op het vliegtuig richting NL zit.
bron: viewtopic.php?f=12&t=20965

Ik herinnerde mij dat hier ooit al wel eens over gesproken was, maar sinds die tijd is het forum heel erg gegroeid, en naast het feit dat sommige ‘oudere’ forumleden ondertussen (andere) redenen hebben om wel of niet te verhuizen naar Amerika, is het ook wel interessant om eens te horen hoe de nieuwere forumleden daar over denken.
Dus: Waarom wil je graag verhuizen naar Amerika?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
belg1980
Amerika-ontdekker

Bericht door belg1980 »

Korte opsomming waarom ik in Amerika zou willen wonen:
  • 1. Jobwise zijn er veel mogelijkheden. Je kan snel carrière maken.
    2. Over het algemeen zeer vriendelijke mensen.
    3. Mensen zijn open, nieuwe mensen ontmoeten is makkelijk.
    4. Grote verscheidenheid aan mensen.
    5. Uitstekende customer service. Klant is koning.
    6. Winkels zijn altijd open.
    7. Beschikbaarheid van natuur is groot: veel en mooie parken, stranden,...
    8. Alles is goed gestructureerd.
    9. Relatief weinig belastingen.
    10. Beter weer (maar hangt sterk af van waar in de States).
    11. Amerika loopt voorop op vele gebieden.
    12. Minder afgunst.
    13. Geen hagen en muurtjes rond de huizen.
    14. In ieder restaurant kan je een doggybag vragen.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

belg1980 schreef:Korte opsomming waarom ik in Amerika zou willen wonen: (...)
:withstupid:

Daarom woon ik ook hier :dance:
Laatst gewijzigd door kastelke op 28 mar 2009, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledige bovenstaande quote ingekort.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Belangrijkste reden voor mij: Amerika is niet Amsterdam. Belangrijkste reden die ik door Amerikanen heb horen opgeven: Amsterdam is niet Amerika.

Dus: ik ben daar omdat het "niet hier" is

Oftewel: het gras is groener aan de andere kant van de heuvel.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Net als een aantal anderen ben ik in Amerika gaan wonen voor de "economics"...het was makkelijker om mij in de States te krijgen, dan hubby met een werkvergunning in Nederland.
Achteraf na 3 jaar ben ik blij dat we deze stap hebben gezet. Heb nu een leuke baan, waar ik ondanks mijn "leeftijd" 50, mij nog steeds kan ontplooien. Men doet niet aan leeftijdsdiscriminatie, ik mag een AAS-degree behalen op kosten van de baas.
Wij hebben een huis kunnen kopen, wat ik mij in Nederland nooit had kunnen veroorloven, dus ja..alles is goed...zolang we onze banen kunnen blijven behouden.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tot mijn verbazing had ik nog niks geschreven in dit draadje toen het enkele jaren geleden aktief was. Dus bij deze:

- omdat mijn man zijn werk zich grotendeels daar afspeelt
- omdat het land mij bij zijn eerste kennismaking zo aangenaam verrast heeft (zie wat ik schrijf bij mijn fotootje hier: http://www.allesamerika.com/amerika-redacteurs.html )
- omdat het patriottisme me aanstaat, het geeft je zo’n bijzonder gevoel
- omdat ik hou van de cultuur, het multi-culturele, de vriendelijkheid en behulpzaamheid
Ja, ik hou zelfs van het zogenaamde ‘oppervlakkige’: ik heb liever dat men vriendelijk doet tegen me, en zelfs een praatje slaat met me, dan dat men zijn allerzuurste gezicht opzet en liefst van al nog de andere kant opkijkt wanneer je naast iemand staat die je niet kent.
Maar de belangrijkste reden is voor mij louter emotioneel van aard: wij hebben alle 3 gewoonweg een heel goed gevoel bij Amerika, het voelt telkens aan als “thuis”.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sarahlina
Amerika-ontdekker

Bericht door sarahlina »

De redenen waarom ik in Amerika wil wonen, effe denken..
De mensen zijn super vriendelijk ook al is het 'maar' oppervlakkig, aan de bushalte wacht men netjes in de lijn, de winkels zijn 24/24 open...maar ook de multi-culturele samenleving en het feit dat je je kan opwerken zonder diploma maar enigszins wel met bloed , zweet en tranen zorgen ervoor dat er mogelijkheden zijn om je te ontwikkelen op sociaal en psychologisch vlak! Het schoolsysteem heeft meer aandacht voor theater en sport waardoor je gevoelens beter leert beheersen en jezelf ook beter leert kennen. Hier in Belgie heb je max 2 uurtjes Lichamelijke opvoeding..en theater moet je maar in je vrije tijd doen...het verschil zit hem in de kleine dingen, op het eerste zicht niet heel belangrijk maar toch...
Natuurlijk ook de natuur, leuke huizen met die typische schommelstoel en het dichtvallende vliegenraam :lol: en natuurlijk Starbucks coffee :wink: enz...
groetjes
Sarah
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ongeloofelijk om te zien dat er zoveel verschillende redenen gegeven worden waar ik het soms niet echt mee eens ben... nu zal er veel wel afhankelijk zijn van waar en in welke staat je woont, maar toch. Iets als het onderwijs systeem bijvoorbeeld is iets waar ze hier in Hawaii erg op lopen te schelden omdat het erg slecht schijnt te zijn.. ik durf dit zelf overigens niet echt verder te onderbouwen want ik heb (nog) niets met de scholen te maken maar als het waar is wat ik hoor, dan is het niet overal goed. En, sja, wat betreft het vooroplopen met zaken, eigenlijk vind ik genoeg zaken hier waar ze ontiegelijk mee achterlopen, voornamelijk in het bankwezen.. als je dat vergelijkt met Nederland dan komt Amerika nog maar net kijken met hun technologie en dergelijke. Ik bedoel, checks? 10 dagen wachten voor iets van je rekening af is? Dat zijn toch ouderwetse zaken dacht ik. Ook wat werkzaamheden betreft.. je hebt hier inderdaad veel meer mogelijkheden maar je hebt ook veel meer de kans om de zak te krijgen, in Nederland ben je toch heel wat beter beschermd als werknemer zijnde (wellicht teveel beschermd).

Aan de andere kant zijn er toch ook wel veel dingen waar ik het weer wel mee eens ben, voornamelijk wat betreft de vriendlijkheid en bereidheid van mensen.. daar sta ik vaak nog steeds versteld van.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Internetbankieren kan hier ook, hoor: wij betalen alles online. En als de ontvanger niet op de electronische directory van de bank is aangesloten, dan maakt de bank een printje en stuurt een check per post ...

Vriendelijkheid in NL is vaak ook maar een reactie op: mensen zijn onvriendelijk omdat iedereen onvriendelijk is. In NL zal ik de kassa-juffrouw niet vragen hoe het met haar gaat, maar wel op z'n Amerikaans een prettige dag wensen. Dat, samen met Amerikaanse beleefdheid wordt gewoon gereciproceerd.

Er is een korte tijd geweest dat ik veel op NL afgegeven heb: wij zaten klem met de immigratiedienst hier in de VS, en NL gooide ongeveer tegelijkertijd de deur dicht via Rita V.'s WIB. Dat Amerika twee buitenlanders niet zondermeer accepteert, a la. Dat ik als NLer niet mijn vrouw naar NL mag halen is mij goed in het verkeerde keelgat geschoten. Gelukkig is men in NL ook gaan inzien dat zulks stupide is, en tegenwoordig mogen jonge, hoog-opgeleide mensen, die voor zichzelf kunnen zorgen, en vloeiend NLs of Engels spreken het een jaar proberen en vervolgens vallen ze onder de WIN ipv. WIB. Voor ons nu te laat, natuurlijk: inmiddels hebben we beiden een GC. Verlet niet dat mijn vrouw voor een Europese multi-national en ik indirect voor een Europese organisatie werk, en er geen enkele reden is waarom we ons werk fysiek in de VS zouden moeten uitvoeren. Maar goed, we weten waar we welkom zijn en liefde voor een land werkt net zo goed het beste als het wederzijds is.

Wat voor NL spreekt is het feit dat mijn familie daar woont (het geboorte-land van mijn vrouw is geen optie). Wat voor hier spreekt is het betere weer en geen "maaiveld." Een direct gevolg van dat laatste is ook dat we ons hier een beter leven kunnen veroorloven dan in NL mogelijk zou zijn geweest. Het is niet zozeer de vriendelijkheid van mensen hier die mij aanspreekt, maar vooral het positivisme en de betrokkenheid. Files en parkeerproblemen kennen we hier ook genoeg (dat was een enorme teleurstelling toen ik hier aankwam). Hier hebben we meer recreatie-mogelijkheden (bossen, heuvels, water, parken) binnen een straal van 15 mins rijden, ondanks dat we in de 'burbs wonen, maar Europa heeft cultureel meer te bieden. Evenwel is met een jong kind het eerste belangrijker. En nu gaat de kleine hier opgroeien: dit wordt haar thuis. Op zich een raar idee, maar het vormt ook voor ons een nieuwe band.

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

FlipjeBTiel schreef:Internetbankieren kan hier ook, hoor: wij betalen alles online. En als de ontvanger niet op de electronische directory van de bank is aangesloten, dan maakt de bank een printje en stuurt een check per post ...
Wij doen ook alles via internetbankieren, we hebben zelf alleen cheques omdat de USCIS dat verlangde bij het aanvragen van mijn GC. Maar ik bedoelde dus, de normale persoonlijke cheque is iets wat je in NL amper nog ziet en dat zie je hier nog heel veel. En ook al zie je wel gelijk dat het geld is overgemaakt, het duurt vaak dagen voordat de ontvanger het ook daadwerkelijk echt heeft. In Nederland kan dat dus met dezelfde dag al als je van Giro naar Bank gaat, en tussen banken is het vrijwel gelijk op het moment dat je het doet.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

jiejie schreef: Maar ik bedoelde dus, de normale persoonlijke cheque is iets wat je in NL amper nog ziet
Sterker nog, die bestaan (allang) niet meer.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

jerbia schreef:
jiejie schreef: Maar ik bedoelde dus, de normale persoonlijke cheque is iets wat je in NL amper nog ziet
Sterker nog, die bestaan (allang) niet meer.
Haha, ik wist dat dus niet zeker.. ik heb ze in jaren niet meer gezien maar ja, ik was niet zeker dus zei ik 'amper'. xD
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Veel daarvan heeft te maken met de grootte van dit land. Je kunt het (zoals gewoonlijk) toch echt niet met een landje als Nederland vergelijken. Banken komen uit verschillende staten, die verschillende wetten hebben etc. etc. Ik vind de cheques ook nog wel handig ook. Zo hoef ik niet veel contant voorhanden te hebben. De enige keren, dat wij cheques uitschrijven is het voor verleende diensten door individuen: schoonmaaksters, klusjesmensen, massage therapiste. Ik heb vrijwel geen contant geld in mijn portemonnaie, want dat is niet nodig. Ik vind het veel makkelijker een papiertje te schrijven, dan geld uit te tellen :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik heb ook bijna geen contant geld in mijn portemonnee, je kunt hier echt overal pinnen. In het geval dat ik ergens een klein bedrag moet betalen geef ik het leievr in geld dan dat ik helemaal een cheque uit moet gaan schrijven.
Het lijkt me ook niet prettig voor de ontvanger om een cheque te krijgen. Dan moet je altijd een aantal dagen op je geld wachten. Bovendien kan een cheque ook ongedekt zijn heb ik begrepen?

Marjon
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

Ook ik zal mijn beweegredenen toe voegen :wink:

Amerika heeft altijd onderaan mijn lijstje gebungeld. Al mijn hele leven wil ik naar het buitenland om te wonen, leven en werken maar Amerika? Daar moest ik echt niet aan denken. Ik zag het gewoon niet zitten, de gemaakte oppervlakkige vriendelijkheid, de grootheidswaanzin, zich niet bewust zijn van een wereld buiten Amerika, het slechte eten (veel fastfood)..... Ach ja, vooroordelen hebben we allemaal wel een beetje.

Todat ik een paar jaar geleden bij vrienden op bezoek ging in Californië. Waar hun wonen zou ik voor gene goud willen zitten maar iets verderop: Hemels! :D

Ik ben er achter gekomen dat ik de "oppervlakkige" vriendelijkheid van Amerikanen liever heb dan de onvriendelijkheid die ik in NL vaak tegenkom. Heerlijk om in een restaurant te zitten en een vriendelijk "Hi, my name is.... and I'll be your waiter today. If you need anything, just let me know" te horen in plaats van een "Weet je al wat je wilt hebben". Alles voor de fooi? Wellicht, maar het is gewoon prettiger.
Heerlijk dat in een supermarkt de tas voor je wordt ingepakt, ben ik alleen dan vragen ze zelfs nog of ze het naar de auto moeten brengen (en daar verwachten ze geen fooi voor!).

Niet bewust van de wereld buiten Amerika? Ach ja, hoeveel staten in de USA kan een gemiddelde Europeaan opnoemen inclusief hoofdstad en exacte ligging?

Grootheidswaanzin: absoluut, maar daarmee houden ze zichzelf ook in moeilijke tijden wel staande.

Slecht eten? Waar wij half-en half zitten zijn er meer supermarkten te vinden met een erg groot biologisch aanbod voor ene normale prijs dan niet. Uit eten? Perfect! Genoeg leuke restaurantjes met gezond voedsel in normale porties. Fastfood zie ik wel maar ik kies ervoor om dat niet te nemen en dat hoeft ook niet, keuze genoeg!

Het gebied waar wij vertoeven is mij 100% meegevallen. Ik baal er zelfs enorm van dat ik momenteel weer in NL zit, in afwachting van een visum dat een keer goed gaat. Geef mij maar Amerika, ik voel mij daar prima thuis.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

vana schreef:Bovendien kan een cheque ook ongedekt zijn heb ik begrepen?
Klopt, een paar van onze huurders, en een paar anderen die ooit geld van mijn schoonmoeder geleend hebben en dit per maand terug betalen, betalen ook met cheques.. probleem is inderdaad dat we soms wel eens bij de bank aankomen zonder dat er voldoende geld op hun rekening staat. Niet echt leuk. Zelf geef ik echt de voorkeur aan contanten momenteel, voornamelijk vanwege bovenstaande maar ook vanwege het feit dat het gewoon lang duurt voordat soms de bedragen van de creditcards of bankrekening afgeschreven worden.. je dient daarmee altijd rekening te houden wat je op je rekeningen hebt staan en, sja, ik wil het altijd precies weten haha (en daarmee komt dus ook eigenlijk het verhaal dat ik het niet fijn vind dat het hier soms zo traag gaat in verhouding met landen in Europa.. en ik denk niet dat de grootte er veel mee te maken heeft, zelfs als je binnen een bepaalde bank blijft duurt het hier soms dagen wat gewoon onzin is natuurlijk (maar ja, dit is een van de manieren hoe banken geld verdienen)).
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

mariekeev schreef:Niet bewust van de wereld buiten Amerika? Ach ja, hoeveel staten in de USA kan een gemiddelde Europeaan opnoemen inclusief hoofdstad en exacte ligging?
Ik verwacht dat de gemiddelde Europeaan meer kan vertellen over Amerika dan de gemiddelde Amerikaan over Europa. Ik krijg zeer vaak de vraag waar ik vandaan kom, met het antwoord 'the Netherlands' weten velen absoluut niet waar het te vinden is. Als ze 'Amsterdam' horen (alhoewel ik oorspronkelijk uit Breda kom) dan is het al wat bekender, ze weten het niet te plaatsen maar de prostitutie en coffeeshops kennen ze wel. Ik heb het zelfs vaak dat ik moet zeggen dat NL naast Duitsland en boven België ligt en dan nog weten ze het regelmatig niet.

Ook zit ik veel op een chat waar veel Amerikanen komen maar die weten echt zeer weinig wat er buiten de VS zich afspeelt. Veel mensen denken dat Europa een achter gebleven gebied is heb ik een beetje het idee. Als ze horen dat ik uit NL kom dan krijg ik ook regelmatig de vraag 'oh maar dan moet je nu toch wel gelukkig zijn nu je hier woont', maar zelfs erger hoor. Alsof ik uit een derde wereld land kom, of het voormalig oostblok.. ze denken echt dat het in NL maar moeilijk leven is, wat het dus natuurlijk niet echt is.

Daarnaast vind ik de nieuwsberichten over het buitenland maar erg matigjes.. Als ik buitenlands nieuws wil zien ga ik meestal naar Nederlandse nieuws en televisie sites om video's te bekijken of nieuws te lezen. CNN bijvoorbeeld is vrijwel alleen Amerikaans nieuws en dat is ook bij de lokale zenders zo. Ik snap het enerzijds wel omdat het zo'n groot land is maar goed, er zijn ook veel dingen die buiten de VS gebeuren en van groot belang zijn.

mariekeev schreef:Slecht eten? Waar wij half-en half zitten zijn er meer supermarkten te vinden met een erg groot biologisch aanbod voor ene normale prijs dan niet. Uit eten? Perfect! Genoeg leuke restaurantjes met gezond voedsel in normale porties. Fastfood zie ik wel maar ik kies ervoor om dat niet te nemen en dat hoeft ook niet, keuze genoeg!
Het ligt er denk ik ook aan waar je zit. Hier op Hawaii moet alles geimporteerd worden omdat het een eiland is dus er is een stuk minder variatie hier. Ik moet regelmatig dingen vanuit NL bestellen omdat het hier niet te krijgen is. Ik had een paar weken geleden zelfs de grootste moeite om een mango te vinden, dat vond ik wel heel erg absurd haha, zit je op een tropisch eiland, is er geen mango te vinden :lol:

Oh well, ik zit weer een betoog te maken van heb ik jou daar. Ik zal er maar weer even mee stoppen.. jullie krijgen dadelijk nog het idee dat ik hier helemaal niets positiefs zie en dat is natuurlijk niet helemaal waar ;)
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik ben hier juist vaak verrast hoeveel mensen weten van buiten Amerika, vaak mensen waarvan je het nooit zou verwachten.
Mijn beweegreden om naar de VS te komen was mijn man, anders was het nog niet eens in me opgekomen denk ik. Waarom we er zijn gebleven; mijn man zou in Nederland moeilijk werk hebben gekregen, het beviel ons hier prima, lekker de ruimte.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik vond het bankieren inderdaad ook wel een beetje gedateerd. Cheques zijn wat mij betreft toch echt een flinke stap terug in de tijd. Als ik iets aan iemand wilde betalen, maakte ik het gewoon over en geen gedoe met papier invullen. En dat heeft inderdaad alles te maken met het feit dat er honderden kleine Amerikaanse bankjes bestaan, terwijl dat in NL al jaren geleden is geconsolideerd. Dat maakt uniforme afspraken maken natuurlijk lastig. Maar ik blijf het onverminderd irritant als je achter in de supermarkt staat die een cheque staat uit te schrijven. Of in een parkeergarage (!), zoals me laatst overkwam.
ANY schreef:Ik ben hier juist vaak verrast hoeveel mensen weten van buiten Amerika, vaak mensen waarvan je het nooit zou verwachten.
Dat vind ik ook. Mijn ervaring is dat de meeste Amerikanen wel degelijk op zijn minst van NL hebben gehoord. Veel zijn er ook geweest. En Amerikanen zijn door hun gebrek aan vakantiedagen nu eenmaal wat beperkter in hun reismogelijkheden, maar zijn misschien wel juist daarom erg geinteresseerd in andere landen.
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

jiejie schreef:je dient daarmee altijd rekening te houden wat je op je rekeningen hebt staan
Kwestie van spaarrekening en betaalrekening koppelen, zodat je overdraftbescherming hebt.
jiejie schreef:Ik verwacht dat de gemiddelde Europeaan meer kan vertellen over Amerika dan de gemiddelde Amerikaan over Europa.
Denk je dat nog steeds, na alle posts van mensen hier die zeggen dat ze een bepaald beeld van Amerika hadden dat uiteindelijk 100% meeviel? Men kan een hoop vertellen, maar is het juist?
jiejie schreef:alhoewel ik oorspronkelijk uit Breda kom
Kijk nou, dat is kort aan de deur. :)
jiejie schreef:'oh maar dan moet je nu toch wel gelukkig zijn nu je hier woont'
Eerlijk is eerlijk: je hebt de schijn tegen. Je hebt tenslotte gekozen om hier te gaan wonen, en die conclusie ligt dus erg voor de hand.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer