Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 2: Ziva

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: DV-2011: winnaar nr. 2: Ziva

Bericht door Dento »

bart1 schreef:Volgens mij moet je daarnaast wel paspoort hebben die mininaal 6 maanden geldig is na vertrek
Dit is niet meer zo. Je paspoort hoeft enkel geldig te zijn voor de duur van jouw reis. Er is een verdrag getekend tussen bepaalde landen en de VS dat bepaalt dat verlopen paspoorten automatisch als nog 6 maanden geldig worden gezien na de verloopdatum. Is je paspoort ten tijde van het land binnenkomen echter nog maar minder dan 90 dagen geldig dan wordt je toegelaten tot maximaal de datum waarop je paspoort verloopt:
2. How long does my passport need to be valid still?

* While visa regulations state that a passport must be valid for at least six months beyond the date of the holder's departure from the United States, the United States has an agreement with many countries (including the Netherlands) automatically extending the validity of a passport for six months past the passport's expiration date. The result is that a Dutch passport need remain valid only for the duration of the holder's stay in the United States. If you are traveling visa free and your passport is valid for less than 90 days, you will be admitted only until the date the passport expires.
Bron: website Amerikaanse ambassade Amsterdam
Ik vond op de site van het CBP ook nog dit:
Lawful Permanent Residents of the United States are required to present their permanent resident card (Form I-551) or other valid evidence of permanent residence status. A passport is not required for entry into the United States.
Als je een GC hebt (ofwel je Form I-551) dan zou je geen paspoort nodig hebben, maar natuurlijk zit je tijdelijke I-551 wel in je paspoort, en ik weet niet hoe ze om zouden gaan met een verlopen paspoort met daarin een geldige I-551; zou het een los van het ander worden gezien, omdat je blijkbaar ook je paspoort niet nodig hebt naast je I-551? Immers, je tijdelijke I-551 geldt in alle gevallen als je normale I-551 totdat je de eigenlijke versie krijgt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Even een kleine update van mij want ik ben een beetje stil geweest haha.

Ik woon nu 1 maand in de VS en ik kan niet anders zeggen: GEWELDIG!!! Ik ben echt supergelukkig hier en wil echt nooit meer weg. Wat een geweldig land is het toch en de mensen in het zuiden zijn echt heel vriendelijk.

Ik had binnen 1 week mijn SSN en "studeer" nu voor mijn rijbewijs. Beetje onhandig dat je 2 bewijzen van residentie moet hebben om je rijbewijs hier te halen en ze zijn nog kieskeurig ook. Dus zodra het eerste bankafschrift en de electriciteitsrekening binnenkomen waar mijn naam ook op staat kan ik op voor mijn rijbewijs.

Vandaag sinds jaren een echte Easter gevierd met de kinderen en dat was ook erg leuk. Verder geniet ik ontzettend van alle natuur om me heen en vooral de wijdsheid.

Mijn lief heeft ook al een pistool voor me gekocht dus qua schieten burger ik al aardig in haha. Ik heb wel een roze pistool met zowat alle mogelijke veiligheidsopties want ik vind het best wel eng. Aan de andere kant, je kunt er maar beter mee om leren gaan nietwaar? Alhoewel het dan wel bizar is om binnen je eerste maand als nieuwbakken inwoner al een pistool te hebben (op mijn liefs naam geregistreerd hoor).

Elke winkel is voor mij weer een ervaring op zich en alhoewel ik echt niet wereldvreemd ben voel ik me soms toch echt wel een beetje Alice in Wonderland hier. Maar ik geniet met volle teugen en alhoewel ik wel dacht dat ik al snel wel een beetje heimwee zou krijgen heb ik Nederland nog geen moment gemist eigenlijk. Hopelijk blijft dat zo :)

Mijn spullen varen momenteel op de boot en die hoop ik hier 25 mei binnen te krijgen dus dat gaat feest worden dan.

Iedereen nogmaals enorm bedankt voor alle goede tips en adviezen. Zonder jullie hulp was het allemaal lang niet zo soepel gegaan en kon ik hier veel minder genieten omdat ik dan nog veel meer had moeten regelen. Vrolijk Pasen allemaal! :D
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Fijn, dat het zo goed gaat met je! Dat wil je toch ook hebben. Wat die pistool of wapen of wat ook, ik woon hier al bijna dertig jaar en heb er zelfs nog nooit een vastgehad ;). Het staat wel op mijn lijstje om te doen. Het lijkt me leuk te leren schieten, maar ik hoef zelf thuis geen wapen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een roze pistool? :lol: Doen ze dat om het minder eng te laten lijken of zo?
Leuk dat het je tot nu toe al bevalt, Ziva!
En de winkels, ja, het aanbod is zo heel anders dan wat we gewend waren he!?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Leuk dat het zo goed gaat! Welkom in de US!

Ik heb zelf een bepaalde weerstand tegen wapens, maar omdat ik als klein jongetje altijd die computerspelletjes speelde en ik laatst zag dat exact dezelfde wapens uit die spellen te koop zijn hier, ga ik binnenkort misschien toch maar iets aanschaffen. Al is het alleen maar om te braggen naar Nederlandse vrienden, haha!
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Hier in Georgia lijkt het wel of iedereen een pistool heeft om zich te beschermen, terwijl ik mij helemaal niet onveilig voel.
Dus bij ons (voorlopig) nog geen wapen al moet ik bekennen dat mijn vrouw het al aantal malen ter sprake heeft gebracht...

Wait and see.

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

NIet overal mag je een wapen bezitten met een Green Card, toch? Hier in MA mag het volgens mij niet.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ach, OscarG, hier in MA mag je niets meer behalve betalen.

Ziva, nog een late welkom van mij. Leuk dat je het naar je zin hebt, en geniet.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

dutchie_in_boston schreef:ach, OscarG, hier in MA mag je niets meer behalve betalen.
Hahaha, ik heb het gemerkt met de taxes!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja erg he? Ik schaam me dood. Zo kort inwoner en nu al een pistool haha. Het feit dat hij roze handvaten heeft, in een roze koffertje zit en een "schattig roze sleutelhangertje" maakt dat ik me wat minder schuldig voel omdat ik het alleen wilde om te leren schieten en, als ik er echt goed mee om kan gaan, als verdediging indien nodig. Was wel even slikken hoor, eerste echte schot afvuren.

Ik denk dat het echter ook een beetje komt door de staat waar je in woont. Ik merk dat wapens, jagen etc. hier echt doodnormaal is ook al mag je niet zomaar zonder licentie je wapen overal mee naartoe nemen. Je hoort met enige regelmaat mensen in de buurt schieten en (helaas) ook jagen. Tja, ik zal nooit van mijn leven een hert neerschieten (helemaal niet nadat ik zie wat een dingen ze allemaal maken om ze te lokken, ik bedoel als je dan zonodig wilt jagen, doe dan ook de moeite en "jaag" in plaats van beetje te wachten tot er 1 voorbij komt) maar ik vind het wel een fijn idee dat ik na veel oefenen ook met een pistool kan omgaan. Mijn lief is politieagent en werkt s'nachts dus dat speelt wel mee waarom ik nu "al" een wapen heb.

En nee, je mag in deze staat geen wapen op je naam hebben staan tenzij je citizenship hebt dus officieel is het wapen niet van mij maar vriendlief gaat echt niet met een roze wapen lopen haha.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Leuk om te lezen, ik ben blij dat alles tot nu toe goed gaat en dat je het naar je zin hebt! En bedankt ook voor je update, ik denk ook dat het leuk is voor anderen die nog de sprong gaan wagen! En wat dat pistool betreft, ik ken hier in Atlanta niemand die er een heeft, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het is om eens te schieten. Ik zou het best eens willen proberen. Maar zelf hoef ik er geen, maar dat is weer een ander verhaal.
"Keep Georgia On Your Mind"
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Bandido,

Zal eens waslijst sturen met buren/vrienden die er eentje hebben.....
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bart, ik geloof je best hoor, maar mijn ervaring is alleen anders. Sowieso als je verder het Amerikaanse platteland opgaat is het al een heel verschil en wordt er ook meer gejaagd en dergelijke.
"Keep Georgia On Your Mind"
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

hier aan de kust van SoCal heb ik nog helemaal niemand ontmoet die zelf een wapen heeft, terwijl het toch heel eenvoudig is er eentje te kopen, bij de lokale walmart zijn ze zelfs te koop en ook bij big 5 sports heb ik ze naast de tennisrackets zien liggen. Veel mensen weten geeneens wat de regels zijn voor het hebben van een wapen hier.
ga zelf binnenkort wel iets aanschaffen denk ik, maar weet eigenlijk niet wat, een shotgun lijkt me wel gaaf.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb mezelf eindelijk eens voorgsteld dus voor diegenen die toch willen weten hoe ik hier nu terecht ben gekomen hier mijn verhaal http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 17&t=35777

Het gaat trouwens erg goed! Hopelijk binnenkort ook een baan en dan ben ik helemaal gelukkig ;)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer