Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sten

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Sten »

OK dan! :)
Laatst gewijzigd door Rob op 06 aug 2011, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Excuus voor de afwezigheid, ik neem me al tijden voor mijn blog weer eens te updaten maar ik ben nog luier dan ik soms zelf denk dat ik ben dat zelfs een kort berichtje tikken me al te veel is. Ik ga direct beginnen met weer updates plaatsen! En ik zal er extra veel plaatsen om het een beetje te compenseren.
Sten

Bericht door Sten »

@ GJK

Ah, leuk!
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Dank, namens de "vereniging." :wink:
Groet,

Old Faithful
Sten

Bericht door Sten »

Waiting! :thumbup:
Sten

Bericht door Sten »

GJK heeft inmiddels een update geplaatst, en omdat hij het vast te druk heeft of te bescheiden is, plaats ik hier de link naar zijn nieuwste blog. Super, GJK, dank je wel! :thumbup:

http://woneninamerika.blogspot.com/2011 ... pdate.html
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

bedankt voor de update sten, ik ben hier niet dagelijks, maar ik probeer het wel.:)
Sten

Bericht door Sten »

Cool GJK! :thumbup:
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hi GJK,

Ik zag op je blog dat je inmiddels besloten hebt terug te verhuizen naar Europa. Ben wel erg benieuwd naar wat er precies achter zit, aangezien het je ogenschijnlijk best mee leek te zitten! Ik hoor graag wat meer over je ervaringen en de redenen achter je beslissing, als je zin hebt om daar over te praten natuurlijk :wink:
rsn
Amerika-ontdekker

Bericht door rsn »

bummer :(
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik denk dat dit bericht al het één en ander duidelijk maakt RiverCola. http://woneninamerika.blogspot.com/2011 ... maken.html
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar dat kan toch niet het enige zijn, want dat weet je al voor dat je naar ginder vertrekt. Dus op een ander vlak moet de US dan toch ook niet gebracht hebben wat hij gehoopt had te vinden? Ik hoop dat GJK daar wat meer toelichting over kan geven. Altijd leerrijk voor de kandidaat-emigranten.
In Spanje zal zo'n woning vast een heel pak minder kosten!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is inderdaad heel vervelend om te horen maar als je je draai niet kunt vinden (om wat voor reden dan ook) houdt het op denk ik.

Hopelijk komt hij nog hier posten, ben toch wel benieuwd :)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

kastelke schreef:Maar dat kan toch niet het enige zijn, want dat weet je al voor dat je naar ginder vertrekt. Dus op een ander vlak moet de US dan toch ook niet gebracht hebben wat hij gehoopt had te vinden? Ik hoop dat GJK daar wat meer toelichting over kan geven. Altijd leerrijk voor de kandidaat-emigranten.
Ik had precies dezelfde reactie, Elke. Het lijkt me dat puur en alleen het klimaat nooit en te nimmer de enige reden kan en mag zijn dat iemand wil gaan emigreren; als dat het enige is waar je je beslissing op baseert dan kom je jezelf denk ik hard tegen. Daarbij zijn ook de kosten van onroerend goed vrij eenvoudig vantevoren na te gaan, en een beetje vooronderzoek zal ook aantonen dat het tegenwoordig niet makkelijk is om überhaupt een hypotheek te krijgen, laat staan een hoge hypotheek, en dan ook nog als kersverse immigrant met weinig tot geen credit history.

Ik hoop ook dat GJK wellicht nog wat meer inzicht in zijn beslissing wil/kan geven, en wat hem eventueel nog meer is tegengevallen, want zoals je zegt kan dat heel nuttig en interessant zijn voor toekomstige emi-/immigranten (afhankelijk van welke kant van de grote plas je er naar kijkt).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Dento schreef:
Ik hoop ook dat GJK wellicht nog wat meer inzicht in zijn beslissing wil/kan geven, en wat hem eventueel nog meer is tegengevallen, want zoals je zegt kan dat heel nuttig en interessant zijn voor toekomstige emi-/immigranten (afhankelijk van welke kant van de grote plas je er naar kijkt).
Dat is de ook de reden dat ik de vraag stelde. Van wat ik op zijn blogs las leek het ogenschijnlijk best goed te gaan met hem; een fijne woning op een zeer begeerde locatie en een splinter nieuwe auto (waaruit je op zou kunnen maken dat het financieel toch wel goed ging met hem). Ligt de reden dan in het geen aansluiting kunnen vinden met de lokale bevolking bijvoorbeeld? Of iets in de Amerikaanse/Californische maatschappij dat hem tegen staat? Of simpelweg omdat je je vrienden in Nederland mist (maar dan ben je nog steeds niet heel vlakbij ze als je in Spanje gaat wonen)?

En waarom dan Spanje? Daar hebben ze natuurlijk ook een mooi klimaat, en geweldige steden....maar de economie is er bar slecht.

De laatste twee posts van GJK maakten mij gewoon erg nieuwsgierig naar de meer achterliggende redenen voor zijn vertrek.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

He? Hier sta ik wel van te kijken... ik had het idee dat hij het enorm naar zijn zin had daar....
Sandy
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Hoi iedereen, bedankt voor jullie lieve reacties en interesse in mijn avonturen.
Ik heb hier al tijden niet meer gepost en dat hoort natuurlijk niet, ik heb erg veel aan dit forum gehad. Vandaar ook deze reactie.
Ik heb ontzettend veel vragen in de voorgaande posts voorbij zien komen. Ik heb in mijn laatste 2 blog updates redelijk wat info gegeven, maar ik zal proberen nog wat meer info te geven.

Allereerst heb ik het hier nog steeds naar mijn zin, tot op zeker hoogte. Er zijn zoveel factoren die mee hebben gespeeld bij mijn besluit. Ik zal eerst eens noemen waarom ik hier wegga.

-Kosten. De belangrijkste reden. Mijn levensstijl is een dure, ik kan niet koken, ben jong en ga veel uit naar bars en clubs, ik hou ervan te genieten van vanalles en nog wat. Ik ben dagelijks op de golfcourse te vinden, ga dagelijks naar het strand en ik aan talloze andere dingen geef ik dagelijks geld uit. Dit vind ik helemaal niet erg en dat kan ook prima betalen, maar ik heb daarnaast ook nog heel veel andere kosten die ik in Nederland niet had. De ziektekosten elke maand, enorme bedragen aan benzine omdat alles hier zo groot is ben ik constant op de weg. Even een ritje van 20 mile heen én terug om een vriendin te zien is heel normaal. Omdat ik niet kan en wil koken elke dag rij ik meerdere keren per dag naar eettenten/fastfood chains. Voor een goede Italiaan rijd ik zo een kwartier heen en terug. Ik rij ongeveer 80 mile per dag gemiddeld denk ik. Verder nog telefoonrekeningen die hier duurder zijn net als internet, electriciteit, water, tolwegen, parkeergeld, fooien voor van alles en nog wat, en ja dat moet hier echt(!) en vooral de huur elke maand. Ik kan dit betalen, maar dit wil ik gewoon niet meer. Ik geef ongeveer tussen de 4 en 5k per maand uit gemiddeld en nogmaals dit is niet eens het ergste. Als ik er maar genoeg voor terugkrijg. En dat is na ruim een jaar hier wonen gewoon niet het geval moet ik constateren. Er zijn namelijk behalve de kosten andere belangrijke redenen te vertrekken.

- De samenleving/mensen. Het was een vooroordeel dacht ik altijd, maar in mijn ervaring na ruim een jaar; Ja, de mensen zijn echt nepper dan in Europa. Ze zijn 'flakey' dwz. zeggen dingen die ze niet doen, beloven dingen die ze niet nakomen, proberen je met echt alles een loer te draaien/gebruik van je te maken en zijn ontzettend op zichzelf. Ze zijn ontzettend vriendelijk en aardig en ook beleefd, maar zodra het 'closer' wordt haken de meesten heel snel af en gaan ze verder met waar IEDEREEN hier mee verder gaat: GELD verdienen, GELD GELD GELD, dat is hier het toverwoord. Iedereen werkt zich hier helemaal suf zodat ze alle payments elke maand weer op tijd kunnen betalen, óf ze zijn zo rijk dat ze niet eens meer de kans hebben al het geld dat ze hebben uit te geven. Mensen uit mijn doelgroep (jonge twintigers) hebben hier absoluut geen toekomst, ik woon in een ontzettend rijke plaats maar al het geld hier ligt bij de 50/60 ers. Mijn vrienden die ik hier heb, en ik heb er heel veel waarvan ik de meesten maar 'Amerikaanse' vrienden noem voor het gemak hebben allemaal geen rooie cent en zitten als ze 1 salaris missen gigantisch in de problemen.
Toch zijn er natuurlijk uitzonderingen, maar echt waar, dit zijn er maar heel erg weinig. En dit zijn vaak ook de mensen die een baan bij een internationaal bedrijf hebben of verantwoordelijken in een bedrijf zijn en in mijn doelgroep dus 0,0 te vinden.
Toch doe ik een aantal van de vrienden die ik hier heb gemaakt hiermee te kort, ik heb echt een paar goede vrienden hier, al komt het niet in de buurt van de vrienden uit Nederland. De samenleving hier in general is ontzettend gericht op ego/status/op zichzelf.
Het is moeilijk uit te leggen en nog moeilijker te typen maar dit niet prettig om in te wonen voor mij.
De minderen in de samenleving wordt echt op neergekeken en dan niet direct, maar je voelt het aan alles.
In de uitgaansgebieden zijn de mensen die zo gek zijn om veel uit te geven de baas en de bedienden lopen er als ratten achter aan om maar een paar dollar meer van ze aan fooi te kunnen pakken. Echt ik heb meer geld dan veel van die lui, maar zo wil je toch niet leven. Ja het is een behoorlijke paradox, mensen zijn hier echt vriendelijker/ beleefder dan in Nederland, maar als je er echt doorheen kijkt zijn ze juist veel meer in het negatieve dan wat ik gewend was.

Verder zijn nog kleinere redenen waar ik me wel aan erger, het verkeer (je staat altijd in de langzaam rijdende file), stoplichten/crossroads op elke 100 meter waar je gewoon op sommigen 5/10 minuten kunt stilstaan als je pech hebt, van voorrangswegen hebben ze hier nog nooit gehoord en al die irritante stopborden op de meest onzinnige plekken irriteert me ook aardig. Als ze gewoon zouden leren dat uitritten geen voorrang hebben/rechts voorrang heeft/voorrangsborden op een doorgaande weg, dat zou een andere wereld zijn, maar niets van dat alles. Ook vreselijk irritant, mensen hier blijven altijd en overal onnodig linksrijden. Ik kan nog wel veel meer opnoemen, maar samengevat zou je ook gewoon kunnen zeggen dat de mensen hier gewoon lang niet zo goed kunnen rijden als in Europa. Ik zie hier ook regelmatig mensen zonder licht snachts op de weg (90% vd keren aziaten), door rood rijden zonder dat ze het door hebben (al 2x een botsing door gezien) en zelf bijna frontaal tegen iemand aangeknalt die het deed, maar gelukkig zag ik het gebeuren.

Het hele drink/drugs beleid. Ik ben zelf geen fanatieke drinker/drugs gebruiker en als je ziet hoe spastisch mensen hier erover zijn zou je zeggen dat iederene hier hetzelfde is en er geen enkel gerelateerd probleem is , maar niets is minder waar. Mensen hier kunnen er totaal niet mee omgaan, ontzettend veel alcohol problemen heb ik hier al meegemaakt en echt iedereen hier is verslaafd aan wiet. En dan kan ik me wel ergeren als ik dan een rondje wil doen, maar het simpelweg niet krijg omdat dan iedereen 1 voor 1 het ID moet laten zien aan de balie en dan ook persoonlijk het biertje moet krijgen. Meer dan 1 biertje in je hand hebben en ze worden hier al helemaal raar en je wordt de tent uitgegooit. Als het dan daadwerkelijk problemen zou tegengaan zou ik het allemaal prima vinden, maar ik merk in de praktijk dat het absoluut niet werkt. Mensen hier kunnen er niet mee omgaan.
Het is wat dat betreft zoveel relaxter in Europa, dat is echt een verademing qua vrijheid, iets waar ik heel veel waarde aan hecht (ik ben ontzettend liberaal). SoCal/Orange County, is ontzettend conservatief.

Nu lijkt het alsof ik hier in een nachtmerrie leef als ik dit zo teruglees haha, dit is niet het geval, er zijn ook ontzettend veel dingen waar ik van kan genieten.

Het gemak van het leven hier, alles is zo convenient, snachts nog even naar de supermarkt in je pyjama voor een lekkere snack doe ik regelmatig, in het gebied hier, corona del mar/newport coast area, is het zo ontzettend veilig dat is niet uit te drukken. Sind sik hier woon heb ik nog nooit een deur op slot gedaan, en regelmatig liet ik voor ventilatie de deur wijd open/ramen open van de auto. Het is schoon, ik ga regelmatig op mijn blote voeten naar het strand of even een kleine boodschap ergens doen.
Al de talloze eettenten, sommigen van hele goede kwaliteit/prijs, al de fastfood chains die allemaal 24/pd open zijn, je kunt elke dag weer iets anders proberen op welke tijd je wilt. De prachtige stranden, de mooiste die ik heb gezien in mijn leven, de geweldige uitzichten over de oceaan/steden/bergen en soms alledrie tegelijk. De belastingen hier vallen heel erg mee, al die kul belastingen uit Nederland hebben ze hier niet en inkomstentax is erg laag ten opzichte van het salaris.
Het respect, mensen zijn ontzettend op zichzelf en nep/flakey, maar ze hebben wel een groot respect voor het andere individu in bepaalde mate. Ze zullen nooit voordringen, snel schelden/gebaren maken in het verkeer, ze zeggen sorry zelfs als het niet hun fout is, armere mensen die je hier ziet, hebben waardering en ontzag voor de meer succesvollere, ze zullen zelden jaloers zijn of het in hun hoofd krijgen iets te stelen terwijl de verschillen gigantisch zijn. Mensen behandelen hier anderen zoals ze zelf behandeld willen worden en dat doet iedereen ook netjes naar elkaar. Nu moet ik opmerken dat dit gebied wel echt de absolute top is, vergelijkbaar met het Gooi in Nederland en ik moet zeggen dat het daar ook wel prima geregeld is wat dat betreft. En dan nog wel het mooiste, het klimaat hier. Het is nooit vochtig, het is nooit koud, de zon schijnt bijna altijd en het hele jaar door heb je er dagen van 30 graden bij. Je merkt wel als het zomer is, de winter heeft af en toe wat koudere regenachtige dagen van 15 graden maar nooit lang.
Het is nooit te warm, je hoeft eigenlijk nooit rekening met het weer te houden, het is altijd wel mooi weer.

Dit is ook een reden dat ik in Europa voor een zuid Europees land kies, het klimaat hier vind ik echt ideaal en Spanje zit er dicht tegenaan. Het is ook dichter bij Nederland en het is prettig bij een evt emergency sneller terug te kunnen zijn.
Verder wil ik mijn familie en vrienden in NL niet kwijtraken en op 2 uurtjes van Amsterdam vliegen zal dat minder snel gebeuren.

Bedankt voor het lezen, ik had vooraf niet gedacht dat het zo'n lange lap tekst zou gaan worden.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Jammer dat het niet is gelopen zoals je gedacht had. Maar je hebt het in ieder geval geprobeerd en kunt nooit zeggen had ik maar....
Succes met je plannen voor emigratie naar Spanje.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Misschien niet de leukste binnenkomer, maar als je in Spanje een baan nodig hebt om te leven, zou ik er zeker nog eens over nadenken.

Zo niet, dan is het een heerlijk land. Het leven is hier relaxed, niet duur (wel voor de Spaanse Jan Modaal!) en her klimaat is heerlijk. Kijk eerst eens rustig rond, ook hier zit een grote grijze golf aan buitenlanders die zeker de steden aan de kust beheersen en zich bij de Spaanse bevolking niet geliefd hebben gemaakt. Met name de Engelsen passen zich totaal niet aan en vormen hun eigen gemeenschappen. Ik kan me niet voorstellen dat jij gaat genieten van een pub met zestigers in een verder uitgestorven urbanisatie waar de helft van de huizen leeg staat, omdat vooral Engelsen door de crisis en het dalen van hun pond de hypotheken niet meer kunnen betalen.

Waarom vinden wij Spanje wel heerlijk? Omdat wij niet aan de kust wonen, maar in een klein Spaans dorpje in het binnenland. Hier overheersen de buitenlanders niet, moet je wel Spaans leren om erbij te horen en genieten we vooral van de rust. Maar ik denk niet dat jij geniet van een buurman die met zijn geiten de berg op wandelt. Even een snack halen kan bij het kleine kruideniertje in het dorp, maar natuurlijk niet tussen twee en zes, dan is het siesta. Grote supermarkten en zelfs prachtige moderne malls met prima restaurants, daar rijden wij 45 kilometer voor door een geweldig mooi landschap, maar zeker niet dagelijks.

Tot slot: zeker aan de kust staan halve spooksteden met niet of half afgebouwde huizen. Makelaars proberen de paar huizen die dan wel klaar zijn te slijten aan buitenlanders. De kans dat je jaren zonder stroom, water of bijvoorbeeld straatverlichting zit is erg groot. En lees dit prima stuk van een van onze buren zeker eens door!!

Nog steeds interesse in dit geweldige land (jawl, dat meen ik hoor!), dan staat mijn inbox open.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

GJK, bedankt voor deze toelichting. Maar net als Monique vroeg ik me af waar je Spanje je dan wel je doelgroep gaat vinden, want als ik het goed begrepen heb, dan zijn dat jonge twintigers met geld? Terwijl de (jeugd)werkloosheid in Spanje gigantisch hoog is. En ik dacht onlangs ook nog gelezen te hebben dat jonge Spanjaarden vaak bij hun ouders in blijven wonen, ook nadat ze al gehuwd zijn, omdat ze het zich financieel niet kunnen veroorloven om zelfstandig te gaan wonen.
Maar ik neem aan dat jij deze keer je huiswerk extra grondig gemaakt hebt, dus dat je weet waar je aan begint.
Wat je over jouw huidige woongebied zegt, dat klinkt inderdaad zoals wat je vaak hoort daar.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer