Aangezien je echt voor het klimaat gaat is noord-california niet echt aantrekkelijk voor je misschien. Maar ik kan me zo voorstellen dat je je daar wellicht meer thuis zo voelen; minder fake, iets 'zakelijker', progressief. Andere zuidelijke gebieden in de VS zijn misschien ook niet helemaal wat je zoekt?
De keuze om terug te gaan naar Europa kan ik op zich wel begrijpen, qua cultuur past een land als Spanje misschien beter bij jou dan Amerika. Maar ook hier zou ik eerst een poosje gaan wonen (huis huren) om te kijken of het bevalt. Ik was afgelopen zomer in Barcelona. Echt een fantastische stad, maar ik weet niet of ik er zou willen wonen (ondanks dat ik echt een stadsmens ben en dus zeker in een grote stad zou willen wonen). De stad gaf me een beetje teveel het gevoel van jonge feestgangers, uit heel Europa, die te lang in de stad blijven hangen, waarbij een carrière dan op een zijspoor raakt. Dus probeer het eerst uit zou ik zeggen!!
Aangezien je voor je inkomen niet afhankelijk bent van de plek waar je woont kun je overal wonen, maar inderdaad; het gaat vrij slecht in Spanje, zeker de jonge generatie heeft daar veel last van (jeugdwerkeloosheid van ongeveer 30/40% ofzo).
Je bent vrij onbevangen naar Amerika getogen, dus kan ik me je teleurstelling wel voorstellen. Als ik 3 jaar geleden de stap gemaakt zou hebben zou mij dat ook hebben kunnen overkomen. Ik was in eerste instantie heel enthousiast over California en ben dat op bepaalde punten nog steeds. Maar na jaren hier op het forum meelezen en de ervaringen van een aantal mensen (waaronder een heel goede vriendin in Cali) te hebben aangehoord ben ook ik sceptischer geraakt. Met name op dat cultuurverschil dat jij hier omschrijft; de regels, lastig contact/goede vrienden maken met Amerikanen, de werk-cultuur die toch echt anders is dan hier....
Ik hoop dat je vind wat je zoekt! Maar lees je wel goed in en overheerlijk je nieuwe land niet. Ook daar zul je vanalles tegenkomen dat je misschien niet bevalt