Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

(Nederlandse) bedrijven in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

jvinch schreef:In de tijd van electronische communicatie gaat niets boven een telefoontje.

Ik krijg elke dag bijna 200 emails, die ik dus meestal "skim" en veelal niets mee doe - als iemand mij belt en een kort en "to the point" een vraag stelt ben ik veel eerder geneigd er iets mee te doen. Het zou mij, als potentiele werkgever ook een veel beter "gevoel" geven van een kandidaat.

Zou dus altijd eerst in Nederland bellen. Als je dan een naam hebt en een beter gevoel bij de specifieke mogelijkheden, kun je altijd nog emailen. Of beter nog, je vraagt of jouw contact in NL de Amerikaanse contacten wil mailen met jou op de cc. lijst.

Niet zo bang en je niet verschuilen achter de computer of het fax apparaat. Persoonlijk contact wint altijd. "No guts, no glory" en niet geschoten is altijd mis.
Helemaal mee eens. Ik belde dan altijd ongeveer 1 of 2 dagen na het oversturen van mijn CV persoonlijk op met een kleine introductie, en de vraag of ze toevallig mijn CV al hadden bekeken (zo nee, meer introductie, zo ja, vragen of ze er wat vragen over hadden etc).

Soms was ik - vrij onterecht - zenuwachtig, maar je merkt al heel snel of een gesprek "stroef" loopt of "soepel" loopt, en waar het soepel loopt kan het een heel leuk gesprek worden natuurlijk. En mede doordat ik eens opbelde naderhand was IK 1 van de 8 kandidaten die werd uitgenodigd voor een gesprek voor de baan die ik nu heb.

Ik ben ook wel eens gewoon een bedrijf binnengelopen waar ik gesolliciteerd had om mezelf voor te stellen. En ja, dat was vorig jaar Augustus ongeveer, dus ik reed rond in een auto met de AC op vol, en met een kraag/lange mouwen/stropdas om in de 35+ graden hitte.... :D :D Maar ik heb wel het idee dat dat helpt, want juist van DIE mensen hoor je later weer terug, of het nou om een baan gaat of niet.
"I reject your reality, and substitute my own!"
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

DixieChick schreef:Ik ken wat mensen die eigen IT bedrijfjes hebben in Atlanta, maar ik weet niet of die jou een stagevergoeding zouden kunnen betalen. Als dat niet nodig is, dan zou ik wel eens kunnen kijken.

Een stagevergoeding is niet vereist, -wel erg makkelijk- want ik moet mezelf daar natuurlijk wel kunnen onderhouden (kamer huur, eten, voorzieningen.. over de kosten van de reis/visa nog niet gesproken).

Maar rondvragen kan nooit kwaad! En overleg kan er altijd gepleegd worden, als je dus zou willen kijken.. graag
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Zo weer even een update..
Ik heb helemaal NIKS teruggehad, 1 mailtje van Heineken met de mededeling dat ze de informatie hebben doorgespeeld naar het hoofdkantoor...

Iemand hier die mij misschien blij kan maken? :)
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

RNA schreef:Zo weer even een update..
Ik heb helemaal NIKS teruggehad, 1 mailtje van Heineken met de mededeling dat ze de informatie hebben doorgespeeld naar het hoofdkantoor...

Joh, da's verrassend. Had je volgens mij kunnen zien aankomen. Ik heb er zelf ook nog een post aan gewijd.

Tijd voor plan B?
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

jvinch schreef:
RNA schreef:Zo weer even een update..

Joh, da's verrassend. Had je volgens mij kunnen zien aankomen. Ik heb er zelf ook nog een post aan gewijd.

Tijd voor plan B?
Tja lijkt er wel op, plan B moet alleen nog even verzonnen worden....
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Weet iemand trouwens hoeveel het ongeveer kost om een appartementje te huren in de USA ? gewoon simpel 1 persoons, zolang er maar internet zit..

zit je dan over de $500 per maand?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

RNA schreef:Weet iemand trouwens hoeveel het ongeveer kost om een appartementje te huren in de USA ? gewoon simpel 1 persoons, zolang er maar internet zit..

zit je dan over de $500 per maand?
Huurprijs is sterk afhankelijk van de plaats waar je naartoe wil.
In New York zal je een klein appartementje nog moeten delen om met $500 toe te komen, maar in een dorp in Alabama ga je daar wel iets voor kunnen huren.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Reken voor California/westkust daar 2 - 3 x zoveel voor.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor $500 kun je in New York (Manhattan tenminste) net een klein WC hokje krijgen, in een 'studio' (eenkamerappartement).

In de (verre) streken van Queens, Brooklyn en Staten Island, kun je misschien met $500 een kamertje in een wat groter appartement krijgen. Maar dan ben je wel minstens een uur onderweg naar Manhattan.

Elders is dat wat goedkoper. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld tijdens zijn studie in Pittsburgh (Carnegie Mellon) een huis gedeeld met twee collega's. Totaal ongeveer $1200 per maand, ieder een kamer en een zitkamer, eetkamer, keuken en kelder.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Nog steeds geen response gehad van bedrijven die ik gecontact heb, daarom nogmaals mijn vraag voor de mensen die in de USA wonen...

Zouden jullie eventueel rond kunnen en/of willen vragen?!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

RNA schreef:Nog steeds geen response gehad van bedrijven die ik gecontact heb,!
Ik weet niet of jij iemand kent die op de personeelsdienst werkt van een groot bedrijf. Je zou eens moeten weten hoeveel 'spontane' sollicitaties die mensen wekelijks krijgen, per mail en per brief en per telefoon... En ondertussen moeten ze met een minimale personeelsbezetting ook nog hun dagdagelijkse job uitoefenen... Je zal inderdaad ofwel iemand moeten kennen, ofwel heel erg origineel uit de hoek moeten komen, ofwel een ontzettende chance moeten hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

kastelke schreef:
RNA schreef:Nog steeds geen response gehad van bedrijven die ik gecontact heb,!
Ik weet niet of jij iemand kent die op de personeelsdienst werkt van een groot bedrijf. Je zou eens moeten weten hoeveel 'spontane' sollicitaties die mensen wekelijks krijgen, per mail en per brief en per telefoon... En ondertussen moeten ze met een minimale personeelsbezetting ook nog hun dagdagelijkse job uitoefenen... Je zal inderdaad ofwel iemand moeten kennen, ofwel heel erg origineel uit de hoek moeten komen, ofwel een ontzettende chance moeten hebben.
vandaar dat ik het berichtje boven jou heb geplaatst :wink:
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

RNA schreef:Nog steeds geen response gehad van bedrijven die ik gecontact heb, daarom nogmaals mijn vraag voor de mensen die in de USA wonen...

Daar gaan soms weken over heen voordat je wat hoort, als je wat hoort tenminste.

Had je werkelijk verwacht dat men zit te springen om personeel uit het buitenland?

Daarbij komt dat dit de moelijkste tijd is om de solliciteren, Labor Day luidt voor veel Amerikanen de tijd voor ontslag in.
Veel bedrijven moeten voor het laatste kwartaal hun cijfers opkrikken en het resultaat is dat mensen op straat worden gezet.

Het meeste kans maak je dus in het eerste kwartaal wat eigenlijk alweer te laat is voor een h1-b visa.

Heb je je CV en cover letter wel op monster.com staan enzo?
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Tink schreef:
RNA schreef:Nog steeds geen response gehad van bedrijven die ik gecontact heb, daarom nogmaals mijn vraag voor de mensen die in de USA wonen...

Daar gaan soms weken over heen voordat je wat hoort, als je wat hoort tenminste.

Had je werkelijk verwacht dat men zit te springen om personeel uit het buitenland?

Daarbij komt dat dit de moelijkste tijd is om de solliciteren, Labor Day luidt voor veel Amerikanen de tijd voor ontslag in.
Veel bedrijven moeten voor het laatste kwartaal hun cijfers opkrikken en het resultaat is dat mensen op straat worden gezet.

Het meeste kans maak je dus in het eerste kwartaal wat eigenlijk alweer te laat is voor een h1-b visa.

Heb je je CV en cover letter wel op monster.com staan enzo?
* zucht heel diep *

Als je nou even zou lezen zou je zien dat ik ook meerdere malen zeg dat als je een stageplek wilt je het echt moet hebben van connecties en dat de grote bedrijven zomaar mailen waarschijnlijk helemaal niks zal uithalen.
Dat is ook de reden dat ik vraag of er mensen zijn die e.v.t. iemand kennen of iets zouden kunnen betekenen, brutale mensen hebben immers de halve wereld. :)

Ik ben nu bezig op monster.com !
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

RNA schreef:* zucht heel diep *
Het kan dan wel zijn dat Tink jouw vorige berichten niet zo heel duidelijk gelezen heeft, of fout heeft verstaan, maar uiteindelijk wil Tink je wel helpen. Jij hebt dan toch wel een beetje een groffe manier van reageren, vind ik.

Misschien moet je besluiten dat er hier niemand is die jou aan connecties gaat kunnen helpen?
Bedrijven die stageaires zoeken, hebben meestal totaal geen probleem om die te vinden (tenzij je een zeer uitzonderlijke studie volgt). Daarbij komt nog het feit dat wij jou niet kennen, dus dan vind ik het moeilijk om iemand een 'gunst' te vragen voor een onbekende.
Elke
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

kastelke schreef:
Het kan dan wel zijn dat Tink jouw vorige berichten niet zo heel duidelijk gelezen heeft, of fout heeft verstaan, maar uiteindelijk wil Tink je wel helpen. Jij hebt dan toch wel een beetje een groffe manier van reageren, vind ik.

Misschien moet je besluiten dat er hier niemand is die jou aan connecties gaat kunnen helpen?
Bedrijven die stageaires zoeken, hebben meestal totaal geen probleem om die te vinden (tenzij je een zeer uitzonderlijke studie volgt). Daarbij komt nog het feit dat wij jou niet kennen, dus dan vind ik het moeilijk om iemand een 'gunst' te vragen voor een onbekende.
Zo komt het blijkbaar over, is niet zo bedoeld..
Ik heb al meer reacties gehad in een andere context waarmee precies hetzelfde wordt bedoeld (en heb daar ook al op gereageerd) maar er wordt steeds hetzelfde gezegd, vandaar de zucht.
Verder snap ik dat het goed bedoeld is, het is ook niet beledigend bedoeld o.i.d.

Wat ik meer bedoel met de gunst is of jullie iets weten, of misschien wel mensen kennen met bedrijven die iets met computers doen (om het ff simpel te zeggen) waarbij ik misschien terecht zou kunnen, ik snap dat het nogal vreemd is om zelf aan die mensen te vragen of ze voor een onbekende voor je misschien wel iets hebben.. begrijp je wat ik bedoel?

Voor mij is het zoiets van.. nooit geschoten is altijd mis
jorrit
Amerika-ontdekker

Bericht door jorrit »

kastelke schreef: Bedrijven die stageaires zoeken, hebben meestal totaal geen probleem om die te vinden (tenzij je een zeer uitzonderlijke studie volgt). Daarbij komt nog het feit dat wij jou niet kennen, dus dan vind ik het moeilijk om iemand een 'gunst' te vragen voor een onbekende.
Niet helemaal waar. Grote bedrijven worden inderdaad overspoeld met sollicatiebrieven, maar het MKB krijgt deze maar mondjesmaat binnen. Ik ben zelf belast met het vinden van nieuw personeel voor een MKB-bedrijf en ik moet toch echt zelf actief naar stagiaires op zoek.

Wat wel verstandig is om naar een bedrijf te bellen en vragen wie daar verantwoordelijk is voor het aannemen van personeel. Zorg ervoor dat je zijn of haar e-mailadres te pakken krijgt en e-mail je CV dan daarheen. Je hebt dan gelijk een contact en die persoon zal zich eerder verplicht voelen te reageren.

P.S. Randstad (het uitzendbureau) zit ook deels in Amerika.
P.S.2 VMware is enorm aan het groeien en neemt, naar verluid, momenteel ook bakken stagiaires aan.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

kastelke schreef:

Dank je Kastelke ;-)
Nee ik heb alle berichten goed gelezen, maar hij klonk zo vol overtuigd dat bedrijven hier zitten te springen om mensen uit het buitenland dat is een misverstand dat velen soms hebben.

Daarbij komt inderdaad dat we niet veel van hem weten.

RNA:
Mijn man is ook belast met het aannemen van interns, stagieres en andere personeel naast zijn gewone functie als Software Architect en Manager bij een computer multinational. Het feit dat je een heel summiere omschrijving geeft van wat voor functie je zoekt en waar jou opleiding van toepassing zou kunnen zijn maakt nou niet echt dat ik direct mijn man pols of er bij zijn bedrijf mogelijkheden voor je zijn.
'Accountancy' is een voor mij té ruim begrip en ik heb het idee dat jezelf niet helemaal weet bij wat voor bedrijf je terecht zou willen komen. Een bedrijf dat 'iets met computers' doet is ook veel te ruim. Daar zijn er duizenden van.
Als je voor jezelf duidelijk hebt bij wat voor bedrijf je wilt werken kun je gericht gaan zoeken. Nu is het een beetje een spelt in een hooiberg.

Als je serieus wilt netwerken dwz door middel van contacten ergens binnenkomen kun je beginnen met je profiel op Linkedin.com te zetten en te zoeken of er mensen zijn die je kent die bij bepaalde bedrijven werken en je zo aan contacten kunnen helpen.

Ik sta zelf ook op Linkedin maar zoek niet actief naar een baan toch wordt ik regelmatig benadert door mensen via via voor een functie. Hetzelfde voor mijn man die via verschillende ex-studie vriendjes luceratieve aanbiedingen krijgt bij top-bedrijven. Ook zoeken managers gericht op Linkedin naar mensen met een bepaade achtergrond en opleiding.

Als je Engels leest is het boek 'Never Eat Alone' van Keith Ferazzi een aanrader om te leren hoe je het meeste uit netwerken kunt halen en je zult zien dat dat inderdaad dé manier is hoe top functies verdeeld worden.
http://www.keithferrazzi.com/
Lukraak om je heen roepen en schrijven is niet de manier. Je moet gericht een doel(bedrijf) en functie voor ogen hebben en daar naar toe werken. Meeste bedrijven vragen je ook waarom je bij hun zou willen werken, daar moet je dan toch over nagedacht hebben.

Linkedin: http://www.linkedin.com
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Daar heb je gelijk in, maar mijn opleiding is zo breed (in vergelijking met bijvoorbeeld de informatica opleiding) waardoor je dus bij een groot aantaal bedrijven terecht kan komen, je kan werken voor een ICT-Bedrijf maar ik zou bij wijze van spreke ook bij de politie of phillips of heineken of noem maar iets geks terecht kunnen komen...

Wat je eigelijk doet is de bedrijfsprocessen analyseren en deze proberen te verbeteren door middel van bijvoorbeeld computersystemen (een HELE beknopte uitleg)
Maar ook krijgen wij geleerd hoe we die zelf kunnen ontwikkelen, of hoe we met het personeel om moeten gaan (human change management) als we die processen gaan aanpakken en er dus veel zal veranderen, ook organisatiekunde etc.

Zo kan ik nog een stuk of 10 voorbeelden noemen, je snapt dus wel dat ik in de huidige situatie bij een groot aantal bedrijven terecht zou kunnen komen, zolang het geen klein bedrijf is (van laten we zeggen onder de 5 medewerkers) en ze fel tegen het gebruik van informatie systemen zijn..

Zelfs een bedrijf waar ze in principe nog nooit een computer gebruikt hebben en nog met papiertjes werken (bestaan die nog?? vast wel) zou ik terecht kunnen, na een analyse van de bedrijfsprocessen zou ik dus verbeteringen kunnen aanbrengen d.m.v. een informatiesysteem..

Nou dit is allemaal heel beknopt uitgelegd, in feite gaan hier maanden, zo niet jaren overheen en is het laatste voorbeeld van het bedrijf met papiertjes niet echt realistisch om een stage te gaan lopen zonder enige begeleiding of know-how van het bedrijf zelf..

Vandaar dat ik niet doelbewust aan het zoeken ben naar 1 specifiek bedrijf maar me gewoon breed aan het oriënteren ben, zodra ik een interessant aanbod krijg (als dat zou gebeuren) kan ik me daar volledig op focussen.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Nogmaals - het wordt vanuit Nederland enorm moeilijk om dit direct in de VS te regelen. Daarnaast is de "direct-mail-method" van het insturen van CV's in de hoop dat het bij iemand terecht komt die denkt "heeeee, dat heb ik nou net nodig" ook niet zo groot is.

Ik gaf zelf de suggestie om in Nederland te beginnen (denk maar eens aan producten die je in Nederland gebruikt, dikke kans dat die merken bij bedrijven horen die ook in de VS gevestigd zijn) maar dan met name via de telefoon.

Bel het algemene nummer, vraag naar de afdeling Personeelszaken (je krijgt dan waarschijnlijk een secretaresse) en leg het verhaal uit.

"Goedemorgen, u spreekt met Ruud de Resume-Faxer - ik studeer aan de XYZ school en ben voor de periode ABC op zoek naar een stageplek in de Verenigde Staten. Zou u mij kunnen doorverbinden met de persoon binnen uw bedrijf die zich bezig houdt met stageplekken?"

Je krijgt dan een naam (pen en papier gereed) of wordt wellicht doorverbonden. Je vertelt dan opnieuw het verhaal met de vragen:

- heeft het bedrijf vestigingen in de VS?
- is er een contactpersoon in de VS binnen de afdeling HR (Human Resources)?
- kan de Nederlandse PZ man of vrouw even een email sturen en het eerste contact leggen? Geef je email en vraag of ze je even in willen kopieren op de uitgaande email.

Dan heb je een naam in de VS, een referentie in Nederland en een veel betere kans op een dialoog. Geen garantie, maar zo pel je schil voor schil de sinaasappel.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer