Bandido schreef:
En ik ben eenmaal bij de Hollandse club geweest in Atlanta en vond het verschrikkelijk. Erg oubollig, alsof het in NL geen 2008 zou zijn. Het zal voor mensen die al langer geleden geemigreerd zijn misschien wat houvast bieden, maar ik ben in de gelegenheid om meerdere keren per jaar naar NL terug te gaan. Ik heb juist meer behoefte om Amerika en zijn inwoners beter te leren kennen.
Dat is goed om te horen - ik heb ooit eens overwogen om naar een meeting van de HollandClub te gaan, maar toen ik de website zag, leek het me al helemaal niks. Ik had het dus niet helemaal bij het verkeerde einde.
Gisteren vroeg een student aan mij wat ik nou eigenlijk van Amerika vond. En toen ik over dat antwoord ging nadenken kwam ik erachter dat ik toch eigenlijk redelijk in het midden zit. De honeymoon-fase is al jaren voorbij (die heb ik denk ik gehad toen we voor het eerst in de VS woonden), maar ook de "wow, wat is het hier toch allemaal debiel zeg" fase is echt voorbij. Amerika is gewoon Amerika. Het is waar ik woon, met leuke dingen, en minder leuke dingen, dingen waar ik heel blij van word, en dingen waar ik duidelijk minder blij van word. Het vastklampen aan Nederland is denk ik echt wel voorbij (ook al vind ik drop en brinta nog steeds erg lekker!), maar ook het heel hoog opgeven over hoe goed het hier wel niet is, doe ik niet meer. Vond ik zelf wel een grappige ontdekking.
Voor mijzelf, en ik weet niet hoe dit voor anderen werkt, denk ik dat als je echt goed wil inburgeren, je en niet meer in de afgeef fase moet zitten, maar ook de roze bril over hier af moet zetten. Amerika is een land, als vele anderen, waar je je misschien het lekkerste voelt, maar met, net als alle andere landen, dingen die je liever niet doet en dingen die je geweldig vindt.
En oh ja, ik ben ook altijd degene die ook de Amerikaanse vlag wil ophangen als de gelegenheid juist is, Bandido, wat grappig. Van manlief hoeft het niet zo, maar ik vind het wel belangrijk (wij zijn echt een "vlaggend" huis zeg maar).