Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Resume, Cover Letter, Trainee, Intern e.a. sollicitatievrage
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: Resume, Cover Letter, Trainee, Intern e.a. sollicitatievrage
Ik heb onlangs een nieuwe Mac Book gekocht met daarbij het tekstverwerkingsprogramma 'Pages'. Hierin zitten een heleboel standaardbrieven in. Ook zaten er standaard CV's in. Apple komt uit California dus zijn deze voorbeeld CV's ook gebaseerd op de Amerikaanse manier. Ik heb onlangs mijn CV opgemaakt in 1 van deze templates en het viel me op hoe anders dit was. Na de persoonlijke informatie begint het met werkervaring: Functie / Bedrijf / Data en dan eronder een geschreven uitleg over wat de functie inhield, wat je er geleerd hebt etc., daarna pas het lijstje met opleidingen. Dit is omgekeerd tov de Nederlandse manier maar ook iets uitgebreider.
Hahaha je bent weer lekker bezig hahaFlipjeBTiel schreef:Een opleiding? En dat verandert niet? Hey, ik ben hier gekomen met een stapel diploma's, en ben nu in CA officieel een high-school-dropout-statistiekje!jiejie schreef:Je hebt 1 bepaalde opleiding gedaan, en dat veranderd niet, je kunt hooguit toevoegingen krijgen maar geen wijzigingen.![]()
Gr., Flipje

- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Dat hangt toch echt van de baan af. Ik heb in veel verschillende vakgebieden gewerkt en er is niet genoeg ruimte voor alle ervaring. Bovendien denk ik dat het niet verstandig is om teveel aandacht te besteden aan ervaring die weinig met de nieuwe baan te maken heeft. Als ik bijvoorbeeld voor een baan als Server/System Admin zou solliciteren laat ik de details van Sales Analist, Marketing Coordinator, en Marketing Director maar weg... Als er om bepaalde disciplines gevraagd wordt zal ik mijn ervaring op dat gebied uitgebreid uitmeten en de andere inkrimpen.jiejie schreef:De inhoud van je CV kan namelijk niet veranderen zoals ik al zei, dat is een feitenlijstje.. je moet niet voor je ene sollicitatie een andere opleiding neerzetten dan je bij je andere sollicitatie doet. Je hebt 1 bepaalde opleiding gedaan, en dat veranderd niet, je kunt hooguit toevoegingen krijgen maar geen wijzigingen.
Het mag dan een feitenlijstje zijn, maar de selectie en presentatie van de feiten is flexibel.
- DixieChick
- Amerika-expert
Overigens is het in de academische wereld weer heel anders. Hier willen ze wel een CV (er wordt zelfs om een CV gevraagd in de advertentie, en geen resume), en CVs van twee-drie bladzijdes zijn niet ongewoon, omdat men al je publicaties, grants, etc, wil zien. Dus het kort-maar-krachtig, dat wij onze studenten ook leren, geldt weer niet voor academics. Ik zat vorig jaar in twee hiring committees, en ik heb zelf echt een hekel aan lange CVs, dus dat was wel even doorbikkelen.
Ook bij ons maakt de brief eigenlijk weinig verschil. We kijken naar de CV, wat is je veld, wat voor onderzoek heb je gedaan, welke vakken heb je gegeven, en dat is het dan wel. De brief is een leuke bijkomer.
Ook bij ons maakt de brief eigenlijk weinig verschil. We kijken naar de CV, wat is je veld, wat voor onderzoek heb je gedaan, welke vakken heb je gegeven, en dat is het dan wel. De brief is een leuke bijkomer.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- RiverCola
- Amerika-expert
Welke plaats nemen Honors and Awards in op het Amerikaanse resume?
Ik ben ontwerper en heb inmiddels al 2 ontwerpprijsvragen gewonnen en 1 nominatie voor een prijs met mijn afstudeerproject (die 2e gewonnen prijsvraag is van een paar dagen geleden!!!! Betreft het ontwerp van een etalage voor Levi's London, wordt in september uitgevoerd!!! :dance: ).
Lijkt me vrij belangrijk dat dit snel op je resume te zien is, dus waar zet je het neer?
Ik ben ontwerper en heb inmiddels al 2 ontwerpprijsvragen gewonnen en 1 nominatie voor een prijs met mijn afstudeerproject (die 2e gewonnen prijsvraag is van een paar dagen geleden!!!! Betreft het ontwerp van een etalage voor Levi's London, wordt in september uitgevoerd!!! :dance: ).
Lijkt me vrij belangrijk dat dit snel op je resume te zien is, dus waar zet je het neer?
- DixieChick
- Amerika-expert
Gefeliciteerd!
Misschien een apart kopje: Awards (dat heb ik in ieder geval)
Of als het als onderdeel van je werk is, zet het onder die specifieke baan bescrijving.
Misschien een apart kopje: Awards (dat heb ik in ieder geval)
Of als het als onderdeel van je werk is, zet het onder die specifieke baan bescrijving.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- RiverCola
- Amerika-expert
Mijn 'resume' is nu als volgt opgebouwd (Amerikaanse stijl maar wel in het Nederlands):
-Personalia
-Onderwijs
-Ervaring (Functie/Bedrijf/Data daaronder korte omschrijving van de functie)
pag 2
-Stages (dat zijn er nogal wat, wel genoemd, niet omschreven)
-Prijzen en Nominaties
-Eigenschappen en Vaardigheden
-Referenties
Misschien dat het boven de werkervaring zou moeten staan? Ik heb begrepen dat men in de VS wel van een beetje 'opscheppen' houdt, oftewel, niet te bescheiden moet zijn over je successen?
-Personalia
-Onderwijs
-Ervaring (Functie/Bedrijf/Data daaronder korte omschrijving van de functie)
pag 2
-Stages (dat zijn er nogal wat, wel genoemd, niet omschreven)
-Prijzen en Nominaties
-Eigenschappen en Vaardigheden
-Referenties
Misschien dat het boven de werkervaring zou moeten staan? Ik heb begrepen dat men in de VS wel van een beetje 'opscheppen' houdt, oftewel, niet te bescheiden moet zijn over je successen?
-
- Amerika-expert
Voor mij hoog. Probleem dat ik vaak heb is dat kennis van XYZ op zoveel verschillende nivo's bestaat en wat de ene sollicitant daadwerkelijk weet/kent nogal kan verschillen met de volgende. Rewards geven aan dat er kennelijk een 3de partij is die je nivo waardeert; net zoals een diploma, maar later in je carriere en daardoor minder "scripted" dan schoolgaan.RiverCola schreef:Welke plaats nemen Honors and Awards in op het Amerikaanse resume?
Ja, je moet goed op je eigen toeter blazen; wel bij de feiten blijven.RiverCola schreef:Misschien dat het boven de werkervaring zou moeten staan? Ik heb begrepen dat men in de VS wel van een beetje 'opscheppen' houdt, oftewel, niet te bescheiden moet zijn over je successen?
Gr., Flipje
- RiverCola
- Amerika-expert
Uiteraard!a, je moet goed op je eigen toeter blazen; wel bij de feiten blijven.

Dank voor de tips!
Ok in deze uitleg kan ik me beter vinden en wil je nu wel gelijk geven heheBig Al schreef:Dat hangt toch echt van de baan af. Ik heb in veel verschillende vakgebieden gewerkt en er is niet genoeg ruimte voor alle ervaring. Bovendien denk ik dat het niet verstandig is om teveel aandacht te besteden aan ervaring die weinig met de nieuwe baan te maken heeft. Als ik bijvoorbeeld voor een baan als Server/System Admin zou solliciteren laat ik de details van Sales Analist, Marketing Coordinator, en Marketing Director maar weg... Als er om bepaalde disciplines gevraagd wordt zal ik mijn ervaring op dat gebied uitgebreid uitmeten en de andere inkrimpen.
Het mag dan een feitenlijstje zijn, maar de selectie en presentatie van de feiten is flexibel.