Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wel of niet citizenship?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: wel of niet citizenship?

Bericht door Bennogr »

Twee dingen:

1. Een Nederlands diplomaat heft me ooit verteld dat ik altijd terug zou kunnen vallen op het Nederlanderschap als je ooit Nederlander bent geweest en statenloos worden het enige alternatief is.

2. Als beide partners Nederlander/se zijn, kan 1 altijd Amerikaan(se) worden. De andere is dan met een Amerikaan(se) getrouwd en mag dus twee nationaliteiten hebben (zo leg ik het tenminste uit).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Staceybeesie schreef:Ja dat dacht ik me ook te herinneren.
Mijn man en ik, twee Nederlanders, kunnen dat dus niet zo een dubbele nationaliteit.
Iets in me zegt dat ik het Nederlandse ook zou willen behouden t.z.t.
Theoretisch kan het wel. Stel je man wordt amerikaan, hij verliest zijn (tijdelijk) zijn NL nationaliteit . Vervolgens wordt jij US citizen en mag je NL nationaliteit behouden op basis van je huwelijk met een amerikaan. Nadat jij de dubbele nationaliteit hebt verkregen gaat je man weer een NL paspoort aanvragen op basis zijn huwelijk met jou nu jij ook amerikaan bent en voila: beiden hebben nu dubbele nationaliteit.

Bennogr schreef:Als beide partners Nederlander/se zijn, kan 1 altijd Amerikaan(se) worden. De andere is dan met een Amerikaan(se) getrouwd en mag dus twee nationaliteiten hebben (zo leg ik het tenminste uit).
Klopt, zo heeft mijn vrouw de dubbele nationaliteit verkregen. Ik ben amerikaan die in NL is geboren.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

loek, wil jij je NLse nationaliteit terug?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Grappig, de opmerking van rjocaer (spel ik dat zo goed?). Ik heb na veel wikken en wegen ook de papieren voor citizenship ingevuld, maar heb ze nog steeds niet weggestuurd. Als ik inderdaad aan AL het werk dat komt kijken bij het behouden van mijn Nederlanderschap (wij zijn bijvoorbeeld in een derde land getrouwd, en zou niet eens weten hoe ik daar en een huwelijkscertificaat en een apostille van minder dan 6 maanden oud regel), dan zakt de moed me in de schoenen. Ik wil het allemaal wel hoor, maar heb gewoon echt een broertje dood aan de democratie.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik heb net het Nederlandse paspoort van onze nog minderjarige dochter vernieuwd en dat was al een gedoe, laat staan als ik het zo moeten doen. Ook hebben we begrepne dat een wat hogere graad van security clearance voor hubby's werk problemen kan opleveren als ik een dubbele nationaliteit zou hebben. De Amerikanen hebben liever dat hij met een buitenlandse is getrouwd, dan met iemand die van 2 walletjes wil eten....althans zou hebben wij het begrepen.....
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij valt dat wel mee. Als jij Amerikaans wordt, laat je toch ook meer affiniteit voor dit land zien. Mijn neef zit (pas) bij de Marines en moest inderdaad wat extra vragen beantwoorden over mij, zijn tante, die ook Nederlands is, maar verder niet. Als ik wel buitenlands was geweest, was het volgens hem een stuk moeilijker geweest qua papierwerk. Hij was opgelucht, toen hij hoorde, dat ik ook een Amerikaans paspoort had.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Degene die hem geintervieuwd heeft voor zijn clearance gaf dit aan als advies , dus geen "hearsay". Hetzelfde geld voor onze dochter, met een dubbel nationaliteit kan ze wel de militairy in, maar als ze hoger wil, dan moet ze toch haar Nederlanderschap opgeven.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DixieChick schreef:heb gewoon echt een broertje dood aan de democratie.
Demo of bureau? :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik ben ooit (nadat ik Amerikaan was geworden maar Nederlander gebleven) geinterviewd door het Pentagon, omdat een vertaalbureau wilde dat ik een hogere 'clearance' kreeg. Dat werd afgewezen en een advocaat van het Pentagon heeft me toen uitgelegd, dat ik niet in aanmerking kom voor toegang tot echte geheimen zolang ik een geldig tweede paspoort heb. Desondanks heb ik nooit problemen gehad en heb zelfs getolkt tijdens een zaak voor een krijgsraad en voor Amsterdamse rechercheurs in een rechtszaak in Charlotte, North Carolina.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ook hebben we begrepne dat een wat hogere graad van security clearance voor hubby's werk problemen kan opleveren als ik een dubbele nationaliteit zou hebben.
Toen ik dual citizenship kreeg, kreeg mijn man wel een paar vragen hierover (zoals waarom ik dat deed) voor zijn security clearance. Hij heeft die clearance verder wel weer gewoon gekregen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

dutchie_in_boston schreef:loek, wil jij je NLse nationaliteit terug?
Nee en misschien. Ik heb te weinig emotionele binding met nederland om moeite te steken in het terugkrijgen van de nationaliteit. Uit praktische overweging zou het misschien wel interessant zijn om het NL nationaliteit te hebben vanwege de koppeling daarvan aan de Europese Unie. Het liefst zou ik willen dat er een "wereldburger" nationaliteit was, dan ben je als individu wat minder gebonden aan de denkbeeldige lijnen die getrokken zijn in de wereld.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Gewoon je Nederlanderschap opgeven , je laten uitschrijven met "bestemming onbekend", je nergens anders in laten schrijven, en voilá, je bent wereld burger.

Moet je natuurlijk vervolgens niet proberen een ticket te kopen of een bonus kaart bij de Alber Heijn aan te vragen. :D

Wereld burgers zijn we toch allemaal, daar heb je geen papiertje voor nodig
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Bennogr schreef:Ik ben ooit (nadat ik Amerikaan was geworden maar Nederlander gebleven) geinterviewd door het Pentagon, omdat een vertaalbureau wilde dat ik een hogere 'clearance' kreeg. Dat werd afgewezen en een advocaat van het Pentagon heeft me toen uitgelegd, dat ik niet in aanmerking kom voor toegang tot echte geheimen zolang ik een geldig tweede paspoort heb. Desondanks heb ik nooit problemen gehad en heb zelfs getolkt tijdens een zaak voor een krijgsraad en voor Amsterdamse rechercheurs in een rechtszaak in Charlotte, North Carolina.

idioot eigenlijk. Alsof je dan nooit geen geheimen zou doorspelen. Volgens mij ligt dat toch aan je persoon en niet welk papiertje je in je zak hebt.
rijocaer
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Iemand met 2 nationaliteiten kan m.i. nooit 100% loyaal zijn aan en van beiden. En dat wordt in veel functies natuurlijk wel verwacht.

In NL heb je trouwens zelfs politici met 2 nationaliteiten, ik zou graag zien dat zulke rariteiten snel verboden worden.
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Bramster schreef:Iemand met 2 nationaliteiten kan m.i. nooit 100% loyaal zijn aan en van beiden. En dat wordt in veel functies natuurlijk wel verwacht.

In NL heb je trouwens zelfs politici met 2 nationaliteiten, ik zou graag zien dat zulke rariteiten snel verboden worden.

snap ik wel, maar als je 1 papiertje inleve dan maakt dat toch niets uit. Je kan vanalles zijn maar dat maakt je niet loyaal. eén of twee papiertjes, maakt mij eigenlijk niet veel uit. Ik zal nooit mijn NL opgeven. Je kan toch ook loyaal zijn voor beiden?
Er is ,voor mij, maar 1 reden om dubbele nationaliteit aan te vragen en dat zijn mijn kinderen. Hier botert het niet zo tussen mijn man en ik, 14 jaar full time buitens huis, stad en staat werken (hij werkt 4 tot 5 dagen per week, iedere week ver van huis en is alleen in het weekend "thuis") en de kans is er dat hij wegblijft. Mocht het ooit zo ver komen dan heb ik grote kans dat mijn kinderen niet aan mij worden toegewezen. Dus voor hen zou ik het doen.
rijocaer
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ik vind dat als mensen voor en andere nationaliteit kiest deze er vol voor moet gaan. Niet als backup, voor wat voor reden dan ook, nog een escape naar je oude nationaliteit behouden.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik vind dat als mensen voor en andere nationaliteit kiest deze er vol voor moet gaan. Niet als backup, voor wat voor reden dan ook, nog een escape naar je oude nationaliteit behouden.
Mijn familie woont in Nederland, stel dat ik daar een jaar door zou willen brengen, of in een ander land in Europa. Het maakt het gewoon veel gemakkelijker om er te kunnen wonen en werken. Ik ben volop Amerikaan, maar wie weet als er wat met mijn familie gebeurd dat ik erbij zou willen zijn.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dat vind ik ook en nog afgezien daarvan is het ook niet gezegd dat ik de rest van mijn leven in de VS wil blijven. Ik denk het wel, maar misschien willen we nog weleens een paar jaar terug, of op een gegeven moment misschien wel voor altijd. Ik wil die keuze niet nu al hoeven maken.
"Keep Georgia On Your Mind"
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik ben loyaler aan de VS dan sommige Amerikanen. Zoals die geboren en getogen Amerikaan die hoofd was geworden van de anti-spionage afdeling van de FBI en vanwege het geld geheimen aan wat toen nog de Sovjet Unie verkocht. Om het geld, niet vanwege de ideologie. En Polak (?) de Amerikaan die geheimen aan Israel doorgaf. Zou ik nooit doen.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

>En Polak (?) de Amerikaan die geheimen aan Israel doorgaf. Zou ik nooit doen.

Als de omstandigheden "juist" zijn zou ik het doen. Net als liegen, moorden en stelen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer