Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigreren wanneer en waarnaar ?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Emigreren wanneer en waarnaar ?

Bericht door Thierry73 »

Dat ligt er net als in nederland waarschijnlijk ook heel erg aan waar je gaat wonen.
Ga je in kleine dorpen wonen dan is er vaak erg weinig criminaliteit, maar ik denk dat je in een stad als Detroit niet zo heel erg ver hoeft te zoeken ;)

Ik heb al kleine dorpen meegemaakt waar echt helemaal niets op slot ging en er gewoon nog veel gebeurde op basis van vertrouwen
Dat is wel erg fijn.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Thierry73 schreef:Ik heb al kleine dorpen meegemaakt waar echt helemaal niets op slot ging en er gewoon nog veel gebeurde op basis van vertrouwen
Dat is wel erg fijn.
Moet er niet een disco-bus stoppen, want dan is het elk weekend feest, heb dat een jaar meegemaakt, bezopen puber boeren, erger kan je bijna niet hebben.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Texas Boy schreef:Moet er niet een disco-bus stoppen, want dan is het elk weekend feest, heb dat een jaar meegemaakt, bezopen puber boeren, erger kan je bijna niet hebben.
Dat kun je wel zeggen, ik ging vroeger nog weleens stappen in een van die grote plattelandsdisco's in Noord-Friesland. En ik heb nergens waar ik ooit heb gewoond zoveel geweld, dreiging en rotzooi meegemaakt als daar. Complete dorpen gingen elkaar daar te lijf na zich volledig te hebben klemgezopen.
"Keep Georgia On Your Mind"
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Beste X-D, Er zijn al een aantal goede reakties geplaatst hier, ik hoop dat je inderdaad al dan niet met vriendin binnenkort de US komt bezoeken. En, als je dat doet, praat dan met zoveel mogelijk USers, lees kranten hier etc.

Ik heb een paar opmerkingen, die naar ik hoop, je wat aan het denken zetten.
De beste manier voor jullie om in de US te geraken is de GK loterij, want dan kunnen jullie allebei werken (mits op tijd getrouwd). Overigens, zowel jij als je vriendin kunnen meedoen, dat verdubbeld je kans. Maar de kans blijft klein.

De andere manier is via werk, een H1B visum, dwz je moet een baanaanbod hebben in de US.
Je schrijft dat je web programmeur bent "dus je hoeft niet meer naar school".
Ik denk dat je dat toch wat te makkelijk opvat. Op het moment is er behoorlijke werkloosheid in de US. Worden er mensen ingehuurd in de IT, dan zijn dat vaak Indiers of Aziaten. Waarom ? Omdat die masters degrees hebben. Ondertussen lopen er weet ik niet hoeveel IT werkers met lagere opleidingen zonder werk.
Voor een H-1B moet een bedrijf aangeven waarom ze nu net jou nodig hebben voor de baan. Daarvoor moet je bepaalde qualificaties hebben, hetzij ervaring, hetzij opleiding, of beide. En je niveau moet minstens bachelors degree zijn.
Een H1B visum is hooguit zes jaar geldig, in die tijd moet je een groene kaart veroverd hebben om te kunnen blijven. Voor de G.K. zijn de eisen zwaarder, de potentiele werkgever moet nu aantonen dat er niet een USer kan worden die het werk half zo goed kan doen.
Als je op een H1B visum komt en je vriendin komt inderdaad mee (als je vrouw), dan mag zij niet werken, dus je moet voor twee de kost verdienen.

Kortom, hoe meer scholing/ervaring, hoe beter de kansen. Je hersenen zijn nu nog jong en soepel, dus overweeg toch terug naar school te gaan, of aanvullende cursussen te volgen.

Ik wens je een prettige vakantie en succes met je plannen !
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik werk al bijna 30 jaar in de IT en ik ga nog steeds elk jaar naar school/cursus/seminars etc. Als je in automatisering werkt, dan zul je altijd moeten blijven bijspijkeren anders staan er 10 anderen klaar om het van je over te nemen.
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

XzeroD schreef: Ik ben momenteel 20 jaar ... Ik ben nog te jong om zelfstandig te emigreren natuurlijk alleen nu is mijn vraag wat is de juiste leeftijd om überhoud echt daadwerkelijk te overwegen om te emigreren...
Hoezo ben je te jong om zelfstandig te emigreren?

Je kan volgens mij vanaf 18 meedoen met de DV lottery, ik raad je ook aan dit te doen, is de makkelijkste weg :-)
Je kan natuurlijk eerst op vakantie gaan, hoeft niet, dat deden mensen uit NL 50 jaar geleden ook niet, mensen uit Africa nu ook niet...dus waarom zou jij dat dan wel eerst moeten doen...het kan je wel een beter idee geven maar dan nog, Amerika is groot en HEEL verschillend, dus als je op vakantie gaat weet je nog niet veel. Als je eenmaal gaat emigreren moet je ook maar zien waar je uitkomt, en als je het ergens niet leuk vind, weet je door die ervaring beter waar je wel naar op zoek bent, en omdat het zo groot en divers is, is zo'n gebied vast wel te vinden. En dan vertrek je daar naar toe.
Amerikanen zijn gewend om veel te verhuizen en door het hele land, daarnaast, en dat is al eerder aan je duidelijk gemaakt, moet je je niet vergissen in de leergierigheid van Amerikanen, niemand in Amerika kijkt raar op als je op je 50e nog een (tweede?!) Masters begint, men schoolt graag en veel bij en is zich erg bewust van de voordelen ervan. Ik zou me dus vooral richten op hoe je jezelf kan voorbereiden op werken of geld verdienen in de US, en dus JUIST veel aan (bij)scholing te doen...!!!
moniqueespana
Amerika-ontdekker

Bericht door moniqueespana »

Wij emigreren in December, en toen ik je verhaal las head ik net hetzelfde idee als de meesten op dit forum: hoe weet je zeker dat Amerika het land van je dromen is als je er nog nooit bent geweest? Aan de andere kant vind ik ook dat je een vakantie niet kan vergelijken met als je ergens daadwerkelijk gaat wonen. Het geeft je misschien een beetje het idee of het aan je verwachtingen voldoet, maar dan nog kan je van een koude kermis thuiskomen als je er eenmaal daadwerkelijk woont. Ik heb al in veel verschillende landen gewoont voor mijn werk, nu in December gaan we naar de US voor het werk van mijn man en ga ik een jaar met sabatical (zalig!!!). We kennen de streek al waar we gaan wonen maar voor elke vorige emigratie of waarschijnlijke emigratie zijn we toch altijd even gaan kijken of het wel is wat we er van verwachtten. Soms heb je gewoon een heel vertekend beeld van een land, en het kan soms echt heel erg tegenvallen. Mijn eerste emigratie was trouwens met 21 jaar, ik woonde toen al op kamers vanaf mijn 18e voor mijn studie, en ben ben daarna nog 4 keer verhuist van land.
Poetry
Amerika-ontdekker

Bericht door Poetry »

jaja5 schreef:
XzeroD schreef: Ik ben momenteel 20 jaar ... Ik ben nog te jong om zelfstandig te emigreren natuurlijk alleen nu is mijn vraag wat is de juiste leeftijd om überhoud echt daadwerkelijk te overwegen om te emigreren...
Hoezo ben je te jong om zelfstandig te emigreren?

Je kan volgens mij vanaf 18 meedoen met de DV lottery, ik raad je ook aan dit te doen, is de makkelijkste weg :-)
Je kan natuurlijk eerst op vakantie gaan, hoeft niet, dat deden mensen uit NL 50 jaar geleden ook niet, mensen uit Africa nu ook niet...dus waarom zou jij dat dan wel eerst moeten doen...het kan je wel een beter idee geven maar dan nog, Amerika is groot en HEEL verschillend, dus als je op vakantie gaat weet je nog niet veel. Als je eenmaal gaat emigreren moet je ook maar zien waar je uitkomt, en als je het ergens niet leuk vind, weet je door die ervaring beter waar je wel naar op zoek bent, en omdat het zo groot en divers is, is zo'n gebied vast wel te vinden. En dan vertrek je daar naar toe.
Amerikanen zijn gewend om veel te verhuizen en door het hele land, daarnaast, en dat is al eerder aan je duidelijk gemaakt, moet je je niet vergissen in de leergierigheid van Amerikanen, niemand in Amerika kijkt raar op als je op je 50e nog een (tweede?!) Masters begint, men schoolt graag en veel bij en is zich erg bewust van de voordelen ervan. Ik zou me dus vooral richten op hoe je jezelf kan voorbereiden op werken of geld verdienen in de US, en dus JUIST veel aan (bij)scholing te doen...!!!
Kan ik alleen maar applaus op geven. :clap: :clap: :clap:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

jaja5 schreef:
XzeroD schreef: Je kan natuurlijk eerst op vakantie gaan, hoeft niet, dat deden mensen uit NL 50 jaar geleden ook niet, mensen uit Africa nu ook niet...dus waarom zou jij dat dan wel eerst moeten doen...
Ik ben zelf van mening dat er wel een behoorlijk verschil is tussen mensen die 50 jaar geleden emigreerden en mensen uit Africa.. en wij in Nederland.

De mensen waar jij het over hebt waren mensen die veelal op zoek waren/zijn naar een betere toekomst. Als je niets hebt om achter te laten, is de keuze snel gemaakt natuurlijk en dan is alles al snel beter dan wat je hebt. Ik denk dat dit voor de meeste mensen in Nederland niet opgaat. De meeste mensen hebben denk ik wel degelijk een goed toekomstperspectief maar kunnen hun geluk niet vinden, willen weg uit Nederland om welke reden dan ook. Ik denk dat je weinig mensen zult vinden die weggaan omdat ze het zo vreselijk slecht hier hebben. Datzelfde maakt de keus om wel of niet te gaan dan ook lastiger dan wanneer je er hoe-dan-ook op vooruit zult gaan door te emigreren.

Wel ben ik van mening dat als je bereid bent hard te werken voor je toekomst, je bereid bent wellicht eerst concessies te doen en er misschien eerst op achteruit gaat ten opzichte van wat je hebt en je je best doet om het land, de mensen en de cultuur te leren kennen, je het wel zult redden bij een emigratie naar welk land dan ook. Wanneer je jong bent, is je aanpassingsvermogen groter daarbij en heb je wellicht minder verwachtingen. Maar als je wat ouder bent, sta je wel steviger in je schoenen en kun je beter voorbereid zijn (qua kennis, financiën etc.) Dus in beide gevallen valt er wat voor te zeggen.

Hadden de mensen 50 jaar geleden en mensen uit Africa geen mogelijkheid om "op vakantie te gaan voordat ze emigreerden", vandaag de dag heb je die mogelijkheid wel. Vandaar dat ik en sommige anderen zeggen "ga er eerst eens naartoe op vakantie". Nee, een vakantie is niet hetzelfde als emigreren en ja, Amerika is heel verschillend afhankelijk van waar je zit. Maar je krijgt wel een stuk meer mee van alles dan wanneer je er nog nooit geweest bent.

Anyway, my 2 cents :)
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

De mensen die 50 jaar geleden emigreerde lieten juist alles achter, misschien niet op economisch gebied, maar er was een grote kans dat je je familie nooit meer zou zien want degenen die achterbleven hadden ook geen geld om even op bezoek te komen. Je kon elkaar ook niet zomaar even bellen, de enige manier was een brief schrijven, en af en toe een bandje opnemen en sturen.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ach, wij zijn ook naar Canada vertrokken terwijl we nog maar 3 weken in deze provincie hadden doorgebracht. En nog wel *nadat* we de beslissing genomen hadden om daar naartoe te trekken. :lol:
En een paar jaar eerder waren we al eens ruim een week in Vancouver geweest, andere provincie en een paar duizend kilometers hier vandaan.

Ik denk dat je voorbereiding gewoon veel belangrijker is dan er effectief al heel vaak geweest zijn. Uit gesprekken met andere immigranten hier hoor ik vaak dat zij die eerste weken voor grote verrassingen stonden, o.a. met hun papierwerk en bankzaken. Dat begrijp ik dan niet! Als je je goed voorbereid hebt, dan weet je wat je op dat vlak te wachten staat.

Naast die goede voorbereiding is het misschien nog veel belangrijker om een beetje realiteitszin te hebben. En daar gaat het ook wel eens mis met mensen die perse willen verhuizen. :lol: Ze zien het gewenste land als een roze wolk in een mooi kadertje. Wel, Utopia is nog niet ontdekt, dus vooral ook de grijzen en zwarte wolken trachten te ontdekken vooraleer je echt de oversteek maakt!

En ja, natuurlijk heb als 40+-er al een heel pak meer van de wereld gezien als iemand die nog op school zit en die enkel met zijn ouders eens naar Zuid-Frankrijk is geweest. Dus die realiteitszin zou je misschien iets sneller verwachten bij mensen met wat meer levenservaring, maar ook die kunnen nog behoorlijk in de roze-wolk-fase zitten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer