Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Niet te vergeten in de eerste weken/maanden na aankomst

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Niet te vergeten in de eerste weken/maanden na aankomst

Bericht door Old Faithful »

In Nederland heb je als gehuwde recht op een evenredig deel van het pensioen dat je huwelijkspartner tijdens het huwelijk opbouwt, tenminste als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent. In Nederland is dat wettelijk geregeld. Hoe is dat in Amerika? En zo niet, kunnen huwelijkspartners dat dan niet op vrijwillige basis onderling regelen?
Groet,

Old Faithful
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ben net bezig met Social Security en weet er dus iets (maar lang niet alles) van. Medicare heb ik al, dat mag je aanvragen vanaf dat je 65 bent (in mijn geval afgelopen januari).

Mijn Social Security leeftijd is 66 (geboren in 1947), dat betekent dat ik vanaf januari een uitkering krijg waar eventuele bijverdiensten niet van afgetrokken worden. Je betaalt nog wel belasting over het volle bedrag van inkomsten, maar anders dan als je tussen de 62 en 65 Social Security gaat 'trekken', word je niet meer gekort op de uitkering.

Ik krijg social security omdat ik meer dan 10 jaar (40 kwartalen) hier in de VS belasting en sociale lasten heb betaald. Je uitkering is gebaseerd op je verdiensten, het is niet -- zoals in Nederland -- een vastgesteld bedrag.

Mijn vrouw (officieel gehuwd) krijgt mijn volledige uitkering als ik eerder zou overlijden dan zij. Als zij ook wacht tot haar 66e met social security aanvragen, krijg ik de hare er bij in het ergste geval, maar een familie mag niet meer ontvangen dan een $3.000 (in mijn geval, weet niet of dat bedrag voor iedereen geldt.)

Je kunt je uitkering aanvragen en dan opschorten. Je echtgeno(o)t(e) krijgt dan de helft van je uitkering. Maar dat houdt op bij je 70e dan moet je de uitkering nemen (reden om dat te doen is dat je uitkering elk jaar van uitstel omhoog gaat). Ik heb dat niet gedaan, is me te ingewikkeld, ik ga gewoon wat geld opzij leggen nu ik eindelijk weer een regelmatige bron van inkomsten heb ipv al dat freelance gedoe.

Voor gescheiden mensen is er een aparte regeling, de gescheidene kan dan een deel van de uitkering krijgen.

Ik eet van twee walletjes, omdat ik ook een aantal jaren in Nederland geregistreerd ben geweest na m'n 15e en daarom dus wat AOW krijg. Niet echt een groot bedrag, maar altijd beter dan niks.

Ik heb er nooit over gedacht om aanvullende sociale lasten te betalen in Nederland. Net als anderen heb ik hier gespaard voor m'n oude dag omdat ik vrij zeker wist dat ik niet naar Nederland terug zou gaan.

Heb overigens jaren belasting en sociale lasten in de VS betaald lang voordat ik staatsburger werd. Zelfs op een visum heeft de IRS mijn geld altijd braaf aangenomen. Zelfs de $22 die ik in 1978 officieel verdiend heb.

De social security (http://www.socialsecurity.gov) legt dat allemaal haarfijn in redelijk begrijpelijke taal uit, en je kunt ze ook altijd bellen als je je informatie bij de bron wil halen. Ze hebben zelfs een rekenprogrammatje waarmee je kunt bekijken wat je ongeveer zou krijgen gebaseerd op je huidige situatie. De AARP heeft ook goede informatie.

En wat Medicare/Medicaid betreft: behoorlijk wat Medicaid geld gaat naar mensen die onder Medicare vallen: om te betalen voor ouderen die naar verzorgingshuizen moeten en dat niet allemaal kunnen opbrengen. Tenminste dat is nu nog zo, onder Romney zou dat wel eens kunnen veranderen, bezuinigen op betalingen aan mensen die denken dat de maatschappij hen iets schuldig is, zo redeneren de Romneyaten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje, je hebt me weer beter begrepen dan ik mezelf. Het verlies van mijn financiele zelfstandigheid, zowel nu als in de toekomst, is een heel bittere pil voor mij.
Echter er is mij gezegd dat ik voor Medicare inbetaald moet hebben bij SS - maar ik zal nog eens een rondje maken naar de SS hier en vragen of ze het me nog eens helemaal kunnen uitleggen.

Flipje, Loek, jullie hebben zotelezen veel verstand van financien en ook van beleggen etc. - Mr. Oor en ik dus compleet niet.
(Overigens, mijn moeder is 93 en still going.... hebben jullie genoeg weggezet voor 30 jaar ?)

OldFaithful, als je het over pensioen hebt, dan moet een van beiden of allebei wel ergens werken waar pensioenpremie wordt ingehouden. Ik werkte vnl. free-lance, ja had toen al maatregelen moeten treffen voor pensioenopbouw - maar a. nooit bij stilgestaan, b. nooit echt de middelen voor gehad.

Het maakt hier uit in regelgeving of je in een community property state woont of niet. Ik woon in CA, officieel is van alles wat Mr. Oor verdient, de helft van mij. (Mr. Oor zegt nu dat alles van mij is....)
De meeste bedrijven zijn opgehouden pensioenvoorzieningen aan te bieden, hebben dat ingewisseld in de stukken voordeliger variant van 401-K, waarbij de werknemer zelf mag sparen en zelf de risico's van de volatility van de markt lopen.
Als ik in de 401k papieren kijk staat alles op naam van Mr. Oor, wat ik niet weet is, hoe mijn rechten geregeld zijn in geval van scheiding.
Flipje ?

MvdL, ik heb al eerder uitgelegd, dacht ik, dat we niet zijn weggegaan vanwege groener gras (we zijn geen koeien nl. LOL) maar omdat mijn man een baan werd aangeboden bij een US bedrijf, en hij daar meer mogelijkheden had zich te ontplooien dan in Ned.
Je hebt wel gelijk dat Ned.landers die een g.k. winnen in een riantere situatie zitten dan deelnemers uit armere landen. Ned.landers kunnen terug, voor de meeste 'winnaars' uit armere landen - die het ook enorm kan tegenvallen dan wel tegenlopen hier - is dat meestal geen optie.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wat betreft credit score: een vriendin raadde mij ooit eens aan om al voor vertrek uit Nederland een Amex card te nemen, omdat je daarmee al in Nederland kunt beginnen met het opbouwen van credit score. Het fijne heb ik er nooit van begrepen (en ik snap nog steeds niet goed waar die credit score nou helemaal goed voor is als ik toch nooit van plan ben leningen af te sluiten) maar het is misschien iets om je in te verdiepen.

Een ander ding is dat je ruim van te voren moet gaan nadenken over wat je met je eventuele spaar- en beleggingstegoeden gaat doen. Het is doorgaans geen probleem om een lopende rekening aan te houden in Nederland, met daaraan gekoppeld een spaarrekening, maar voor beleggingen ligt dat anders. Wij kwamen daar helaas pas erg laat achter, zodat we door noodgedwongen korte-termijn verkoop erg veel geld zijn verloren.

Scholen: de aanmelding voor public schools verloopt doorgaans via een centraal office dat alle aanmeldingen voor het betreffende schooldistrict afhandelt. Wij moesten bij de aanmelding twee bewijzen van residency overleggen, zijnde utility bills, huurcontract en/of bankafschriften. Dit is vaak lastig, omdat je die meestal nog niet hebt op het moment dat je de inschrijving regelt. Een ander heikel punt zijn de vaccinaties. Ik wil je aanraden om je daar van te voren in te verdiepen en mogelijk alvast in Nederland ontbrekende vaccinaties te halen. Daarbij moet je dan weer niet de stomme fout maken die ik maakte, door in Nederland de eerste prik van een hepa/b combinatievaccin te halen waarvan je de tweede prik in de VS niet kunt krijgen voor kinderen. Ik heb een heel jaar gezeur gehad van de scholen om die ontbrekende prik, totdat we hem tijdens een kort bezoek aan Nederland afgelopen zomer eindelijk konden laten aftekenen. Iets wat ik in Nederland ook heb laten doen, is een titerbepaling voor het waterpokkenvirus, zodat ze die vaccinatie in ieder geval niet meer nodig hadden.

Zorg in ieder geval dat je alle (internationale!) uittreksels meeneemt naar de VS: geboorteakte(s) en eventuele trouwakte. En wat ook handig is als je Nederlandse paspoort het komend jaar gaat verlopen: laat even wat pasfoto's maken in Nederland.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

goldenhills schreef:* Wat is beter een credit Union of een grote bank ? (kosten van checking’s and savings accounts etc)
Ik vind een credit union fijner. Meer persoonlijk, minder commercieel, zit op loopafstand van mijn werk, en credit unions vormen samen het grootste nationale net van gratis ATMs. Ze hebben meestal lagere fees, maar ook lagere spaarrente.
Wij hebben bij de Bank of America een persoonlijk adviseur die we overal over kunnen bellen; zonder afspraak bij haar binnenwandelen lukt ook vrijwel altijd, dus daarover geen klachten. Wel een heleboel andere klachten, maar ik heb begrepen dat dat eigenlijk voor alle banken geldt en dat de Bank of America zelfs de minste reden tot klagen geeft. Fees heb ik volgens mij niet, maar de rente is ook vrijwel 0.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

usjunkie schreef:En meer voor diegenen die niet door hun Nederlandse werkgever naar Amerika worden uitgezonden omdat die meestal via HR in en gespreid bedje komen
Nou, dat laatste valt vies tegen hoor. Onze relocation agent was zo onwetend dat we haar na twee nutteloze middagen aan de kant hebben geschoven en de rest maar gewoon in eigen beheer hebben geregeld. Met een portie gezond verstand kom je hier een heel stuk verder dan door te vertrouwen op HR en al hun goedbedoelde hulppogingen :mrgreen:
Gast

Bericht door Gast »

Ik weet ook niet wat voor bedje je bedoeld. We hebben toch bijna alles zelf moeten regelen. Mede dankzij dit forum was ik goed voorbereid op wat komen ging :thumbup:

Het ligt denk ik ook aan hoe groot het bedrijf is waarvoor je werkt en hoe vaak zij mensen uitzenden. Ook als vantevoren al vaststaat dat je bv voor 3 jaar gaat en daarna weer teruggaat naar NL zal verschil uitmaken. Mijn man werkt hier vanaf het begin op lokaal contract. Dus niet dezelfde voorwaarden als in NL. Hij heeft bijvoorbeeld maar 10 vakantiedagen.....

Usjunkie, wat is de reden dat je gaat emigreren? Ik kan het niet zo snel terugvinden. Waar ga je naar toe?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

oortjes schreef:Als ik in de 401k papieren kijk staat alles op naam van Mr. Oor, wat ik niet weet is, hoe mijn rechten geregeld zijn in geval van scheiding.
Flipje ?
In CA geldt "community property", dus als dat geld in CA verkregen is, dan 50-50. Makkelijkste is als hij jouw naam opgeeft bij het bedrijf dat het geld beheert, dan hoeft er ook geen testament of probate court aan te pas te komen in geval van overlijden. Bij de meeste beheerders kunnen een naam of 3 opgegeven worden.
cincijansen schreef:Mijn man werkt hier vanaf het begin op lokaal contract. Dus niet dezelfde voorwaarden als in NL. Hij heeft bijvoorbeeld maar 10 vakantiedagen.....
Bummer. Toen ik (in een grijs verleden) uitgezonden werd naar Frankrijk mocht ik en NLse en Franse feestdagen vrijnemen. :mrgreen:

Gr., Flipje
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Mijn man werkt weliswaar op expat-vorwaarden, maar ook voor hem geldt dat hij dezelfde verlofregelingen heeft als lokale werknemers. Zou ook best raar zijn als de expats binnen een bedrijf om de haverklap op vakantie kunnen terwijl de mensen op lokaal contract vastzitten aan een paar dagen per jaar. Geen gezonde situatie lijkt me.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Het meeste is hierboven al aan bod gekomen, maar wellicht nog een paar:
usjunkie schreef:Gemiddelde borg van je huurhuis met slechte of geen credit rating ( 2x maand huur ? 3x maand huur ?)
In CA zit er een maximum aan de borg van 2 maanden huur, truccen zoals "last month's rent" zijn hier illegaal. In andere gebieden met meer/minder rental control kan het anders zijn. Neem NLse bank statements mee om te laten zien dat je kredietwaardig bent.
usjunkie schreef:Hoe werk salaris normaal in Amerika is dit per week of per maand ?
Om te voldoen aan een belastingverdrag met NL (ik was hier in eerste instantie als J1) moest ik voor maandelijks kiezen. Dat "maandelijks" betekent niet halverwege de maand zoals in NL gebruikelijk, maar op het einde van de maand. Da's prima zodra je eenmaal in het ritme zit, maar die allereerste maand was dat toch wel lastig.
usjunkie schreef:Kan je met een Amerikaanse werkgever onderhandelen over zijn Healthcare bijdragen? (als dit niet 100% is)
Health care via de werkgever is vaak voordelig juist omdat deze een groepsverzekering afsluit. Daarmee liggen een groot aantal van de regels en keuze-mogelijkheden al vast.
usjunkie schreef:Hoe schrijf ik kinderen in op een school, hoe zit het met de Amerikaanse leerplicht ?
Varieert, maar tenzij je een private school neemt, zul je eerst ergens moeten wonen. Elke school heeft zo z'n eigen formulieren en instapregels. Vaccinaties is ook al genoemd: neem een vertaald lijstje mee uit NL. Leerplicht is vrij soepel: je mag, onder voorwaarden, ook zelf je kinderen lesgeven.
usjunkie schreef:Wat is beter een credit Union of een grote bank ? (kosten van checking’s and savings accounts etc)
Ik begon bij WF om de simpele reden dat zij mij accepteerden voordat ik een SSN had (contract van werkgever was afdoende). De meeste banken bieden gratis rekeningen aan, maar als je wilt dat ze de rode loper uitrollen, dan zul je een leuke deposit mee moeten nemen. Een grote bank is handiger als je veel internationale wires doet (b.v. als je nog belangen in NL moet behartigen): een kleine bank stuurt de wire via een grote en daar zitten weer extra fees aan vast (die de kleine bank soms vergoedt).
usjunkie schreef:Hoe en wat met eerst belasting aangiften ? is het beter om het te laten doen in het begin ? en zo ja wat is de gemiddelde prijs van een aangiften ?
Als je enige inkomsten die uit een Amerikaanse baan zijn, dan is het even klikkerdieklik in TurboTax ($45) en klaar. Zelf invullen, i.e. zonder software, is vervelend omdat alle nummers afhangen van de voorgaande. Het is daarom moeilijk scenario's uit te proberen voor tax planning en te zien wat er gebeurd. En als je een fout maakt in het begin, kun je alles opnieuw doen. Kosten van een accountant verschilt afhankelijk van de hoeveelheid werk. Probeer deze price estimator.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje, ik vroeg niet wat er ging gebeuren als Mr. Oor dood valt - ik heb daar aardig zicht op, en ja, mijn naam staat op de papieren.
Mijn vraag was of ik dezelfde rechten heb in geval van echtscheiding.
Een andere vraag is, gelden de regels van de staat waarin heb gebeurt voor het hele saldo, of wordt er gekeken welke bedragen gestort zijn in welke staten - aangezien de meeste staten geen community property state zijn.

TS, iemand noemde hier al de tip: neem een aantal internationale uittreksels uit het geboorteregister mee. Daar kan nl. om gevraagd worden en dan is het handig een aantal exemplaren van dat document te hebben. In Ned. is zo'n uittreksel een beperkte tijd geldig, maar in de US verjaart het niet.

Dimona, Cincijansen, over het alg. krijgen - maar misschien is dat nu kregen - expats op L1 meer financiele ea. hulp bij de verhuizing/relocatie dan immigranten op H1B visums. Zo ontmoette ik in 2000 een Brit die voor zichzelf en zijn drie kids, drie keer betaald heen en weer naar de US mocht komen voor een korte tijd om op zoek te gaan naar woonruimte.
Laatst gewijzigd door USInsider op 10 okt 2012, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

oortjes schreef:Mijn vraag was of ik dezelfde rechten heb in geval van echtscheiding.
En mijn antwoord was daarop: 50-50.
oortjes schreef:Een andere vraag is, gelden de regels van de staat waarin heb gebeurt voor het hele saldo, of wordt er gekeken welke bedragen gestort zijn in welke staten - aangezien de meeste staten geen community property state zijn.
In welke staten snap ik even niet: wat van belang is waar jullie woonden en werkten, onder aanname dat je de echtscheiding in CA aanvraagt. Wat ik wel weet is dat de dag van scheiding de waarde bepaalt van jouw deel, dus het zou zomaar kunnen zijn dat als je vaak van woonplaats gewisseld bent, je niet recht heb op alle vermogensgroei, danwel dat hij mag bijlappen voor vermogensverlies gedurende bepaalde perioden. (Maar daarover gaan vechten zal je meer advocaatskosten opleveren dan dollars uit dat pensioenpotje.)

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

over het alg. krijgen - maar misschien is dat nu kregen - expats op L1 meer financiele ea. hulp bij de verhuizing/relocatie dan immigranten op H1B visums.
Ik kan uit mijn eigen ervaring spreken en zeggen dat de extra's die je in 2005-2006 nog kreeg bij mijn man zijn werkgever, aanzienlijk meer waren dan wat je in 2008 nog kreeg. Jaarlijks zag je dat achteruit gaan.
En dat is ook de teneur die ik hier hoor bij de echte expats (Pepsi, Hersheys, Kuehne & Nagel,...). Die klagen ondertussen steen en been! (dan was het bij mijn man zijn werkgever nog beter!)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij zijn hier op L1, maar lokaal contract, kleine werkgever. Wij hebben alles zelf geregeld, mochten wel 1x vooraf hierheen om zaken te regelen. Nu een normaal salaris met als enige 'perks' 1x per jaar een retourtje NL en 25 vakantiedagen. Alleen L1 zegt dus weinig, als ik ons vergelijk met de Shell L1'ers die ik hier ken. Daar schijnen ze ook flink bezuinigd te hebben, maar ik vraag me dan dus af hoe extreem het wel niet is geweest :shock:
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje, er wordt dus gekeken wat het saldo is op dag van scheiding en dat je dan moet wachten tot je echtgenoot de gerechtigde leeftijd bereikt om geld uit de pot mag halen ?
Wat ik bedoelde was: in CA - community property state - is de helft van het inkomen en dus ook van de 401k naar ik begrijp, van mij.
Maar wat met de bedragen die mijn man inbetaalde in staten die niet community property zijn ?
Andere vraag: is echtscheiding een reden waarom je geld boetevrij uit een 401k mag halen ?

Nog een vraag: hoe weet jij zoveel ? Dankzij je werk ? Of studie ?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Nee, je betaalt ofwel de belasting (je kunt het niet boete-vrij opnemen), ofwel je rolt het in je eigen 401k. Over andere Staten weet ik niets, maar ik geloof er niets van dat dat inkomen apart telt als jullie wel in CA woonden, en het alleen maar ergens anders uitbetaald werd. Meer waarschijnlijk, hebben jullie ook nog andere dingen te verdelen, zoals het huis, en het zal onvoordelig zijn om dat te verkopen (realtor fees, belasting, etc.). Je kunt dan besluiten dat jij b.v. het huis houdt, en hij zijn 401k (als de getallen zo ongeveer afwegen), en op die manier hoeft er niets specifiek opgesplitst te worden.

Van echtscheiding weet ik gelukkig niets uit eigen ervaring, maar ik zeil (a priori een bezigheid waar je veel gescheiden kerels tegenkomt) met een groep advocaten. Gezellige mensen, vol met weetjes. Los daarvan kun je dit alles gewoon vinden bij je eigen 401k beheerder (Fidelity in mijn geval).

Gr., Flipje
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

oortjes schreef: Flipje, Loek, jullie hebben zotelezen veel verstand van financien en ook van beleggen etc. - Mr. Oor en ik dus compleet niet.
(Overigens, mijn moeder is 93 en still going.... hebben jullie genoeg weggezet voor 30 jaar ?)
Ik ben ook maar een amateur, maar ik heb geprobeerd er zoveel mogelijk over in te lezen toen ik erachter kwam dat ik beter op mezelf kon vertrouwen dan al die "advisors". Er zit zoveel kaf tussen het koren, en veel advisors hebben er meer belang bij dat jij inkoopt in iets waar zij het meest aan verdienen; dat is niet altijd het meest gunstige voor jou zelf.
Wat wegzetten betreft: mijn ouders hebben nauwelijks hun 60+ meegemaakt, maar de generatie daarvoor zijn allemaal 90+ geworden. Pessimist die ik ben, ben ik dus ook maar van die 90+ uitgegaan wat betreft beleggingen, pensioen, verzekeringen e.d. Echter er zijn periodes dat ik denk dat ik het eind van de week niet eens haal... :shock:
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Over hoge leeftijd: de kans dat 1 van de partners 95 haalt, is ong. 5% als beiden de 65 bereiken. Is een van die "Plans are useless, but planning is everything." dingen. Net zoals je je pad richting pensioen continu moet bijstellen, moet dat na je pensioen ook. Allemaal geleerd bij mijn studie.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik ben dus echt onder de indruk van mensen die dat kunnen - ik lees alle dagen de WSJ maar om te zeggen dat ik er wijzer van wordt, nou nee.
En hoe kan ik als leek het beter weten dan de analysten van de grote 401k fondsen die alle mogelijke info hebben onder handbereik ? Dat snap ik dus al helemaal niet - misschien reuze onnozel.

Jaren geleden wist ik wel dat we er gingen instinken met het huis dat we kochten maar wat moet je ? je kunt moeilijk onder de brug gaan zitten met je man, je huisdier en je meubeltjes. En zeg niet: huren ! want in een markt zo overspannen als die hier was, was er weinig aan huur te vinden, en wat er was was uitgewoond, en schreeuwend duur.

Ik kan me het huis niet permitteren, hypotheek enz. plus OG bel. - je weet ik heb geen eigen inkomen. Plus ik zou weg willen om terug naar huis te gaan (en thuis is voor mij Ned.)
En nee er valt verder niks te verdelen aangezien we zoveel verloren hebben vorig jaar op ons vorige huis.
Ik ben wel jaloers op jullie, een baan, kennissen, enz.

Overigens, ik kon de gedetailleerde info niet vinden bij de 401 info, maar misschien heb ik op de verkeerde plek gezocht. Ik zal nog eens on-line gaan bij de 401k beheerder die we nu hebben.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

oortjes schreef:
Dimona, Cincijansen, over het alg. krijgen - maar misschien is dat nu kregen - expats op L1 meer financiele ea. hulp bij de verhuizing/relocatie dan immigranten op H1B visums. Zo ontmoette ik in 2000 een Brit die voor zichzelf en zijn drie kids, drie keer betaald heen en weer naar de US mocht komen voor een korte tijd om op zoek te gaan naar woonruimte.
Tsja. Ik ken de verschillen tussen de visa niet, maar ik zou aannemen dat wij met ons E visum dan ook wel in de categorie gespreide bedjes terecht zouden moeten komen. Mijn man heeft ons huis geregeld in de tijd dat hij hier voor zijn werk moest zijn en ik zag het pas voor het eerst toen we hierheen verhuisden. Wij "mogen" twee keer per jaar naar Nederland, maar daar hebben we helemaal geen tijd voor. Dit jaar dus in totaal 1 week in Nederland geweest. Verzekeringen (muv ziektekostenverzekering), huis, utilities, social security, rijbewijs, auto, school, bankzaken, you name it: allemaal zelf geregeld. We hebben inderdaad een eenmalige lumpsum gekregen voor verhuiskosten en de werkgever betaalt voor de verhuizing en de sociale zekerheid in Nederland; tevens zijn we voor ziektekosten verzekerd via de werkgever, loopt het pensioen gewoon door en betaalt de werkgever onze tax consultant. Kortom: we hebben zeker niet te klagen, maar we hebben dan ook 3 internationale verhuizingen (met kinderen) in 8 jaar tijd achter de kiezen; de werkgever mag ook wel wát doen om het leven iets eenvoudiger te maken. Ik herken me echter totaal niet in het regerende denkbeeld over gespreide bedjes.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer