Tja, ieder voor zich natuurlijk, ik bedoel er eigenlijk het omgekeerde mee van wat jij zegt.
Voor mij is het Amerikaans staatsburgerschap de kers op de taart
nadat ik al op alle andere manieren geïntegreerd ben. Als je echter een staatsburger bent van een land maar verder totaal niet integreert dan snap ik zelf helemaal niet waarom je dan in zo'n land gaat wonen, maar dat is hoe ik er persoonlijk over denk. Gelukkig ben ik ook in de positie dat ik er zo over kan denken, er zijn ongetwijfeld zat mensen voor wie een bestaan in een land als Nederland/Amerika bittere noodzaak is omdat hun eigen land ze geen thuis of kans op een zinloos bestaan kan bieden.
Op dit moment vind ik het soms lastig omdat ik regelmatig via mijn werk met dingen als de pledge of the alliance, (vlag) ceremonies, governor bezoeken etc. geconfronteerd wordt. Nu kan ik wel vrolijk mee gaan doen maar ergens voelt het niet echt goed omdat ik "niet echt" Amerikaans ben. Om dezelfde reden als waarom ik "emotioneel" word als ik hoor dat ze wellicht mijn Nederlands paspoort willen afpakken wil ik ook een Amerikaans paspoort bemachtigen. Het hebben van 2 paspoorten is voor mij bewijs/symbool van wie ik dan ben.
Ik vind het overigens wel schrijnend dat de jongeren op de school van onze zoon (leeftijd 17 jaar) absoluut niet in staat zijn om de citizenship test succesvol te doen. Ze hebben hem nu 2 keer in zijn klas op verschillende scholen gedaan en beide keren was er NIEMAND die de test succesvol voltooide. Ga je je toch afvragen....
Edit: Helemaal eens met DixieChick! Toen er onlangs iemand op mijn werk Amerikaans werd kreeg hij, na de officiele ceremonie, ook van het werk nog een taart, applaus, een jas met het bedrijfslogo en schouderklopjes van iedereen. Dus ja, het is inderdaad een "big deal" in Amerika.