Je kunt een 1040 NR OF een 1040 NR-EZ indienen. Als non-resident heb je geen recht op de standard deduction. Wel op de exemption.
Aan de andere kant: je voldoet aan de substantial presence test, dat zou betekenen dat je moet/kunt filen als resident ?
Je kunt itemizen voor je deduction - middels de Itemized Deduction Worksheet. Die worksheet hoef je niet mee te zenden dacht ik maar moet je wel bewaren bij alle andere bewijzen mbt. de aangifte.
Neem je onkosten eerder te krap dan te ruim. Je begrijpt dat die kosten redelijk moeten blijven gezien het inkomen.
Belastingen betaald aan de staat waarin je woonde ook worden afgetrokken. Heeft de staat een belasting voor disability insurance, dan tel je het daarvoor betaalde bedrag op bij het andere op de W-2 genoemde bedrag aan staats-belasting. In CA bv. heet de belasting CASDI.
http://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers, geeft aardig wat informatie.
Als je de IRS website bevraagd via non-resident tax payer komt er nog meer uitrollen.
Je moet uiteindelijk zelf uitrekenen hoeveel belasting je verschuldigd bent. Daarvoor zijn er tabellen.
Zorg dat je de juiste categorie hebt - single filer - en het juiste jaar.
Het verschil tussen verschuldigd en wat al is betaald moet je bijbetalen.
Ik dacht dat je vanuit het buitenland alleen op papier kunt filen ? Je moet het juiste deel van je W-2 meesturen. En de betaling uiteraard.
Geen bonnen oid meesturen. Je kunt wel een briefje bijvoegen dat er een vergissing was gemaakt op de W-4 waardoor je je niet bewust was van het feit dat je belastingen moest betalen en hierbij alsnog indient. Het is niet zo dat je niet hebt betaald, je hebt te weinig betaald klaarblijkelijk.
Ik denk dat je ook aangifte moet doen bij de staat waar je woonde ?