Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Opbouw Sociale leven emigrant

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Sandy schreef:

Ik ben me naarmate ik ouder word wel bewuster van wat ik heb aan vriendschappen. Maar het belangrijkste blijft toch dat je zelf lekker in je vel zit en het in eerste instantie leuk hebt met je eigen gezinnetje.

Vandaar was ik benieuwd hoe het de Nederlandse emigranten in Amerika verging, vooral degenen die qua leeftijd de wilde jaren wel ontgroeid zijn, maar toch opnieuw een leven moeten opbouwen..
Ben het helemaal met je eens, je ten eerste zelf lekker in jezelf zitten, anders kan het emigratie-proces behoorlijk eenzaam zijn en ook je relatie moet goed zijn. In het begin ben je gehoorlijk op elkaar aangewezen.
Als je eenmaal werk hebt, en/of sportschool...dat scheelt al een stuk, dan zie je andere mensen buiten je huis en gezin/familie om. Dan ligt het er helemaal aan of het klikt met iemand die je ontmoet?
Ook scheelt het waar je woont, hier heb je veel Neighborhoods met Home-Owner Associations, als je daar gaat wonen en je aanmeld voor bepaalde activiteiten dan bouw je ook al gauw sociale contacten op.
In Florida heb je nog de gated-communities voor 55+, als je daar van houd kan je er goed toeven, veel golfen, zwembad, clubhuis en andere activiteiten.
Maar het ligt dus weer helemaal aan jezelf, je moet er wel extra moeite voor willen/kunnen doen...het gaat niet zomaar!
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik ben 34 en woon sinds dec 2005 in de US. Mijn vriend is Nederlander en woonde hier al 7 jaar voor ik kwam. Toch had hij weinig vrienden, want hij heeft daar niet zoveel behoefte aan.
Ik ben ruim voor mijn vertrek al aan het netwerken geslagen. Via internet contacten gelegd met een club moeders hier en ook lid geworden van een online travel group in Houston. Uit die moedersgroep heb ik een paar contacten, waarvan 1 een goeie vriendin is geworden. Uit de reisgroep heb ik meerdere contacten, maar sinds mijn kinderen hier zijn gekomen in augustus zie ik die niet zoveel meer omdat ik er de tijd niet meer voor heb om alleen op pad te gaan. Ik wil de kinderen ook nog niet bij een (engels sprekende) oppas laten.
Nu de kinderen hier zijn heb ik wel mijn contacten in de straat uitgebreid. 's Morgens staan de meeste buren met hun kinderen bij de bushalte te wachten op de schoolbus en 's middags ook weer. En onze kinderen spelen samen. Ik weet niet of ik er hechte vriendschappen aan overhou hoor, maar het zijn wel mensen waar je op terug kunt vallen.
Familie hebben we hier niet wonen.
Nu ben ik zelf eerlijk gezegd ook niet zo'n type wat veel mensen om zich heen nodig heeft. Ik zoek het dus ook niet op. Ik wil me niet aansluiten bij een groep Nederlanders in Houston, want ik hoef niet samen Sinterklaas te vieren en stamppot te eten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet mis om niet zoveel contacten te hebben. In Nederland had ik wel veel vrienden, maar ook veel op afstand. Grappig is dat de mensen waar ik toen contact mee had nu weinig van zich laten horen en de wat vagere contacten intensiever (via internet) zijn geworden.
Daarbij...ik heb jullie nu toch? :lol:
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

houstonwehaveaproblem schreef:Daarbij...ik heb jullie nu toch? :lol:
Dit is nog niet eens zo'n vreemde opmerking. Toen ik 22 jaar geleden hierheen verhuisde was het contact met Nederland op zijn zachtst gezegd moeizaam. De telefoon was duur en brieven schrijven kostte tijd, die ik vaak niet had (maar het was toch makkelijker, dan nog eens tien, twintig of dertig jaar eerder, toen de telefoon er nauwelijks was, natuurlijk).
Gedurende de eerste twaalf jaar hier had ik eigenlijk nauwelijks contact met Nederland, behalve het enkele telefoontje of briefje met familie en zo af en toe een weekje terug. Zo af en toe kocht ik een week oude Telegraaf bij de boekhandel.
Pas in 1995, toen ik zwanger was van de jongste, kwam het internet. En, hoe vreemd het ook klinkt, mijn kennissenkring online telt al (voornamelijk Amerikaanse) contacten van meer dan tien jaar oud. Geleidelijk kwam Nederland online en sindsdien heb ik veel en veel meer contact met Nederlanders, maar ook met Belgen. Ik kan wel zeggen, dat ik tientallen mensen vrij goed ken via het internet. Veel heb ik inmiddels ook persoonlijk ontmoet, maar een heel aantal niet.
De wereld is echt letterlijk klein geworden met de komst van het internet, in 1993 leek Europa nog echt heel erg ver weg. Dat het internet ver van geliefden weg verhuizen ontzettend veel makkelijker maakt is een feit, volgens mij.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Dat het internet ver van geliefden weg verhuizen ontzettend veel makkelijker maakt is een feit, volgens mij.
Het maakte voor mij zelfs afgelopen zomer de lange vakantie van 6,5 week heel makkelijk, gewoon omdat Nederland toch héél dichtbij was.
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Petra/VS schreef:Dat het internet ver van geliefden weg verhuizen ontzettend veel makkelijker maakt is een feit, volgens mij.
Daar ben ik ook van overtuigd! Zeker met al die mogelijkheden er omheen, zoals Skype, MSN en bijvoorbeeld webcams. Dan is het toch net alsof iedereen heel dichtbij is.

Ik heb bijvoorbeeld heel goed contact met mijn achternichtje van zes. Zij heeft aan haar moeder gevraagd of zij een webcam gaan kopen, zodat wij elkaar kunnen blijven "zien". Zaterdag belde ze me dan ook op: "Becca, wij hebben een webcam gekocht, dan woon je toch niet zo heel ver meer bij mij vandaan als je in Amerika woont!!".
:D
onze blog - Bouwmanfamily
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ja het internet maakt veel dingen makkelijker. Hier heb ik ook een webcam en ik kan dus gewoon voor dat ding gaan zitten en de mensen in Nederland zien en zij mij. Dat is al bijzonder. Zo geef ik ook rondleidingen door het huis hier :-). Notebook met webcam en rondlopen maar. Als ik iets nieuws heb gekocht kan ik dat ook op de webcam laten zien. Onze telefoon werkt ook via internet (VOIP) en ik kan dus net zo lang bellen met Nederland als ik wil voor een vast tarief per maand ($20). Ook dit maakt de afstand kleiner. Omdat ik in Nederland alleen woonde met de kinderen had ik niet altijd oppas om weg te kunnen, dus zo heb ik veel contacten via internet gekregen. Die contacten zijn niet veranderd met mijn verhuizing naar de US, omdat we nog steeds via internet kletsen en het dus niet uitmaakt waar je woont.
En ik plaatste er misschien wel een big smile bij, maar het is ook gewoon zo dat je via een forum ook leuke contacten op kunt doen. Het blijft bijzonder.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Sinds internet is het een heel stuk gemakkelijker om contacten in stand te houden. Hoewel ik zelf in '95 toen we pas internet kregen opeens veel meer heimwee kreeg naar de familie, juist omdat er meer contact was. Klinkt misschien raar, maar zo voelde ik het toch.
Mij lijkt het ook een beetje een val voor iemand die hier pas komt, het gevaar om te veel achter de computer te zitten in plaats van echte contacten te zoeken. Maar ik denk dat het voor mij ook wat minder eenzaam geweest zou zijn in het begin als er internet geweest was. Toen hadden we ook alleen de brieven en de dure telefoontjes 1 keer per week.
Wel heel leuk om via internet nieuwe contacten op te doen hoor!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Saartje
Amerika-ontdekker

Bericht door Saartje »

Wat een interessante topic!

Ik vertrek over drie weken definitef naar de States en word wel een beetje zenuwachtig wanneer ik denk aan weer helemaal opnieuw beginnen.
Hoewel ik zeker niet mag klagen over mijn schoonfamilie! Ik heb een geweldig stel schoonouders en een fantastische schoonzus. Ook delen we ons veel te grote huisje momenteel nog met een paar roommates die ook allemaal te genieten zijn.
Uiteraard wil ik daarbuiten ook wat mensen leren kennen (zodat niet mijn hele sociale leven rond mijn echtgenoot is gebouwd, zeker niet negatief bedoeld ofzo, het is gewoon gezonder imo). Daarom wil ik terug gaan studeren en volg ik vanaf november ook buikdansen! Zo zit ik toch al even onder de mensen :)

Nuja, ik hoop maar dat het goedkomt! Het is me eerder al eens gelukt in mijn vroegere studentenstad en daar leerde ik op amper een paar weken tijd een hoop mensen kennen en daar heb ik ook wel enkele fijne vriendschappen aan overgehouden.

Oh ja... Lang leve het internet! Ik ben dol op Skype amper 0,017 cent/minuut voor telefoon van hier naar de States of van de States naar hier!
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Saartje schreef:Oh ja... Lang leve het internet! Ik ben dol op Skype amper 0,017 cent/minuut voor telefoon van hier naar de States of van de States naar hier!
Skype is toch gratis??
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Becs08 schreef:
Saartje schreef:Oh ja... Lang leve het internet! Ik ben dol op Skype amper 0,017 cent/minuut voor telefoon van hier naar de States of van de States naar hier!
Skype is toch gratis??
Skype is inderdaad gratis als je van PC naar PC belt. Bel je echter van PC naar een (vaste) telefoon dan betaal je daar wel voor.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Ok, ik wist helemaal niet dat dat ook mogelijk was. Weer iets geleerd :wink:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Toen wij in April een week in Texas voor de overdracht van ons huis waren werden we 4x uitgenodigd om te komen eten, 2x gebruik van gemaakt. Wil alleen maar zegen dat contacten vooral op het platteland erg snel gaat. Amerikanen zijn zeer sociaal, maar denk wel dat het uitmaakt waar je zit, midden in New York of ergens in een klein dorp, geef mij het kleine dorp maar. :D
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

Ik ben nu net iets langer dan een maand in Amerika (20 sept) dus echt een sociaal leven heb ik nog niet opgebouwd. Ik denk dat hier wel verandering in gaat komen als ik werk heb. Ook als ik straks weer op wedstrijd ga met de paarden zullen die sociale contacten wel komen.
De buren zijn hier al een paar keer geweest en we hebben heel goed contact met mensen die voor ons paard gezorgd hebben toen zij al in Amerika was en wij nog niet. Die vriendschap zal denk ik ook wel blijven en zich misschien gaan ontwikkelen.
Ik ben er niet zo bang voor. Ik ben zelf iemand die eerst de kat uit de boom kijkt en dan actie onderneemt. Ik heb nu nog niet zo'n behoefte aan een uitgebreid sociaal leven. Ik moet eerst eens wennen aan de cultuur hier en dan gaat het denk ik vanzelf.
Jammer genoeg woont de familie van mijn man Chris erg ver weg (Vermont) dus daar kunnen we ook niet zo 1 2 3 langs. Maar ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar de kerst periode want dan komen Chris zijn kinderen op vakantie en de moeder van Chris.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

JaySue schreef:Ik ben nu net iets langer dan een maand in Amerika (20 sept) dus echt een sociaal leven heb ik nog niet opgebouwd. Ik denk dat hier wel verandering in gaat komen als ik werk heb. Ook als ik straks weer op wedstrijd ga met de paarden zullen die sociale contacten wel komen.
De buren zijn hier al een paar keer geweest en we hebben heel goed contact met mensen die voor ons paard gezorgd hebben toen zij al in Amerika was en wij nog niet. Die vriendschap zal denk ik ook wel blijven en zich misschien gaan ontwikkelen.
Ik ben er niet zo bang voor. Ik ben zelf iemand die eerst de kat uit de boom kijkt en dan actie onderneemt. Ik heb nu nog niet zo'n behoefte aan een uitgebreid sociaal leven. Ik moet eerst eens wennen aan de cultuur hier en dan gaat het denk ik vanzelf.
Jammer genoeg woont de familie van mijn man Chris erg ver weg (Vermont) dus daar kunnen we ook niet zo 1 2 3 langs. Maar ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar de kerst periode want dan komen Chris zijn kinderen op vakantie en de moeder van Chris.
Moet goed komen in Alabama, ben zelf maar tot Mississipi geweest, maar ook hier zeer aardige mensen. Vond het in Florida een stukkie minder, rondom Miami en Orlando, misschien omdat buitenlanders hier in grote aantallen zijn.
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

a4plus schreef:
JaySue schreef:Ik ben nu net iets langer dan een maand in Amerika (20 sept) dus echt een sociaal leven heb ik nog niet opgebouwd. Ik denk dat hier wel verandering in gaat komen als ik werk heb. Ook als ik straks weer op wedstrijd ga met de paarden zullen die sociale contacten wel komen.
Moet goed komen in Alabama, ben zelf maar tot Mississipi geweest, maar ook hier zeer aardige mensen. Vond het in Florida een stukkie minder, rondom Miami en Orlando, misschien omdat buitenlanders hier in grote aantallen zijn.
Ze zijn hier inderdaad erg aardig. Toen we hier net woonden kwamen de buren gewoon vragen of we hulp nodig hadden en kregen zelfs een kadootje. Ik moet nog een beetje wennen aan dat spontane want ben nog steeds die stugge nederlanders gewend :D Vind het ook erg moeilijk spontaan (beetje overdreven zelfs) terug te reageren maar het gaat steeds beter. Ik wil hier niet voor de 'botte nederlander' aangezien worden. Trouwens, ik zeg al niet meer dat ik uit Nederland kom want niemand weet waar dat ligt. Ik zeg gewoon ik kom uit Europa en als ze dan vragen waar in Europa, dan pas zeg ik Nederland of Holland (dat weten ze meestal wel).
Oefening baart kunst toch?
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

JaySue schreef:
a4plus schreef: Moet goed komen in Alabama, ben zelf maar tot Mississipi geweest, maar ook hier zeer aardige mensen. Vond het in Florida een stukkie minder, rondom Miami en Orlando, misschien omdat buitenlanders hier in grote aantallen zijn.
Ze zijn hier inderdaad erg aardig. Toen we hier net woonden kwamen de buren gewoon vragen of we hulp nodig hadden en kregen zelfs een kadootje. Ik moet nog een beetje wennen aan dat spontane want ben nog steeds die stugge nederlanders gewend :D Vind het ook erg moeilijk spontaan (beetje overdreven zelfs) terug te reageren maar het gaat steeds beter. Ik wil hier niet voor de 'botte nederlander' aangezien worden. Trouwens, ik zeg al niet meer dat ik uit Nederland kom want niemand weet waar dat ligt. Ik zeg gewoon ik kom uit Europa en als ze dan vragen waar in Europa, dan pas zeg ik Nederland of Holland (dat weten ze meestal wel).
Toen wij in April na de overdracht van ons huis bij de oude eigenaren gingen eten kregen we diverse cadeautjes, mijn vrouw pluche paardjes omdat ze van paardjes houd en ik een bandana als motormuis :D De tip van Europe is goed, ben gemiddeld 5x per dag aan het uitleggen waar ik vandaan kom in de States, I have such a nice dialect :D
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

a4plus schreef:
JaySue schreef: Ze zijn hier inderdaad erg aardig. Toen we hier net woonden kwamen de buren gewoon vragen of we hulp nodig hadden en kregen zelfs een kadootje. Ik moet nog een beetje wennen aan dat spontane want ben nog steeds die stugge nederlanders gewend :D Vind het ook erg moeilijk spontaan (beetje overdreven zelfs) terug te reageren maar het gaat steeds beter. Ik wil hier niet voor de 'botte nederlander' aangezien worden. Trouwens, ik zeg al niet meer dat ik uit Nederland kom want niemand weet waar dat ligt. Ik zeg gewoon ik kom uit Europa en als ze dan vragen waar in Europa, dan pas zeg ik Nederland of Holland (dat weten ze meestal wel).
Toen wij in April na de overdracht van ons huis bij de oude eigenaren gingen eten kregen we diverse cadeautjes, mijn vrouw pluche paardjes omdat ze van paardjes houd en ik een bandana als motormuis :D De tip van Europe is goed, ben gemiddeld 5x per dag aan het uitleggen waar ik vandaan kom in de States, I have such a nice dialect :D
Wauw Texas! Dat is helemaal een paarden paradijs! Hebben jullie (of je vrouw) ook paarden of plannen om er één te nemen? Een kennis van ons woont in Texas. Hij is daar hoefsmid (volgens mij in de buurt van Houston maar dat weet ik niet zeker).
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

JaySue schreef:
a4plus schreef: Toen wij in April na de overdracht van ons huis bij de oude eigenaren gingen eten kregen we diverse cadeautjes, mijn vrouw pluche paardjes omdat ze van paardjes houd en ik een bandana als motormuis :D De tip van Europe is goed, ben gemiddeld 5x per dag aan het uitleggen waar ik vandaan kom in de States, I have such a nice dialect :D
Wauw Texas! Dat is helemaal een paarden paradijs! Hebben jullie (of je vrouw) ook paarden of plannen om er één te nemen? Een kennis van ons woont in Texas. Hij is daar hoefsmid (volgens mij in de buurt van Houston maar dat weet ik niet zeker).
We hebben 10 hectare grond, met paardenstallen en een paardenbak en toe we het huis kochten liepen de paarden nog rond, we hebben ze zelfs een paar dagen verzorgd voor we weer naar Nederland moesten. Dus, paarden komen er zeker, voor ons en onze gasten. Op onze site staan wat foto's, ook van paarden :D
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

http://www.hollandranch.com/april2006/index.htm

nog makkelijker, een link naar de foto's
Dutchstar
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchstar »

a4plus schreef:http://www.hollandranch.com/april2006/index.htm

nog makkelijker, een link naar de foto's
Wow, 10 hectare!!!! Ik dacht dat wij al veel grond hadden (2,5 hectare).
Maar wij hebben dan ook maar 2 paarden. Ooit zullen er nog 1 of 2 bij komen maar dat duurt nog wel een tijdje.
Ik ga meteen even op jullie site kijken. Ben nu wel heel erg nieuwschierig!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer