Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Werk zoeken als Green Card houder (jurist)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Bennogr schreef:Let wel even op dat als je als Nederlander voor een Amerikaanse overheidsinstelling gaat werken, dat je dan formeel toestemming moet vragen aan koningin Beatrix, anders kun je je Nederlanderschap kwijt raken. Moet iedereen doen die in 'vreemde staats- of krijgsdienst' treedt.
Ik heb dat ook eens moeten doen toen ik in dienst trad van een vreemde overheid (dat was overigens niet de Amerikaanse overheid, maar de overheid van een derde wereld-land). Voor zulke brieven bestaan formele briefmodellen en alleen een brief die volgens het officiele model was opgesteld, werd naar de koningin doorgeleid. Ik heb het antwoord van hare majesteit destijds helaas nooit gezien. Men vertelde mij alleen dat het in mijn geval wel mocht. Een schriftelijke bevestiging heb ik nooit gezien. Dat was wel wat vreemd. Zouden de bewijzen van zulke formele beslissingen ergens in een centraal archief worden bewaard?
Of is dat ook al weer afgeschaft?
Sinds 2003 moet nu sprake zijn van handelingen, die "tegen het Nederlands belang" ingaan. Als je de wapens opneemt tegen Nederlandse militairen, loop je het risico het Nederlanderschap te verliezen, zelfs wanneer dat tot statenloosheid zou leiden.

De oude regel: "Het vrijwillig treden in vreemde staats- of krijgsdienst leidt tot verlies van het Nederlanderschap."

De nieuwe regel: "Een meerderjarige die vrijwilig in vreemde krijgsdienst treedt van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk of een bondgenootschap waarbij het Koninkrijk partij is, verliest het Nederlanderschap automatisch."

--john
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dus alleen vreemde krijgsdienst bij een vijandig land mag nu niet?

Werken voor een overheid mag zonder meer?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Bennogr schreef:Dus alleen vreemde krijgsdienst bij een vijandig land mag nu niet?

Werken voor een overheid mag zonder meer?
Aanvankelijk kwamen zowel de vreemde staats- als krijgsdienst niet meer in de RWN van 2003 voor. In 2004 werd Artikel 15 van de RWN naar aanleiding van de Kosovo-crisis als volgt geamendeerd :
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/02/0215M043.htm

De huidige tekst van de RWN is hier te vinden:
http://www.st-ab.nl/wetten/0252_Rijkswe ... ap_RWN.htm

In de wet komt de vreemde staatsdienst nergens meer voor. In Artikel 15 wordt alleen de vreemde krijgsdienst nog genoemd:

"e. indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is."

In de oude RWN van 1984 stond al een bepaling ter voorkoming van statenloosheid. Wat er in de jaren '30 van de vorige eeuw met de Spanje-strijders gebeurde (die werden statenloos), zou op grond van die wet al niet meer kunnen. Het lijkt dat het nieuwe Artikel 15 e wel tot statenloosheid kan leiden, maar dat is niet meer dan speculatie mijnerzijds.

Hebben we op het forum geen jurist die dit kan uitleggen?

--john
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik ben jaren geleden mijn Nederlanderschap kwijtgeraakt omdat ik tijdens een kort verblijf in Nederland bij de ambassade van een afrikaans land heb gewerkt. Heb het toen weer teruggekregen nadat ik een verzoekschrijft aan de koningin had geschreven.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Joke schreef:Ik ben jaren geleden mijn Nederlanderschap kwijtgeraakt omdat ik tijdens een kort verblijf in Nederland bij de ambassade van een afrikaans land heb gewerkt.
Dat is interessant. Werd je toen statenloos, of had je nog een andere nationaliteit?

--john
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Ook ik verloor mijn Nederlanderschap omdat I got drafted in the US Armed Forces gedurende the Vietnam oorlog.
Ik was dus statenloos voor 3 jaren.
Voor mij was het Nederlandschap niet belangrijk genoeg om een verzoekschrift naar Juliana te sturen.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

marcuscj schreef:Ook ik verloor mijn Nederlanderschap omdat I got drafted in the US Armed Forces gedurende the Vietnam oorlog.
Op grond waarvan heeft men toen het Nederlanderschap afgenomen? Als er dienstplicht in de U.S. wordt ingevoerd, geldt die voor alle ingezetenen, niet alleen voor staatsburgers. Dan is er toch geen sprake meer van het vrijwillig treden in vreemde krijgsdienst? Opgeroepen worden voor het vervullen van diensplicht is wat anders dan zich aanmelden bij het Vreemdelingenlegioen.

--john
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik was nog Amerikaanse, en vond het zelf niet zo belangrijk om weer Nederlandse te zijn. Mijn familie wel, en een oom van mij heeft toen het verzoekschrift geschreven. Ik heb nu een heel mooi officieel papier getekend door Juliana (ha, ha, ik denk van niet). Intussen ben ik geen Nederlandse meer, dus maakte het allemaal niets uit.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

JohnNJ schreef:
marcuscj schreef:Ook ik verloor mijn Nederlanderschap omdat I got drafted in the US Armed Forces gedurende the Vietnam oorlog.
Op grond waarvan heeft men toen het Nederlanderschap afgenomen? Als er dienstplicht in de U.S. wordt ingevoerd, geldt die voor alle ingezetenen, niet alleen voor staatsburgers. Dan is er toch geen sprake meer van het vrijwillig treden in vreemde krijgsdienst? Opgeroepen worden voor het vervullen van diensplicht is wat anders dan zich aanmelden bij het Vreemdelingenlegioen.

--john
Ik vond het ook heel raar. Mijn Nederlands paspoort verliep en toen ik een nieuwe ordered kreeg ik een brief.
U verloor het Nederlandschap omdat U zonder toestemming van de Koningin in een vreemde krijgsdienst dient.
Later vond ik uit dat ik als US soldaat helemaal geen paspoort nodig had om in Europa te reizen,wel moest ik in uniform zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer