Ik heb dat ook eens moeten doen toen ik in dienst trad van een vreemde overheid (dat was overigens niet de Amerikaanse overheid, maar de overheid van een derde wereld-land). Voor zulke brieven bestaan formele briefmodellen en alleen een brief die volgens het officiele model was opgesteld, werd naar de koningin doorgeleid. Ik heb het antwoord van hare majesteit destijds helaas nooit gezien. Men vertelde mij alleen dat het in mijn geval wel mocht. Een schriftelijke bevestiging heb ik nooit gezien. Dat was wel wat vreemd. Zouden de bewijzen van zulke formele beslissingen ergens in een centraal archief worden bewaard?Bennogr schreef:Let wel even op dat als je als Nederlander voor een Amerikaanse overheidsinstelling gaat werken, dat je dan formeel toestemming moet vragen aan koningin Beatrix, anders kun je je Nederlanderschap kwijt raken. Moet iedereen doen die in 'vreemde staats- of krijgsdienst' treedt.
Sinds 2003 moet nu sprake zijn van handelingen, die "tegen het Nederlands belang" ingaan. Als je de wapens opneemt tegen Nederlandse militairen, loop je het risico het Nederlanderschap te verliezen, zelfs wanneer dat tot statenloosheid zou leiden.Of is dat ook al weer afgeschaft?
De oude regel: "Het vrijwillig treden in vreemde staats- of krijgsdienst leidt tot verlies van het Nederlanderschap."
De nieuwe regel: "Een meerderjarige die vrijwilig in vreemde krijgsdienst treedt van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk of een bondgenootschap waarbij het Koninkrijk partij is, verliest het Nederlanderschap automatisch."
--john