Bedankt voor het antwoord!
Meer belastingvragen
Voor de komende tijd (1.5 jaar) wonen we niet bij elkaar. Het gaat op en neer reizen worden.
Ik zou in NL blijven en zij in de VS. Ze kan op dit moment niet emigreren naar NL, want ik ben werkzoekende. Daarnaast zien we er allebei meer voor om mij naar de VS te krijgen (in verband met haar carrière dat in de zorg is, en mijn werkveld is als software engineer, dus ik ben daar flexibeler in).
Volgens mij is dit vrij normaal aangezien ik geen permanent resident ben (en ik de CR-1 procedure in zou gaan). Dus als ik jointly zou filen met haar, zou ik dan geen problemen krijgen met de belastingdienst in NL?
Dit lijkt mij een kwestie van: ik doe mijn belasting in NL. Zij doet haar belasting in de VS. Op het moment dat ik mijn green card krijg, dan file ik in de VS (samen met haar).
Of moet ik al sowieso aangifte doen in de VS ook wanneer ik daar niet belastingplichtig ben?
Hoe werken naamwijzigingen?
Ik ben een man en zou graag de achternaam van mijn verloofde willen hanteren. Haar achternaam past beter bij ons dan mijn achternaam.
Mijn vragen zijn:
1. Is het mogelijk om in de VS een andere achternaam te hebben dan in NL? Dus in de VS bijv. Karel Davis en in NL Karel Bakker (evt. met e/v Allison Davis). Zo niet, dan houdt dit in dat ik in NL ook alles moet veranderen, en daar dus Karel Davis ga heten?
Edit: een gedeeltelijk antwoord heb ik
hier gevonden.
2. Wanneer is het verstandig om een achternaam te veranderen? Mijn verloofde zegt dat het onhandig is om het te veranderen tijdens het trouwen voor het green card proces. Ze zei dat het verstandiger is om het te doen tijdens het naturalisatieproces. Dit heeft te maken met immigratie, namen moeten volledig matchen.