Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)
Re: DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)
Jammer, dat net het enige handsingaal dat ik hier wel eens zie er niet bij staat. 

guinevere schreef:Jammer, dat net het enige handsingaal dat ik hier wel eens zie er niet bij staat.

Die zullen ze niet vragen, vermoed ik.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Sten
Ik denk dat je teveel vergelijkt met Nederland, de test stelt echt niet zoveel voor.
Wij hebben on line de theorie opgehaald en er stond zelfs een examen op die je kan invullen waardoor je al meteen weet hoe ver je bent gevorderd met de theorie. De borden zijn gewoon voor iemand met boereverstand zeer eenvoudig, de andere vragen is vooral zorgen dat je aantal dingen kent die specifiek zijn voor de USA en natuurlijk de afstanden in ft. en inches tov europees systeem.
De praktijk was inderdaad achteruit parkeren, wat ik eigenlijk niet goed begrijp want in al die tijd die we hier wonen heb ik nog geen enkele keer achteruit moeten parkeren, maar misschien is dat anders in andere regio's. Een rondje rijden van vijf minuten en we waren klaar.
Geloof me echt geen struikelblok.
Bart1
Ik denk dat je teveel vergelijkt met Nederland, de test stelt echt niet zoveel voor.
Wij hebben on line de theorie opgehaald en er stond zelfs een examen op die je kan invullen waardoor je al meteen weet hoe ver je bent gevorderd met de theorie. De borden zijn gewoon voor iemand met boereverstand zeer eenvoudig, de andere vragen is vooral zorgen dat je aantal dingen kent die specifiek zijn voor de USA en natuurlijk de afstanden in ft. en inches tov europees systeem.
De praktijk was inderdaad achteruit parkeren, wat ik eigenlijk niet goed begrijp want in al die tijd die we hier wonen heb ik nog geen enkele keer achteruit moeten parkeren, maar misschien is dat anders in andere regio's. Een rondje rijden van vijf minuten en we waren klaar.
Geloof me echt geen struikelblok.
Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Bart.
Dank je.
Toch zie ik dat 'parkeren' een paar keer terugkomen. Toch maar even oefenen in de US.
Veel groetjes,
Sten
Dank je.

Toch zie ik dat 'parkeren' een paar keer terugkomen. Toch maar even oefenen in de US.
Veel groetjes,
Sten
Heey gefeliciteerd Sten, eindelijk! Ben blij voor jullie! Welcome to America!
Kiyu
Kiyu
Hoi Kiyu.
Dank je hartelijk!
Zodra wij iets geregeld hebben voor ons huis, zijn we weg.
Ik hoop dat Ziva nog even de naam wil geven van het verhuurbedrijf dat zij ingeschakeld heeft in Den Haag...
We hebben de woning voor een laatste maal in prijs verlaagd, maar eens houdt het op natuurlijk.
Dank je hartelijk!

Zodra wij iets geregeld hebben voor ons huis, zijn we weg.
Ik hoop dat Ziva nog even de naam wil geven van het verhuurbedrijf dat zij ingeschakeld heeft in Den Haag...
We hebben de woning voor een laatste maal in prijs verlaagd, maar eens houdt het op natuurlijk.
Hoi Sten, niet te veel zorgen maken om het examen, ik wist die handsignalen alledrie niet en ik had ook geen idee wat al die engelse woorden voor de noodknipperlichten zijn die in het midden van het dashboard ergens zitten. Ik wist niets, ik dacht dat we niet eens meer zouden rijden, maar we moesten een rondje dmv door santa ana rijden, wel druk, maar doordat de instructeur echt precies zegt wat je moet doen gaat het echt heel makkelijk, je moet op een compleet verlaten weg 5 meter achteruit rijden en dan weer vooruit, en na 5 minuten was ik geslaagd.
Maak je wel zorgen om het rijden aan het begin in het dagelijkse verkeer als je alleen bent en de weg dus nog nergens weet.
Ik heb 2x op een haar na een serieus ongeluk weten te voorkomen door puur geluk. Het is lastig uit te leggen, maar de kust van CA is een behoorlijke drukte en gekkenhuis, overal staan files en het is heel lastig zeker als je de weg niet weet in de juiste baan te komen voor een afslag. Ik heb echt letterlijk honderden keren de U turns moeten maken of op de snelweg weer een afslag gemist omdat het gewoon totaal niet logisch en duidelijk is wanneer de exit is.
Ook staat er bijvoorbeeld een bord met snelweg rechtsaf vóordat je afslaat en op een ander punt staat hetzelfde bord er ná de afslag.
Ook ben je in NL gewend rechts te rijden als je niet helemaal zeker bent waar je bent en hier is het zo dat de rechterbaan vaak opeens in een ''exit only'' veranderd waardoor je verplicht bent af te slaan. Door het altijd drukke verkeer en de vele rijstroken kost het zeker als je niet helemaal bekend bent erg veel energie en moeite steeds van rijbaan te wisselen, ze mogen aan beide kanten van de rijstroken je inhalen! Dus blijf kijken, doordat de exits zo kort zijn en zo onduidelijk zie je dagelijks de meest bizarre capriolen van mensne die in 20 meter nog even 3 banen kruisen zonder richting aan te geven en hun auto er gewoon tussen rammen om nog net de exit te halen.
Echt, pas asjeblieft op, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, SoCal is geen Texas, het is de hele dag tot een uur of 7 savonds 1 chaos op de weg.
De SSN kreeg ik als ik het me goed herinner, binnen 4 dagen met de post.
De green card had ik binnen 2 weken met de post. Ik geloof dat ik hem de 10e dag in de mailbox had.
Het CA rijbewijs duurde echter bijna 4 maanden, sommige DMVs zijn echt een verschrikkelijke ramp en chaos qua administratie en drukte etc.
succes.
Maak je wel zorgen om het rijden aan het begin in het dagelijkse verkeer als je alleen bent en de weg dus nog nergens weet.
Ik heb 2x op een haar na een serieus ongeluk weten te voorkomen door puur geluk. Het is lastig uit te leggen, maar de kust van CA is een behoorlijke drukte en gekkenhuis, overal staan files en het is heel lastig zeker als je de weg niet weet in de juiste baan te komen voor een afslag. Ik heb echt letterlijk honderden keren de U turns moeten maken of op de snelweg weer een afslag gemist omdat het gewoon totaal niet logisch en duidelijk is wanneer de exit is.
Ook staat er bijvoorbeeld een bord met snelweg rechtsaf vóordat je afslaat en op een ander punt staat hetzelfde bord er ná de afslag.
Ook ben je in NL gewend rechts te rijden als je niet helemaal zeker bent waar je bent en hier is het zo dat de rechterbaan vaak opeens in een ''exit only'' veranderd waardoor je verplicht bent af te slaan. Door het altijd drukke verkeer en de vele rijstroken kost het zeker als je niet helemaal bekend bent erg veel energie en moeite steeds van rijbaan te wisselen, ze mogen aan beide kanten van de rijstroken je inhalen! Dus blijf kijken, doordat de exits zo kort zijn en zo onduidelijk zie je dagelijks de meest bizarre capriolen van mensne die in 20 meter nog even 3 banen kruisen zonder richting aan te geven en hun auto er gewoon tussen rammen om nog net de exit te halen.
Echt, pas asjeblieft op, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, SoCal is geen Texas, het is de hele dag tot een uur of 7 savonds 1 chaos op de weg.
De SSN kreeg ik als ik het me goed herinner, binnen 4 dagen met de post.
De green card had ik binnen 2 weken met de post. Ik geloof dat ik hem de 10e dag in de mailbox had.
Het CA rijbewijs duurde echter bijna 4 maanden, sommige DMVs zijn echt een verschrikkelijke ramp en chaos qua administratie en drukte etc.
succes.
Hoi GJK,
appreciate dat je voor jou in de nacht antwoord geeft!
Wat jij schildert, daar hebben wij in 2009 inderdaad een voorproefje van gekregen, precies zoals je alles beschrijft. Jeroen reed, ik had toen mijn rijbewijs niet en we reden van San Francisco naar L.A. (ook reden we eerder in Seattle trouwens) en het was voor Jeroen behoorlijk pittig de juiste afslagen te pakken toen hij eenmaal op die veelbanige weg reed in en rondom die grote steden. (Gebruik jij een TomTom b.t.w., helpt dat niet?) Ook kwam er opeens een vrouw uit een strook zetten, geen enkele waarschuwing dat ze dat ging doen, Jeroen schrok zich kapot en kon tenauwernood een aanrijding voorkomen door bliksemsnel terug te sturen. Er is gelukkig niets mis met mijn eigen reflexen in de auto, echter ben ik lang niet zo'n ervaren bestuurder als Jeroen (en mijn concentratiespanne is ook een stuk korter, wat ook niet onbelangrijk is).
Het klinkt alsof het geen goed idee is dat ik op dat soort stukken ga rijden, ik laat Jeroen dat voorlopig nog maar doen. Eerst wennen op simpeler stukken, en we denken er serieus over om dat heel drukke stuk sowieso niet meer te verkennen op zoek naar woonomgeving.
Zo'n grote, drukke stad is niets voor ons.
Misschien dat het in Davis en Sacramento een stuk beter te doen is?
Van de andere kant is het klimaat rond SM nog steeds een grote magneet. En onze contactpersoon daar die werk voor Jeroen heeft... Maar goed, we moeten afwachten hoe het uitpakt. Jeroen is al druk bezig met de voorbereidingen qua website.
Dus het rijbewijs halen zal vermoedelijk goed gaan, maar de praktijk is tricky. Klopt met de indruk die ik al had. Dank je wel.
Ow, je kreeg je SSN al zo snel? Dat is mooi! Dus dan kan dat snel aangevraagd worden (rijbewijs). En zo snel je Green card, wow. Het is echter de administratie, waardoor je zo lang op je rijbewijs moest wachten? We zijn nu voorbereid, dankzij jouw verhaal.
PS: Jeroen zegt wat betreft die wegen en afslagen: "Viel wel mee toch toen wij daar waren."
Nou, ik ben benieuwd...
appreciate dat je voor jou in de nacht antwoord geeft!
Wat jij schildert, daar hebben wij in 2009 inderdaad een voorproefje van gekregen, precies zoals je alles beschrijft. Jeroen reed, ik had toen mijn rijbewijs niet en we reden van San Francisco naar L.A. (ook reden we eerder in Seattle trouwens) en het was voor Jeroen behoorlijk pittig de juiste afslagen te pakken toen hij eenmaal op die veelbanige weg reed in en rondom die grote steden. (Gebruik jij een TomTom b.t.w., helpt dat niet?) Ook kwam er opeens een vrouw uit een strook zetten, geen enkele waarschuwing dat ze dat ging doen, Jeroen schrok zich kapot en kon tenauwernood een aanrijding voorkomen door bliksemsnel terug te sturen. Er is gelukkig niets mis met mijn eigen reflexen in de auto, echter ben ik lang niet zo'n ervaren bestuurder als Jeroen (en mijn concentratiespanne is ook een stuk korter, wat ook niet onbelangrijk is).
Het klinkt alsof het geen goed idee is dat ik op dat soort stukken ga rijden, ik laat Jeroen dat voorlopig nog maar doen. Eerst wennen op simpeler stukken, en we denken er serieus over om dat heel drukke stuk sowieso niet meer te verkennen op zoek naar woonomgeving.
Zo'n grote, drukke stad is niets voor ons.
Misschien dat het in Davis en Sacramento een stuk beter te doen is?
Van de andere kant is het klimaat rond SM nog steeds een grote magneet. En onze contactpersoon daar die werk voor Jeroen heeft... Maar goed, we moeten afwachten hoe het uitpakt. Jeroen is al druk bezig met de voorbereidingen qua website.
Dus het rijbewijs halen zal vermoedelijk goed gaan, maar de praktijk is tricky. Klopt met de indruk die ik al had. Dank je wel.
Ow, je kreeg je SSN al zo snel? Dat is mooi! Dus dan kan dat snel aangevraagd worden (rijbewijs). En zo snel je Green card, wow. Het is echter de administratie, waardoor je zo lang op je rijbewijs moest wachten? We zijn nu voorbereid, dankzij jouw verhaal.
PS: Jeroen zegt wat betreft die wegen en afslagen: "Viel wel mee toch toen wij daar waren."

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
TomTom of een andere wegwijsmiep vind ik zeker een super goede investering. Maar zelfs dan ga je nog moeten wennen aan de specifieke manier waarop ze de wegen gebouwd hebben, met exit only lanes en zo. (maar die lanen staan met een bordje aangegeven, als vind ik ook wel dat die bordjes soms pas vrij laat staan, zeker als er druk verkeer is en je niet zomaar snel effe van rijvak kan wisselen).
Dus: zeker in het begin goed op tijd naar afspraken vertrekken. Want soms kan je ook op onverwachtte plaatsen een file vinden buiten de regulieren spitsuren. Dat zal je dus ook moeten ontdekken in de streek waar jij woont, maar eens rondvragen bij locals kan ook helpen.
Zo heb ik hier bijvoorbeeld een 2-baansweg (eentje in elke richting) die een kilometer of 5 lang is en waar je het grootste deel van de dag misschien 5 auto's tegen komt. Maar als de Ford fabriek uit is, dan rij je daar dus makkelijk 15 minuten over omdat die weg uitkomt aan een van de grootste parkings van die fabriek, en dat is van daar uit de kortste weg naar de autostrade. Ik weet nu dus op welke tijdstippen ik die weg niet moet nemen als ik ergens sneller wil geraken.
Dus: zeker in het begin goed op tijd naar afspraken vertrekken. Want soms kan je ook op onverwachtte plaatsen een file vinden buiten de regulieren spitsuren. Dat zal je dus ook moeten ontdekken in de streek waar jij woont, maar eens rondvragen bij locals kan ook helpen.
Zo heb ik hier bijvoorbeeld een 2-baansweg (eentje in elke richting) die een kilometer of 5 lang is en waar je het grootste deel van de dag misschien 5 auto's tegen komt. Maar als de Ford fabriek uit is, dan rij je daar dus makkelijk 15 minuten over omdat die weg uitkomt aan een van de grootste parkings van die fabriek, en dat is van daar uit de kortste weg naar de autostrade. Ik weet nu dus op welke tijdstippen ik die weg niet moet nemen als ik ergens sneller wil geraken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
TomTom hebben we al, alleen nog even de goede kaart erop zetten. Dank voor je tip, Elke wat betreft op tijd weggaan. De conclusie is dus: uitvinden door rij-ervaring ter plaatse... Ik ben het Driver handbook al aan het lezen. Ze hebben ook een audio versie, en die heb ik nu eveneens in het geheel gedownload. Ik ben erg auditief ingesteld en luisterboeken vind ik bijvoorbeeld geweldig. Niets aangenamers dan in mijn bed en in het donker me te laten 'verwennen' door een luisterboek. Ik neem het beter in me op door iets te horen dan iets te zien. Althans: dit is voor mij een stuk minder inspannend. Ook onthoud ik van mensen beter hun stemmen, dan gezichten. 
Zou het komen omdat ik van nature sterk bijziend ben, en mijn oren daarom in feite wat sterker werken?

Zou het komen omdat ik van nature sterk bijziend ben, en mijn oren daarom in feite wat sterker werken?
Laatst gewijzigd door kastelke op 29 mei 2011, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is niet nuttig om het ganse bovenstaande bericht te quoten.
Reden: Het is niet nuttig om het ganse bovenstaande bericht te quoten.
Dit dan: https://www.dmv.ca.gov/ipp2/initPers.do
Je eigen tekst erop. Daar doen de saaie Nederlanders in Nederland niet aan. Een van de vele kleurrijke vrijheden van de USA.

Je eigen tekst erop. Daar doen de saaie Nederlanders in Nederland niet aan. Een van de vele kleurrijke vrijheden van de USA.

Ik vind die exits ook best wel lastig hoor. Soms is het amper te zien waar je in -of uit moet rijden. Zeker de eerste 2 weken dat ik hier was heb ik echt overal TomTom voor gebruikt! Nu gaat het beter maar ik ga nog steeds de deur niet uit zonder TomTom (of Dumb Dumb zoals lief en kids hem liefkozend noemen
)
Die turn lanes vind ik echter een geweldige vondst en ook de manier waarop men hier elkaar voorrang geeft op 4-way crossings zonder stoplichten is geweldig. En ja, ook hier kunnen de wegen druk zijn alhoewel het lekker scheuren is op binnenwegen hoor
Hopelijk deze week op voor de eerste test, dan hopelijk snel de rijtest en als ik slaag mag ik van mijn lief een Vanity Plate kiezen voor de auto haha. Ik weet ook al precies welke
edit: deze dus: http://www.tennessee.gov/revenue/vehicl ... l/fish.jpg

Die turn lanes vind ik echter een geweldige vondst en ook de manier waarop men hier elkaar voorrang geeft op 4-way crossings zonder stoplichten is geweldig. En ja, ook hier kunnen de wegen druk zijn alhoewel het lekker scheuren is op binnenwegen hoor

Hopelijk deze week op voor de eerste test, dan hopelijk snel de rijtest en als ik slaag mag ik van mijn lief een Vanity Plate kiezen voor de auto haha. Ik weet ook al precies welke

edit: deze dus: http://www.tennessee.gov/revenue/vehicl ... l/fish.jpg
Zonder TomTom begin ik er niet eens aan.
Ik ben benieuwd, ik denk ook dat het Amerikaanse rijden uiteindelijk veel meer voordelen heeft dan het Nederlandse rijden.
Vooral het ruimtelijke is voor mij doorslaggevend. In Nederland heb je het gevoel (maar ook letterlijk) dat je je in een luciferdoosje bevindt. Niets voor mij, ik heb vrijheid en ruimte nodig.
Succes met je rijtest, zal goedkomen. Die plate is echt subliem!
Bedankt voor je PM. Aangezien je nu waarschijnlijk allang op een oor ligt, zal ik je later op de dag antwoord geven.

Ik ben benieuwd, ik denk ook dat het Amerikaanse rijden uiteindelijk veel meer voordelen heeft dan het Nederlandse rijden.
Vooral het ruimtelijke is voor mij doorslaggevend. In Nederland heb je het gevoel (maar ook letterlijk) dat je je in een luciferdoosje bevindt. Niets voor mij, ik heb vrijheid en ruimte nodig.
Succes met je rijtest, zal goedkomen. Die plate is echt subliem!

Bedankt voor je PM. Aangezien je nu waarschijnlijk allang op een oor ligt, zal ik je later op de dag antwoord geven.
Ook wij kregen het "vanzelf" over de post, en er zijn er meer.. jij niet dus?Ziva schreef:Mijn advies aan jullie Sten: nadat je je SSN aangevraagd hebt (ga er niet vanuit dat je het vanzelf krijgt, GJK kreeg het geloof ik wel maar ik heb het nooit gezien ondanks dat ik het wel aangegeven had op het formulier)
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Volgens mij zijn er meer mensen die het niet automatisch krijgen dan wel, tenzij het hele proces nu ineens stukken beter verloopt. Het kan nooit kwaad om toch even naar een Social Security Office te gaan. Wij zijn op een dinsdag aangekomen, ik ben op donderdag met aanvraagformulier naar een SSO gestapt, en de dinsdag erna had ik mijn SSN.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Veel dank voor de tip om alert te zijn, en assertief indien nodig!Dento schreef:Volgens mij zijn er meer mensen die het niet automatisch krijgen dan wel, tenzij het hele proces nu ineens stukken beter verloopt. Het kan nooit kwaad om toch even naar een Social Security Office te gaan. Wij zijn op een dinsdag aangekomen, ik ben op donderdag met aanvraagformulier naar een SSO gestapt, en de dinsdag erna had ik mijn SSN.
ik heb eens gelezen dat je dan op de Amerikaanse manier wordt teruggestuurd en pas na 2 weken terug mag komen, maar dat zal kantoor en persoonsgebonden zijn 
en wellicht is het (nu) bij DV anders dan bij andere visa?

Wij hebben destijds in New Jersey alleen theorie examen gedaan. We kregen toen gewoon een Amerikaans rijbewijs met een vertaling van ons Nederlandse rijbewijs.
Dora
Dora
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat zal zeker kantoor- en persoonsgebonden zijn, maar dag mag geen reden zijn om het niet te proberenjaja5 schreef:ik heb eens gelezen dat je dan op de Amerikaanse manier wordt teruggestuurd en pas na 2 weken terug mag komen, maar dat zal kantoor en persoonsgebonden zijn

Ik weet niet of er verschil is in behandeling van een SSN aanvraag bij een DV GC en een "gewone" GC, maar volgens was er twee, drie jaar geleden bij beiden de optie om aan te kruisen om je SSN automatisch aan te vragen en toe te laten sturen. Ik heb dat destijds ook aangekruist maar wetend dat het tot wel drie maanden zou kunnen duren voordat je het zou ontvangen als je bleef wachten ben ik direct naar een SSO gegaan. En maar wat blij dat ik het heb gedaan.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Zo, dat zou handig zijn!dora schreef:Wij hebben destijds in New Jersey alleen theorie examen gedaan. We kregen toen gewoon een Amerikaans rijbewijs met een vertaling van ons Nederlandse rijbewijs.
Dora
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 2097 Weergaves
-
Laatste bericht door hemmie
-