Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

negatieve emigratie verhalen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dora
Amerikakenner

Re: negatieve emigratie verhalen?

Bericht door dora »

Petra/VS schreef:
Dat is dus precies, wat ik bedoelde. De mensen, die ik heb ontmoet, die het heel moeilijk hadden hier, gaven af op alles wat "Amerikaans" (lees on-Nederlands) was. Er is ook het andere uiterste: mensen, die niets meer met hun land van herkomst te maken willen hebben, die ben ik ook tegengekomen.
Volgens mij gaat dat ook in fasen. In het begin gaf ik af op de VS, zo van in Nederland is alles beter. Maar naar verloop van tijd draait het om. Nu zie ik heel duidelijk wat er in Nederland allemaal raar is, en neig ik soms naar het afgeven op Nederland.

Dora

edit: Zie net dat anderen ook soortgelijk effect hebben aangegeven.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

DixieChick schreef:Het is waar ik woon, met leuke dingen, en minder leuke dingen, dingen waar ik heel blij van word, en dingen waar ik duidelijk minder blij van word.
Dat is een beetje zoals ik het allemaal zie, ik zag het zo in Nederland en ik zie het nu zo nu ik hier ben. Ik had verwacht dat ik mezelf zou vastklampen aan Nederland maar dat valt tot nog toe reuze mee.
DixieChick schreef:Voor mijzelf, en ik weet niet hoe dit voor anderen werkt, denk ik dat als je echt goed wil inburgeren, je en niet meer in de afgeef fase moet zitten, maar ook de roze bril over hier af moet zetten. Amerika is een land, als vele anderen, waar je je misschien het lekkerste voelt, maar met, net als alle andere landen, dingen die je liever niet doet en dingen die je geweldig vindt.
Ik kan alleen maar zeggen dat je hier volkomen gelijk in hebt. Daarnaast denk ik dat 'thuis' een plek is waar je jezelf kan zijn en waar je je thuis voelt, waar ter wereld dit ook mag zijn en waarschijnlijk kan het op bijna elke plek wel 'thuis' worden mits je er wat moeite voor wilt doen :)
DixieChick schreef:En oh ja, ik ben ook altijd degene die ook de Amerikaanse vlag wil ophangen als de gelegenheid juist is, Bandido, wat grappig. Van manlief hoeft het niet zo, maar ik vind het wel belangrijk (wij zijn echt een "vlaggend" huis zeg maar).
Ik ben zelf niet echt iemand die met vlaggen zal gaan wapperen of ze op een huis zou zetten, ik ben niet echt een patriot om het zo maar te zeggen maar het is bijvoorbeeld wel de bedoeling dat we over een tijdje hier een bootje gaan aanschaffen en dan komt er uiteraard achterop de Amerikaanse vlag maar op het voorsteven zal een NL Geuzenvlag komen te hangen, dat dan toch weer wel haha.

FlipjeBTiel schreef:
DixieChick schreef:"wow, wat is het hier toch allemaal debiel zeg" fase
Dat drukt wel heel precies mijn eerste half jaar hier uit. :)
En dat is momenteel enigszins mijn fase wanneer ik weer wat nieuws ontdek/hoor haha, ach ik neem het allemaal niet te letterlijk, laat veel over mijn heen komen en ik zie wel waar het schip strand. Ik mis NL tot nu toe niet echt zoals ik verwacht had dat ik zou gaan doen dus ik denk dat dit wel een goed teken is :) (tenslotte wilde ik een jaar geleden ook echt helemaal niet naar huis, het is wel eens anders geweest dat ik heimwee had gekregen en zo lol) daarnaast weet ik dat ik in NL, behalve familie, eigenlijk niets meer heb, alles is opgegeven dus het zou onzin zijn om daar naar toe te verlangen denk ik.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

dora schreef:In het begin gaf ik af op de VS, zo van in Nederland is alles beter. Maar naar verloop van tijd draait het om. Nu zie ik heel duidelijk wat er in Nederland allemaal raar is, en neig ik soms naar het afgeven op Nederland.
Nu ik erover nadenk heb ik altijd al op beide landen af lopen geven haha.. ach, ik denk dat het overal wel wat is waar je op af kunt geven :)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Dat is goed om te horen - ik heb ooit eens overwogen om naar een meeting van de HollandClub te gaan, maar toen ik de website zag, leek het me al helemaal niks. Ik had het dus niet helemaal bij het verkeerde einde.

Tja, het is maar net wat je zoekt. Ik wilde weleens kijken welke andere Nederlanders hier zaten en dacht daar eens te beginnen. Maar dat was het dus niet voor mij. Later hoorde ik van anderen dat die het ook maar bij een keer hebben gelaten.
DixieChick schreef: Voor mijzelf, en ik weet niet hoe dit voor anderen werkt, denk ik dat als je echt goed wil inburgeren, je en niet meer in de afgeef fase moet zitten, maar ook de roze bril over hier af moet zetten. Amerika is een land, als vele anderen, waar je je misschien het lekkerste voelt, maar met, net als alle andere landen, dingen die je liever niet doet en dingen die je geweldig vindt.
Dat is echt goed verwoord. Zo denk ik er ook precies over. Ik woon er wat korter dan jij, maar uiteindelijk is het gewoon de plek waar je woont, je naar je werk gaat, je moet stofzuigen en de boodschappen moet doen. Het heeft net als Nederland zo zijn voors en tegens. Op een gegeven moment ben je het moment van het eeuwige vergelijken wel een beetje voorbij en leef je gewoon je leven.
"Keep Georgia On Your Mind"
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

D'r zijn Holland Clubs en Holland Clubs. Bij de vereniging in New York heb ik me nooit thuis gevoeld, erg duur en veel mensen die me niet echt interesseerden (was op de universiteit ook niet geinteresseerd in lid worden van het Studenten Corps).

Hier in Minnesota heb je NAAM (Netherlands America Society of Minnesota, www.dutchclub.org) een mengeling van Nederlanders, voormalig Nederlanders en Amerikanen die of van Nederlandse afkomst zijn (soms ver weg) of geinteresseerd zijn in Nederland. We doen Sinterklaas, de Dutch American Heritage Day, een picnick, een schaatsmiddag en Koninginnedag. Plus een jaarvergadering met een rijsttafel.

Niet te veel, niet te weinig, je komt nog eens iemand tegen, maakt eens een praatje, maar daar blijft het ongeveer bij. En dat vind ik prima. Ik ben tenslotte niet naar de VS gekomen om met Nederlanders rond te hangen, maar af en toe is het best eventjes leuk.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer