rozijntje schreef: Dadelijk kan het niet, en ben ik mijn Nederlands paspoort kwijt
For what’s it worth…here’s my two cents!
Zorg eerst, zo snel mogelijk, dat je een Nederlands paspoort in je handen hebt voordat je de Amerikaanse nationaliteit aanneemt. Dit wil echter niet zeggen dat je het naturalisatieproces (N-400) niet kan starten. Afhankelijk van de staat waar je woont, kan het enkele maanden duren - ook al is USCIS federaal maar de papieren gaan uiteindelijk naar een local field office!
Momenteel kan je een aanvraag voor een Nederlandse paspoort indienen gebaseerd op je legaal verblijf in Amerika. Je moet namelijk de GC laten zien.
Maar …
Op de dag dat je daadwerkelijk Amerikaanse wordt moet je namelijk je Green Card meteen bij de deur (letterlijk in mijn geval) inleveren. Hierna kan je geen Nederlandse paspoort aanvragen op basis van legaal verblijf (GC) want dat heb je niet meer… dus alleen gebaseerd op “behoud nationaliteit ” een proces dat nogal ingewikkeld is, althans niet zo simpel als een GC-houder!
Bonus: als je eenmaal een Nederlandse paspoort van 10 jaar in handen hebt, kan je dat behoud nationaliteit op je gemak doen.
Op de dag dat ik Amerikaan werd en de oath had afgelegd, reed ik terug naar huis met de gedachte dat ik niet zoveel haast heb om een Amerikaanse paspoort aan te vragen immers mijn Nederlandse was nog 1 jaar geldig! Totally wrong! Ik besefte dat ik Amerika kon uitreizen met mijn Nederlandse paspoort maar hoe kom ik Amerika weer binnen als ik geen GC kan laten zien? Toen werd het een beetje urgent want ik heb een zieke vader en wil geen 2-3 weken (expedited) wachten als ik met spoed naar Nederland wil vliegen.