Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV2012: Inge67
- DixieChick
- Amerika-expert
Re: DV2012: Inge67
Elke> nee, dat heeft ze niet gedaan. En eigenlijk had die officier haar kaart helemaal niet in mogen nemen. Haar man werkte als leraar voor DoDEA (het scholen systeem op Amerikaanse basissen), en was dus "on orders" in Europa. In dat geval "woon" je officieel nog in de VS, en mogen ze je kaart helemaal niet innemen. Maar zij waren totaal niet op de hoogte van de regels, en hebben er dus niks van gezegd of mee gedaan. Ik heb tegen ze gezegd dat ze makkelijk tegen dat besluit in beroep konden gaan, en het zo zouden winnen, maar dat hebben ze, geloof ik, nooit gedaan. Die contracten voor leraar zijn oneindig, dus volgens mij waren ze van plan om nog heel wat jaartjes in Duitsland te blijven.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is dus vergelijkbaar met Canada: als je uitgezonden wordt voor een Canadese werkgever, dan verlies jij of je partner niet je permanent resident status. Maar als je beslist om bv. een opdracht van een Europees bedrijf aan te nemen, en daardoor 3 jaar naar Europa of zo teruggaat, dan ben je je PR status kwijt (hier moet je 2 van de 5 jaar aanwezig blijven, en je kan dus ook gewoon tot 3 jaar wegblijven zonder een speciaal document aan te moeten vragen. Iets soepelder dus dan de US).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Willel, waarom zou je nog een jaar willen wachten?
Inge: ik lees dat jullie volgend jaar zomer definitief willen vertrekken. Heeft dat te maken met de kinderen (afmaken van hun schooljaar)? Ikzelf vond het nl jammer dat we in de zomer pas konden verhuizen. De zomervakantie begon hier 3 juni en dat waren 3 lange maanden. Ze zijn een paar dagen naar school geweest, te kort om vriendjes te maken. Zelf ken je ook nog niemand, dus geen oppas. Vooral in het begin zul je het heel druk krijgen. Er moet vanalles geregeld worden en dan natuurlijk ook op banenjacht. Als de kinderen op school zitten heb je je handen vrij. Iets om over na te denken misschien.
Inge: ik lees dat jullie volgend jaar zomer definitief willen vertrekken. Heeft dat te maken met de kinderen (afmaken van hun schooljaar)? Ikzelf vond het nl jammer dat we in de zomer pas konden verhuizen. De zomervakantie begon hier 3 juni en dat waren 3 lange maanden. Ze zijn een paar dagen naar school geweest, te kort om vriendjes te maken. Zelf ken je ook nog niemand, dus geen oppas. Vooral in het begin zul je het heel druk krijgen. Er moet vanalles geregeld worden en dan natuurlijk ook op banenjacht. Als de kinderen op school zitten heb je je handen vrij. Iets om over na te denken misschien.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
** Het stuk dat over Willel zijn timing gaat, is afgesplitst naar zijn eigen topic:
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 80#p684552
Zo kunnen we hier verder gewoon rond Inge haar plannen praten. **
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 80#p684552
Zo kunnen we hier verder gewoon rond Inge haar plannen praten. **
Elke
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Goh mannen sorry, er was blijkbaar iets mis met mijn email want ik had helemaal geen email gekregen dat er nog wat gepost in dit topic. Heb trouwens ook de hevige discussie met Willel gelezen.
Wat we van plan waren: na het interview (van 14/2) wilden we ongeveer 6 maanden later (en tijdens de vakantie want de jongens zitten op de universiteit en Caroline op school) onze greencard 'activeren'. Plan was een aantal weken maximum te blijven, omwille van de hoge kost (we willen namelijk zo weinig mogelijk uitgeven om met zoveel mogelijk te kunnen emigreren). Daarna zouden we terugkomen en dan de zomer daarna, vlak voor het nieuwe schooljaar (beantwoord misschien jouw vraag cincijansen) definitief oversteken.
Dat zou ons de tijd geven om op een propere manier ons werk af te ronden (ik werk bijna 23 jaar bij mijn werkgever, dus die is niet blij met mijn vertrek) ons huis en onze zeilboot te verkopen (iemand interesse?), Caroline haar schooljaar in België te laten afronden en dan aan ons nieuw leven te beginnen.
De consul heeft wat dat betreft wel voor een schokgolf(je) gezorgd. Ik heb ook de geposte artikels gelezen (met dank daarvoor).
Besluit blijft echter de enige regels (etched in stone) is dat je maximum 1 jaar mag wegblijven. De rest is het besluit van de immigration officer. En dat begrijp ik ook. Want als er alleen de regel zou zijn, dan kan iemand die dat wil dat ten volle uitbuiten en inderdaad 364 dagen wegblijven. Of 3/4 jaar. Of iets daartussen. Ze geven m.i. de immgration officer die 'macht' om misbruiken uit te sluiten.
Ik hoor jullie ook zeggen 'wil je dat risico' lopen. En je hebt daar ook gelijk in. Helemaal ben ik er nog niet uit. Maar aangezien het over de immigration officer ter plaatse zal gaan, kan ik me niet voorstellen dat die een gezin, dat net alles heeft verkocht (en daarvan bewijzen bij heeft) terug zal sturen. Of onze greencard zal afpakken. Misschien worden we aan de tand gevoeld, misschien worden we verwittigd...maar afpakken?
Nergens staat het vast, vandaar dat ook een immigration lawyer ons niet zal kunnen helpen, want het 'hangt af van...'
Ik begrijp dat velen het risico niet zouden nemen, maar we hebben hier een heel leven te regelen....We twijfelen nog
Wat we van plan waren: na het interview (van 14/2) wilden we ongeveer 6 maanden later (en tijdens de vakantie want de jongens zitten op de universiteit en Caroline op school) onze greencard 'activeren'. Plan was een aantal weken maximum te blijven, omwille van de hoge kost (we willen namelijk zo weinig mogelijk uitgeven om met zoveel mogelijk te kunnen emigreren). Daarna zouden we terugkomen en dan de zomer daarna, vlak voor het nieuwe schooljaar (beantwoord misschien jouw vraag cincijansen) definitief oversteken.
Dat zou ons de tijd geven om op een propere manier ons werk af te ronden (ik werk bijna 23 jaar bij mijn werkgever, dus die is niet blij met mijn vertrek) ons huis en onze zeilboot te verkopen (iemand interesse?), Caroline haar schooljaar in België te laten afronden en dan aan ons nieuw leven te beginnen.
De consul heeft wat dat betreft wel voor een schokgolf(je) gezorgd. Ik heb ook de geposte artikels gelezen (met dank daarvoor).
Besluit blijft echter de enige regels (etched in stone) is dat je maximum 1 jaar mag wegblijven. De rest is het besluit van de immigration officer. En dat begrijp ik ook. Want als er alleen de regel zou zijn, dan kan iemand die dat wil dat ten volle uitbuiten en inderdaad 364 dagen wegblijven. Of 3/4 jaar. Of iets daartussen. Ze geven m.i. de immgration officer die 'macht' om misbruiken uit te sluiten.
Ik hoor jullie ook zeggen 'wil je dat risico' lopen. En je hebt daar ook gelijk in. Helemaal ben ik er nog niet uit. Maar aangezien het over de immigration officer ter plaatse zal gaan, kan ik me niet voorstellen dat die een gezin, dat net alles heeft verkocht (en daarvan bewijzen bij heeft) terug zal sturen. Of onze greencard zal afpakken. Misschien worden we aan de tand gevoeld, misschien worden we verwittigd...maar afpakken?
Nergens staat het vast, vandaar dat ook een immigration lawyer ons niet zal kunnen helpen, want het 'hangt af van...'
Ik begrijp dat velen het risico niet zouden nemen, maar we hebben hier een heel leven te regelen....We twijfelen nog
Goede analyse, Inge. Als een immigration officer ooit problemen zou maken, weet dan dat jeinge67 schreef:Besluit blijft echter de enige regels (etched in stone) is dat je maximum 1 jaar mag wegblijven. De rest is het besluit van de immigration officer. En dat begrijp ik ook. Want als er alleen de regel zou zijn, dan kan iemand die dat wil dat ten volle uitbuiten en inderdaad 364 dagen wegblijven. Of 3/4 jaar. Of iets daartussen. Ze geven m.i. de immgration officer die 'macht' om misbruiken uit te sluiten.
- in geen geval een formulier I-407 mag ondertekenen waarbij je vrijwillig afstand doet van je status van legal permanent resident;
- als je voor de keuze geplaatst wordt om voor een immigration judge te verschijnen of vrijwillig afstand te doen van je status, je voor het eerste kiest;
- als de beslissing van de immigration judge negatief zou zijn, je altijd nog beroep kunt aantekenen tegen die beslissing bij de Board of Immigration Appeals.
In jouw geval zou ik in ieder geval voor 15 maart 2013 een belastingaangifte over het jaar 2012 indienen bij de IRS, ook al heb je op dat moment nog niet effectief in de VS gewoond en er geen inkomen verdiend.
In jouw plaats zou ik ook overwegen om eind 2012 of begin 2013 nog eens op vakantie te gaan naar de VS, zodat je nooit langer dan 6 maanden uit de VS bent weggebleven.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja dat van die belastingaangifte was ik al van plan.
Misschien gaan we ook later in het jaar of begin volgend jaar nog een weekje of zo die richting uit, al kan het dan zijn dat je 2x aan de tand gevoeld wordt..
Verder zijn de jongens ook van plan om hun studies in België af te ronden en elke zomer naar ons te komen tot ze, na afronden van hun studies voor langere tijd naar de VS zullen komen. Dat is waarschijnlijk voer voor een nieuwe discussie. Laat me maar al snel even vermelden dat we weten wat de risico's zijn. Het kan goed zijn dat ze al de eerste zomer problemen krijgen. Maar dat zien we dan wel. Het ergste dat hun kan overkomen is dat hun LPR status wordt afgenomen en daar zijn we ons van bewust. We hopen echter dat ze, met een SSN, een draft card, een belastingaangifte, rijbewijs, bankrekeningnummer enz....toch kans maken om elke keer binnen te geraken. Time will tell.
Misschien gaan we ook later in het jaar of begin volgend jaar nog een weekje of zo die richting uit, al kan het dan zijn dat je 2x aan de tand gevoeld wordt..
Verder zijn de jongens ook van plan om hun studies in België af te ronden en elke zomer naar ons te komen tot ze, na afronden van hun studies voor langere tijd naar de VS zullen komen. Dat is waarschijnlijk voer voor een nieuwe discussie. Laat me maar al snel even vermelden dat we weten wat de risico's zijn. Het kan goed zijn dat ze al de eerste zomer problemen krijgen. Maar dat zien we dan wel. Het ergste dat hun kan overkomen is dat hun LPR status wordt afgenomen en daar zijn we ons van bewust. We hopen echter dat ze, met een SSN, een draft card, een belastingaangifte, rijbewijs, bankrekeningnummer enz....toch kans maken om elke keer binnen te geraken. Time will tell.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat zijn heel goede tips, Centrino!
En ik denk dat Inge, met het bezit van een huis, een boot, schoolgaande kinderen en een carriere van 23 jaar bij dezelfde werkgever (hoe lang is jouw wettelijke opzeg?), veel meer op begrip zal kunnen rekenen dan een vrijgezel met een nog niet zo lang lopend contract die nog thuis woont...

En ik denk dat Inge, met het bezit van een huis, een boot, schoolgaande kinderen en een carriere van 23 jaar bij dezelfde werkgever (hoe lang is jouw wettelijke opzeg?), veel meer op begrip zal kunnen rekenen dan een vrijgezel met een nog niet zo lang lopend contract die nog thuis woont...
Elke
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Wel we gaan 3 maanden ouderschapsverlof en dan 12 maanden tijdskrediet opnemen. Dit geeft ons een financieel extraatje. Als we dan werk hebben zeggen we onze job op. Dat kan m.i. probleemloos tijdens het tijdskrediet.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja via een registratieadres kan dat. Bijvoorbeeld je wil een wereldreis maken van 11 maanden. Dan kan dat, mits je nog een adres (mag een registratieadres zijn) hebt in België. Op die manier blijft ook je sociale zekerheid lopen.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
-
- Amerika-expert
En wat als je dan aangifte van belasting doet in Amerika?
Gaat er dan niet ergens een belletje rinkelen?
En keert je (sociale) verzekering wel uit als er enige twijfel bestaat dat je in het buitenland woont?
Weet dat Nederlandse polissen daar uitdrukkelijke regels voor hebben.
M.a.w. Je denkt dat je verzekerd bent, maar bij een claim kan dat heel vervelend uitpakken.
Gaat er dan niet ergens een belletje rinkelen?
En keert je (sociale) verzekering wel uit als er enige twijfel bestaat dat je in het buitenland woont?
Weet dat Nederlandse polissen daar uitdrukkelijke regels voor hebben.
M.a.w. Je denkt dat je verzekerd bent, maar bij een claim kan dat heel vervelend uitpakken.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik zou mijn belastingaangifte in America altijd doen als 'immigrant' om mijn LPR status niet in het gedrang te brengen. Ik ga er trouwens ook van uit dat we dat tijdskrediet zo kort mogelijk nodig hebben. Want zodra we daar een job hebben is dat afgelopen.
De Sociale zekerheid is voor mij een bijkomstigheid. We zouden sowieso zorgen voor extra verzekering. Dat moet je trouwens ook doen indien je een jaar gaat rondreizen. Zo moet je dat m.i. zien. Als je een jaar op wereldreis bent blijft ook alles lopen toch?
De Sociale zekerheid is voor mij een bijkomstigheid. We zouden sowieso zorgen voor extra verzekering. Dat moet je trouwens ook doen indien je een jaar gaat rondreizen. Zo moet je dat m.i. zien. Als je een jaar op wereldreis bent blijft ook alles lopen toch?
-
- Amerika-expert
Ik weet niet hoe het met de Belgische regels zit, maar lijkt me dat als een immigratie officier van de LPR verneemt, het verhaal nog moeilijker kan gaan worden.
Is een Belgisch paspoort gekoppeld aan een burger registratie? Dus waar sta je ingeschreven?
Als dat nog steeds in Belgie aangeeft en geen uitreis datum van de activering van je green card?
Nogmaals weet niet of je dat kan zien via iemands paspoort te scannen.
Ik had overigens onlangs ook een verhaal met een immigratie officier.
In maart was ik naar Nederland gereisd en kreeg een I94 goedkeuring tot twee jaar later terwijl mijn paspoort nog maar 1 jaar geldig was. In juni reist mijn man naar Nederland en kreeg ook goedkeuring tot verblijf tot twee jaar na binnenkomst met een zelfde paspoort datum. In december reis ik met hetzelfde paspoort weer terug en meldt me echt bij exact dezelfde officier en krijg maar toestemming voor een half jaar.(geldigheids datum paspoort)
Ik vertel hem ook dat hij het ervoor wel heeft afgegeven en hij ziet zijn paraaf in mijn paspoort. Maar weigert het te veranderen. Ik vraag nog om een meerdere erbij, maar beiden wijzen het af. Conclusie eerst een nieuw paspoort en opnieuw in en uit reizen of een advocaat verlenging aan laten vragen. In de zeven jaar dat we nu hier wonen is er nog nooit naar gekeken. Maar nu dus ineens wel. Je moet de mazzel maar hebben.
Nou hebben jullie natuurlijk geen I94 nodig en is het verhaal geheel anders. Wat ik probeer te zeggen probeer niet te veel het onderste uit de kan te halen. Een klein iets zou zo maar voor veel problemen kunnen zorgen. En discussies over en logica omtrent, is bij immigratie officieren niet een vereiste eigenschap. Ze zijn heel strikt en probeer dan je gelijk maar te bewijzen...
Is een Belgisch paspoort gekoppeld aan een burger registratie? Dus waar sta je ingeschreven?
Als dat nog steeds in Belgie aangeeft en geen uitreis datum van de activering van je green card?
Nogmaals weet niet of je dat kan zien via iemands paspoort te scannen.
Ik had overigens onlangs ook een verhaal met een immigratie officier.
In maart was ik naar Nederland gereisd en kreeg een I94 goedkeuring tot twee jaar later terwijl mijn paspoort nog maar 1 jaar geldig was. In juni reist mijn man naar Nederland en kreeg ook goedkeuring tot verblijf tot twee jaar na binnenkomst met een zelfde paspoort datum. In december reis ik met hetzelfde paspoort weer terug en meldt me echt bij exact dezelfde officier en krijg maar toestemming voor een half jaar.(geldigheids datum paspoort)
Ik vertel hem ook dat hij het ervoor wel heeft afgegeven en hij ziet zijn paraaf in mijn paspoort. Maar weigert het te veranderen. Ik vraag nog om een meerdere erbij, maar beiden wijzen het af. Conclusie eerst een nieuw paspoort en opnieuw in en uit reizen of een advocaat verlenging aan laten vragen. In de zeven jaar dat we nu hier wonen is er nog nooit naar gekeken. Maar nu dus ineens wel. Je moet de mazzel maar hebben.
Nou hebben jullie natuurlijk geen I94 nodig en is het verhaal geheel anders. Wat ik probeer te zeggen probeer niet te veel het onderste uit de kan te halen. Een klein iets zou zo maar voor veel problemen kunnen zorgen. En discussies over en logica omtrent, is bij immigratie officieren niet een vereiste eigenschap. Ze zijn heel strikt en probeer dan je gelijk maar te bewijzen...
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Neen je paspoort is niet gekoppeld aan je registratie. Althans daar heb ik nog nooit van gehoord. Anders zou je elke keer dat je verhuist een ander paspoort moeten halen...
-
- Amerika-expert
Ik bedoel niet dat jij het op je paspoort ziet, maar wat er in het systeem weer gegeven wordt als je paspoort door de scanner gaat.
Nogmaals ik weet het niet, maar ze konden wel zo zien wanneer ik Amerika in en uit was gegaan.
Misschien staat er ook een huis adres bij. Welke aan het paspoort is gekoppeld. Als dat na een jaar nog niet een "persoon is uitgeschreven" melding heeft?
Misschien denk ik te ver, maar ik zou het risico echt niet nemen.
Waarom vragen jullie niet gewoon een reentry permit aan? Met de kinderen en hun studie kom je daar vast voor in aanmerking. Misschien waren jullie dat al van plan hoor, maar ik zie het niet zo 1,2,3 in je berichtjes.
Nogmaals ik weet het niet, maar ze konden wel zo zien wanneer ik Amerika in en uit was gegaan.
Misschien staat er ook een huis adres bij. Welke aan het paspoort is gekoppeld. Als dat na een jaar nog niet een "persoon is uitgeschreven" melding heeft?
Misschien denk ik te ver, maar ik zou het risico echt niet nemen.
Waarom vragen jullie niet gewoon een reentry permit aan? Met de kinderen en hun studie kom je daar vast voor in aanmerking. Misschien waren jullie dat al van plan hoor, maar ik zie het niet zo 1,2,3 in je berichtjes.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat je nog in Belgie ingeschreven bent, dat kan men niet zien door je paspoort te scannen. Wij hebben nog zowat een half jaar na onze landing in Canada, waar we dus PR status hadden vanaf dag 1, ingeschreven gestaan in Belgie.Staceybeesie schreef: Nogmaals weet niet of je dat kan zien via iemands paspoort te scannen.
Enkel op het consulaat waren ze daar niet zo gelukkig mee, omdat zij vereisen dat je een bewijs van uitschrijving van Belgie bij hebt. Dus zij weigerden ons in eerste instantie in te schrijven, ook al had ik het huurcontract bij ons bewijs van Permanent Residency. Ben daar dus een half jaar later terug naartoe geweest.
Re-entry permit is het veiligste. Als ze dat in deze specifieke omstandigheden niet afleveren, dan weet je waar je aan toe bent, en dan weet je ook dat je zonder die permit ook niet terug binnen had gemogen. Maar alleen weet je het dan heel wat maanden eerder!
Elke
Ik zou toch eens een advocaat raadplegen. Dit is ingewikkelde materie en een klein foutje heeft hele grote gevolgen.
-
- Amerika-expert
Ik kan me vaag nog iets herinneren dat wij ook het bewijs van uitschrijving moesten tonen.
Maar weet niet meer waar dat was. Wel laatst bij het aanvragen van een nieuw NL paspoort via de ambassade werd daar om gevraagd.
Maar weet niet meer waar dat was. Wel laatst bij het aanvragen van een nieuw NL paspoort via de ambassade werd daar om gevraagd.