Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV2012: Inge67
Re: DV2012: Inge67
Geen idee in hoeverre hiermee te frauderen valt. Ik denk eerder dat ze bang zijn het nummer twee keer uit te geven ofzo. SS adm. is en blijft overheid en je weet wat ze zeggen over ambtelijke molens. Veel officiële procedures zijn nogal gecompliceerd hier en derhalve tijdrovend. Wij hebben destijds mijn man zijn SS kaart diverse keren opnieuw moeten aanvragen aangezien ze zijn naam verkeerd bleven spellen (diverse variaties). Op mijn SS kaart staat mijn naam nu ook fout maar ik laat het maar gaan, ik kom toch niet aan het werk en ik heb geen SSrechten, de kaart kan in feite zo de prullenbak in wat mij betreft. (En dat nadat ik er destijds zoveel moeite voor heb gedaan !)
Jeetje, was zonde Oortjes 

- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Als we de vacatures bekijken is er voor mijn man zowel in en rond Santa Barbara, in en rond San Francisco en in en rond San Diego job. Of hij die job ook effectief zal krijgen zal de tijd moeten uitwijzen en dat weet je pas wanneer je ter plaatse woont. Dus het wordt voor ons toch kiezen waar we graag willen wonen, want de rest weten we pas later.
En ik lees zelf ook veel en weet dat er werkloosheid is in California, maar ik lees ook dat er vacatures zijn voor mensen in de IT...Ik vind het kiezen van een plaats om et wonen al moeilijk genoeg. En uiteraard zullen we wel moeten veranderen als het ergens niet lukt. Maar dat weet je pas wanneer je het probeert.
En ik lees zelf ook veel en weet dat er werkloosheid is in California, maar ik lees ook dat er vacatures zijn voor mensen in de IT...Ik vind het kiezen van een plaats om et wonen al moeilijk genoeg. En uiteraard zullen we wel moeten veranderen als het ergens niet lukt. Maar dat weet je pas wanneer je het probeert.
- goldenhills
- Amerika-expert
Er zit IT in de wijde omtrek hier (SF Bay Area), en de geografie (en daardoor het klimaat) is heel erg verschillend. Het hangt er heel erg vanaf waar je terecht komt, zelfs binnen een straal van 30 mijl. Ik heb het meeste ervaring met de (mid-)Peninsula. De Santa Cruz Mountains hebben hier een enorme invloed op het lokale klimaat. Half Moon Bay is relatief koud, en kan in de zomer hele dagen in de mist zitten. Millbrae en noordelijker heeft hetzelfde euvel, al is de oostelijke kant van de Peninsula warmer en minder mistig. San Mateo en zuidelijker is warmer, en aanzienlijk minder mist. Een groot deel van het jaar is het gewoon heel erg aangenaam, met koude periodes en regen in de winter, en af en toe een hete periode in de zomer. Er zijn diverse leuke downtowns. Los Gatos vind ik het leukst, en in die hoek (Los Gatos, Saratoga, Campbell) is het meestal net wat warmer. Palo Alto is inderdaad ook leuk. Veel van de steden hebben een klein downtown met wat winkels, af en toe activiteiten (muziekfestival, etc.), zoals San Carlos, Redwood City, Mountain View, Sunnyvale, etc. San Jose doet zijn best om wat gezelliger te zijn, en wijkjes als Willow Glen hebben een prettig sfeertje. Er zijn ook uitgestrekte suburbia wijken, waarvan de nieuwere mij te saai zijn. Wij wonen in een rustig net wijkje met bungalows uit de jaren 50, met een winkelcentrumpje op loopafstand. Het bevalt ons hier heel erg goed, al is de huur pittig ($2100 p.m. voor 1000 sq.ft 2 BR 1Bath plus garage en ruime tuin).inge67 schreef:Tijdens onze reis naar California in December waren we heel erg gecharmeerd van San Francisco. Nu ben ik aan het twijfelen om te verhuizen naar Santa Barbara, of (in de buurt van) San Francisco.
Het weer en de gebruikelijke mist schrikken me af. En ook het feit dat ik het stadje Santa Barbara zelf zo gezellig vind doet me ook twijfelen. Zijn er rond San Francisco ook stadjes die een gezellige sfeer hebben? Waar is het interessant om wonen wanneer je een job zoekt in de IT (sofware programmeur)? En hoe zit het nu écht met dat weer daar?
Je hebt in de Bay Area echt alles bij de hand (werk, natuur, winkelen, cultuur, uitgaansleven), het is hier misschien nog meer divers dan Santa Barbara of San Diego. Wat je hier niet hebt is (sub-)tropisch strand, daar is het te koel voor aan de kust, en het zeewater te koud. Ik heb nog altijd het gevoel dat je van een weekend een minivakantie kunt maken gewoon door dagtripjes te maken in de buurt. Bijv. naar een Art&Wine festival op zaterdag, en lekker wandelen tussen de redwoods op zondag, afsluiten met sushi bij Sushi Main Street in Half Moon Bay. Of een lekkere motortocht maken, slingerend omhoog naar Mount Hamilton bijvoorbeeld. Ik wil hier nooit meer weg!
Je hebt inderdaad van alles bij de hand ! maar je betaalt er ook wel voor, jemig wat een huur voor 1000 sq.ft. Waar ik woon kun je voor een paar honderd dollar minder per maand twee keer zo groot wonen, makkelijk. (En Inge met vijf personen kan toch echt niet op 1000 sq.ft gaan zitten lijkt me zo.) Maar je energie rekening zal denk ik lager zijn dan de onze aangezien het weer bij jullie wat gematigder is ?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Inge, misschien kan je bij de bedrijven uit dit artikel eens kijken of er mogelijkheden zijn voor je echtgenoot, of voor jou!:
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nie ... 505463.htm
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- goldenhills
- Amerika-expert
Oortjes, we wonen inderdaad op een dure plek. Location, location, location... East Bay of bijv. South/East San Jose is veel goedkoper, daar kun je inderdaad voor hetzelfde geld een veel ruimer huis huren. Hier in de buurt zijn ook goedkopere wijken, maar daar zou ik me niet op m'n gemak voelen. Onze utility bill (gas & elektra) is nooit boven de $70 in de winter, en rond de $25-30 in de zomer (geen airco, dat gaat meestal prima).
Inge, werk vinden lijkt me het meest belangrijk, waar je gaat wonen volgt dan vanzelf. Uiteraard moet je beginnen met werk zoeken in streken die je wat lijken. Met een baan in de IT heb je gelukkig kans op werk in een leuke omgeving met een fatsoenlijk salaris dat het mogelijk maakt om in een redelijke buurt te wonen. Heel veel succes met de zoektocht!
Inge, werk vinden lijkt me het meest belangrijk, waar je gaat wonen volgt dan vanzelf. Uiteraard moet je beginnen met werk zoeken in streken die je wat lijken. Met een baan in de IT heb je gelukkig kans op werk in een leuke omgeving met een fatsoenlijk salaris dat het mogelijk maakt om in een redelijke buurt te wonen. Heel veel succes met de zoektocht!
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
oortjes schreef: Inge met vijf personen kan toch echt niet op 1000 sq.ft gaan zitten lijkt me zo.
We wonen momenteel op meer dan 3000sq.ft dus neen dat lijkt me niet
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Bedankt voor de link Elke. Er zit een bedrijf bij waar Eelco nu al contact mee heeftkastelke schreef:Inge, misschien kan je bij de bedrijven uit dit artikel eens kijken of er mogelijkheden zijn voor je echtgenoot, of voor jou!:

- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Bedankt voor je uitgebreide verslag Goldenhills.
Eelco lijkt nu weer allergisch voor mogelijke aardbevingen
Mannen!
Eelco lijkt nu weer allergisch voor mogelijke aardbevingen

Haha... zo is er altijd wat.
Ik zit in een gebied met kans op tornado's en alhoewel die vreselijk verwoestend kunnen zijn merk je wel dat je er mee leert leven. Ik denk dat op veel plaatsen in Amerika de natuur velen malen heftiger is (in alle opzichten) dan in Nederland en Belgie.
En de discussie wel niet Sanda Barbara en San Francisco, je moet gewoon doen wat jullie het beste lijkt. Je weet heel goed wat de nadelen zijn maar als ik je zo hoor wegen die niet op tegen de voordelen van als het wel lukt dus ik zou er gewoon ook voor gaan. Je bent al zover gekomen vanaf het moment dat je hoorde dat je gewonnen had (met je partner samen bedoel ik), nu denk ik ook dat jullie gewoon inderdaad daarheen moeten gaan wat jullie gelukkig maakt.
Just my 2 cents
Ik zit in een gebied met kans op tornado's en alhoewel die vreselijk verwoestend kunnen zijn merk je wel dat je er mee leert leven. Ik denk dat op veel plaatsen in Amerika de natuur velen malen heftiger is (in alle opzichten) dan in Nederland en Belgie.
En de discussie wel niet Sanda Barbara en San Francisco, je moet gewoon doen wat jullie het beste lijkt. Je weet heel goed wat de nadelen zijn maar als ik je zo hoor wegen die niet op tegen de voordelen van als het wel lukt dus ik zou er gewoon ook voor gaan. Je bent al zover gekomen vanaf het moment dat je hoorde dat je gewonnen had (met je partner samen bedoel ik), nu denk ik ook dat jullie gewoon inderdaad daarheen moeten gaan wat jullie gelukkig maakt.
Just my 2 cents

Ergens snap ik het wel, maar de natuur is hier over het algemeen inderdaad veel ruiger dan in Nederland. Zelfs waar ik woon in relatief veilig Maryland heb je ook kans op aardbevingen, vloedwater, zware sneeuwstormen, tornado's en tot op zekere hoogte orkaanschade.
Allemaal kleine kans hoor, maar het kan en gebeurt wel. Staar je er dus niet helemaal blind op.

Ga ik even aan de kant van Eelco staan: ik was ook bang voor aardbevingen toen we in SoCal woonden. Mijn man was net twee weken in de US toen hij de '94 Northridge/Reseda aardbeving mocht meemaken. Later dat jaar hadden we een paar serieuze na-schokken. Ik werd regelmatig wakker overtuigd dat er een aardbeving geweest was.... En als ik bij 1000 Oaks onder de overpass stond dacht ik altijd: als het nu gebeurt....
Je kunt er weinig aan doen, behalve: in een eenverdiepingshuis gaan wonen, opletten dat het niet staat in een gebied waarvan bekend is dat er liquification zal optreden, opletten dat de buurt niet net onder een dam met wateropslag-meer ligt.
Overigens als je verzekeringen afsluit voor wa en huisraad, realiseer je dat wel brand is gedekt en waterschade door regen, maar niet schade door overstroming. Er zijn kaarten die aangeven waar de flood-prone areas zijn, woon je in zo'n gebied dan is het verstandig aanvullende verzekering te nemen. Schade door aardbeving moet ook als extra verzekerd worden.
Wat werk betreft (Eelco), gezondheidszorg is een groeimarkt en automatisering daar neemt sterk toe. Misschien een idee Blue Shield/Blue Cross of CA te checken, idem Kaiser Permanente, dat is resp. een grote verzekeraar en een HMO. Voordeel daarvan kan zijn dat je ziektenkostenverz. krijgt voor de familie.
Overigens zijn veel (huur)huizen rond de 2000 sq ft. hier. Aantal slaapkamers is wel zo belangrijk denk ik.
Je kunt er weinig aan doen, behalve: in een eenverdiepingshuis gaan wonen, opletten dat het niet staat in een gebied waarvan bekend is dat er liquification zal optreden, opletten dat de buurt niet net onder een dam met wateropslag-meer ligt.
Overigens als je verzekeringen afsluit voor wa en huisraad, realiseer je dat wel brand is gedekt en waterschade door regen, maar niet schade door overstroming. Er zijn kaarten die aangeven waar de flood-prone areas zijn, woon je in zo'n gebied dan is het verstandig aanvullende verzekering te nemen. Schade door aardbeving moet ook als extra verzekerd worden.
Wat werk betreft (Eelco), gezondheidszorg is een groeimarkt en automatisering daar neemt sterk toe. Misschien een idee Blue Shield/Blue Cross of CA te checken, idem Kaiser Permanente, dat is resp. een grote verzekeraar en een HMO. Voordeel daarvan kan zijn dat je ziektenkostenverz. krijgt voor de familie.
Overigens zijn veel (huur)huizen rond de 2000 sq ft. hier. Aantal slaapkamers is wel zo belangrijk denk ik.
Laatst gewijzigd door USInsider op 07 mar 2012, 05:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Nadat ik in augustus voor het eerst echt een aardbeving heb meegemaakt, kan ik me Eelco's gevoelens wel voorstellen. Een aardbeving is gewoon eng, er is geen ander woord voor. Het is een van de (vele) redenen, waarom ik niet aan de westkust zou willen wonen. Maar ja, wij wonen dichtbij de hoofdstad en potentieel terreurdoel. Er is overal wel wat (en dan val je van je keukentrap en breek je je nek, bij wijze van spreken
).

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Helemaal mee eens Petra. Zo denk ik er ook over. Je kunt wel overal angstig voor zijn maar dan kun je net zo goed in een schuilkelder gaan wonen en er de rest van je leven niet meer uitkomen.
Wel ben ik voorstander van het nemen van voorzorgsmaatregelen afhankelijk van het gebied waar je in woont en ik verbaas me regelmatig over de laksheid van mensen in mijn omgeving. Wij hebben een stormshelter en alhoewel die zeker niet goedkoop zijn zou ik toch echt ook als we zouden verhuizen er weer eentje willen kopen. Liever een vakantie minder en daarin investeren dan dat ik het risico zou nemen en nergens naartoe zou kunnen als er een tornado komt. Verder staat alles klaar mocht het alarm afgaan, zaklampen, radio's, dekens etc.
Helaas zie ik zat mensen om me heen die andere prioriteiten hebben en alhoewel dat hun eigen keuze is vind ik dat zelf wel een beetje onverantwoord.
Wel ben ik voorstander van het nemen van voorzorgsmaatregelen afhankelijk van het gebied waar je in woont en ik verbaas me regelmatig over de laksheid van mensen in mijn omgeving. Wij hebben een stormshelter en alhoewel die zeker niet goedkoop zijn zou ik toch echt ook als we zouden verhuizen er weer eentje willen kopen. Liever een vakantie minder en daarin investeren dan dat ik het risico zou nemen en nergens naartoe zou kunnen als er een tornado komt. Verder staat alles klaar mocht het alarm afgaan, zaklampen, radio's, dekens etc.
Helaas zie ik zat mensen om me heen die andere prioriteiten hebben en alhoewel dat hun eigen keuze is vind ik dat zelf wel een beetje onverantwoord.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik begrijp Eelco ook wel wat die aardbevingen betreft, al zou het voor mij persoonlijk geen reden zijn om niet naar SF te verhuizen.
Maar tenzij er een baanaanbod komt voor we vertrekken, zal het dus waarschijnlijk toch Santa Barbara worden...
Maar tenzij er een baanaanbod komt voor we vertrekken, zal het dus waarschijnlijk toch Santa Barbara worden...
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is behoorlijk aan de maat; zijn veel huizen in België zo groot? Uitgaande van een gemiddelde sqft pijs in Santa Barbara van $400 moet een vergelijkbaar huis als het jouw zo'n $1.2 miljoen gaan kosteninge67 schreef:We wonen momenteel op meer dan 3000sq.ft dus neen dat lijkt me nietoortjes schreef: Inge met vijf personen kan toch echt niet op 1000 sq.ft gaan zitten lijkt me zo.

- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Toch heel wat huizen hebben die grootte ja. Als ik het omreken kom ik op 270 vierkante meter?
Natuurlijk zijn er ook heel wat kleiner huizen, maar die oppervlakte is vrij veel voorkomend bij alleenstaande nieuwbouw.(losbouw)
Ons huis heeft ook die oppervlakte. Hier op het forum zijn verschillende Belgische leden met een huis van die grootte.
Natuurlijk zijn er ook heel wat kleiner huizen, maar die oppervlakte is vrij veel voorkomend bij alleenstaande nieuwbouw.(losbouw)
Ons huis heeft ook die oppervlakte. Hier op het forum zijn verschillende Belgische leden met een huis van die grootte.
Groetjes,
Carine
Carine
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tja, mijn huisje in Utrecht was 80 m2. Dus ik ging er hier wel heel erg op vooruit, maar hier in Denver omgeving is de sq ft prijs ook stukken lager dan in Santa Barbara.
Haha same here Loek. Het idiote is dat mijn appartment net zo duur is als het vrijstaande grote huis met lap grond wat we nu hebben. Dat is toch nog wel het trieste eraan