Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Inge67

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

Re: DV2012: Inge67

Bericht door Ziva »

Ik snap niet zo goed waarom iedereen zo blijft hameren op dat risico wat Inge bewust neemt en maar blijft doorgaan.

Ja, het is een risico, ja het is natuurlijk altijd beter om het volgens de regels te doen maar als zij die keuze maakt dan hebben we dat toch alleen maar te respecteren of niet? Je zou haar toch bijna een complex aanpraten...

Inge, mijn advies is alleen maar dat je doet wat je zelf het beste lijkt en wat jou het beste uitkomt qua planning. Soms moet je ook pas een brug nemen als die brug er daadwerkelijk is hoor. Voor hetzelfde geld heeft ze een immigratieofficier die helemaal niets zegt en dan zit iedereen hier zich druk te maken. En ja, als ze wel een immigratieofficier heeft die moeilijk doet dan zal ze e.a.a. moeten uitleggen. Ik zou het dan op de studie van mijn kinderen gooien, dat lijkt me het meest voor de hand liggend. En mocht het zover komen dat de Greencard wordt afgepakt zijn er toch ongetwijfeld ook wel weer oplossingen voor.

Verder wilde ik nog toevoegen dat wij hier minimaal 2 bewijzen van adres op moesten geven om de kinderen in te schrijven op school. Dus bijvoorbeeld elektrarekening en bankafschrift of iets anders. Dat moest ik overigens ook om mijn rijbewijs te halen maar dat terzijde.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het op de studie van de kinderen gooien? Het enige kind dat echt mee immigreert is een lagere school kind... De rest blijft in Belgie en komt enkel tijdens de vakantie.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ik reageer niet elke keer om mijn beslissing te verdedigen. Als er een vraag wordt gesteld dan geef ik antwoord. En ik blijf heel veel waarde hechten aan de mening van iedereen. Wat voor mij nuttig is neem ik mee, de rest niet.

Nog even een laatste keer wat ik in gedachten heb qua 'timing'

Volgende maand geef ik de ambassade het groen licht en krijgen we onze paspoorten mét inreisvisum
Binnen de 6 maanden gaan we 'landen' met z'n 5-en In theorie is dat dan half Oktober ten laatsteL Misschien naar de Oostkust omwille van de prijs.
In April/Mei ga ik met mijn echtgenoot nog een keer voor school/werk/huis (alleen rondkijken als er niks anders op voorhand kan). Dat is dan 6/7 maanden na het 'landen'
In Juli ga ik met mijn echtgenoot en dochter definitief over. De jongens kiezen wanneer ze gaan, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde moment zijn.

@Cincijansen: ik hoop dat je alleen afhaakt wat betreft mijn 'keuze'. Je advies is me verder heel waardevol

@Ziva: bedankt voor de steunbetuiging. Maar nogmaals, ik doe hier niks 'tegen' de regels. Het kàn dat men moeilijk doet, het kan ook van niet. En ik krijg niet zo makkelijk een complex. Ik ben nogal positief ingesteld en zie de meeste reacties als zeer waardevol. Ik kijk wel door de ergenis heen en ga ervan uit dat men me wil helpen.

@Elke: ik ben uiteraard niet van plan om tegen de officer te zeggen dat de jongens twee of drie maanden na aankomst terug naar België gaan. Dus ja studie is een optie toch?
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Maar was de regel niet dat je je binnen een jaar definitief vestigt? Als jullie de papieren krijgen in april 2012 dan zou toch gelden dat je je voor april 2013 definitief in de VS dient te vestigen? En niet in juli 2013....

Dat scheelt toch 3 a 4 maanden.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@Rivercola, neen dat is niet de regel. Wat ik hier van bij het begin gelezen heb (en wat nu dus is bijgesteld) is dat je binnen het jaar na het landen definitief moet emigreren.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oeps, Elke, dat is even totaal verkeerd gelezen inderdaad.... Je hoeft mij overigens niet Oakville, ONT. te verkopen hoor. Ik zou er zo naar toe verkassen. Het is inderdaad een plek die heel wat te bieden heeft in vele opzichten. En het doet me iedere keer weer vele soorten van genoegen dat jullie het er zo naar je zin hebt en dat het zo goed gaat met de hele familie.

Inge, VRBO dat is vacation rentals by owner. Dat zijn eigenaren die een tijdje hun huis gemeubileerd willen verhuren. Onder 'vakantiehuisjes' versta ik iets anders- en goedkopers. Dit is meer 'executive living solutions - met bijbehorende kosten. Zoiets huur je alleen als de kosten worden vergoed door een werkgever.

Ik kan er overigens niet veel touw meer aan vastknopen. Ik dacht dat jullie goed gemotiveerd waren, en dat moet je ook wel zijn als nieuw emigrant, dat kan ik je uit ervaring vertellen. Jij klinkt als altijd nog 'gung-ho', maar Eelco 'wil ook wel' zeg je, en voor je twee zonen 'maakt het niet zoveel uit of het lukt of niet', althans zoiets dacht ik hier te lezen.

Mbt. permanent residency: een (waarschijnlijk NR)belastingaangifte met daarop voornamelijk Belgisch inkomen lijkt me niet een bewijs van permanent residency, lijkt me eerder vragen om problemen. Ik heb altijd gemerkt: hoe minder je zegt, hoe minder je probeert te bewijzen, hoe beter het gaat bij immigration. Ik weet ook niet wat je je erbij voorstelt, men is bij immigration meestal kortaf, en er wordt louter naar de feiten gekeken. Ik heb mensen er inderdaad zien proberen hele pleidooien af te steken, hoe meer ze uitweidden, hoe kleiner hun kansen binnen te geraken.
Je Belgische werkgever en hoe lang je er gewerkt hebt: ten eerste hebben de meeste USers geen idee waar Belgie ligt, en als iemand ergens 23 jaar kan werken (met medical ?!) dan zal men zich afvragen wat er mis is gegaan in je hoofd dat je dat hebt opgegeven. (Echt !)

Begrijp ik goed dat je al een CA rijbewijs hebt geregeld toen je hier de laatste keer was ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 21 mar 2012, 03:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

inge67 schreef:@Oortjes, vanaf het moment dat je 'land' wordt je permanent resident en vanaf het moment dat je permanent resident bent moet je in de US belasting betalen op je wereldinkomen, tenzij ik het verkeerd begrepen heb.
Het volgende geldt alleen voor Belgen en is gebaseerd op het belastingverdrag tussen België en de VS, dat voorrang heeft op de gewone regels van de IRS.

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... 8dff6f7a4/ artikel 4 paragraaf 2:
Een natuurlijke persoon die onderdaan is van de Verenigde Staten of een buitenlander die een vergunning heeft gekregen voor duurzaam verblijf in de Verenigde Staten (een « green card holder ») is enkel een inwoner van de Verenigde Staten indien de natuurlijke persoon hoofdzakelijk aanwezig is in de Verenigde Staten of aldaar een duurzaam tehuis heeft of er gewoonlijk verblijft (...)
Daaruit concludeer ik dat ik voor de federale overheid van de VS belastingplichtig word over mijn wereldinkomen, vanaf het moment dat ik mij definitief in de VS vestig en uitgeschreven ben uit België. Dat geldt niet voor de inkomstenbelasting die de staat waar je gaat wonen (in jouw geval California) heft. In mijn geval ga ik wellicht wonen in een staat die geen inkomstenbelasting heft, Texas.

Zie verder ook http://www.irs.gov/businesses/small/int ... 33,00.html (maar een aantal zaken op die pagina worden dus overruled door bovenvermeld belastingverdrag).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar het gaat erom wat Inge als bewijzen wil inbrengen dat ze inderdaad permanent resident is. In eerste instantie begreep ik verkeerd over welk moment ze het had (original landing vs. final immigration).

Inge, je zegt dat je een jaar hebt tussen 'landen' dwz. je green card activeren en een definitieve verhuizing/immigratie. Als je dat ergens hebt gelezen denk ik dat het van belang is dat je die tekst plus de herkomst ervan, op papier hebt. Dat lijkt me iets dat je bij problemen aan een immigraties ambtenaar kan overhandigen. Ik heb geprobeerd hier info over te vinden, maar alle vragen die ik kon vinden gaan over 'hoe snel kan ik naar de US ?' en niet 'hoe lang kan ik wachten met komen ?'

Wat betreft mensen die op internet forums melden dat ze een G.K. hebben en maar een keer per jaar voor een korte periode naar de US gaan, wees er voorzichtig mee, vaak is het toch net iets anders dan men vertelt. Plus ja er zijn altijd 'gelukkigen' mensen die jaren en jaren over het scherp van de snede gaan en ermee wegkomen, maar er zijn er genoeg de meteen de eerste keer (of de tweede) hangen.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@Oortjes: ik heb gung ho moeten googlen :)

Eelco is ook wel enthousiast, anders zou het ook helemaal niet doorgaan. Maar stel dat het door het wachten met het groen licht bij de ambassade helemaal mis gaat en we dus geen visum krijgen, dan zal hij daar makkelijker mee kunnen leven dan ik.

De jongens willen absoluut een greencard, maar niet ten allen prijzen. Als er nu wordt gezegd: stoppen met studeren en in de VS terug beginnen dan doen ze dat niet. Wat niet wegneemt dat ze allebei graag na hun studies naar de VS komen. Ze zijn echter bijna 20 en ik beslis dat niet meer voor hen. Ik heb hen ook gezegd dat ze een kans krijgen die weinig mensen krijgen en dat het aan hen is om te zien hoe ze daarmee omgaan.

@Centrino: ik heb me laten vertellen (op een infodag van VIW door een belastingsexpert US-België) dat de USA je vanaf het moment van landen ziet als een permanent resident, die dus belastingplichtig is op zijn wereldinkomen. Dit zou ook implicaties hebben voor bijvoorbeeld de verkoop van ons huis. Als dat meer dan $500.000 dollar opbrengt dan ben je daarvoor belastigingplichtig in de VS. Heb jij hierover andere info? Het heeft namelijk ook gevolgen voor al je rekeningen in het buitenland (België dus) en dat al vanaf dit jaar
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik hoop dat die belastingexpert die daar zijn praatje is komen doen, meer verstand van zaken heeft dan de advokaat die ze enkele jaren geleden hadden. Hij had een aantal jaren in de US gewoond en werd een immigratie expert genoemd. Maar er zaten wel fouten in de dingen die hij zei. Twee jaar later werkte hij niet meer voor dat advocatenkantoor. Meer nog: hij was zelfs geschorst bij de balie! Maar je zal maar die 'gelukkige' zijn die geloofde wat die vent zei, je hele hebben en houden verkocht, om dan te ontdekken dat het toch nog net even anders was.
Wat ik toen geleerd heb: in belangrijke zaken moet je zeker een 2de advies vragen.

Ik herinner me ook nog vaag iets van 'belasting over meerwaarde' die je in Belgie zou moeten betalen als je je huis verkoopt, als dat huis nog geen 5 jaar in je bezit is of zo. Maar dat dat vervalt als je aan kan tonen dat het om je enige (gezins)woning gaat, en dat je die verkoopt omdat je naar het buitenland trekt. (geen idee hoe lang jullie je huis al hadden, maar bij ons was er sprake van vertrek toen we nog maar een half jaar in onze nieuwbouw woonden)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

inge67 schreef:@Centrino: ik heb me laten vertellen (op een infodag van VIW door een belastingsexpert US-België) dat de USA je vanaf het moment van landen ziet als een permanent resident, die dus belastingplichtig is op zijn wereldinkomen. Dit zou ook implicaties hebben voor bijvoorbeeld de verkoop van ons huis. Als dat meer dan $500.000 dollar opbrengt dan ben je daarvoor belastigingplichtig in de VS.
Dat klopt, met uitzondering van "vanaf het moment van landen", waar ik het dus niet mee eens ben op basis van hoger geciteerde tekst.

Wat die "meer dan $500.000 dollar" betreft, is het eigenlijk nog een stukje ongunstiger. Die vrijstelling van $500.000 geldt alleen als het over een woning gaat die je hoofdverblijfplaats was. Als je opbrengsteigendommen hebt, vastgoed dat je niet zelf bewoont maar verhuurt, dan geldt die vrijstelling van $500.000 op de capital gains tax niet, en betaal je belastingen vanaf de eerste dollar meerwaarde. Het gaat dus wel degelijk over het verschil tussen verkoopprijs en aankoopprijs van de woning (uitgedrukt in dollar, rekening houdend met de dollarkoers op moment van aankoop en verkoop), niet over de verkoopsom.

Maar zoals eerder gesteld word je mijns inziens pas belastingplichtig op dergelijke inkomsten, zodra je een vast adres hebt in de VS en daar gewoonlijk verblijft. Er is ook een verschil tussen aangifteplicht en belastingplicht. Als het jaar waarin je in de VS gaat wonen en het jaar waarin je je green card verkrijgt niet hetzelfde zijn, dan zou ik in ieder geval een aangifte indienen voor het jaar waarin je je green card verkrijgt. Dat betekent echter niet dat je al belastingen moet betalen op je wereldwijde inkomen. Zie artikel 4 paragraaf 2 van het belastingverdrag.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Er is een vrijstelling van $ 500.000 (voor echtparen) voor de capital gains op de winst die gemaakt wordt bij de verkoop van een huis. Zorg dus dat je niet alleen bewijzen hebt van de verkoop maar ook van de aankoop jaren geleden. Van die winst kan bij mijn weten worden afgetrokken: kosten gemaakt voor verbetering, verbouwing (niet voor onderhoud) plus kosten mbt. aankoop (makelaar, advertentiekosten, overdrachtsbelasting etc.) en kosten die te maken hebben met de verkoop. (Wel moet je van alles rekeningen/bonnen hebben uiteraard.)

Dan is er een regel dat je van de vijf jaren voorafgaand aan de verkoop, er twee in het huis gewoond moet hebben. Dat hoeven niet de twee jaar vlak voor de verkoop te zijn, en het hoeft ook niet twee jaar achter elkaar te zijn.

Maar ! dit onderwerp is een paar jaar geleden een aan de orde geweest en toen kwam daar - via de IRS - het antwoord uit dat wanneer je je huis verkoopt voor je je de US vestigt, vlgs. het belastingverdrag de verkoop alleen belast kan worden door de Ned./BE overheid - zo die belast - en niet door de US overheid. Die persoon gaf zelfs aan dat het nog steeds een zaak was van alleen de verkoper en het land van herkomst als daar altijd de rente, kosten, belastingen, betaald waren. Maar het waren moeilijke gesprekken, de eerste persoon die je aan de tel. krijgt kan alleen cue cards lezen, voor de supervisor duurt het even voor de vraag doordringt. Dan wilde men weten of het over mijn situatie ging, nee dus, ik wil het in het alg. weten, dat leidde tot verbazing, wat was dan de noodzaak ?

Mij was destijds ook gezegd dat we op onze kleine overwinst belasting moesten betalen (de hierboven geciteerde vrijstelling bestond toen nog niet), vlgs. de IRS persoon-aan-de-telefoon was dit onjuiste informatie. Het kan natuurlijk veranderen als men in de US wonend/werkend op US inkomen, aftrek gaat toepassen van Ned. hypotheekrente.

Wij hadden destijds ook in Ned. bij een groot belasting-advieskantoor om advies gevraagd, en gekregen, met een behoorlijke rekening erbij. Achteraf bleek van dat advies weinig/niets te kloppen. Het advies was ongeveer goed voor een groot aantal van de US staten, maar niet voor de staat waar wij naartoe gingen, CA, want dat is een community property state.

Inge, als je zonen bijna 20 zijn is het toch van belang dat ze nu meteen meekomen en hun groene kaarten regelen, desnoods uitzondering op verblijfsregel vragen om studie af te maken enz. want zodra ze 21 zijn vervalt dacht ik hun recht op een G.K. via jouw 'win'.
En ja het is een unieke kans voor hen, maar studeren is beduidend duurder hier, het is moeilijk(er) om toegelaten te worden, en in CA wordt voortdurend bezuinigd, zo mogen voor het komende semester beduidend minder studenten toegelaten worden.

Als je mij vraagt denk ik dat jullie zwaarte punt moet zijn: Eelco, en een baan voor hem. Hij kan zich nu al oriënteren, solliciteren, resumés emailen etc. want hij kan snel aan de slag - zodra je de G.K. hebt en dat is op zeer korte termijn. Voor de meeste werkgevers in zijn sector is dat toch een pre - er hoeft niet eerst een procedure aangespannen te worden, minder kosten, geen wachttijd ! Desnoods kan hij toch als eerste gaan, een appartementje huren voor zichzelf en aan de slag gaan ? Mijn man heeft destijds acht maanden in zijn uppie in de US gezeten, goed aan het werk, voor ik alles in Ned. had geregeld en ook kon afreizen.

Op basis van waar Eelco werk vindt kun je woonruimte gaan zoeken enz.

Nog even een toevoeging: ik las vandaag dat aan een resumé ong. zes sec. aandacht wordt besteed: naam, adres, opleiding, waar werk je nu en hoelang en wat is je functie, waar heb je daarvoor gewerkt, hoelang, wat was je functie. Van belang is dus een goed leesbare letter te kiezen en een goede lay-out te maken zodat de info inderdaad in een oogopslag doorgenomen kan worden.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

oortjes schreef:Inge, als je zonen bijna 20 zijn is het toch van belang dat ze nu meteen meekomen en hun groene kaarten regelen, desnoods uitzondering op verblijfsregel vragen om studie af te maken enz. want zodra ze 21 zijn vervalt dacht ik hun recht op een G.K. via jouw 'win'.
Ze gaan ook ineens mee
oortjes schreef:En ja het is een unieke kans voor hen, maar studeren is beduidend duurder hier, het is moeilijk(er) om toegelaten te worden, en in CA wordt voortdurend bezuinigd, zo mogen voor het komende semester beduidend minder studenten toegelaten worden.
Dat weten we, daarom zullen ze ook verder studeren in België. Ben heeft echter al een jaar gestudeerd in Santa Barbara (allemaal A's en President's honor note) dus die zou wel toegelaten worden. Maar zoals gezegd zal dat niet aan de orde zijn.

Wat het huis betreft: dat is afbetaald en ik woon er al 17 jaar. Verder zullen we moeten zien of de overwinst meer dan 500.000 opbrengt. Wel vervelend dat er blijkbaar geen éénduidigheid is of dit nu wel of niet moet betaald worden in de VS.

@Centrino: ik had het inderdaad over de aangifteplicht en niet over de belastingsplicht.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Inge, in België moet je geen meerwaarde op verkoop betalen als het je enige geeinswoning is. Je mag dus Geen andere huizen bezitten. Of je emigreert of niet heeft er niets mee te maken. Je mag hier je geeinswoning verkopen zonder belasting te betalen. Hebben we zelf al twee keer gedaan. Als men echter merkt dat je dat bv om de twee jaar doet dan is er vermoeden van winstbejag. Maar dat is bij jullie niet het geval.
Groetjes,
Carine
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Dat weet ik Carine. Het gaat er echter om dat je in de US wél belasting betaalt als je je huis verkoopt en het verschil tussen aankoop en verkoop is meer dan 500.000 dollar.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je het verkoopt nadat je officieel al geland bent (green card geactiveerd), dan ben je daar belastingplichtig en dan neem ik aan dat je dat inderdaad moet betalen?
Elke
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ja dat klopt volgens mij. Al is dat volgens Centrino niet zo.

Maar als je het wel aangeeft dan zou dat weer kunnen gezien worden als een bewijs van residency
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Reisdency kan je volgens mij alleen bewijzen door aanwezig te zijn. Tenminste, zo gaat dat hier. Om je PR te behouden moet je hier 2 van de 5 jaar residency bewijzen, d.m.v. eigendom woning/huur/inschrijving onderwijsinstelling/werkcontract/betalen utilities EN je mag ook d.m.v. je paspoort + verklaring onder eed kunnen aantonen dat je niet buiten het land geweest bent voor langere tijd.
Daar werd hier best wel mee gesjoemeld door Aziaten. Die lijken er heel veel geld voor over te hebben, en betaalden dus gewoon een huis en utilities en zo (vaak voor iemand anders) om gewoon hun status te kunnen behouden terwijl ze hier niet effectief woonden. Er zijn er dit jaar al duizenden hun PR status afgepakt, en ze zijn daar nu heel streng op gaan controleren.
Elke
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Waarom is de verkoop van je huis in Nederland bewijs van residency? Geen vervelende vraag, ik snap het gewoon niet.

Heb je al bedacht wat je gaat doen mochten jullie terug gestuurd worden? Je bent dan je baan en mogelijk je huis al kwijt.
Afbeelding
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

guinevere schreef:Waarom is de verkoop van je huis in Nederland bewijs van residency? Geen vervelende vraag, ik snap het gewoon niet.
Ik denk dat Inge niet de verkoop bedoelt, maar het feit dat ze eventueel in Amerika belasting over de winst op de verkoop van het huis zou betalen. Maar Inge weet het ongetwijfeld zelf beter. :wink:
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer