Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waar ga ik wonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Staceybeesie
Amerika-expert

Re: Waar ga ik wonen?

Bericht door Staceybeesie »

Grandu schreef:Uit de bovenstaande beschrijving klinkt Richmond als een hele goede optie! Ik denk dat je daar misschien wat makkelijker start dan in bijvoorbeeld North Carolina, ik heb het idee dat je daar nét iets meer ''into the business'' zit.

Derk
Hoe bedoel je dat Derk?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Uit ervaring weet ik dat Asheville niet al te duur is, redelijk wat vertier biedt en een zeer kinder- en ouderenplaats is. Voor ons was het te klein, maar dat komt wellicht ook door het feit dat mijn vrouw daar niet zo gelukkig was met haar werk. Maar het ligt erg mooi en is zowel een redelijk klein dorp, maar met veel voorzieningen. Als je van muziek houdt, is het een goede plaats. En door alle ouderen die er wonen, ook een goede plaats als je gezondheidsproblemen hebt (of bijvoorbeeld een hartaanval krijgt).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Ik heb het idee dat je in Richmond wat meer ''into the business'' zit dan in North Carolina. Daarmee doel ik op de afstanden tot grote steden als Washington DC en New York maar vooral ook het gemak om in deze economische, politieke en sociaal-culturele centra te geraken met veel voorzieningen zoals grote internationale luchthavens als voorbeeld. Volgensmij zit je dan makkelijker in Richmond dan in North Carolina. Een extreem voorbeeld is het verschil in wonen in Mongolië en Nederland.

In Richmond heb je ook nog enkele grotere plaatsen in North Carolina in bereik, waar je in North Carolina denk ik meer ''opgesloten'' zit in het gebied zelf. Grootstedelijke gebieden, en dat zou ik heel erg belangrijk vinden als ik als jong persoon naar een woonplaats zou moeten zoeken, zijn naar mijn weten niet zo dichtbij als in Richmond.

Misschien zie jij dat anders en vind je dat North Carolina dan ook goed scoort als plek om te wonen, ben benieuwd.

Derk
Laatst gewijzigd door Grandu op 08 mei 2011, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Staceybeesie
Amerika-expert

Haha, maak er maar grapjes over :mrgreen: gelukkig maar he?
Mijn man is dit weekend in Asheville en hij was eigenlijk wel verbaasd over het groot aantal mensen en de gezelligheid 's avonds vertelde hij. Er waren veel bandjes en artiesten buiten op straat.
Wij waren er al vaker geweest, maar hadden dat die keren niet mee gekregen.
Staceybeesie
Amerika-expert

:mrgreen: Nou dat is wel een erg extreem voorbeeld Derk. Mongolie of Nederland :D
Ben je wel eens in Raleigh of Richmond en omgeving geweest geweest?
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Staceybeesie schreef::mrgreen: Nou dat is wel een erg extreem voorbeeld Derk. Mongolie of Nederland :D
Ja lekker duidelijk 8)
Staceybeesie schreef:Ben je wel eens in Raleigh of Richmond en omgeving geweest geweest?
Nee, jammer genoeg niet.

Derk

---Mark Twain
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Ik snap wel wat derk bedoelt, dat is ook wel beetje het gevoel wat ik heb. Asheville vond ik dus echt zo mooi en fijne sfeer, maar ik ben bang dat het voor nu nog te ver van de rest ligt. Met een gezin lijkt t me wel super, dus hou t zeker in gedachten voor later. North Carolina heeft toch ook een speciaal plekje in mn hart door die mooie reis.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Staceybeesie
Amerika-expert

@ Derk
:lol: Raleigh en omgeving zijn eigenlijk helemaal niet zulk achter gebleven gebied hoor.
Ook al weten de meeste Nederlanders vaak niet eens waar het ligt eigenlijk.
Sommigen bezoeken de Blue Ridge in NC en dat is het een beetje.

Hier dus geen massa's toeristen te vinden en daardoor misschien ook onbekend.
Dat het een relatief hoog opgeleide bevolking heeft en dat Cary zeg maar het Mayberry van NC is weten eigenlijk alleen Amerikanen.
De meesten van onze buren komen dan ook bijna allemaal van up-north. En werken bij de toch wel grote bedrijven als Glaxo, IBM, SAS, Cisco, Bayer, Wachovia, HP, EMC, BMC, Lenovo, Siemens, Ericson, Biogen, Novartis enz...

Dus het valt allemaal wel mee met not in to business. Of het je smaak is, is een twee. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik ben bijv. een paar keer in Richmond geweest en vond het er niet zo. Dat schreef ik al eerder, maar ieder zijn ding en smaak en verlanglijstje :wink:

@ Sophie
Je moet er inderdaad gevoel bij hebben bij je toekomstige woonplaats.
Het is jammer dat je niet even op tour kunt gaan alvorens te kiezen he?
Het lijkt me zo via internet en van horen zeggen best moeilijk.
Een ieder kijkt bepaalde zaken toch op zijn eigen manier.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Staceybeesie schreef:Het is jammer dat je niet even op tour kunt gaan alvorens te kiezen he?
Ik zou nu al niet meer zonder streetview kunnen als ik zo'n keuze zou moeten maken :shock: Ook al is het bij verre na niet een bezoek zelf, ik vind het vaak wel handig en leuk om een plek mee te bekijken.

Derk

---Mark Twain
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Staceybeesie schreef: @ Sophie
Je moet er inderdaad gevoel bij hebben bij je toekomstige woonplaats.
Het is jammer dat je niet even op tour kunt gaan alvorens te kiezen he?

Ja dat is wel heel lastig, zo via internet. Nou heb ik wel een redelijk goed beeld van die streek omdat ik natuurlijk wel in NC ben geweest, en eventjes in VA. En ik zoek altijd wel veel achtergrond informatie op en lees veel op internet, dus heb wel een indruk. Maar het blijft raar, een keuze zo maken. Helaas kan ik beter mijn spaargeld in de heel emigratie steken, ipv een reis maken om een mooie plek te zoeken. En ach, ik ben zo vaak verhuisd dat mijn motto altijd is: 'Home is where my feet are'. Ik weet vrij snel een plek eigen te maken en voel me vrij snel ergens thuis. Maar hoe leuker de plek is, hoe makkelijker dat gaat natuurlijk, en zoiets is heel persoonlijk. lk geloof dat ik naast mijn vrij concrete eisenlijstje, ik toch voornamelijk ook op gevoel af ga.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Toch kanb je beeld via internet heel anders zijn dan wanneer je er daadwerkelijk bent. Ik zat ooit eens voor de lol naar huurwoningen in Denver te kijken. Veel goedkoper dan bv LA en er was een hartstikke groot aanbod. Zo kon je een harstikke toffe loft in hartje centrum huren voor een aantrekkelijke prijs, of juist een townhouse iets verder van het centrum, maar kon je voor dezelfde bedragen ook mooie eensgezinswoningen huren in de verder gelegen woonwijken. Ik werd er hartstikke enthousiast van. Daarbij is de omgeving aantrekkelijk met de Rocky's om de hoek en de prachtige natuur richting het zuiden en daarbij is Colorado een redelijk liberale staat. Dus dacht ik dat Denver voor mij een aantrekkelijke optie zou kunnen zijn. Op papier klopte het wel redelijk.

...Tot dat ik er kwam. Ik vond er echt niets aan! Geen vervelende plek hoor, maar ik voelde het absoluut niet.

Maar wat je zegt Sophie, je kunt altijd verder kijken en het betreft hier slechts je start. Het zou mooi zijn als je de mogelijkheid had om eerst wat rond te kijken in de plekken die bovenaan je lijst staan. Maar als dat niet kan is er ook geen man over boord.

Succes!!!
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Ja lastig is dat he, en ik vind persoonlijk zo'n gevoel wel belangrijk. En uiteindelijk blijft het altijd een gok, zeker als je iets nog nooit hebt gezien in 't echt. Of je bent ergens geweest op vakantie, maar om ergens te wonen is het heel erg anders (denk dat veel emigranten die inschattingsfout maken). Maar zoiets kan natuurlijk ook groeien. En je kunt het daarbij tegenkomen op plekken die je nooit verwacht. Ik had bijvoorbeeld nooit verwacht m'n hart te verliezen in een stad als Sofia. En van Cambridge had ik eigenlijk zulke hoge verwachtingen, dat het in de praktijk tegen viel. Natuurlijk vond ik het een hele prettige plek om te wonen, maar het raakte me minder dan Sofia.

Maar door al die internationale verhuizingen heb ik wel een goed beeld voor ogen van wat mij trekt in een stad.

Zo zag ik bij Richmond bijvoorbeeld ook een paar wat aftanse wijkjes met veel van die betonnen en bakstenen 'warehouses', een beetje vervallen. Voor de een is dat echt verschrikkelijk, maar ik kick daar wel op. In Wolverhampton zag je ook heel veel van dit soort gebouwen en daardoor ben ik het zo weten te waarderen. Een groot deel hiervan wordt/is ook opgeknapt in Richmond, en worden lofts in gemaakt. Ik vind dat echt kicke, ik hou wel van dat beetje rauwe, dat vond ik in de Meatpacking District in NYC ook zo geweldig, je kunt je die foto's van me misschien wel herinneren. Ik vind dat dat een stad wel authentiek maakt, maar een ander kan dat echt verafschuwen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je moet de zaken ook een beetje als Amerikaan gaan bekijken. Als je ergens woont, betekent dat bepaald niet dat je daar ook de rest van je leven moet blijven. Wat dat betreft is alles hier makkelijker: geen woonvergunningen, geen burgelijke stand, geen regeltjes over welk huis/appartement je wel of niet mag huren.

Wij zijn indertijd gewoon verhuist van Manhattan naar Brooklyn, naar Teaneck, NJ, naar St. Paul, MN, naar Asheville, NC. en nu weer terug in Brooklyn. Onze zoon heeft in zijn 27 jaar al op zichzelf gewoond in Pittsburg (Carngie Mellon U.), San Francisco, New York (Manhattan), gaat naar New Haven, CT (Yale), en dan ziet-ie wel waar hij terecht komt.

Wij zijn ook nog niet klaar, minstens nog 1 keer verhuizen, mogelijk nog meer, hangt er vanaf waar mijn vrouw werk kan krijgen. En waar we voor een redelijk bedrag een redelijk huis kunnen kopen/huren.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Die hebben ze in Denver dus ook (van die toffe lofts in rauwe gebouwen), en dat trok me enorm. Moet zeggen dat ik op die bewuste plekken in Denver niet geweest ben en dat je soms een plek met de tijd echt gaat waarderen. Daarom maakt het ook niet zoveel uit, aangezien je altijd weer zou kunnen vertrekken. Het is juist dat gevoel dat je ergens bij hebt dat je van te voren niet in kunst schatten.

Zo had ik geen gevoel bij LA voordat ik er heen ging. Ik was helemaal open wat die stad betreft, maar wat me niet trok eraan was het imago dat LA heeft (filmindustrie, plastische chirurgie en allerhande nep, glamour). Pas toen ik er kwam zag ik dat de stad veel meer is dan dat, dat er juist heel veel creatieve mensen wonen, en dat er heel veel leuke wijken zijn met allemaal een ander karakter. Ook had ik niet verwacht dat het er zo groen zou zijn en dat de natuur in de directe omgeving me zo aan zou spreken. Dit was dus duidelijk een gevoel, iets wat me, in de praktijk, heel erg verraste.

In het rijdje met meest 'walkable cities' kwam ik trouwens Providence tegen, vlak boven NYC. Misschien iets om eens naar te kijken? Al ligt het te noordelijk, gezien jouw zoektocht. :wink:
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Dat klinkt inderdaad makkelijk, Benno. Die indruk had ik ook altijd, dat dat vrij makkelijk gaat. Alleen zit je wel met je auto license plate toch, die in de staat geregistreerd moet zijn? En voor bijv lesgeven heb je een staatscertificaat nodig. Zoiets zou het alweer wat lastiger maken. Maar verder is het inderdaad vrij makkelijk.
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

RiverCola schreef: In het rijdje met meest 'walkable cities' kwam ik trouwens Providence tegen, vlak boven NYC. Misschien iets om eens naar te kijken? Al ligt het te noordelijk, gezien jouw zoektocht. :wink:

Ik zag toevallig vandaag foto's van die stad, en zag er heel erg mooi uit. Zal ik ook zeker eens naar kijken, ben benieuwd er naar geworden. Ik denk dat ik gevoelsmatig al wel besloten heb, maar goed, wie weet verander ik nog wel een keer van mening, ik zit er voorlopig immers nog niet.
Staceybeesie
Amerika-expert

Georgie schreef:Zo zag ik bij Richmond bijvoorbeeld ook een paar wat aftanse wijkjes met veel van die betonnen en bakstenen 'warehouses', een beetje vervallen. Voor de een is dat echt verschrikkelijk, maar ik kick daar wel op. In Wolverhampton zag je ook heel veel van dit soort gebouwen en daardoor ben ik het zo weten te waarderen. Een groot deel hiervan wordt/is ook opgeknapt in Richmond, en worden lofts in gemaakt. Ik vind dat echt kicke, ik hou wel van dat beetje rauwe, dat vond ik in de Meatpacking District in NYC ook zo geweldig, je kunt je die foto's van me misschien wel herinneren. Ik vind dat dat een stad wel authentiek maakt, maar een ander kan dat echt verafschuwen.

Nou dat is dus precies wat mij tegen staat bij Richmond. Ik voelde me daar dus echt niet veilig. Was het denk ik ook niet, hahaha.
Nu je er zelf over begint kan ik het denk ik wel opschrijven. Wij zagen daar gewoon de drugs op straat verhandeld worden.
Misschien leuk om een keertje op klaar lichte dag snel foto's te maken, maar ik zou er echt niet in de buurt willen wonen eerlijk gezegd.
Nog niet misschien.... Maar nogmaals ieder zijn ding, hahaha. :mrgreen:
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Goed dat je 't eerlijk zegt hoor Petra. Ik heb dat liever dat je dat soort nadelen aan zo'n stad ook zegt. Dat geeft alleen maar een realistisch beeld.

Nou ben ik wel van mening dat je dat soort dingen in elke stad tegen kunt komen. In Wolverhampton woonde ik tegenover een gangsterclub en heb ik de schoten buiten m'n raam gehoord. Ook niet echt prettig. En echte straatgevechten, waarbij auto's ingegooid worden, en mensen met een ijzeren balk tegen een glazen deur bonkten, bah, echt heel akelig. Toch heb ik daar drie jaar met ontzettend veel plezier gewoond. Wat niet wil zeggen dat ik nou zo ontzettend stoer ben, en ben verstandig genoeg om me nooit te bemoeien met zo'n gevecht (ook m'n fair share in San Fran gezien overigens) maar ik ben wel wat gewend zeg maar.

Maar gelukkig heeft zo'n stad ook veiligere buurten. In Den Haag gebeurt ook genoeg, in Amsterdam ook, daar is ook wel eens iemand vermoord onder het gebouw waar ik woonde en toen stond het op de voorpagina. Daar woonde ik niet leuk hoor overigens. Het is wel goed om realistisch te zijn over zo'n stad, maar ik denk wel dat dat niet exclusief is voor Richmond. Al las ik dat de criminaliteit daar wel wat hoger is dan gemiddeld.
Staceybeesie
Amerika-expert

Is ook zo. Daar heb je helemaal gelijk in. Elke grote stad heeft vast zo zijn wijken.
Maar je hebt nu de keuze om te gaan wonen waar je wilt. Waar ook in Amerika. Maak gebruik van die kans :mrgreen:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Leuk topic!

Het eerste wat echter wel in mij opkwam was, waarom ga je eerst niet eens kijken naar wat voor een werk je wilt doen, en dan kijken -waar- de banen zijn? Natuurlijk is het een goed idee om een idee te hebben waar je wel en niet wilt kijken (in heel de VS naar werk zoeken lijkt me een hele opgaaf), maar waarom je banenzoektocht beperken tot vijf-zes steden?

Ik heb deze week twee vrienden op bezoek gehad die allebei ook een groene kaart gewonnen hadden. Zij waren door de VS aan het reizen om te kijken welke steden ze wel en niet aanspraken, en een van de dingen die mijn man en ik ook tegen hen zeiden was, goed idee, leuk, maar waarom ga je niet eerst eens kijken wat je wil doen, en waar je dat kan doen? Het is momenteel niet alsof hier de banen voor het oprapen liggen (kijk, als je waar dan ook wil werken, dan wel, maar ja, dan kun je je weer geen leuk apartementje in Richmond of waar dan ook veroorloven), dus ik weet niet of je het kan veroorloven om kieskeurig te zijn.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer