Ach, alles raakt nog iets verder achter door de loterij, maar als ik kijk naar de vele mensen op dit forum die op geen andere manier een GC kunnen krijgen dan gun ik ze graag die kans.
OT: @Stacey, het is mij ook een raadsel hoe dat kan gebeuren maar ik heb het al eerder gezien. Als de PD zogenaamd de laatste nog niet verwerkt datum in het systeem is dan snap ik inderdaad ook niet waar ze ineens weer 3 jaar onverwerkte aanvragen vandaan halen. Zal vast wel een verklaring voor zijn, maar inderdaad erg frustrerend. EB2 kijk ik maar niet naar, ben al lang blij dat EB3 vooruitgang boekt en er geen U staat.
Guinevere, hebt hier kunnen studeren, en jij werkt. Ik heb acht jaar van wachten op de G.K. in mijn resumé en zal niei meer aan de slag komen. Ik zal nooit meer fin. zelfstandig zijn, ook niet op mijn oude dag vanwege de verloren aow rechten. Plus ik kon de hele handel voor zo'n anderhalf jaar naar Canada verkassen en terug, toen mijn man zijn H1B 'op' was - mede dankzij alle achterstanden bij de overheid. En wij hadden nog het 'geluk' dat er een Canadese subsidiary was, waar men mijn man een functie kon geven.
Wie voor een werkgebonden G.K. gaat, kan in al die jaren in principe niet van werkgever veranderen, kan geen promotie maken, zal zich zorgen maken als het slechter gaat, als het bedrijf wordt overgenomen, als er wordt gereorganiseerd enz. Kinderen kunnen meerderjarig worden en moeten het land verlaten. En als het zo lang duurt dat je niet in de juiste fase zit als je H1B/L1/O1 verloopt, dan moet je de US uit. Kortom de vertragingen en de achterstanden kunnen enorme gevolgen hebben.
Ik vind dat die problemen eerst opgelost hadden moeten worden, en ook de issue van de 12 miljoen ongedocumenteerden. En als ik hier op het forum het verhaal lees van het echtpaar dat in Nevada/Las Vegas een baan aangeboden heeft gekregen maar waarschijnlijk niet voldoet aan de vereisten voor een werkvisum, dan vind ik wederom dat er voor dergelijke situaties (ook) een visum categorie zou moeten zijn. Geen DV lottery betekent wel zo'n 50.000 mogelijkheden voor mensen in zijn situatie, en die immigranten hebben een betere kans van slagen - want hebben een baanaanbod - dan de 'winnaars' die zelf maar moeten uitvogelen hoe en waar aan de bak te komen.
En toch heeft niet iedereen de middelen om zelf met zo'n manier op de proppen te komen. Toevallig zag ik daar onlangs nog een discussie over, dat "waar een wil is, is een weg" niet altijd op gaat. Voor die mensen vind ik het een mooie uitweg.
Jouw situatie (en zonder twijfel die van vele anderen) is natuurlijk schrijnend, maar ik vind niet dat dat onlosmakend verbonden is aan de GK loterij. Dat moet gewoon opgelost worden, maar dat hoeft toch niet niet ten koste van de loterij? Lijkt mij dat ze dat ook op een andere manier kunnen bolwerken.
Heb je er wel eens over gedacht om zelf een i-net bedrijfje op te starten of thuiswerk o.i.d. ... je zal de eerste niet zijn die na jaren niet werken toch weer aan de bak komt. Dat is nou juist het mooie aan Amerika. Maar begrijp me niet verkeerd hoor, ik begrijp dat het echt verrekte moeilijk zal zijn anders had je natuurlijk al een baan gehad.
Tja, dat NLse echtpaar dat in LV die baan aangeboden kreeg vind ik een moeilijk punt. Aan de ene kant gun ik het ze natuurlijk enorm, maar aan de andere kant als je kijkt hoe hoog de werkloosheid hier al is ... als zoiets ooit goedgekeurd zou worden (wat ik overigens betwijfel) dan wordt dat probleem alleen maar groter.
Er zijn in Nl/Be best ook wel wat werklozen momenteel. Vinden we dan dat, indien een persoon uit buitenland ABC daar op vakantie komt, er bevriend geraakt met de baas van een friettent, en die vent biedt hen een job aan omdat hij moeilijkheden heeft om een Nederlander of Belg in dienst te houden die het werk goed doet, dat de wet het inderdaad maar wat simpeltjes moet houden om ongeschoolde buitenlanders een job te geven omdat de plaatselijke baas met hen bevriend is of gelooft dat die het wel even beter zullen doen dan de plaatselijke bevolking?...
Hoe leuk ik de loterij ook vindt, moest ik de baas zijn van een land als Amerika, dan zou ik een tijdje geleden dit spel stop gezet hebben tot nader te bepalen datum. Eerst zorgen dat ik mijn plaatselijke bevolking nu uit het slop kreeg, ipv nog jaarlijks minstens 100,000 man mee die markt op de dumpen. Hoe spijtig dat voor die mensen ook is.
In economisch betere tijden is het een leuk ding. Maar momenteel is het niet opportuun. De diversiteit zal echt niet kapot gaan als je de kraan een paar jaar dicht draait.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
kastelke schreef:Eerst zorgen dat ik mijn plaatselijke bevolking nu uit het slop kreeg, ipv nog jaarlijks minstens 100,000 man mee die markt op de dumpen. Hoe spijtig dat voor die mensen ook is.
Mee eens. Het is ook echt heel jammer, maar het zijn wel erg veel mensen die toch weer meedingen op lokale banen. Normaal zou dat te overzien zijn, maar nu met de grote werkloosheid is het gewoon te veel.
Zolang het systeem nog bestaat blijven wij er wel gebruik van maken (hypocriet?), maar als het opgeheven zou worden, zou ik het ook wel kunnen begrijpen en accepteren. Zeker weten.
Weet je waar ik een beetje moe van word, de stelling dat GC winnaars via de DV banen "inpikken" en gelukzoekers zijn en dat de winnaars ten koste gaan van de mensen die er al zitten. Sorry maar dat vind ik echt onzin en zou graag willen weten waar die bewering op gestaafd wordt. K1 visa worden toch ook relatief snel verwerkt, waarom is daar dan geen commentaar op?
Mensen die op werkgebonden visa emigreren hadden al een baan anders zouden ze geen visa krijgen en de mensen die op een relatiegebonden visum komen hebben geen baan nodig om een visum te krijgen. Ik zou het eerder willen omdraaien, de DV winnaars laten veelal hun hele hebben en houden achter en gaan een tamelijk onzekere stap nemen om te kunnen emigreren. Ze hebben geen baanaanbod en ook geen relatie om op terug te vallen. Daarom zijn ze volgens mij nog gemotiveerder om er wat van te maken dan anderen want als het mis gaat hebben ze echt niets om op terug te vallen.
Als je zegt dat de verwerking van bepaalde visa traag is zeg ik "Ja, mee eens". Maar dat is niet alleen in Amerika zo, dat is in andere landen (Nederland ook) zo.
En ja, wat ik inderdaad een beetje hypocriet vind is dat de meeste mensen hier dolblij zouden zijn als ze een visum via de DV zouden krijgen (begrijpelijk!). Maar ondertussen wel roepen dat de DV ten koste gaat van de wachttijden van hun eigen visum en dat DV winnaars hun banen inpikken. Misschien wel prettig om te realiseren dat diezelfde mensen feitelijk 2 wegen hebben voor een visum terwijl veel DV winnaars geen enkele andere mogelijkheid hebben.
Je kan de vraag ook nog anders stellen. Hoe kan een DV winnaar, met een opleiding die men in de VS niet kent, die een non native speaker is een baan inpikken van een Amerikaan. Waarom heeft die Amerikaan die baan dan al niet bemachtigd? Hij/zij spreekt immers de taal, de waarde van zijn opleiding kennen we, hoe kan hij dan naast een baan grijpen die een immigrant wel bemachtigt?
Een GC krijgen via het werk is een onzekere boel. Als er iets met het bedrijf gebeurt kun je direct weer terug naar je eigen land, je hebt geen vrijheid om een andere baan te kiezen (zonder sponsoring), en dat zorgt gewoon voor enorm veel stress. Het winnen van een GC geeft je ineens net zoveel vrijheden als de rest van de Amerikanen. Natuurlijk is dat veel prettiger.
Het is toch een feit dat er duizenden mensen extra naar de VS komen, en dat die meedingen voor dezelfde banen dan de mensen die er al zitten. Dat is allemaal extra. Komt bovenop de mensen die op een K1 vertrekken. Men zou niet gauw een emigratie verbod creëren voor verloofden, dus dat is geen manier om bijv. het aantal werkzoekenden terug te brengen (zou ik ook geen voorstander voor zijn natuurlijk). De DV lottery is daarentegen veel makkelijk om op te zeggen.
Ik denk ook niet dat alle mensen die via de DV binnenkomen zomaar de banen van de Amerikanen inpikken, ik heb het meer over het werkloosheid aantal. Het is ook voor de kersverse emigranten niet fijn om telkens afgewezen te worden, puur omdat ze geen Amerikaanse credentials hebben. Als er meer banen waren dan sollicitanten zou de DV van mij ook nog voor altijd mogen bestaan.
Ziva schreef:En ja, wat ik inderdaad een beetje hypocriet vind is dat de meeste mensen hier dolblij zouden zijn als ze een visum via de DV zouden krijgen (begrijpelijk!). Maar ondertussen wel roepen dat de DV ten koste gaat van de wachttijden van hun eigen visum en dat DV winnaars hun banen inpikken.
Ik vind ook dat het werkloosheidssysteem in Belgie totaal fout in elkaar zit, maar noem me dan maar hypocriet als ik datzelfde systeem mij geld liet uitbetalen op momenten dat ik op zoek was naar een andere job. We zijn niet heiliger dan de paus en ik heb geen Robin Hood ambities.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Ik snap de redenatie echt wel en het lijkt me vreselijk om afhankelijk te zijn van een werkgever, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap niet hoe je een voorstander kunt zijn van het afschaffen van iets als je er zelf ook gebruik van maakt. Dan moet je ook zo principieel zijn en zeggen "Ik ben het er niet mee eens dus ik gebruik het ook niet".
Ik verloor na ruim 10 jaar mijn baan in Nederland en iedereen riep "lekker de WW ingaan en lekker nietsdoen". Ik ben het daar niet mee eens omdat ik van mening ben dat de WW is voor mensen die wel willen werken maar geen werk kunnen vinden. Dus in plaats van dat te doen ben ik zo snel mogelijk weer aan het werk gegaan omdat ik ook aan het werk kon. Ik heb dus jaren betaald voor de WW en er nooit gebruik van gemaakt ondanks dat ik dat wel had kunnen doen. Natuurlijk vind ik het niet leuk om voor iets te betalen waar ik geen gebruik van maak maar voor hetzelfde geld had ik echt geen baan kunnen vinden. Datzelfde geld voor de DV. Natuurlijk kleven er zat nadelen aan maar tegelijkertijd is de DV open voor iedereen. Ook voor de mensen die een andere mogelijkheid voor een visum hebben en die mensen doen ook mee en "pikken" dus in feite kansen weg voor mensen die echt geen andere mogelijkheden hebben. Daar hoor je ook niemand over terwijl dat feitelijk ook oneerlijk is toch?
Ieder moet voor zich bepalen wat hij wil en ik zal de laatste zijn om iemand te veroordelen maar ergens klopt het gewoon niet om af te geven op iets waar je zelf ook gebruik van maakt.
Ik zie het echt anders. Wij weten niet of we ooit een werkgever kunnen vinden die ons bereid is om te sponseren (met alle ergernissen van dien). En tot er een beter systeem is, zullen we meedoen met de DV lottery. Als er nu een specifieke visum categorie komt voor mensen met een Masters, dan zullen we niet meer de "plek inpikken" van mensen zonder andere mogelijkheden.
Ik denk gewoon niet dat het het beste is voor het land om de DV door te laten gaan in deze tijden. Voor de emigranten is het natuurlijk beter, hoe meer mogelijkheden hoe meer kans, maar daar hadden we het in eerste instantie niet over.
En dat 'banen inpikken' van Amerikanen valt ook nog wel mee. Ondanks dat er zoveel werklozen zijn in de VS, staan op vele akkers in het Middenwesten oogst op het veld (of appels aan de bomen) te verrotten omdat het moeilijker is voor buitenlanders om het land binnen te komen en Amerikaanse werklozen niet bereid zijn om voor een hongerloontje echt zwaar werk te doen.
Blijkbaar komt niemand op het idee om (zoals in de jaren 19dertig wel gebeurde -- zie onder meer The Grapes of Wrath en andere boeken -- In dubious battle, bijvoorbeeld -- van John Steinbeck) aan het werk te gaan en dan vakbonden op te richten om betere arbeidsomstandigheden af te dwingen.
Maar over dit soort zaken discussieren, is meestal een doodlopende zaak. Er zijn altijd argumenten, mythen en verhalen aan beide kanten. 't Is maar wat je wilt geloven.
Benno, dan moet de consument meer betalen, en jij wilt waarschijnlijk geen $10 voor je bakje aardbeien neerleggen, of $5/kg appelen. Want anders moet jij ook naar de vakbond, en die aanporren om je hogere lonen te geven zodat je die werklozen die nu de velden bevolken kan betalen voor het betere loon dat zij ontvangen.
Elke
SemJes schreef:Ik zie het echt anders. Wij weten niet of we ooit een werkgever kunnen vinden die ons bereid is om te sponseren (met alle ergernissen van dien). En tot er een beter systeem is, zullen we meedoen met de DV lottery. Als er nu een specifieke visum categorie komt voor mensen met een Masters, dan zullen we niet meer de "plek inpikken" van mensen zonder andere mogelijkheden.
Ik denk gewoon niet dat het het beste is voor het land om de DV door te laten gaan in deze tijden. Voor de emigranten is het natuurlijk beter, hoe meer mogelijkheden hoe meer kans, maar daar hadden we het in eerste instantie niet over.
Ik sluit me hier ook bij aan. Ik vind het fijn voor de mensen die winnen, maar voor een land vind ik het een onlogisch iets. Zorg eerst dat je je eigen zaken op orde hebt en gan dan verder met waar je gebleven bent. Er zijn te veel schrijnende gevallen om me heen, waar ik absoluut meer waarde in zie voor het land zelf, dan een diversiteit loterij. Zou Ziva aanraden om lid te worden van een internationale club en vraag daar eens naar de emigratie ervaringen. Misschien dat je er dan anders over denkt.
Bovendien vind ik het niet erg om ergens voor te betalen al maak ik er zelf geen gebruik. (aanhakend op het ww verhaal) Wij hebben bijv. zelf geen kinderen, maar betaal al heel lang mee aan onderwijs en kinder opvang. Zo betalen we hier ook voor social security, maar hebben wij geen recht op enige uitkering. Zo zit het leven in elkaar.
Maar maakt mij dat hypocriet om wel gebruik te maken van een loterij? Je wilt niet weten wat voor bedragen (en emoties) we al "geinvesteerd" hebben in het GK gebeuren. Hell yes doe ik mee aan de loterij. Ben er in de jaren in ieder geval niet dommer van geworden en begrijp dat vooral in Amerika je je eigen boontjes moet doppen en gebruik moet maken met de middelen die er zijn. En dat is naar mijn mening verre van hypocriet.
Hogere lonen hoeven niet automatisch hogere prijzen te betekenen. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen leiden tot iets lagere winsten. Vooral van grote bedrijven.
Ik heb hier niet gesteld dat juist G.K. winnaars 'banen inpikken' aangezien dat van iedere immigrant natuurlijk gesteld kan worden in principe. Opvallend is wel dat in discussies over immigration altijd de H1B aangewezen worden als baneninpikkers - en daarom moeten de meekomers met H4 gestraft - en ik hoor het nooit over L1/L2 of O1/O3, of over lottery winnaars. Maar zoals gezegd, de meeste USers hebben geen idee dat er een lottery is - en als ze ervan horen zeggen ze dat het dus een van die dingen is die de overheid doet zonder het aan de bevolking te vragen. De gem. USer heeft weinig vertrouwen in de Fed.overheid merk ik vaak. (Er wordt ook iedere keer gesteld dat de US een republiek is, niet een democratie, bytheway.)
Aangezien de DVL het brainchild is van Ted Kennedy (en hier zou ik een groffe grap kunnen maken maar ik doe het niet) en hij nogal prestige had onder de Democraten (hij had in de gevangenis horen te zitten als je het mij vraagt) denk ik niet dat de lottery snel zal verdwijnen. Vooral AA volksvertegenwoordigers maken zich er hard voor, het is voor Afrikanen de enige manier de US komen te komen, zeggen ze. (En dat is raar, er zijn genoeg hoogopgeleide mensen in Afrikaanse landen die graag zouden emigreren).
Er zijn helaas weinig cijfers over hoeveel DV winnaars inderdaad komen, hoeveel er na een paar jaar verteken, en nergens is te vinden hoe het ze verging in de US. Hier en daar is een exemplarisch voorbeeld te vinden: vaak komen redelijk-hoogopgeleide mensen hier via DVL om te ontdekken dat hun diploma's hier niets waard zijn, bijscholing onbetaalbaar, en dus nemen ze laagbetaalde baantjes aan die niemand anders wil doen. Aangezien ze al hun geld in de heenreis staken kunnen ze vaak niet terug ook al zouden ze dat willen.
Mijn stelling is en blijft, als het economisch zo slecht gaat als het nu gaat, is het foute boel de DVL, en voor het land zelf, maar ook voor de immigranten in spe. Dat er werk is dat blijft liggen zonder willige emigranten, daar moet een oplossing voor komen met nieuwe visa categorieën. Overigens hoeft de DVL niet meteen opgeheven, maar opschorten tot de ec. indicatoren wat gunstiger zijn lijkt me een optie.
Over K1 kan ik niets zeggen, daar is liefde in het spel klaarblijkelijk, al sinds de twee koningskinderen vinden we het triest als het water te diep is.
Overigens, Kastelke, er zijn hier de akties geweest van de druivenplukkers jaren geleden onder Cesar Chavez, daar is wel degelijk resultaat uitgekomen waar beide partijen mee konden leven. En druiven zijn nog steeds betaalbaar. Interessant detail, de 'vakbeweging' van Chavez schijnt wel degelijk La Migra gebeld te hebben in voorkomende gevallen waar een grower teveel gebruik maakte van illegale werkers.
Hoeveel duurder groenten/fruit zou worden van iets hogere lonen/betere arbeidsomstandigheden, ik weet het niet. Als je alle andere kosten in aanmerking neemt, kosten land, zaaigoed, water, bestrijdingsmiddelen/fertilizers, kosten pollinators, crop-insurance, verpakken en materiaal daarvoor, transport, enz. dan zou het toch niet zo veel hoeven te zijn. Ik weet niet of er ooit onderzoek naar is gedaan.
Mbt. het aanbod voor een baan in Vegas, ik kan me goed voorstellen dat in een gebied waar mensen van over de hele wereld komen, er voordeel in zit ook non-USC werkers te hebben. Mbt. het frietkot, nee alleen Vlamingen als het ergens achter St.Job-in-het-Goor aan de weg staat, maar The International Bagged Fried Patato & Croquettes Experience in Knokke-Heist, kan denk ik best een melange aan werkers gebruiken lijkt me zo.
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 apr 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
oortjes schreef: Hoeveel duurder groenten/fruit zou worden van iets hogere lonen/betere arbeidsomstandigheden, ik weet het niet. Als je alle andere kosten in aanmerking neemt, kosten land, zaaigoed, water, bestrijdingsmiddelen/fertilizers, kosten pollinators, crop-insurance, verpakken en materiaal daarvoor, transport, enz. dan zou het toch niet zo veel hoeven te zijn.
Dus nu verrotten er dingen aan de boomgaard omdat er geen werkers willen komen wegens te lage lonen/te slechte werkomstandigheden. Waarom komen die bazen dan niet zelf op het idee om een beetje meer loon uit te betalen?
En wat dat fritkot met internationaal allure betreft: Belgie heeft heel wat volk rondlopen dat talen spreekt. We hebben 3 officiele taalgroepen in ons land: Nederlands, Frans en Duits! Verder wonen er ontzettend veel mensen die van Italiaanse afkomst zijn (en nog Italiaans spreken), en zo hebben we ook Poolse, Marokkaanse en Turkse mensen. Veel Chinezen ook. En ook Afrikaanse talen zijn zeer goed vertegenwoordigd. Dus ga me nou niet vertellen dat je een ongeschoolde binnen moet halen die een taal spreekt die je in Belgie niet kan vinden maar waar je in je fritkot ECHT behoefte aan hebt omdat er zoveel bezoekers komen die die taal spreken en niks anders dat je te bieden hebt. Volgens mij kunnen die toeristen (?) dan maar beter op hun planeet blijven zitten ipv naar Belgie te komen.
Elke
He wacht even, de persoon in kwestie - zijn oren moeten wel tintelen nu - heeft wel degelijk relevante werkervaring en ook boekhoudersdiploma's als ik het goed heb begrepen. De vraag is alleen of het totaal overeenkomt (geevalueerd kan worden tot) bachelors niveau en dan ten tweede, of de baas van de Vegas toko kan waarmaken dat hij een manager van dergelijk niveau nodig heeft.
Mbt. het fruit etc. dat wordt (mede) geoogst door ongedocumenteerden hier. De growers en farmers hier vragen al jaren op een beter visum systeem. En ze bieden tegenstand als het gaat om E-verify. Verder is er een tendens naar steeds meer en betere mechanisatie, vooral de noten kunnen machinaal geoogst.
Wat betreft hogere lonen, het probleem is natuurlijk dat alle growers ervoor moeten tekenen. Als er een voor wil gaan, en de omliggende farms doen het niet, dan zal de eerstgenoemde zich uit de markt prijzen. De marges in supermarts zijn laag zoals we weten (1-2%) dus er wordt geknepen waar maar mogelijk is.
Dan is er ook fruit dat ingevoerd kan worden uit andere landen, waar het mbt. lonen, arbeidsomstandigheden en milieu-eisen op een (veel) lager niveau staat. Vergeet niet dat milieu-eisen ook extra kosten met zich meebrengen. Zo mag hier niet meer weggebrand worden vanwege de slechte lucht, zijn er eisen aan de motoren van tractors etc. vanwege datzelfde, en moet er voortdurend gesproeid worden zodat er geen zand/stof omhoogkomt vanwege de beruchte Valley Fever. Voeg daarbij de problemen met de pollinators (instorten van bijen-kolonieen, ziektes onder vleermuizen), het opkomen van nieuwe ziektes, parasieten en plagen, plus het tekort aan water hier in CA, en je begrijpt dat met alle kostenposten, waaronder arbeid, zo laag mogelijk probeert te houden. Maar ook als men iets meer betaalt, en er komen USers op de banen af, dan zijn die met een dag vertrokken, omdat het zwaar werk is, is de ervaring.
Overigens, voor Staceybeesie: ik ben ook even gaan kijken op het visa bulletin en ik zag voor EB3 een priority date van midden 2006 ?
(Voor Indiers 2002 bytheway).
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.