Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom amerika???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Re: Waarom amerika???

Bericht door Harry »

Loek schreef:Wat dacht je bijvoorbeeld van de vrijheid om zelf te beslissen om jezelf te verzekeren voor je oude dag? In NL is man dacht ik pensioen verplicht vanaf 25 jaar

Dit is niet iets van de overheid, maar van de vakbonden, je bent alleen maar verplicht aan een pensioenverzekering deel te nemen als dat in de CAO staat, veel kleine ondernemingen zijn niet aangesloten bij een bedrijfsvereniging en dan geld ook de pensioenregeling niet.
Loek schreef:Ik weet niet of het nog zo is, maar een abonnement of andere terugkerende service opzeggen in NL was voor mij niet eenvoudig.
Dit is (of wordt binnenkort) afgeschaft, stilzwijgende verlenging van abonnementen is niet meer toegestaan.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Precies wat ik ook bedoelde Loek. Sommige dingen zijn in Nederland zo goed geregeld dat mensen er niet eens meer bij nadenken. Voor de een is dat fijn maar een ander kan het als beklemmend ervaren of een beperking van vrijheid.

Een ander voorbeeld, ik moest hier kiezen wat ik wilde qua belasting. Volgens mij is dat in Nederland te vergeijken met een loonbelastingverklaring waarbij je vakjes moet volgen en dan uiteindelijk ergens terechtkomt. Weer een stom voorbeeld maar waarom zou ik hier niet voor kunnen kiezen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik woon in CA, waar ik ieder jaar mijn license sticker moet vervangen voor mijn autootje, en dan moet ik toch echt bewijzen dat de auto verzekerd is. En om het jaar moet-ie naar de smogtest. Zonder geldige sticker mag mijn auto niet de weg op.
Je kunt verzekering alleen ontlopen hier als je zoveel geld hebt dat je een bepaald (vrij hoog) bedrag kunt storten op een geblokkeerde rekening.

Bij ons in de straat mag je je auto niet op de weg parkeren, moet in de garage.
Vuilnis wordt opgehaald, drie verschillende bakken, mogen pas om 18.00 uur dag tevoren aan de weg en moeten op dag van ophalen 'timely' van de weg af.
De bakken mogen van de weg af niet zichtbaar zijn, indien wel kun je een boete krijgen.
Een tijd lang had de gemeente zelfs ambtenaren (afgeschaft vanwege bezuinigingen) die in de bakken die aan de weg stonden kwamen kijken of je wel de juiste spullen in de juiste pak gegooid had.
De bouwer moest twee bomen in de tuin zetten, die mag ik niet verwijderen, gaat er een van dood dan moet ik een nieuwe boom kopen.
Wat ik aan huisdieren mag hebben en hoeveel, dat is eveneens beperkt.
Ik heb verplicht rookmelders, koolmonoxide-meter in mijn huis, voor nieuwbouw is nu ook sprinklers verplicht.

Verzekering op mijn huis is verplicht via de hypotheeknemer.
Wie werkt betaalt payroll taxes: Medicare en Social Security.
En wat betreft 401 k - hoeveel heb je echt te zeggen ? je bent uitgeleverd aan een aantal grote beleggingsmaatschappijen.
Pensioenfondsen, dat is per cao geregeld. AOW is van 15-65 maar gaat via aanwezigheid, betaalt alleen premie als je inkomen hebt. In de US kun je alleen rechten opbouwen als je werkt en een min. bedrag verdient.

Belasting: ja je mag zelf kiezen. Maar het US systeem (Fed. zowel als staats) is pay-as-you-go, en je mag aan het einde van het bel.jaar maar een bepaald bedrag verschuldigd zijn, is dat bedrag hoger dan kun je een boete oplopen. Waarom denk je dat de meeste USers in het voorjaar een tax refund krijgen ? Door het hier gehanteerde systeem lenen we allemaal de Fed. overheid jaarlijks enkele honderden, soms duizenden dollars, rentevrij.

In Ned. had ik (ook) een klein bedrijfje. Hier (in CA) had ik een business license moeten aanvragen en betalen. Zouden er klanten komen, dan mag het niet in een woongebied gepraktiseerd worden - zoning kennen ze hier ook.

Als ik hier praat met kleine ondernemers valt me altijd op aan hoeveel regels en regeltjes ze onderhevig zijn. (In CA althans).

Wat betreft verantwoordelijk voor - in Ned. voederen de meesten toch hun spruiten zelf. Hier betaal ik voor school ontbijten/lunches voor grote aantallen kids.

Het zijn vooral de USers die al health care hebben, die ervoor pleiten dat de nu onverzekerden onverzekerd mogen blijven. Er is grote angst dat er wachtlijsten, rantsoenering en kwalitatief mindere zorg gaat komen door universal health care. Het heeft m.i. weinig met 'vrijheid van keuze' te maken - meer met angst mee te moeten betalen aan de med. tegenslagen van anderen.

Een redelijk social security net, betaalbaar onderwijs, gezondheidszorg voor iedereen, enz. enz. dat is niet leven in een dictatuur. Zolang alles goed gaat zit je hier misschien wat beter dan in Ned. Maar als je in de problemen raakt dan kun je snel alles kwijt raken. Echt arme mensen hebben meer stress, hebben meer problemen met gezondheid, sterven eerder.

En natuurlijk heeft de Fed. overheid maar beperkt regelgeving mbt. ons bestaan, aangezien dat een zaak is wetgeving van staat en/of county.
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 sep 2011, 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Zo zie je maar, ook in Amerika is het per staat (en misschien zelfs per stad) verschillend die vrijheid.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb ook in IL en in WI gewoond en daar was het toch echt niet veel anders hoor.
In Milwaukee mochten tieners overdag niet in een winkel aangetroffen worden zonder volwassen begeleider, tenzij ze er werkten, en er gold een curfew voor ze.
Veel andere staten hebben soortgelijke regels die de vrijheden van tieners aan banden leggen.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

@oortjes: Ik moet toch constateren dat de wijze waarop jij California beschrijft helemaal anders is dan de rest van Amerika. Ik heb ook in een aantal staten hier gewoond (NY, GA, CO) en heb me nooit zo beperkt gevoeld in mijn vrijheden als jij beschrijft. Door de rest van amerika wordt California ook weleens spottend "a different country" genoemd.

Wat je overigens zegt over 401k is onjuist, het is ook een keuze. Je hoeft niet gebruik te maken van de 401k die door je werk wordt aangeboden; velen doen het ook niet. En als je wel meedoet met de geboden 401k kun je zelf je fondssamenstelling kiezen. Als dat niet zo was hoe zou je dan je risico aan moeten passen aan de levensstadium waarin je verkeert? Over een vergelijking AOW en Social Security heb ik nooit gesproken; ik sprak over pensioen. Ik moet nog maar afwachten of AOW en SS nog bestaan als ik er ooit aanspraak op mag maken.

Ik proef overigens in deze en andere posts van je op het forum een toon van diepe frustratie met je ervaringen daar in California. Is het misschien tijd om te verhuizen? Jullie zijn toch niet langer aan CA gebonden, of heb je nog steeds geen Greencard?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik woon hier nog maar kort, in Texas, maar ik moet toch zeggen dat ik wel degelijk wat herken in de post van Oortjes. In onze gemeente identieke regels wat betreft afval, we krijgen een nieuw systeem en dan doen wat wat scheiden betreft zeker niet onder voor NL. Wij huren een huis, maar de iegenaar moest aan enorm veel regels voldoen om het te mogen verhuren. En als je hier een huis bezit, denk maar niet dat je dat zomaar blauw mag verven, alles is aan enorm veel regels gebonden. Als je je gras niet vaak genoeg maait, krijg je dat te horen!

Ik sta vooral versteld van alle regels op school, al die formulieren die je moet invullen vooraf, de inentingen die ze moeten hebben, regels over wat voor schoenen ze moeten dragen, regels over hoe en waar ik mijn kind kan ophalen.

Ik zie in veel opzichten de vrijheid nog niet.
Terug in Texas!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Toen ik nog in Nederland woonde hadden wij in onze woonplaats ook regels m.b.t. afval ophalen: de container mocht niet voor 7:30 uur worden buiten gezet, en er werd ook gecontroleerd of je wel het juiste afval in de juiste container deed - dus wat dat betreft is dat niet echt ongebruikelijk of iets unieks voor Amerika.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

hemmie schreef:En als je hier een huis bezit, denk maar niet dat je dat zomaar blauw mag verven, alles is aan enorm veel regels gebonden. Als je je gras niet vaak genoeg maait, krijg je dat te horen!

Ik zie in veel opzichten de vrijheid nog niet.
Ik denk dat dat ermee te maken heeft of je in een buurt woont waar je gebonden bent aan een VvE, dan zijn er inderdaad vaak een hoop regels. Mijn appartement in NL is ook onderworpen aan een ontstellende hoeveelheid regels. Maar mijn huis in de VS mag ik verven in alle kleuren van de regenboog en er is geen haan die er naar kraait. Wat afval betreft mag dat in principe alleen op maandag, maar laat je je container eens een keertje staan gebeurt er niks, er wordt niet gehandhaafd. Dus nee, ik moet zeggen dat ik niet met echt veel regels te maken heb. Bureaucratie heb je hier inderdaad ook, maar zeker niet meer dan in NL.
"Keep Georgia On Your Mind"
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik woon ook in Amerika alleen dan in missouri

Ik woon in CA, waar ik ieder jaar mijn license sticker moet vervangen voor mijn autootje, en dan moet ik toch echt bewijzen dat de auto verzekerd is. En om het jaar moet-ie naar de smogtest.Geen smog test Zonder geldige sticker mag mijn auto niet de weg op.
Je kunt verzekering alleen ontlopen hier als je zoveel geld hebt dat je een bepaald (vrij hoog) bedrag kunt storten op een geblokkeerde rekening.Geen idee

Bij ons in de straat mag je je auto niet op de weg parkeren, moet in de garage.Heb 4 acres om te parkeren en kan dat buiten en binnen doen en heb ook nog 3 aanhangers
Vuilnis wordt opgehaald, drie verschillende bakken, mogen pas om 18.00 uur dag tevoren aan de weg en moeten op dag van ophalen 'timely' van de weg af.Ze komen een keer per week. Ik scheid papier plastic en karton zelf en breng als mijn bakken vol zijn ze even naar de recycling 2 mijl verderop. (ik mag de boel ook gewoon in de tuin verbranden
De bakken mogen van de weg af niet zichtbaar zijn, indien wel kun je een boete krijgen.
Een tijd lang had de gemeente zelfs ambtenaren (afgeschaft vanwege bezuinigingen) die in de bakken die aan de weg stonden kwamen kijken of je wel de juiste spullen in de juiste pak gegooid had.nvt
De bouwer moest twee bomen in de tuin zetten, die mag ik niet verwijderen, gaat er een van dood dan moet ik een nieuwe boom kopen.Heb duizend bomen en moet af en toe de snoei erin zetten (nog bedankt Roland :lol:
Wat ik aan huisdieren mag hebben en hoeveel, dat is eveneens beperkt.Covenants zeggen een koe of paard per 2 acres, varkens mag niet en honden een stuk of wat, alleen geen kennel
Ik heb verplicht rookmelders, koolmonoxide-meter in mijn huis, voor nieuwbouw is nu ook sprinklers verplicht. Verzekering op mijn huis is verplicht via de hypotheeknemer.Sommige dingen heb je ook voor je eigen veiligheid
Wie werkt betaalt payroll taxes: Medicare en Social Security.
En wat betreft 401 k - hoeveel heb je echt te zeggen ? je bent uitgeleverd aan een aantal grote beleggingsmaatschappijen.
Pensioenfondsen, dat is per cao geregeld. AOW is van 15-65 maar gaat via aanwezigheid, betaalt alleen premie als je inkomen hebt. In de US kun je alleen rechten opbouwen als je werkt en een min. bedrag verdient.
Tsja als dat het geval is is je leven je hele leven al een bosje armoe en verandert er na je pensioen weinig
Belasting: ja je mag zelf kiezen. Maar het US systeem (Fed. zowel als staats) is pay-as-you-go, en je mag aan het einde van het bel.jaar maar een bepaald bedrag verschuldigd zijn, is dat bedrag hoger dan kun je een boete oplopen. Waarom denk je dat de meeste USers in het voorjaar een tax refund krijgen ? Door het hier gehanteerde systeem lenen we allemaal de Fed. overheid jaarlijks enkele honderden, soms duizenden dollars, rentevrij.De meeste amerikanen kunnen op een of andere manier niet sparen en laten de overheid dat graag voor ze doen. Dom, maar zo zijn de meeste amerikanen nou eenmaal. Hebben ze een keer per jaar een sommetje geld (voor een nieuwe downpayment op iets :roll:

In Ned. had ik (ook) een klein bedrijfje. Hier (in CA) had ik een business license moeten aanvragen en betalen.Ik heb ook een bedrijf maar geen business license nodig. En ik werk van huis.
In de Springfield kost het $50 per jaar
Zouden er klanten komen, dan mag het niet in een woongebied gepraktiseerd worden - zoning kennen ze hier ook.
Als ik hier praat met kleine ondernemers valt me altijd op aan hoeveel regels en regeltjes ze onderhevig zijn. (In CA althans).Hier dus maar weinig

Wat betreft verantwoordelijk voor - in Ned. voederen de meesten toch hun spruiten zelf. Hier betaal ik voor school ontbijten/lunches voor grote aantallen kids.Een amerikaanse manier van sociale voorzieningen. In nederland krijgt men een wat hogere uitkering en wordt men geacht dit zelf te kunnen. Ik was vandaag vrijwilliger op school als watc D.O.G (dads of great students). Zag daar een kind met schoenen die uit elkaar vielen. Heb de lerares maar geld gegeven om voor het kind nieuwe schoenen te kopen Zijn ouders voor verantwoordelijk maar het kind kan er niets aan doen en heeft zij heeft het waarschijnlijk al moeilijk genoeg

Het zijn vooral de USers die al health care hebben, die ervoor pleiten dat de nu onverzekerden onverzekerd mogen blijven. Er is grote angst dat er wachtlijsten, rantsoenering en kwalitatief mindere zorg gaat komen door universal health care. Het heeft m.i. weinig met 'vrijheid van keuze' te maken - meer met angst mee te moeten betalen aan de med. tegenslagen van anderen.De verzekerden betalen wel voor de onverzekerden. Zie niet zoveel verschil

Een redelijk social security net, betaalbaar onderwijs, gezondheidszorg voor iedereen, enz. enz. dat is niet leven in een dictatuur. Zolang alles goed gaat zit je hier misschien wat beter dan in Ned. Maar als je in de problemen raakt dan kun je snel alles kwijt raken. Echt arme mensen hebben meer stress, hebben meer problemen met gezondheid, sterven eerder.Toch zien ze de toekomst vaak optimistisch in

En natuurlijk heeft de Fed. overheid maar beperkt regelgeving mbt. ons bestaan, aangezien dat een zaak is wetgeving van staat en/of county

Conclusie is dus dat het erg afhankelijk is van waar je woont. Daarom woon ik dus ook niet in CA want zo zou ik niet willen leven
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Even off topic, maar ik ben juist blij te lezen, dat er nu serieus wordt omgegaan met recycling. Dat is in ons gebied allang gaande, maar in andere delen van het land absoluut niet. Natuurlijk moet een buurt wel leefbaar blijven, dus ik ben blij, dat er wel wat regeltjes zijn. Maar wij kunnen ook gerust onze vuilnis drie dagen van tevoren buiten zetten, als we op reis gaan of zo. Verder hebben we ook maar weinig regels hier. Dat was anders, toen we in een huis met een Home Owners Association woonden, toen werd er veel meer aan banden gelegd.

Voor mij is het gevoel van vrijheid niet zozeer regeltjes in de buurt of zo, maar meer, dat ik gewoon kan zijn, wie ik ben. Ik vergelijk natuurlijk met onze situatie in Nederland, waar een krant, die een stukje in de tuin van de buren lag, al reden was voor een ruzie. Het is hier veel meer "live and let live". De ergernis over (en het letten op) wat buren doen is hier gewoon een stuk minder. Ik lees regelmatig op een NL emaillijst, dat een buurman zich bijvoorbeeld ergert aan hun kleine kinderen, die hij door de muur hoort (waarom zijn Nederlandse huizen zo gehorig, trouwens, wij hebben jarenlang in rijtjeshuizen gewoond hier en geen kik van de buren gehoord), en daarover komt klagen. Of de rook van de barbecue van de buren komt hun tuin in, of de buurkinderen gooien hun fietsen in hun tuin, of "vul andere buurergernis in". Er is hier kennelijk (nog) genoeg ruimte om die ergernissen vrijwel niet te hebben of ze moeten het wel heel bont maken.

Ook vind ik het leven hier gewoon "makkelijker". Het is makkelijk en gratis parkeren over het algemeen, de drive thru's, openbare wc's, waar je ook bent. Aan de andere kant kom je in Nederland met openbaar vervoer overal. Toevallig hebben wij hier veel kleine winkeliers, zoals bakkerijen en marktjes e.d., maar dat is ook juist weer de charme van Nederland en andere Europese landen, die kleine leuke winkeltjes, in een groot deel van de VS zijn die niet te vinden. Maar dit onderwerp heet "Waarom Amerika", zoals SemJes terecht opmerkte en dat gemak van even naar de mall rijden voor een boek, zoals Saskia en ik vanmiddag deden, in plaats van de stad in moeten en je afvragen of er wel een parkeerplaats zal zijn of hoe duur dat parkeren zal zijn, is toch wel heel fijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Even off topic, maar ik ben juist blij te lezen, dat er nu serieus wordt omgegaan met recycling.
Ja, dat is inderdaad een verandering die ik zelfs al merk in het toch geringe aantal jaren dat ik hier woon. Wij recyclen eigenlijk alles wat we kunnen en ik merk dat dat ook gewoon is in de rest van de buurt. Het is niet verplicht, dus het gaat allemaal vrijwillig. En ook zijn er verschillende plekken waar je het naartoe kunt brengen en dat vind ik persoonlijk ook altijd wel handig. Het is nog niet zo ingebed als bij mijn schoonouders in Massachusetts, maar het gaat wel degelijk de goede kant op.
Petra/VS schreef:Er is hier kennelijk (nog) genoeg ruimte om die ergernissen vrijwel niet te hebben of ze moeten het wel heel bont maken.
Goed verwoord, want dat is inderdaad volgens mij het gevoel van vrijheid dat ik en zovelen hier ervaren. En om even dat andere actuele topic aan te halen: ik woon dan weliswaar in de "Bible Belt", en men is hier inderdaad over het algemeen behoudender dan in NL en ook in vergelijking met andere delen van Amerika. Maar toch wordt er niet echt op je gelet, en toch kun je jezelf zijn. Het is dat wat Amerika typeert: voor iedereen is er hier een plekje. En ook hier is het meer een "live and let live", iets dat ik in NL nooit zo heb gemerkt, hoe "openminded" de NLse reputatie ook moge zijn.
"Keep Georgia On Your Mind"
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Dento schreef:Toen ik nog in Nederland woonde hadden wij in onze woonplaats ook regels m.b.t. afval ophalen: de container mocht niet voor 7:30 uur worden buiten gezet, en er werd ook gecontroleerd of je wel het juiste afval in de juiste container deed - dus wat dat betreft is dat niet echt ongebruikelijk of iets unieks voor Amerika.
Ik wou al zeggen .... vriendin van me heeft (jaren geleden weliswaar) een boete gekregen omdat ze die bakken te vroeg buiten zette...
Sandy
Arizona
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Arizona »

Interessant topic. Ik herken wel een beetje wat Daantje schrijft. Het gevoel dat zij nu heeft heb ik ook altijd gehad voor dat ik ooit een stap in de VS had gezet. Ik wilde bijv. ook een jaar highschool doen maar dit vonden mijn ouders niet goed. Toen ik dan ook op mijn 16e voor het eerst naar de VS ging had ik ook echt het gevoel alsof ik daar thuis hoorde. Sindsdien ben ik er vaker geweest en ik blijf dat gevoel houden. Ik realiseer mij erg goed dat een vakantie in de VS anders is dan er wonen. Ik heb toen ik 16 was een week of 3 in California bij familie gelogeerd en een beetje geproefd van het Amerikaanse leven. Dat viel me niet tegen.

Er bestaat een kans dat mijn man voor zijn werk overgeplaatst kan worden naar Canada of de VS. Dit zou ik ontzettend gaaf vinden, mijn droom zou dan echt uitkomen. Anderzijds ben ik ook een beetje huiverig voor alles wat er bij komt kijken, wat je dan allemaal zelf moet regelen ipv de overheid die dit voor je doet. Maar dat avontuur durf ik wel aan.

We zullen het zien. Voorlopig zit ik hier prima, maar een paar jaar in de VS wonen staat toch wel heel hoog op mijn verlanglijstje. :wink:
States visited: AZ, CA, DC, DE, FL, HI, IL, MD, NV, NJ, NY, PA, UT, VA
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Bandido schreef:Het is dat wat Amerika typeert: voor iedereen is er hier een plekje. En ook hier is het meer een "live and let live", iets dat ik in NL nooit zo heb gemerkt, hoe "openminded" de NLse reputatie ook moge zijn.
Helemaal mee eens. Ik zeg ook altijd dat er plek voor je is in de V.S., ongeacht hoe jij ervoor kiest je leven te leiden. Ik zie ook een hele duidelijke houding van "leven en laten leven". Als je levensstijl in Nederland buiten de norm valt, word je vaak scheef aangekeken. Ik heb de indruk dat men in Nederland hele duidelijke ideeën heeft over hoe dingen "horen" te zijn ("doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", waarbij zowel 'gewoon' als 'gek' behoorlijk nauw wordt opgevat), terwijl dat hier in de V.S. een stuk minder is (tenminste in mijn kleine stukje Amerika, hier in Seattle---misschien is dat anders in andere delen van het land).

Wat betreft recyclen hangt het er, denk ik, helemaal van af waar je in de V.S. zit. Volgens mij loopt Seattle op dat vlak behoorlijk voorop. Ik hoorde pas dat ruim 70% van alle afval hier wordt gerecyclet.
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 29 sep 2011, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Arizona schreef:Ik heb toen ik 16 was een week of 3 in California bij familie gelogeerd en een beetje geproefd van het Amerikaanse leven. Dat viel me niet tegen.
Maar wat is "het Amerikaanse leven"? Jij hebt gelogeerd bij mensen van wie de levensstijl blijkbaar prima aansloot bij die van jou. Voor hetzelfde geld zat je bij mensen die hele andere keuzes maken en bij wie je absoluut niet zou kunnen aarden.
Ik wil maar zeggen, het hangt er helemaal van af waar je terechtkomt. Er is nou eenmaal niet een standaard "Amerikaans leven". En dat maakt dit land juist zo mooi.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik herken het verhaal van Oortjes eerlijk gezegd ook niet. Dat klinkt meer zoals het er bij ons aan toeging in Duitsland dan hier, en ik heb zowel in GA als in TX als in New England gewoond. We hebben hier wel recycling, maar dat is niet verplicht, en er kraait geen haan naar als je vuilnisbak een hele week buitenstaat. Ja, de DMV is ontzettend vervelend, en het electriciteitsbedrijf ook met al hun regels en bureaucratie, maar verder heb ik eigenlijk veel minder last van regels en formulieren dan waar anders we ook gewoond hebben.

Dat gezegd hebben doelde ik met "vrijheid" meer op het "live and let live" waar anderen hier het ook al over gehad hebben. Hier lijken er, ondanks de bible belt, veel minder normeringen te bestaan over "wat hoort" en wat niet. Ik heb het idee dat hier veel minder problemen worden gemaakt over dingen, zoals honden die blaffen, kinderen die herrie maken, feestjes, barbeques, etc. Maar ook over hoe je er bij loopt, wat je denkt, etc. Wij zijn van de hele buurt waarschijnlijk de meest liberale, maar niemand die daar een rare opmerking over maakt, of grappig doet, nee hoor, terwijl ik in Nederland bijna continu aan een soort Spaanse inquisitie wordt onderworpen ("waarom heb je nou alweer een spijkerbroek aan?", "Doe je echt sportschoenen aan?", "Je wil toch echt niet op een Republikeinse Senator gaan stemmen he? Hoe kun je dat nou doen?"), of opmerkingen achter mijn rug hoor, ("Oh, dat zijn vast Amerikanen, dat zie je zo", "Wat praten die overdreven he?"). Dat heb ik hier nog nooit meegemaakt, en dat is de vrijheid waar ik het over heb. .
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Arizona
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Arizona »

dutch_in_seattle schreef:Maar wat is "het Amerikaanse leven"? Jij hebt gelogeerd bij mensen van wie de levensstijl blijkbaar prima aansloot bij die van jou. Voor hetzelfde geld zat je bij mensen die hele andere keuzes maken en bij wie je absoluut niet zou kunnen aarden.
Ik wil maar zeggen, het hangt er helemaal van af waar je terechtkomt. Er is nou eenmaal niet een standaard "Amerikaans leven". En dat maakt dit land juist zo mooi.
Laat ik het anders zeggen: Ik heb niet alleen de toeristische kant van de VS gezien. En verder heb je helemaal gelijk. :)
States visited: AZ, CA, DC, DE, FL, HI, IL, MD, NV, NJ, NY, PA, UT, VA
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

DixieChick schreef: Dat gezegd hebben doelde ik met "vrijheid" meer op het "live and let live" waar anderen hier het ook al over gehad hebben. Hier lijken er, ondanks de bible belt, veel minder normeringen te bestaan over "wat hoort" en wat niet. Ik heb het idee dat hier veel minder problemen worden gemaakt over dingen, zoals honden die blaffen, kinderen die herrie maken, feestjes, barbeques, etc. Maar ook over hoe je er bij loopt, wat je denkt, etc. Wij zijn van de hele buurt waarschijnlijk de meest liberale, maar niemand die daar een rare opmerking over maakt, of grappig doet, nee hoor, terwijl ik in Nederland bijna continu aan een soort Spaanse inquisitie wordt onderworpen ("waarom heb je nou alweer een spijkerbroek aan?", "Doe je echt sportschoenen aan?", "Je wil toch echt niet op een Republikeinse Senator gaan stemmen he? Hoe kun je dat nou doen?"), of opmerkingen achter mijn rug hoor, ("Oh, dat zijn vast Amerikanen, dat zie je zo", "Wat praten die overdreven he?"). Dat heb ik hier nog nooit meegemaakt, en dat is de vrijheid waar ik het over heb. .
Hier herken ik mij enorm in!

Hier in KCMO hebben we wel wat regeltjes, maar niets heel raars. Vanuit de stad is bepaald dat je gras niet hoger mag zijn dan 6'' (15.24 cm). Vind ik eerlijk gezegd niet eens zo raar. Dan ziet alles er gewoon netjes uit. Als je gras hoger is en je wordt gecontroleerd, krijg je een notice en heb je 30 dagen (!) om het aan te passen. Is het dan nog niet gemaaid, krijg je een boete. En we moeten, zoals Mark al aangaf, één keer per jaar onze auto laten keuren en een stickertje erop plakken. Recyclen wordt hier niet veel aan gedaan, wat dat betreft lag MI een heel stuk voor op MO.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
daantje1983
Amerika-ontdekker

Bericht door daantje1983 »

Wow ik ben er even niet geweest en jee wat hebben jullie uitgebreid gepraat!
Ik vind het helemaal geweldig om zo mee te kunnen lezen, word eerlijk gezegt wel (weer) een beetje blij, want het ziet er minder negatief uit dan 2 dagen terug!
Fijn om te lezen dat er bepaalde regeltjes zijn, die per gemeente, verschillen of juist het zelfde zijn. De meeste dingen die ik nu voorbij heb zien komen vind ik eigenlijk niet meer dan normaal! Ga vooral lekker door met praten over 'waarom amerika' ik vind het super om te lezen hoe jullie het allemaal ervaren en beleven. En het versterkt alleen maar mijn beeld over Amerika!

Hopelijk kan ik er over een paar jaar ook over mee praten, al is het alleen maar vanuit de ervaringen van vakantie/rondreizen!

(oja het was te veel om op iedereen persoonlijk te kunnen reageren :lol: )
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer