Ik woon ook in Amerika alleen dan in missouri
Ik woon in CA, waar ik ieder jaar mijn license sticker moet vervangen voor mijn autootje, en dan moet ik toch echt bewijzen dat de auto verzekerd is. En om het jaar moet-ie naar de smogtest.
Geen smog test Zonder geldige sticker mag mijn auto niet de weg op.
Je kunt verzekering alleen ontlopen hier als je zoveel geld hebt dat je een bepaald (vrij hoog) bedrag kunt storten op een geblokkeerde rekening.
Geen idee
Bij ons in de straat mag je je auto niet op de weg parkeren, moet in de garage.
Heb 4 acres om te parkeren en kan dat buiten en binnen doen en heb ook nog 3 aanhangers
Vuilnis wordt opgehaald, drie verschillende bakken, mogen pas om 18.00 uur dag tevoren aan de weg en moeten op dag van ophalen 'timely' van de weg af.
Ze komen een keer per week. Ik scheid papier plastic en karton zelf en breng als mijn bakken vol zijn ze even naar de recycling 2 mijl verderop. (ik mag de boel ook gewoon in de tuin verbranden
De bakken mogen van de weg af niet zichtbaar zijn, indien wel kun je een boete krijgen.
Een tijd lang had de gemeente zelfs ambtenaren (afgeschaft vanwege bezuinigingen) die in de bakken die aan de weg stonden kwamen kijken of je wel de juiste spullen in de juiste pak gegooid had.
nvt
De bouwer moest twee bomen in de tuin zetten, die mag ik niet verwijderen, gaat er een van dood dan moet ik een nieuwe boom kopen.
Heb duizend bomen en moet af en toe de snoei erin zetten (nog bedankt Roland
Wat ik aan huisdieren mag hebben en hoeveel, dat is eveneens beperkt.
Covenants zeggen een koe of paard per 2 acres, varkens mag niet en honden een stuk of wat, alleen geen kennel
Ik heb verplicht rookmelders, koolmonoxide-meter in mijn huis, voor nieuwbouw is nu ook sprinklers verplicht. Verzekering op mijn huis is verplicht via de hypotheeknemer.
Sommige dingen heb je ook voor je eigen veiligheid
Wie werkt betaalt payroll taxes: Medicare en Social Security.
En wat betreft 401 k - hoeveel heb je echt te zeggen ? je bent uitgeleverd aan een aantal grote beleggingsmaatschappijen.
Pensioenfondsen, dat is per cao geregeld. AOW is van 15-65 maar gaat via aanwezigheid, betaalt alleen premie als je inkomen hebt. In de US kun je alleen rechten opbouwen als je werkt en een min. bedrag verdient.
Tsja als dat het geval is is je leven je hele leven al een bosje armoe en verandert er na je pensioen weinig
Belasting: ja je mag zelf kiezen. Maar het US systeem (Fed. zowel als staats) is pay-as-you-go, en je mag aan het einde van het bel.jaar maar een bepaald bedrag verschuldigd zijn, is dat bedrag hoger dan kun je een boete oplopen. Waarom denk je dat de meeste USers in het voorjaar een tax refund krijgen ? Door het hier gehanteerde systeem lenen we allemaal de Fed. overheid jaarlijks enkele honderden, soms duizenden dollars, rentevrij.
De meeste amerikanen kunnen op een of andere manier niet sparen en laten de overheid dat graag voor ze doen. Dom, maar zo zijn de meeste amerikanen nou eenmaal. Hebben ze een keer per jaar een sommetje geld (voor een nieuwe downpayment op iets
In Ned. had ik (ook) een klein bedrijfje. Hier (in CA) had ik een business license moeten aanvragen en betalen.
Ik heb ook een bedrijf maar geen business license nodig. En ik werk van huis.
In de Springfield kost het $50 per jaar
Zouden er klanten komen, dan mag het niet in een woongebied gepraktiseerd worden - zoning kennen ze hier ook.
Als ik hier praat met kleine ondernemers valt me altijd op aan hoeveel regels en regeltjes ze onderhevig zijn. (In CA althans).
Hier dus maar weinig
Wat betreft verantwoordelijk voor - in Ned. voederen de meesten toch hun spruiten zelf. Hier betaal ik voor school ontbijten/lunches voor grote aantallen kids.
Een amerikaanse manier van sociale voorzieningen. In nederland krijgt men een wat hogere uitkering en wordt men geacht dit zelf te kunnen. Ik was vandaag vrijwilliger op school als watc D.O.G (dads of great students). Zag daar een kind met schoenen die uit elkaar vielen. Heb de lerares maar geld gegeven om voor het kind nieuwe schoenen te kopen Zijn ouders voor verantwoordelijk maar het kind kan er niets aan doen en heeft zij heeft het waarschijnlijk al moeilijk genoeg
Het zijn vooral de USers die al health care hebben, die ervoor pleiten dat de nu onverzekerden onverzekerd mogen blijven. Er is grote angst dat er wachtlijsten, rantsoenering en kwalitatief mindere zorg gaat komen door universal health care. Het heeft m.i. weinig met 'vrijheid van keuze' te maken - meer met angst mee te moeten betalen aan de med. tegenslagen van anderen.
De verzekerden betalen wel voor de onverzekerden. Zie niet zoveel verschil
Een redelijk social security net, betaalbaar onderwijs, gezondheidszorg voor iedereen, enz. enz. dat is niet leven in een dictatuur. Zolang alles goed gaat zit je hier misschien wat beter dan in Ned. Maar als je in de problemen raakt dan kun je snel alles kwijt raken. Echt arme mensen hebben meer stress, hebben meer problemen met gezondheid, sterven eerder.
Toch zien ze de toekomst vaak optimistisch in
En natuurlijk heeft de Fed. overheid maar beperkt regelgeving mbt. ons bestaan, aangezien dat een zaak is wetgeving van staat en/of county
Conclusie is dus dat het erg afhankelijk is van waar je woont. Daarom woon ik dus ook niet in CA want zo zou ik niet willen leven