Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jullie 'Emigratie motieven'

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
johan67
Amerikafan

Re: Jullie 'Emigratie motieven'

Bericht door johan67 »

ik geloof dat de titel de lading van de discussie niet meer helemaal dekt :wink:

Ik ben getrouwt met een Amerikaanse die na 6 jaar gewoond te hebben in NL graag terug wilde naar haar geboorte streek. En dat hebben we dus gedaan.
Heb 41 jaar ervaring in NL en nu dus 4 jaar in US, en ik kan in beide goed aarden. Het ene is niet beter dan het andere.

Het is overal wat en je moet er overal iets van maken.

Heb wat bedrijven in NL en enkele in de US . De regeldruk, belastingen, wetgeving, etc; natuurlijk zijn er verschillen maar er zijn meer overeenkomsten en daarnaast moet je ook alles trachten te bekijken door de ''ogen van het land". Omdat wij weten hoe het in NL gaat, kunnen wij wel klagen over hoe slecht de sociale zekerheid hier in de US is maar ik hoor daar hier in Amerika maar heel weinig mensen over klagen. Ook niet die 68 jarige vriend van mij die in een, welliswaar nette, trailer woont en naast zijn baan ook nog de krant rond brengt om maar wat inkomen te hebben. We kunnen wel klagen over de belastingen, maar ik ken veel mensen uit veel landen die dit allemaal gemeen hebben.

Dus ik heb het prima naar mijn zin in US en zal ook (waarschijnlijk) niet meer terug gaan. Maar als ik zou moeten zou ik weer met veel plezier in NL wonen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wat Oeboemoe zegt, ik kan me niet permitteren om me slechts te laten leiden door mijn gevoel. Voor mij is het een optelsom van factoren waardoor de balans naar één kant doorslaat, maar die factoren zijn deels puur praktisch en/of rationeel, en ze gaan voor de rest zeker niet alleen over mijn gevoel.

Ik kan me niks voorstellen bij mensen die heel sterk het gevoel hebben dat ze in een bepaald land thuis horen, zonder daar ooit gewoond te hebben. Voor mij was iedere internationale verhuizing een avontuur, en ik kan eigenlijk pas achteraf zeggen waar ik me het het meest op mijn plek voelde.

Of je je ergens thuis voelt, heeft denk ik vooral met je eigen instelling te maken. Wat Johan zegt inderdaad: je maakt er gewoon het beste van zonder je wild te ergeren aan alles wat elders beter is. Soms is zoiets als het hebben van een baan essentieel om je happy te voelen, en als dat in een bepaald land niet lukt, dan kan dat je leven aldaar behoorlijk verpesten, terwijl je het er anders misschien prima naar je zin had gehad.
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

kastelke schreef:Emigratie is -voor ons- een zeer gevoelsmatig iets. Sommigen zullen zeggen dat wij het 'beter' hadden in Belgie: groter huis en tuin, hoger loon, auto van de zaak (en ik vermoed, als het dan nog bestaat, ook een hoger pensioen in vergelijking tot de levensstandaard).
Maar voor ons gevoel hebben wij het hier beter. En dat gaat dus over dingen die je niet zomaar links en rechts in de weegschaal kan leggen om het tegen elkaar af te wegen.
Voor mij persoonlijk is het grootste verschil dat ik me ein-de-lijk, voor het eerst in mijn 40+ jaren, echt ergens thuis voel, en een gevoel van rust over me heen heb gekregen.
En onze zoon kan hier aan de unif dingen studeren die hij in Belgie nooit had kunnen doen. Hij voelt zich daarbij als een visje in 't water. Dat is ook veel waard.
Inderdaad . . dit is ook mijn mening.

Of ons huis nu groter of kleiner is maakt ons niet zoveel uit.
Ik vindt wel dat je het gevoel moet hebben dat je naar huis wilt als je ginder achter woont.
Dit is iets wat we afgesproken hebben tussen ons beide, dat als we een huis zien, het moet 'flashen', liefde op het eerste gezicht met andere woorden.
En met een zwembad, een belofte aan ons dochtertje want als het altijd goed weer is kan je er tenminste van profiteren !
De verhuis op zich zelf brengt al genoeg met zich mee en ik wil niet gaan wonen in een huis dat mij geen 'home' gevoel geeft.
Dit vooral voor ons dochtertje want zij zal door een moeilijke periode moeten.
Nieuwe school, andere omgeving, nieuwe vriendinnetjes maken, andere taal, enz

Als ik een totaal maak tussen beide landen . . . komt voor ons de VS beter uit.
Er zijn natuurlijk dingen die minder zijn, inderdaad, maar dat in overweging genomen . . . USA !
Nu je moet weten dat we onze eigen zaak hebben en alle kosten sowieso voor ons zijn.
De wagen de telefoon, enz . . we pay the bill.
Financieel is er voor ons geen verschil.

En . . . het weer vindt ik persoonlijk al een dik + punt.
Hier wordt je er depressief van.
Vorige week zat ik (welles waar te werken) in Palm Spring bij 29 graden, blue sky, zicht op de bergen
Wat wil je nog meer ?
Hier is het koud, grauw, vandaag hebben we eens eindelijk wat zon.

Wij hebben mentaal en emotioneel de knop omgedraaid en als we konden bleven we vorige week gewoon in de VS.
We love it en we gaan er ook voor.
Hoe moeilijk het ook mag zijn.

Het is voor ons gezin een droom en hopelijk kunnen we die waar maken.

We zullen het snel genoeg weten

Groeten

Kingair
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kingair, dat is het beeld dat jij nu hebt. En vermoedelijk zal dat 'in 't echt' ook wel grotendeels zo uitdraaien omdat je al eens eerder een jaar in de US verbleef. Maar ik doe nu mijn stage als Settlement Counselor, en ik zie wekelijks mensen bij wie dat verhaal in 't echt toch heel anders uitgedraaid is. Ook echtscheidingen omdat het voor de ene partner zo'n geweldige ervaring is, maar de andere vanaf dat 1 zijn draai niet gevonden heeft. In ieder geval best wel mensen waar het meer een compromis geworden is, dan een droom.
(los van het feit dat we haast dagelijks mensen zien die met totaal onrealistische verwachtingen en/of een totaal foute attitude toegekomen zijn)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

Kastelke,

Natuurlijk kan het anders uitdraaien.
In ons geval is het zo dat Mrs vlugger naar de VS wil verhuizen dan ikzelf.
We zijn er samen zo dikwijls geweest, zelfs getrouwd in Miami, dat we wel weten hoe het er +/- aan toe gaat.
Nu, ik moet toegeven, dat ga je pas echt weten wanneer je er effectief 'gesettled' bent.
Maar ik ben er blij om dat Mrs aan de kar trekt en dat het niet alleen van mijn kant komt.
In de meeste gevallen is het zo dat de man vanwege zijn job er naar toe moet en Mrs mee moet.
En ik begrijp best dat dit wat extra druk op de ketel toevoegt inclusief de nodige spanningen en dat het op termijn zelfs tot een echtscheiding uitdraait.
Stel je maar eens voor, alles hier achterlaten, en je MOET naar de VS.
Een land waar men alleen hamburgers en pizza als eten heeft :lol:
Iets wat ik nog altijd zo dikwijls hoor.
En het is zoooooo ver van hier.
Ik wil de keren niet tellen dat mij vroeg waarom ik toch altijd zo ver wil reizen, 10 tot 15 uur in een vliegtuig zitten.
Maar als je hun dan vraagt waarom ze zelf 15 uur met de wagen naar het zuiden van Frankrijk rijden, aan één stuk, terwijl ik lekker een biertje of een Gin Tonic drink, wat slaap en na zoveel uur vliegen gewoon uit het vliegtuig stap.
Het is wat je er zelf van maakt.
Maar heel veel mensen hebben nog steeds een negatieve visie over de VS.
Vooral nu na al de schietpartijen, enz
Maar dit 'fenomeen' begint natuurlijk hier ook, spijtig genoeg.
Alleen is het telkens in een ander land, maar wel in de EU en het is tenslotte de EU die men moet vergelijken kwestie grote ten opzichte van de VS.
Niet enkel Nederland of Belgie want wat stellen die voor in het geheel.
In LA wonen alleen al meer mensen dan in gans Belgie.

Groeten,

Kingair
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik begrijp dat je het positief ziet, en het is een goede start als beide partners 100% achter de beslissing staan. Maar dat neemt niet weg dat settlementproblemen ook voor komen bij mensen die zelf graag wilden verhuizen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

Je moet het ook positief zien, waarom zou je anders wel vertrekken ?
Het kan best zijn dat ik 'Belgie' mis na een tijdje, zeg nooit nooit.
Maar ik moet wel vertellen dat wij niet familie gebonden zijn en eveneens niet afhankelijk zijn van onze vriendenkring.
Vroeger liep iedereen hier de deur plat, laat ik maar zeggen maar daar hebben we echt een einde moeten aan maken.
We waren heel druk bezig met ons bedrijf en dan nog al dat 'volk' als je thuis bent . . . exhausting.
Dus nu nodigen we de ouders en schoonouders echt uit als het ons past.
Hetzelfde geldt voor onze vrienden.
'Geen zoete inval meer' zoals we het hier noemen.
Dus op dit vlak gaat het al geen probleem geven.
En we gaan natuurlijk druk bezig zijn met de opstart van onze nieuwe zaak en honderdduizend andere dingen die we nog moeten regelen na aankomst.

Groeten,

Kingair
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Misschien een beetje off-topic maar indirect wel toepasselijk.

Gisteren was de laatste uitzending van "De Gouden Eeuw". Voor de mensen(Belgen en Nederamerikanen) die dat niet kunnen zien. Het is een serie waarin de Gouden Eeuw van Nederland wordt behandeld in 13 afleveringen. Een heel leuke en interessante serie.

De presentator/gids sloot gisteren deze reeks af met de volgende mooie woorden:
Zo'n Gouden Eeuw is als een gast. In ons geval kwam die uit Antwerpen in de jaren na 1585 en hij vertrok uiteindelijk weer naar Londen en daarna naar New York en nu misschien wel weer naar Beijing. Alleen terugkomen dat doet die niet, nooit, geweest, voorbij, niks aan te doen. Maar hij is toch maar geweest bij ons en wie kan dat zeggen ;)
Antwerpen sloeg op de verovering van de Spanjaarden waardoor rijke Antwerpenaren naar Nederland vluchtten. Dit werd in de eerste aflevering behandeld.
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

Zo'n Gouden Eeuw is als een gast. In ons geval kwam die uit Antwerpen in de jaren na 1585 en hij vertrok uiteindelijk weer naar Londen en daarna naar New York en nu misschien wel weer naar Beijing. Alleen terugkomen dat doet die niet, nooit, geweest, voorbij, niks aan te doen. Maar hij is toch maar geweest bij ons en wie kan dat zeggen ;)
Mooie woorden !

Groeten

Kingair
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Dit topic is lekker actueel voor ons want ons E-2 visum is afgelopen donderdag goedgekeurd, wat een aantal mensen al heeft gezien waarschijnlijk.

Onze redenen zijn er teveel om op te noemen en sommige met wat meer waarde als anderen maar ik ga het toch proberen:
Laat ik beginnen met (leef)ruimte/wijdsheid/klimaat/vriendelijke mensen/servicegerichtheid maar ik heb ook veel dagelijkse ergenissen die door anderen bekeken kunnen worden
als pietluttig maar die voor mij wel bijdragen aan mijn totale levensgeluk en omdat ik ze te vaak tegenkom al deze ergenissen zal dat vast niet goed zijn voor mijn hart.
Deze dingen zullen best wel onderaan op mijn top 100 lijstje kunnen staan maar aangezien ze dagelijks zijn geven ze ergenis genoeg om in de top 15 te mogen staan.

Met zijn allen op de rechterbaan bumperkleven met bijbehorende agressie.
Parkeerplekken met afmetingen voor auto's van 50 jaar terug en daarvoor ook nog grof voor moeten betalen, met krassen/deuken tot gevolg.
Zelfs hier in Rotterdam bij ziekenhuizen betaald parkeren en waarom een groot winkelcentrum bouwen (Alexandrium) en dan zo met je potentieele klanten omgaan. Dan bedoel ik in de rij staan om te betalen en nog in de rij staan om eruit te kunnen rijden (bij de mediamarkt bv).
Alles te klein bemeten ,ok we hebben hier weinig ruimte maar dan moedwillig liever een 1 baansweg neerleggen met een grasstrook ernaast waar nog eens 2 banen zouden kunnen liggen. Met allemaal files in woonwijken tot gevolg. Want stel je voor dat je 55 ipv 50 zou kunnen gaan rijden.
Extra belastingen BPM slurptax (ja ik ben liefhebber van mooie auto's)bijtelling over de slurptax.
BV. Een Mustang 5 liter V8 in de VS kost zo'n 25.000 euro maar voordat hij hier door alle belastingen komt kost diezelfde auto hier 60.000 euro en dan komt er nog de jaarlijkse bijtelling en bijtelling over de slurptax bij.
Een gemiddeld huis in NL is toch een rijtjes huis ( daar zit ik nu ook in) met alle gevolgen van dien burenruzies/geluidsoverlast (ze kunnen er zelfs div tv programma van maken) en dat is ook logisch het is hier allemaal te krap. En dan de prijs die je daarvoor moet betalen echt buiten proporties voor een beetje steen en glas.
Beleid ben ik ook niet over te spreken ik denk dat een kind de problemen eerder ziet als onze zogenaamde volksvertegenwoordigers.
EU vertegenwoordiger zei nog vorige week : "Mensen geen paniek als Bulgarije en Roemenie toetreden dan gaan deze mensen allemaal naar zuid-Europa ipv van naar NL"
Maar ieder kind weet dat er nu in Spanje geen werk is en dat er in NL gratis geld voor ze klaar ligt ..rarara waar zouden ze nou heen gaan ?
Heb trouwens een half bulgaars/turkse vrouw dus heb niks tegen mensen van buitenlandse afkomst maar een land kan maar één keer zijn geld uitgeven.
Hele wijken/steden ontwerpen/bouwen en dan als alles klaar is oja de mensen moeten er wil in en uit kunnen, hoe heten die dingen ook alweer oja wegen.
De rechtstaat is in de VS niet echt super te noemen maar zo bont als ze het hier maken is toch wel heel erg, 200 uur schoffel (maar echte badboys komen ook dan gewoon niet of laten iemand anders gaan of kopen het af) voor echte serieuze misdaad.
laatste nieuws : De top 600 criminelen van 020 krijgen een huis en een baan aangeboden, are you F**CKING serious ? Oftewel misdaad loont in NL en welk signaal zend je daarmee uit naar de rest van wereld.

Update net op rtl-nieuws : In de UK slaapkamerbelasting WTFBBQ verplicht 2-3 kids op 1 slaapkamer anders 14% gekort worden op je huursoepsubsidie ! En gewoon controles langs de deur die dan ff in je huis de bedden gaan tellen ! Een vriend zei 20 jaar geleden tegen mij ..Binnenkort moet je op de WC een weegschaal hebben om te wegen hoeveel shit je produceert om daar dan vervolgens shitbelasting over te betalen. Nou de tijd is rijp zeg maar.
Laatst gewijzigd door kaap koraal op 30 mar 2013, 22:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

En denk je dat het beter is in Belgie ?
Iedere minuut gaan we achteruit met de Europese Unie.
Nochtans dacht ik dat het de bedoeling was om samen constructief aan de vooruitgang van ons allen te werken.
Maar daar merk ik helemaal niets van.
Wacht nog 5 of 10 jaar en dan kost het sociaal systeem hier net evenveel als in de VS.
Vergrijzing van de bevolking, geen werk, van waar zou het geld moeten blijven komen ?
En op een truck zoals ze nu in Cyprus gedaan hebben met de banken kunnen we ons ook nog aan verwachten !
Maar alvast een prettige Pasen ;-)

Kingair
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik dacht altijd dat het strafrecht van NL makkelijk was maar als je zo de buitenlandse kranten volgt zijn er in de EU landen die "makkelijker" zijn dan NL. Het VK bijvoorbeeld daar zijn ze ook niet al te strikt met bepaalde dingen. Je moet daar minimaal jack the ripper zijn om meer dan 6 maanden gevangenisstraf te krijgen. In België zijn ze nu nog steeds bezig met de uitleveringen van die Belgen aan NL, nu is er weer extra bedenktijd...
kaap koraal
Amerikakenner

Nieuwe update van vandaag in de krant : Garageboxbelasting ! Oftewel ze willen rioolheffing gaan heffen op garageboxen , terwijl daar vaak niet eens stromend water is !
Nee dan betreft het regenwater wat van het dak afkomt en het riool in loopt ! Waar ter wereld kunnen ze dat nu verzinnen ??
Bedrag word ook zomaar even gelijkgesteld aan de rioolheffing van een normaal huis.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

kaap koraal schreef:Nieuwe update van vandaag in de krant : Garageboxbelasting ! Oftewel ze willen rioolheffing gaan heffen op garageboxen , terwijl daar vaak niet eens stromend water is !
Nee dan betreft het regenwater wat van het dak afkomt en het riool in loopt ! Waar ter wereld kunnen ze dat nu verzinnen ??
Bedrag word ook zomaar even gelijkgesteld aan de rioolheffing van een normaal huis.

Gewoon je dakgoot eraf halen :lol: Probleem is dat mensen schaapjes zijn geworden en graag gestuurd worden door regeringen en dat kost geld, veel geld :wink:
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Gaat zeker in werking op 1 april a.s. :mrgreen:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

jerbia schreef:Gaat zeker in werking op 1 april a.s. :mrgreen:
Even gegoogled en warempel

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/uitzen ... -garagebox

:shock:
Neil mcauly
Amerikafan

Bericht door Neil mcauly »

Naar mijn gevoel is ieder motief om te emigreren een reden om dit gewoon te doen. Voor de één zal het motief van de ander nonsens lijken, maar als je voor jezelf uitmaakt waarom je naar een bepaald land wilt emigreren moet je gewoon alle mogelijkheden zoeken om dit te proberen, want alleen jij kan uitmaken waar je het best zou aarden. En dit kan je enkel doen indien je een bepaalde tijd daar hebt geleefd. Zolang je maar niet alle eieren in 1mand legt en zorgt dat er een weg terug is natuurlijk!

Natuurlijk zijn er al heel wat mensen gepasseerd die op een moment beslissen dat ze in de VS willen wonen en op het forum komen polsen naar wat hun mogelijkheden zijn en dan worden die mensen met hun neus op de feiten gedrukt dat dit geen lachertje is en dan meteen afhaken. Dan kan je natuurlijk afvragen wat de motieven van die mensen zijn om de vraag hier te komen stellen, maar belangrijker is hoe gemotiveerd ze waren om dit te volbrengen. En gezien je ze dan meestal niet meer terugziet op het forum kunnen ze niet al te gemotiveerd zijn geweest, er zijn namelijk altijd mogelijkheden.
Een geluk voor die mensen dat emigreren naar de VS moeilijk is, anders waren er al veel meer van een kale reis teruggekomen.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
kaap koraal
Amerikakenner

Hier nog een paar positieve dingen van de VS waar je dagelijks mee te maken hebt (wel op ons plekje in de VS gericht) en zeker niet een emigratie waard maar dingetjes die wel weer mijn levensvreugde of misschien moet ik ze meer omschrijven als mijn ergenissen.
Ga eens een vers broodje/vleeswaren of andere consumpties kopen en 9 van de 10 keer word je dan geholpen door iemand die net nieuwe handschoentjes heeft aangedaan.
Hier (is uit div. onderzoeken gebleken) is het zo dat ongeveer 50% van deze gekochtte broodjes E-coli oftewel poepbacterieen bevatten niet echt lekker toch ?
Oftewel hygiene staat op een hoger plan.
Nog iets wanneer ik in mijn plaats naar een bank of postkantoor ga word ik eerst netjes door iemand te woord gestaan (en ook begroet) die me dan vraagt waarvoor ik kom vandaag.
En dan gelijk advies op maat geeft zodat ik niet nodeloos eerst een kwartier in een rij hoef te staan om dan vervolgens te horen te krijgen dat ik bij het verkeerde loket/filiaal sta met de verkeerde papieren en ik allang deze formulieren thuis had moeten invullen.
Huizen kunnen kopen die standaard een logische indeling hebben (en standaard airco hebben natuurlijk) zoals een garage die dichtbij de keuken zit om makkelijk je boodschappen binnen te krijgen, geen badkamer naast een kinderslaapkamer zelfs vaak de kinderkamer in een heel ander gedeelte van het huis, dus geen overlast van elkaar.
De rijkswegen zijn vooral in grote bochten zo gebouwd dat de buitenkant een flink stuk hoger ligt als de binnenkant terwijl ze in NL de neiging hebben om het juist andersom te doen met alle gevolgen van dien. Er uit vliegen bv.
Om de tuin water te geven word geen kostbaar drinkwater gebruikt maar een speciale aanvoer die alleen voor de tuin is.
Je bij het inpakken van je boodschappen helpen terwijl ze hier graag je spullen pletten met dat stuk hout ..zo van opschieten volgende klant. En ook veel minder lange rijen.
Rest volgt als ik weer tijd heb. :)
Neil mcauly
Amerikafan

Bericht door Neil mcauly »

En als je dan een volle winkelkar betaald in de VS is het verschil in prijs met België meteen ook treffend.
Zijn eens met mijn schoonouders naar Florida op reis geweest. Toen we in een kledingzaak binnenkwamen en de winkelbediende ons begroette, zo van "hi, how are you, where are you from?" (wat mijn schoonmoeder niet gewoon is in België) kwam dat voor haar over als opdringerigheid. Ze wou meteen weer naar buiten. Toen we haar duidelijk maakten dat dit in de meeste winkels een standaardbegroeting is wou ze toch een punt maken (schoonmoeder wil koste wat koste uit ons hoofd praten om te emigreren) door te zeggen dat het maar vals vriendelijk is. Ok misschien vals vriendelijkheid, maar liever vals vriendelijk dan grommen en bijten zoals hier in België!
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
Dutchinflorida
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Dutchinflorida »

Ik was NL in alle opzichten gewoon spuug en spuug zat, de oneerlijke politiek, het koude klimaat, de stress mentaliteit, ik was er helemaal klaar mee.

Na een relatief kort avontuur in Florida woon ik inmiddels alweer 7 jaar in NL en wat het klimaat, de politiek en de mentaliteit betreft is mijn standpunt nog steeds hetzelfde. Ik zou dan ook liegen als ik zou zeggen dat ik nooit spijt heb van onze remigratie maar toch zou ik op dit moment niet weg willen uit NL.
We gaan gewoon zoveel mogelijk op vakantie naar de VS om zo onze heimwee tegemoet te komen :D
Florida still feels like home
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer