Sinds enige tijd heb ik het plan opgevat om te emigreren naar Amerika. Mijn interesse is altijd uitgegaan naar het land en nu ik ook mijn vriendin daar heb wonen, wil ik graag binnen afzienbare tijd daar naartoe gaan. Mijn vraag is echter, hoe realistisch zijn mijn plannen? Ik ben 25 jaar, heb een bachelor's degree in ICT, en zo'n kleine vier jaar werkervaring in de IT. Mijn vriendin (een Amerikaanse dus) is 20 en zal volgend jaar haar bachelor's degree behalen. Daarna willen we samen op zoek gaan naar een geschikte stad voor ons om samen te wonen en voor haar om door te studeren voor haar master's. Uiteindelijk zou ik dus ergens in augustus/september 2008 willen emigreren.
Ik heb inmiddels al wat onderzoek gedaan naar de diverse visa en ik geloof dat mijn kansen als IT-professional redelijk zijn (geen idee hoe redelijk redelijk is, daarentegen). Ik kan echter nergens de gemiddelde doorlooptijden vinden van de verschillende visa. Mijn streven is een permanente verblijfvergunning, maar een tijdelijke wil ik voor lief nemen als dat later mijn kansen vergroot.
Mijn plan was in ieder geval om eerst een werkgever te vinden die gek genoeg is om met mij in zee te gaan. Daarna kan de aanvraag van een werkvergunning gestart worden. Klopt het overigens dat mijn vergunning alleen geldig blijft als ik bij deze werkgever blijf? Dit maakt het namelijk wat extra riskant, omdat ik dan bij onenigheid meer op het spel zet dan alleen mijn baan.
Trouwen met mijn vriendin (zover ik begrepen heb het makkelijkste traject) is voorlopig geen optie. Financieel is ze nog geheel afhankelijk van haar ouders en ik heb begrepen dat we juist moeten aantonen dat zij mij zou kunnen onderhouden.
Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
- Zouden jullie het ook op mijn manier aanpakken?
- Zal een tijdelijke werkvergunning de kans op een permanente verblijfsvergunning vergroten?
- Mocht ik een tijdelijke werkvergunning hebben, klopt het dat ik dan aan mijn werkgever vast zit?
Misschien zijn mijn plannen volkomen zot. Ook dan hoor ik dat graag van jullie