PhilipG schreef:
4. SSN
Een SSN is blijkbaar belangerijk en dien je ASAP aan te vragen, maar kan dit voor dat ik naar US vertrek ?
Is het mogelijk om de SSN online aan te vragen ? Ik heb al eens gaan kijken op hun website, en had gelezen dat ik een rijbewijs en dergelijke moet voortonen om een SSN te verkrijgen. Dit was wel voor US citizens, voor emigranten heb ik geen idee.
Je gaat met je Paspoort waarin je immigratiestempel staat en een tweede vorm van identificatie (bij accepteerden ze het Nederlands rijbewijs) naar een Social Security Office, vult een formulier in, wacht een uur tot je aan de beurt bent, en je vraagt em aan. Binnen 2 weken krijg je je SSN toegestuurd, echter je kunt vaak al binnen 48 uur bellen om het nummer te horen, dus je kunt het daarna meteen gebruiken om in te vullen op andere formulieren, zoals voor een bankrekening.
5. Rijbewijs
Ik dacht mijn rijbewijs te laten internationaliseren, kost hier in België een 16 euro om er een internationale versie van te maken, deze kunnen ze ginder dan toch al begrijpen.
Heeft ook geen zin, want geen van de Europese rijbwijzen is geldig in de VS voor langer dan 6 maanden, wat tevens de lengte is van het langste toeristenvisum. Je zult opnieuw examen moeten doen.
In de meeste staten kun je de theorie en praktijk doen voor minder dan $40 in totaal, en je hoeft er ook niet lang op te wachten. Ik had zelf binnen een week of drie na aankomst mijn theorie en praktijk gedaan.
6. Diploma
Heb nu wel al een kleine 2 j werkervaring ,maar ga toch proberen mijn diploma te laten vertalen zodat ik een bewijs heb van een diploma op zak te hebben. Lijkt me toch handig voor een job te vinden. Iemand meer ervaring hiermee ?
Ja, dat ze er niet naar vragen en niet naar kijken. Ik had mijn diploma dan wel niet officieel laten vertalen, maar wel mijn orginelen meegenomen. Nooit meegestuurd met een resume (CV) en ik ben er ook nooit om gevraagd.
Wat belangrijker is in de VS zijn je referenties, dus neem contact gegevens mee van je laatste twee werkgevers (tenzij je op slechte voet bent vertrokken natuurlijk) in Belgie. Bij voorkeur ook e-mail adressen, omdat het wegens tijdverschil en taal verschil wat moeilijker is voor een toekomstige werkgever om je oude werkgever te bereiken.
Bij mijn eerste baan in de VS hebben ze mijn laatste Nederlandse werkgever gecontacteerd via e-mail bijvoorbeeld. Na 4 jaar bij dat bedrijf gewerkt te hebben ben ik in 2006 van werkgever gewisseld, en hebben ze volgens mij geen contact gezocht met mijn oude werkgever, maar wel om de referenties gevraagd.
Vaak gaan werkgevers ook al uit van het feit dat als je bereid bent gedetailleerde gegevens te overhandigen, dat het wel goed zit als ze die gegevens ook gaan gebruiken.
Diploma's? Nooit om gevraagd..... Zelfs niet mijn technische certificaten die in Amerika hetzelfde zijn als in Nederland (MSCE, CNA, etc).
7. Job
Mijn job opzeggen zal de gemakkelijkste stap zijn denk ik die ik ga kunnen zetten, maar een job vinden zal wel wat moeilijker zijn.
Het is mijn ervaring dat ze voornamelijk naar werkervaring kijken, en omdat ik 0,0 werkervaring had in de VS, duurde het bij mij 5 maanden voor ik een baan had. Nadat ik in de zomer van 2006 besloot te wisselen, had ik 3 maanden later een baan gevonden.... ik had nu werkervaring in de VS, en ik deed het op mijn gemak omdat ik baan HAD.
Afhankelijk van je kennis en beroep, hou er ook rekening mee dat de VS momenteel afglijdt in een recessie, en dat er pas aan het einde van 2008 enig herstel wordt verwacht.
Voorbeeldje uit California: Tussen Orange County en Riverside County in California ligt een weg die dwars door de bergen loopt. In Orange County wonen veel aannemers (contractors), en in Riverside County zijn veel bouwprojecten. Halverwege deze weg ligt een restaurant welke bekend staat om zijn ontbijt. Op weg naar de bouw aan de andere kant van de bergen halen de aannemers vaak daar hun coffee en ontbijt. Echter, door de huizencrisis zijn bijna alle bouwprojecten zo goed als stil gelegd. De aannemers hebben dus minder inkomsten..... maar dat restaurant heeft het dus nu ook heel erg moeilijk.
Het nichtje van mijn vrouw werkt in een nagelsalon, en verdiend nu ongeveer de helft van vorig jaar, omdat veel minder mensen een pedicure komen nemen en de tips kariger zijn. (wellicht de vrouwen van die aannemers....)
Kortom, er is zeer zeker een economische recessie aan de gang die in 2008 zijn diepste vorm zal aannemen, en pas tegen het einde zal herstellen.
Zorg dus voor spaarcenten, het liefst heb je 6 maandsalarissen klaar om te overleven. Eventueel eerst een heel goedkoop klein appartementje totdat je echt een goede baan hebt.
8. Verzekeringen
Is het aan te raden mij direct te verzekeren voor ziekte etc, of eerst wachten of ik geen job kan vinden die zaken kan coveren ?
Ligt een beetje aan je financiele zaken.... wij waren zelf in 2002 niet verzekerd, en ik kreeg pas aan het einde van het jaar met mijn eerste baan een verzekering. Je zou een reisverzekering kunnen afsluiten, maar daarbij moet je ook sowieso de boel voorschieten. Een groter probleem kan het zijn als je medicijnen hebt die je regelmaat neemt, want zonder verzekering zijn die enorm duur, en de reisverzekering vergoed deze niet.
Wel kun je terecht bij het county hospital. Belabberde voorzieningen, je moet bijna Spaans spreken, maar het is relatief goedkoop en kan een oplossing zijn als je uit Belgie een bericht van de dokter kan meenemen waarop je medicijnen staan.
Sowieso is het aan te raden trouwens om bij je huisarts en tandarts je medische bestanden op te vragen. Alhoewel in het Nederlands, heb je daar zelf een hoop aan als je voor het eerst naar de dokter gaat en hem moet uitleggen wat je medische verleden is.