Mijn man en ik dromen al jaren om naar Amerika te emigreren. We schrijven ons dan ook jaarlijks in voor de Green Card Lotery, maar dat is slechts weinigen gegund.
Wij reizen nu al 8 jaar jaarlijks naar de states, maar wat zijn nu twee à drie weken. We houden enorm van het landschap maar ook de steden, de mogelijkheden, de diversiteit onder de mensen... sinds we er de eerste keer op reis geweest zijn, voelen we ons hier in België niet meer thuis. We zijn boos op vader staat die ons 55% van ons loon ontneemt, als straf dat we relatief veel verdienen. Uncle Sam int nooit geen 55% belastingen. En ja, we weten dat we voor de kosten van sociale zekerheid zelf moeten opdraaien, maar we hebben het er graag voor over. We raken gefrustreerd over het feit dat emigreren naar België blijkbaar piece of cake is, maar dat je als hardwerkende Belg hier niet weg kan...
Vooral mijn man is het al lang beu om in dienst van iemand te werken en zou graag zelfstandig worden, in België omdat wij van mening waren dat dit niet mogelijk is voor ons in Amerika. Wij dachten begrepen te hebben dat we daarvoor 1 miljoen $ moesten investeren in de zaak om een visum te kunnen krijgen en zoveel spaarcenten hebben we nu ook weer niet

Recentelijk hebben we hier nog maar eens meer info over gezocht en blijkt dat we dit altijd al verkeerd begrepen hebben.
Wij zijn beiden ervaren op hetzelfde vakgebied en kunnen dus perfect samen een zaak openen.
We bezitten een eigen huis in België waarvan het niet de bedoeling is het onmiddellijk te verkopen, maar te verhuren... just in case... We hebben twee jaarlonen als spaargeld (om ons te installeren en tijdelijk te kunnen behelpen zonder inkomen) en een belgische geldschieter voor de zaak (een familielid, die dan bij wijze van intrest recht heeft op een deel van de winst).
Nu weet ik echter niet waar eerst of laatst beginnen.
*Visum aanvragen: het aller belangrijkste, maar hoe begin je eraan???
*SSN
*drivers licence
*wat moet je allemaal doen om een eigen zaak in Amerika te starten, wat heb je nodig (een pand? een boekhouder? een bank? hoe zit het met IRS in dit geval?)
*verzekeringen: ziekte (als zelfstandige), auto, bestaat er ook zoiets als een familiale polis?
*is het noodzakelijk om al naar amerika te reizen om sommige zaken in orde brengen?
We geven onszelf nog twee jaar de tijd, het is dan of nooit!
Zijn er hier op de forum mss nog mensen die de stap al gewaagd hebben en een eigen zaak opgericht hebben?
Alle info is welkom