Nu zou bij 10m inzenders en 50.000 cards de kans 1 op 200 zijn, dus 0,5%.Je mag één keer per jaar meedoen aan de loterij. Per keer (jaar) worden er 50.000 visa vergeven, maar die moeten verdeeld worden onder maar liefst 8 tot 10 miljoen inzenders. Een kleine rekensom vertelde me dat de gemiddelde persoon ongeveer 2 eeuwen moet meedoen om redelijkerwijs kans te kunnen maken op zo'n visum, maar als je Amerikagek bent laat je je hierdoor niet afschrikken.
Maar ik vraag me af in hoeverre dit cijfer klopt. Dit jaar (wellicht toen niet?) mogen China/Mexico/India/Pakistan/UK/Polen/Rusland/Brazilie niet meer meedoen. Ze hebben de afgelopen jaren teveel mensen geleverd. Hele lijst hier.
Daarmee zijn bijna 3 miljard mensen (50% vd wereldbevolking) uitgesloten voor de loterij.
- Is er een manier om erachter te komen hoeveel mensen dit jaar hebben meegedaan?
- In hoeverre hebben wij als klein land voordeel bij de "max 7% vd cards naar 1 land" regel?
- Een aantal deelnemers zal bij het invullen fouten hebben gemaakt en is gedisqualificeerd.
- Een aantal deelnemers zal uiteindelijk toch niet gaan, wat een voordeel is voor "ons" aangezien de totale poule van serieuze kandidaten slinkt, en de kans weer groter wordt. (Ze sturen 100.000 uitnodigingen op 50.000 kaarten, dus ik vermoed dat ze 100% op gaan.)
Beduidend meer dan 2%. Maar wellicht zit ik er helemaal naast. Wat denken jullie?
(Reden dat ik hier in geinteresseerd ben is o.a. omdat ik heel opgewonden raak van statistiekjes, en dat ik wellicht subject word aan de 2 year stay at home rule van een J1 visa, terwijl ik meedoe aan de DV-2009 loterij.)