Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

kind word geboren in Usa, Amerikaanse nationaliteit??

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
lincherokee
Amerika-newbie

kind word geboren in Usa, Amerikaanse nationaliteit??

Bericht door lincherokee »

Hoi Allemaal,

Wie kan mij helpen? Ik ga over een paar maanden studeren in Amerika en nu ben ik zwanger.
Ik ga dus daar bevallen. Is het nu zo dat mijn kind de Amerikaanse nationaliteit kan krijgen? En dan?
Heeft dat consequenties voor mijn andere kindje? Kun je daar dan blijven of juist niet?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt

Groetjes

Lynn
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: kind word geboren in Usa, Amerikaanse nationaliteit??

Bericht door kastelke »

Je kind krijgt (ook) de Amerikaanse nationaliteit.
Gevolgen voor het kind in kwestie: als hij/zij later naar de VS wil (vakantie, wonen, werken,...), dan zal hij geen visa aan moeten vragen. Heel erg handig!
Gevolgen voor jouw andere kinderen: geen.
Gevolgen voor jou: als je kind +18 is en in de VS woont, kan het jou sponsoren (of broers/zussen/vader) om de VS binnen te komen. Voorwaarde is wel dat je kind moet kunnen aantonen dat hij beschikt over een bepaald inkomen (dus dat zal dan nog wel wat langer duren dan de 18de verjaardag), en tot op heden duurt dit sponsoringproces toch ook wel een tijdje. Maar ooit zou jij dus op die manier terug in de VS kunnen gaan wonen.

Mogen we nieuwsgierig zijn? Wat ga je studeren? Waar?
En je moet toch niet in je eentje gaan bevallen ginder, er komt toch iemand over om je bij te staan?
En nog belangrijker: je hebt een hele goede dekking voor ziektekosten? (want een bevalling in Amerika kost je een rib uit je lijf zonder bijkomende verzekering)
Hoeveel maanden ben je zwanger als je naar ginder trekt?
Je studie wordt niet onderbroken door de bevalling? (want ik meende dat je dan problemen kreeg met je visum als je niet 'regelmatig' aanwezig bent op school)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Nederland maakt geen voorbehoud bij het toekennen van dubbele nationaliteit door geboorte. Amerikaans recht bepaalt dat geboorte op Amerikaans grondgebied het Amerikaans staatsburgerschap geeft (met enkele uitzonderingen die hier niet van toepassing zijn).

Dat betekent dus dat jouw kind zowel de Nederlandse nationaliteit krijgt omdat jij als moeder de Nederlandse nationaliteit hebt (daar ga ik even van uit), én de Amerikaanse nationaliteit omdat het op Amerikaans grondgebied is geboren. Voor dit laatste zou je dan een 'certificate of citizenship' aan moeten vragen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
lincherokee
Amerika-newbie

Alvast bedankt voor de reacties, ik ga engels studeren in californie.
Ook ben ik fotomodel en hoop ik daar opdrachten te krijgen als ik bevallen ben.( Via mijn Nederlandse bureau gaat dat dan)
Maar is het niet zo dat als je eenmaal geboren wordt als Amerikaans staatsburger dat je dan vanaf je geboorte mag blijven?

Groetjes Lynn
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Lynn, ik durf het hier al bijna niet meer zeggen, maar de dingen zijn niet altijd zo simpel als wat je zou willen dat ze zijn. Dus ik stel mijn vragen nog maar eens:

Weet de school dat je ondertussen gaat bevallen? Of heb je dat op het consulaat tijdens je interview gemeld? Geen van beiden heeft gemeld dat het een probleem is wanneer je niet dagelijks de cursus volgt (want ik neem aan dat je niet effe op een avondje gaat bevallen na de lesuren om de dag erna 's morgens terug in de les te zitten)?

Nog even terug: heb jij een bijkomende verzekering afgesloten voor ziektekosten, die ook een BEVALLING dekt (want 'pre existing conditions' worden vaak niet gedekt, en een zwangerschap is dat toch wel).

Hoeveel maanden ben je zwanger als je naar ginder trekt? (ik bedoel: je weet dat je nog zonde rmeer toegelaten wordt op het vliegtuig?)

Heb je opvang voor je baby ginder?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

lincherokee schreef:Maar is het niet zo dat als je eenmaal geboren wordt als Amerikaans staatsburger dat je dan vanaf je geboorte mag blijven?
Neen.
Elke
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Nog even terug: heb jij een bijkomende verzekering afgesloten voor ziektekosten, die ook een BEVALLING dekt (want 'pre existing conditions' worden vaak niet gedekt, en een zwangerschap is dat toch wel).
Eventjes om te beamen hoe belangrijk een verzekering is (waarbij gezegd dat kosten en behandeling sterk verschillen per ziekenhuis; wij hadden een 5-sterren behandeling), in ons geval was het totaalplaatje $75K, met $2K uit eigen kosten.

Gr., Flipje
lincherokee
Amerika-newbie

Ja dat wordt allemaal geregeld door mijn advocaat, dat is verder allemaal geen probleem. Maar ik ga dit ook even bespreken met hem. Hij is gelukkig gespecialliceerd in emigreren naar USA en Canada.

Alvast bedankt, het enige wat ik nog wil weten is of je niet een tijdelijk visum krijgt om je kindje daar op te voeden als het daar ook geboren is?

Groetjes Lynn
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Lynn, je lijkt een heel goed advocaat te hebben als hij ook zorgt voor je verzekeringen, dus ik denk dat je je vragen best aan die persoon stelt. Tenslotte zijn wij hier geen van allen immigratie advocaat en is -voor zover ik weet- niemand van ons in de VS gaan bevallen van een kind (zonder dat ze daar al wettelijk woonden). Wij kennen hier enkel de meer 'recht door zee' wetgeving wat die dingen betreft. Maar zo'n goede advocaat kent mogelijk nog andere constructies die misschien ook wel werken.
Hou je ons op de hoogte? Want dat is natuurlijk altijd interessante info om te weten.
Elke
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat ik mij nou altijd afvraag bij zo'n artiestenvisums (en dus ook voor fotomodellen), is hoe 'beroemd' je moet zijn om in aanmerking te komen. Om een geldig visum te krijgen als fotomodel, volstaat het dan eigenlijk dat je bij wijze van spreke op de cover stond van het blaadje van de plaatselijke boerenbond, of moet je echt al meer prestigieuze dingen kunnen voorleggen zoals een cover van Vogue, Elle, Cosmopolitan,... ?
En om welk visum gaat dat dan? Want hoe weet je nou of je past in P-1, 2 of 3? Want in O valt het volgens mij niet?
En hoe lang is zo'n visum dan geldig? Want bv. een fotoshoot duurt toch geen weken? Mag je dan bv. met dat visum maar gewoon een weekje het land in, en moet je dan al weg (tenzij je een volgende shoot hebt kunnen bemachtigen)?
En moet je vooraf al een contract voor een shoot hebben, of mag je met zo'n visum ook op 'auditie' gaan? (ik weet niet juist hoe je dat noemt)
Lynn, ik hoop dat jij ons wat wijzer kan maken!
Elke
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Alvast bedankt, het enige wat ik nog wil weten is of je niet een tijdelijk visum krijgt om je kindje daar op te voeden als het daar ook geboren is?
Alleen als je kunt bewijzen dat het USC kind "extreme hardship" wordt aangedaan als je de VS moet verlaten. Dat zal voor een immigratie rechter moeten komen, en de lat ligt zeer, zeer hoog (b.v., het kind heeft medische hulp nodig die alleen maar in de VS te verkrijgen is).

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Er zijn hier in de VS genoeg hartverscheurende verhalen over ilegale ouders die gepakt en teruggestuurd worden terwijl hujn in Amerika geboren kinderen in de VS kunnen blijven.

Volgens mij is het zo dat als je in de VS geboren wordt, je automatisch het Amerikaanse staatsburgerschap hebt. En dat geldt volgens mij dan voor het hele leven. Met minstens 1 Nederlandse ouder, kun je ook een Nederlands paspoort krijgen en dat moet je dan gewoon elke vijf jaar verlengen.

Mijn zoon is in de VS geboren, dus Amerikaan. Heeft al van heel vroeg een Nederlands paspoort. En mag dat houden, omdat ik Nederlander was (en ben) toen hij 18 werd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Volgens mij is het zo dat als je in de VS geboren wordt, je automatisch het Amerikaanse staatsburgerschap hebt. En dat geldt volgens mij dan voor het hele leven.
Voor de Amerikaanse wetgeving is er een verschil tussen nationaliteit en staatsburgerschap. Je kunt wel degelijk het staatsburgerschap verliezen, ongeacht hoe je het verkregen hebt, maar je moet het dan wel aardig bond maken. Landverraad kan een reden zijn, of je belastingen niet op tijd betalen.

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Of zonder toestemming in vreemde staats-of krijgsdienst gaan, zoals dat zo mooi in het Nederlands gesteld is/was.

Maar voor een gewoon mens, die een gewoon leven leidt, kun je toch wel in het algemeen stellen dat als je in de VS geboren bent, je je hele leven het recht hebt om in de VS te wonen, te werken en een Amerikaans paspoort te hebben.

Ouders van dergelijke kinderen moeten echter wel wachten tot het wurm 21 (of 18 tegenwoordig?) is en voldoende inkomsten heeft om een ouder te kunnen sponsoren.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Of zonder toestemming in vreemde staats-of krijgsdienst gaan, zoals dat zo mooi in het Nederlands gesteld is/was.
Daar doen ze niet zo moeilijk over, zie b.v. de huurlingen van Blackwater. Je noemt jezelf gewoon een beveilingsbedrijf en dan is het "ok." Het is pas een probleem als je tegen andere Amerikanen gaat vechten, of anderszins Amerikaanse belangen schaadt.
Ouders van dergelijke kinderen moeten echter wel wachten tot het wurm 21 (of 18 tegenwoordig?) is en voldoende inkomsten heeft om een ouder te kunnen sponsoren.
Leeftijd is 21, voldoende inkomsten zijn niet noodzakelijk: itt. de wetgeving in NL, mogen de inkomsten (en/of vermogen; in beide gevallen onder de voorwaarde dat ze erover kunnen blijven beschikken als ze naar de VS verhuizen) van de ouders zelf ook meegeteld worden. Dit om kleine ondernemers niet in de weg te zitten. De wachttijd is evenwel erg lang.

Gr., Flipje
dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin »

Ik ben zelf in de US geboren als kind van twee Belgische ouders. Mijn vader was doctoraatsstudent daar (ze bleven dus wel een jaar of 4) en heb al heel mijn leven dubbele nationaliteit en dus twee paspoorten.
TownyBE
Amerika-ontdekker

Bericht door TownyBE »

lincherokee schreef:Alvast bedankt voor de reacties, ik ga engels studeren in californie.
Ook ben ik fotomodel en hoop ik daar opdrachten te krijgen als ik bevallen ben.( Via mijn Nederlandse bureau gaat dat dan)
Maar is het niet zo dat als je eenmaal geboren wordt als Amerikaans staatsburger dat je dan vanaf je geboorte mag blijven?

Groetjes Lynn
Hey Lynn, lijkt me tof om in California te kunnen gaan studeren, California is ook mijn droom bestemming :D

Hoe oud ben je? En ga je der gewoon naar College om engels te studeren of een andere instantie?? Hoe heb je de school gevonden of hoe heb je alles geregeld om er te kunne studeren, lijkt me heel interessant!!

Greetzz Tony
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Lynn: ALs je kind in de VS geboren wordt, zou ik wel even allerlei papieren voor het wurm vragen (in ieder geval een duidelijk 'birth certificate', plus wat je eventueel meer kan krijgen). Of meteen een paspoort aanvragen (dat voor onder de 18 maar vijf jaar geldig is). Is even wat extra werk (bij al het andere werk dat een kind meebrengt) maar een goed "paper trail" is nooit weg en kan het leven op de lange duur alleen maar eenvoudiger maken.

Sterkte. En succes.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer