Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nederlandse boeren naar de Midwest
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Nederlandse boeren naar de Midwest
Ik zag net een korte reportage op RTL Nieuws over Nederlandse boeren (melkveehouders) die zich 'massaal' in Ohio, Michigan en Indiana vestigen. Ze stichten daar kolossale bedrijven met vele honderden tot wel zo'n 2000 koeien. Deze bedrijven zijn niet alleen veel groter dan in NL, maar ook veel groter dan de omringende bedrijven van Amerikaanse boeren. Ze kunnen zich dat permitteren door de verkoop van hun relatief dure bedrijf in NL (grond, melkquota-rechten, e.d.) waardoor ze in de US met een grote zak geld direct een fors bedrijf kunnen neerzetten. Dit overigens niet tot ieder's vreugde. Veel locals moeten niets hebben van deze grote stinkende en vervuilende bedrijven. Maar hoe dan ook, ze boeren er goed.
Dus voor degenen die willen emigreren en nog steeds een goede mogelijkheid zoeken: wordt boer!
Als je even googlet is er genoeg over dit onderwerp te vinden.
Dus voor degenen die willen emigreren en nog steeds een goede mogelijkheid zoeken: wordt boer!
Als je even googlet is er genoeg over dit onderwerp te vinden.
Hoi Marcel,
Ik heb met die jongens van v. Bakel gesproken, hebben de boel netjes voor elkaar. Maar boer worden, dan kan ik je wel iets beters en goedkopers aanbieden wat betreft bedrijven. Je spreekt over bedrijven van tussen $ 5M en $ 12M en daarbij moet je denken aan een eigen inbreng van 25 / 30 %. Dit is echt iets voor melkveehouders.
Ik heb met die jongens van v. Bakel gesproken, hebben de boel netjes voor elkaar. Maar boer worden, dan kan ik je wel iets beters en goedkopers aanbieden wat betreft bedrijven. Je spreekt over bedrijven van tussen $ 5M en $ 12M en daarbij moet je denken aan een eigen inbreng van 25 / 30 %. Dit is echt iets voor melkveehouders.
Die mega bedrijven dringen heel wat kleinere uit de business. Kennissen van ons hebben hun boerderij met melkkoeien moeten verkopen omdat ze daar niet tegenop konden. Triest, het bedrijf was generaties in de familie geweest. Maar zo ging het in Nederland ook.
Annemiek
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Amerika-newbie
hoi Marcel
Hoi Marcel,
Mijn man en ik heb 3 jaar voor dit bedrijf gewerkt en willen daarom graag reageren.
De reportage was leuk om tezien, maar zoals dat helaas soms in de journalastiek gaat een beetje vertekend. De NL boeren daar werken volgens de regels en ze moeten ook wel anders wordt en hun vergunning niet verlengt of afgenomen en hun visum niet verlengt en in het ergste geval zouden ze nooit in aanmerking komen voor een green card. Deze NL boeren zetten dat echt niet op het spel. Ze komen met hun hele gezin.
Ik vind het overigens wel logisch dat de mensen daar heftig reageren, hoe zou jij reageren als er zo een complex in je "achter tuin" neer wordt gezet. Het is vaak maar een kleine groep mensen die protesteren tegen de bedrijven. Het meren deel van de omgeving vindt het goed en zijn ook blij met de nieuwe werkgelegenheid die er komt.
Marjolein
Mijn man en ik heb 3 jaar voor dit bedrijf gewerkt en willen daarom graag reageren.
De reportage was leuk om tezien, maar zoals dat helaas soms in de journalastiek gaat een beetje vertekend. De NL boeren daar werken volgens de regels en ze moeten ook wel anders wordt en hun vergunning niet verlengt of afgenomen en hun visum niet verlengt en in het ergste geval zouden ze nooit in aanmerking komen voor een green card. Deze NL boeren zetten dat echt niet op het spel. Ze komen met hun hele gezin.
Ik vind het overigens wel logisch dat de mensen daar heftig reageren, hoe zou jij reageren als er zo een complex in je "achter tuin" neer wordt gezet. Het is vaak maar een kleine groep mensen die protesteren tegen de bedrijven. Het meren deel van de omgeving vindt het goed en zijn ook blij met de nieuwe werkgelegenheid die er komt.
Marjolein
-
- Amerika-newbie
Boeren in de VS
Hoi Marcel,
Ik heb de uitzendingen ook gezien bij RTL. Ik ben 3 jaar manager geweest op zo'n bedrijf met 3000 melkkoeien. Mijn bevindingen zijn als volgt:
Koeien melken in Nl geeft een rendement van 0-1%
Koeien melken in de VS met het zelfde kapitaal geeft een rendement van min 10%. Door lagere kosten van grond en melkquotum.
In het verleden was er bijna geen regelgeving.
Wbt mestwetgeving is de regelgeving in de VS op dit moment zeker zo zwaar als in NL. Wordt in de toekomst zelf zwaarder.
Veelal jonge mensen 'verplaatsen' hun bedrijf van NL naar de VS.
Deze brengen in sommige gevallen veel geld mee, maar ik kan ook mensen die niet meer dan 300.000 dollar meenemen. Dus het is overtrokken dat Amerikanen geen mogelijkheden hebben om zulke bedrijven te realiseren. Het zijn vooral de ondernemers die zo'n keuze maken.
Dat veelal jonge mensen dit realiseren brengt veel jaloezie onder 'buurt' bewoners. Maar bijna nooit onder directe buren. De mensen die bezwaar maken wonen veelal meer dan 10 kilometer weg.
De zogenaamde stank die deze bedrijven veroorzaken staat in het niets met de stank die er heerst in het voorjaar in NL, wanneer veel veehouders hun mest uitrijden. De overlast gaat echt niet verder dan max 500 meter van het bedrijf. Veel buren wonen echter verder dan 1 km weg.
80% van de omzet van deze bedrijven wordt binnen een straal 25 kilometer van het bedrijf uitgegeven. Dit is een enorme impuls voor de plaatselijke economie.
In NL is er in veel gevallen ook bezwaar als een groot bv kippenbedrijf zich ergens wil vestigen.
Al met al:
Heel erg overtrokken wat er daar in de VS gebeurt.
Voor mij en veel andere jonge veehouders is Amerika het land waar je je droom kan leven.
Mario
Ik heb de uitzendingen ook gezien bij RTL. Ik ben 3 jaar manager geweest op zo'n bedrijf met 3000 melkkoeien. Mijn bevindingen zijn als volgt:
Koeien melken in Nl geeft een rendement van 0-1%
Koeien melken in de VS met het zelfde kapitaal geeft een rendement van min 10%. Door lagere kosten van grond en melkquotum.
In het verleden was er bijna geen regelgeving.
Wbt mestwetgeving is de regelgeving in de VS op dit moment zeker zo zwaar als in NL. Wordt in de toekomst zelf zwaarder.
Veelal jonge mensen 'verplaatsen' hun bedrijf van NL naar de VS.
Deze brengen in sommige gevallen veel geld mee, maar ik kan ook mensen die niet meer dan 300.000 dollar meenemen. Dus het is overtrokken dat Amerikanen geen mogelijkheden hebben om zulke bedrijven te realiseren. Het zijn vooral de ondernemers die zo'n keuze maken.
Dat veelal jonge mensen dit realiseren brengt veel jaloezie onder 'buurt' bewoners. Maar bijna nooit onder directe buren. De mensen die bezwaar maken wonen veelal meer dan 10 kilometer weg.
De zogenaamde stank die deze bedrijven veroorzaken staat in het niets met de stank die er heerst in het voorjaar in NL, wanneer veel veehouders hun mest uitrijden. De overlast gaat echt niet verder dan max 500 meter van het bedrijf. Veel buren wonen echter verder dan 1 km weg.
80% van de omzet van deze bedrijven wordt binnen een straal 25 kilometer van het bedrijf uitgegeven. Dit is een enorme impuls voor de plaatselijke economie.
In NL is er in veel gevallen ook bezwaar als een groot bv kippenbedrijf zich ergens wil vestigen.
Al met al:
Heel erg overtrokken wat er daar in de VS gebeurt.
Voor mij en veel andere jonge veehouders is Amerika het land waar je je droom kan leven.
Mario
Er zijn een aantal Nederlandse bedrijven die dit aanbieden. Maar als ik dan dit visum verhaal lees dan krijg ik weer zo'n onbestemd gevoel, ik heb nl. nooit geweten dat een Staat zijn eigen visum regels kan maken. Maar dat wordt hier luid en duidelijk verkondigd.
De staat Iowa, gelegen in het midden westen van de Verenigde Staten, verschaft nu een permanente verblijfsvergunning voor het gehele gezin
In Iowa is deze Greencard nu praktisch gratis op voorwaarde dat het businessplan wordt goed gekeurd. Een businessplan is sowieso voor een visum aanvraag nodig.
Emigreren
Hallo ik ben barend prinsen en ik wil graag boer worden in het buitenland ik zit op dit moment nog op de landbouw school richting veehouderij en zoek een stage bedrijf voor 2 en een halve maand in amerika. Is hier mischien iemand die mij wat meer hierover kan vertellen of mischien bedrijven weet.
Dat zou hardstikke mooi wezen wat als nederlander is het moeilijk om een bedrijf te vinden in amerika waar je stage kan lopen. Ik hoop op reactie.
B.v.D Barend Prinsen

B.v.D Barend Prinsen
-
- Amerika-expert
Er zijn voor zover ik weet een aantal organisaties die dat soort stages regelen. De school moet daar van gehoord hebben. Of zoek eens op stages veehouderi Amerika of internships dairy united states.
Als je niets vindt, stuur me dan een PB, zal ik eens in m'n archief duiken.
Als je niets vindt, stuur me dan een PB, zal ik eens in m'n archief duiken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Barend, wij hebben vrienden met een kalveropfokranch/melkveebedrijf (23.000 stuks kalveren in opfok/3000 stuks melkvee) in Californië. Onze zoon gaat er voor een leerstage (te jong voor een werkvisum) in april en wij gaan mee.
In hun omgeving zitten veel grote melkveehouderijen. Wellicht kunnen zij je verder helpen aan adressen van mensen die stagaires zoeken. Ik kan wel informeren bij hen als je dat op prijs stelt. Ik denk echter wel dat je het via school ook zou moeten regelen. Bij mijn zoon op school circuleert een lijst met stage-adressen in het buitenland.
Kijk voor meer informatie maar eens op ons reisverslag van afgelopen jaar (bij de laatste dagen) of bij het verslag van de eerste dagen van ons verslag van 2002. Allemaal te vinden op onze website.
Foto's heb ik ook wel, op onze fotosite onder het kopje Chowchilla. Je moet dan even aanmelden voor een wachtwoord.
In hun omgeving zitten veel grote melkveehouderijen. Wellicht kunnen zij je verder helpen aan adressen van mensen die stagaires zoeken. Ik kan wel informeren bij hen als je dat op prijs stelt. Ik denk echter wel dat je het via school ook zou moeten regelen. Bij mijn zoon op school circuleert een lijst met stage-adressen in het buitenland.
Kijk voor meer informatie maar eens op ons reisverslag van afgelopen jaar (bij de laatste dagen) of bij het verslag van de eerste dagen van ons verslag van 2002. Allemaal te vinden op onze website.
Foto's heb ik ook wel, op onze fotosite onder het kopje Chowchilla. Je moet dan even aanmelden voor een wachtwoord.
Ok hardstikke bedankt ik zal dat zeker allemaal is even rustig uitzoeken het is ook pas voor volgend jaar maar het moet wel allemaal goed geregeld worden.... Ik loop nu stage op een melkvee bedrijf met 115 melkkoeien en een 2 x 12 Gasqonge Mellotte melkstal rapid exit. En voor de zomer en in de zomer ga ik 2 en een halve maand naar Denemarken om daar stage te lopen en op die manier wil ik steeds een stukje hoger op het bedrijf in denemarken heeft 250 melkkoeien en een 2 x 16 visgraat melkstal.. Hoe denken jullie trouwens over de toekomst van een jonge/meisje die geen achtergrond heeft maar togh graag boer wil worden ... ?? denken jullie dat daar toekomst voor is ?? graag zou ik jullie mening daar over horen
alvast maar bedankt voor de snelle reactie...
Groetjes Barend

Groetjes Barend
Tja, is het niet zo dat je om boer te kunnen worden een aardige zak met geld moet hebben?
Mijn mans zus is met haar man en kinderen in 2000 naar Woodstock, Ontario, Canada verhuisd. In Nederland hadden zij geen toekomst met hun bedrijf (hadden ook varkens gehad, en dat ging niet goed). In Canada hebben ze een mooi bedrijf waar wel toekomst voor is.
In Nederland zal het wel zo worden dat alleen de grote boeren kunnen overleven. Nu zie je al dat kleinere boeren er een neventak bij moeten hebben om het te redden. Een camping bijvoorbeeld, of werken bij een loonwerker.
Als je zelf niet van boerenafkomst ben denk ik dat het moeilijk is om boer te worden. Je moet toch zo'n bedrijf overnemen dan. Voor boerenzonen en -dochters is het al moeilijk.
Liliane
Mijn mans zus is met haar man en kinderen in 2000 naar Woodstock, Ontario, Canada verhuisd. In Nederland hadden zij geen toekomst met hun bedrijf (hadden ook varkens gehad, en dat ging niet goed). In Canada hebben ze een mooi bedrijf waar wel toekomst voor is.
In Nederland zal het wel zo worden dat alleen de grote boeren kunnen overleven. Nu zie je al dat kleinere boeren er een neventak bij moeten hebben om het te redden. Een camping bijvoorbeeld, of werken bij een loonwerker.
Als je zelf niet van boerenafkomst ben denk ik dat het moeilijk is om boer te worden. Je moet toch zo'n bedrijf overnemen dan. Voor boerenzonen en -dochters is het al moeilijk.
Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bernard, het blijft gewoon een heel moeilijk punt. Kan je boer worden zonder een bedrijf thuis? Lastig, lastig ... Ik heb zelf na het overlijden van mijn man ons melkveebedrijf verkocht. Dat was in 1999 en eerlijk is eerlijk: wij leven daar nu van, zoveel bracht het toen op. Maar ik besefte toen wel direct dat ik mijn kinderen de kans om ooit nog zelfstandig veehouder in Nederland te worden ontnam. Gelukkig blijkt nu dat ik toen goed had ingeschat dat mijn zoon wel in de landbouw zijn toekomst zoek, maar zeker niet als boer.
Wat jij zoekt, wellicht als bedrijfsleider of ooit misschien nog wel als eigenaar van een bedrijf in het buitenland aan de gang gaan heeft misschien wel perspectief. Vooral het eerste, bedrijfsleider op zo'n megabedrijf, geef ik nog wel een kans. Als ik kijk naar onze vrienden daar, dan zijn de eigenaars gewoon managers die de grote lijnen in de gaten houden. Daaronder zit 'the foreman', dus eigenlijk de voorman of bedrijfsleider en het gewone werk wordt gedaan door voornamelijk Mexicanen.
Jij vertelt net over melkstallen: onze vrienden melken daar in een 2 x 40 Rapid Exit stal. Merk weet ik zo niet, maar simpel is het. Geen melkmeters bijvoorbeeld, celgetalcontrole wordt niet per koe gedaan, alleen tankmonsters en dan nog maar een keer per maand. Het is niet vergelijkbaar met hier. Als ik terugdenk aan ons bedrijf, waar we in 1992 al molken met een 2 x 6 visgraat Gascoigne Melottemelkstal mét melkmeters, managamentsysteem en voerautomaten met koeherkenning is het daar maar gewoontjes
Maar het gaat daar meer om de kwantiteit dan de kwaliteit, denk ik zo. Enne, naast die 2 x 40 stal is een tweede in aanbouw, want het wordt alleen maar méér en groter.
Als je de kans krijgt op zo'n bedrijf stage te lopen zou ik het altijd doen, want je ziet een heel andere manier van werken en ook een andere functie voor de boer, want je bent niet meer aan het melken, voeren, mesten en weet ik wat. Daar heb je je mensen voor. Op het bedrijf daar lopen 100 mensen rond bijvoorbeeld. Melkproduktie per dag: ruim 100.000 liter melk! Een gedeelte daarvan gaat naar de kalveren (23.000 dus, waarvan een gedeelte nog aan de melk) en ander deel naar de fabriek.
Fotootje van de melkstal:

Op onze reislog van dit jaar zal best weer wat te lezen zijn over het bedrijf straks, maar onze zoon zal ook een weblog van zijn stage gaan bijhouden voor school. Hij is straks te volgen op http://peetamerika.punt.nl
Wat jij zoekt, wellicht als bedrijfsleider of ooit misschien nog wel als eigenaar van een bedrijf in het buitenland aan de gang gaan heeft misschien wel perspectief. Vooral het eerste, bedrijfsleider op zo'n megabedrijf, geef ik nog wel een kans. Als ik kijk naar onze vrienden daar, dan zijn de eigenaars gewoon managers die de grote lijnen in de gaten houden. Daaronder zit 'the foreman', dus eigenlijk de voorman of bedrijfsleider en het gewone werk wordt gedaan door voornamelijk Mexicanen.
Jij vertelt net over melkstallen: onze vrienden melken daar in een 2 x 40 Rapid Exit stal. Merk weet ik zo niet, maar simpel is het. Geen melkmeters bijvoorbeeld, celgetalcontrole wordt niet per koe gedaan, alleen tankmonsters en dan nog maar een keer per maand. Het is niet vergelijkbaar met hier. Als ik terugdenk aan ons bedrijf, waar we in 1992 al molken met een 2 x 6 visgraat Gascoigne Melottemelkstal mét melkmeters, managamentsysteem en voerautomaten met koeherkenning is het daar maar gewoontjes

Als je de kans krijgt op zo'n bedrijf stage te lopen zou ik het altijd doen, want je ziet een heel andere manier van werken en ook een andere functie voor de boer, want je bent niet meer aan het melken, voeren, mesten en weet ik wat. Daar heb je je mensen voor. Op het bedrijf daar lopen 100 mensen rond bijvoorbeeld. Melkproduktie per dag: ruim 100.000 liter melk! Een gedeelte daarvan gaat naar de kalveren (23.000 dus, waarvan een gedeelte nog aan de melk) en ander deel naar de fabriek.
Fotootje van de melkstal:

Op onze reislog van dit jaar zal best weer wat te lezen zijn over het bedrijf straks, maar onze zoon zal ook een weblog van zijn stage gaan bijhouden voor school. Hij is straks te volgen op http://peetamerika.punt.nl
Hey ja ok maar ik wil ook geen boer worden in nederland ik word hier op stage al helemaal gek van alle regeltjes en alle dingen en dat hebben ze in het buitenland ook wel maar daar gaat het er gewoon heel anders aan toe zoals ik dat gehoord heb. Trouwens mooie foto van die melkstallen ik had al wat gezien van grote melkstallen op de site http://www.germaniadairy.com staan leuke foto's bij en onders link daarmee kun je bij bedrijven over de hele wereld kijke... verder ben ik nu druk met school en moet verslagen maken over het mestbeleid in nederland , insimineren , afkalvering en dat soort dingen druk druk dus ... daarbij melk en voer ik ook nog bij 2 boeren en help tussendoor vaak mee bij een akkerbouwer. Dus aan werk scheelt het hier ook nog niet echt. En inderdaad ik moet je gelijk geven dat de kleine boeren het in nederland denk ik niet gaan overleven. Wij hebbe hier achter ons een boer zitten met 50 melkkoeien en een 2 x 6 visgraat melkstal en die overweegt ook al om er mee te stoppen het is bijna niet meer te doen zegt hij. Verder komt hier 2 km verder op nog een nieuwe bedrijf met 200 melkkoeien aan de melkrobot...er zijn veel boeren die vanaf twente hier naar drenthe toe komen maar het zit bij mij in de planning om na mijn studie togh echt naar het buitenland te gaan maarjah de vraag is welk land??????
Leuk die link. Ik zag dat Ben Sterk er ook tussen staat (laatste foto) . Daar zijn wij op bezoek geweest. Hij komt oorspronkelijk hier uit Harmelen en is dik 25 jaar geleden naar Canada gegaan. Heeft in de aardolie gewerkt en is toen boer geworden.
Er zitten in dat gebied nog een aantal bekenden van ons. Heel leuk om te zien hoe zij daar nu boeren.
Groetjes
Liliane
Er zitten in dat gebied nog een aantal bekenden van ons. Heel leuk om te zien hoe zij daar nu boeren.
Groetjes
Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Contacteer:
Haha sorry van die msn taal... dat is bij mij moeilijk om dat niet te gebruiken maar ik zal me best doen... Op de site http://www.germaniadairy.com staan 15 regels over hoe je snel en goed kan melken... best interresant.
groetjes Barend
groetjes Barend
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1655 Weergaves
-
Laatste bericht door BonnyR