Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Borg, credit history en bankrekeningen....ervaringen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Borg, credit history en bankrekeningen....ervaringen

Bericht door mariekeev »

Op menig forum over verhuizen naar Amerika (zowel NL forums als internationale forums) lees ik met grote regelmaat berichten van mensen die helemaal niets kunnen regelen in Amerika omdat ze nog geen credit history hebben. Er kunnen bijvoorbeeld geen bankrekeningen worden afgesloten, geen credit cards worden verkregen, overal moet een hoge borg voor worden betaald, een huurhuis krijgen is bijna onmogelijk en ga zo maar door.

Nu vroeg ik mij af of dit soort dingen niet heel erg liggen aan het gebied waar je naar toe gaat. Wij (mijn man en ik) pendelen nu al een jaar op en neer tussen Nederland en Amerika voor zijn werk. We hebben geen visum, alleen de VWP (en later een B1/B2) en hebben dit soort problemen nooit gehad.

We hebben een mailtje gestuurd naar een bank in de omgeving van zijn werk en we kregen een credit card met een limiet van $50.000 (gaan we nooooooit gebruiken!), een debit card en de bijbehorende rekening zonder extra kosten. We zagen op Craigslist een leuk huis te huur staan en hebben via mail en telefoon het huis gehuurd, de eigenaar (een advocaat) heeft e geen enkel probleem mee dat wij geen history hebben in de US, hij wilde alleen een briefje van de werkgever dat mijn man inderdaad voor hun werkt en een vast inkomen heeft. We hebben zonder enig probleem gas en elektriciteit weten af te sluiten bij PGE zonder een borg te betalen. Via Comcast hebben we een abonnement voor telefonie, internet en TV afgesloten waarbij we wel een borg moesten betalen ($50,-) die we afgelopen maand met rente hebben terug gekregen omdat we netjes betalen (en meteen is onze snelheidslimiet met internet verdubbeld zonder extra hiervoor te hoeven betalen).

Hebben wij nu gewoon mazzel, ligt het eraan dat we in Silicon Valley zitten waar men gewoon meer immigranten heeft of is het iets anders? Ben er echt erg benieuwd naar, juist omdat ik eigenlijk altijd alleen maar het tegenovergestelde hoor van onze eigen ervaring.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Borg, credit history en bankrekeningen....ervaringen

Bericht door FlipjeBTiel »

Voor het eerste appartement heb ik ook mijn contract gebruikt in lieue of credit history. PG&E wilde $80 hebben als borg, voor een jaar; eerste credit card was secured voor een jaar; eerste auto-lening via garantie van de verhuizer, en had ik alleen genomen juist om credit history op te bouwen. Tegen de tijd dat we ons huis kochten, was mijn score meer dan goed genoeg (mijn vrouw was hier al langer).

Gr., Flipje
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Denk dat je het zelf al zegt. Als jij een werkgevers verklaring kunt overleggen,
gaat het ineens een stuk makkelijker. Ben je zelfstandig ondernemer is het een
heel stuk moeilijker. Ook als je net op een nieuwe greencard binnen komt en dus
op nieuw zult moeten beginnen, met het vinden van een baan en een huis.

Het ligt denk ik veel aan je situatie en wellicht ook de omgeving.

Ondanks die werkgevers verklaring moesten wij ook voor water bij de gemeente borg betalen.
En ook voor de gas en stroomvoorzieningen. Telefoon hebben we niet geprobeerd.
Zijn voor Vonage gegaan voor de huis aansluiting en voor mobiel hebben wij nog
altijd pre-paid.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Het ligt inderdaad, zoals gezegd, veel aan persoonlijke situaties en aan de omgevingen.

Ik zelf had ook al vrij snel een (unsecured) credit card, heb onlangs een nieuwe auto kunnen aanschaffen samen met mijn vrouw en heb twee bankrekeningen op mijn naam. Maar, ik moet wel zeggen dat mijn persoonlijke situatie daarin veel heeft geholpen.

Iets wat ik wel apart vind is dat jullie een bankrekening en al die andere zaken (het huurhuis niet zo eigenlijk, wij verhuren ook appartementen aan mensen zonder de credithistory en dergelijke te checken) hebben gekregen terwijl jullie alleen op visitor visa's binnen zijn gekomen. Je zou toch mogen verwachten dat er wel iets meer van verplichtingen gevraagd worden.. ik bedoel, het is nogal erg gemakkelijk om die 50.000 dollar op te maken en dan nooit meer terug te komen, lijkt me.
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

De bank heeft wel onze adresgegevens in Nederland, ze kunnen ons dus altijd achterhalen als het moet. Maar je hebt gelijk, wij waren zelf ook behoorlijk verbaasd dat we dit allemaal kregen omdat we alleen maar op tijdelijke visitor visa's binnen komen (tot nu toe) en we alleen maar lezen hoe moeilijk het is om ook maar iets te regelen.

De lening voor de auto moet binnenkort komen, als we straks echt verhuizen zijn huurauto's niet meer handig, ben wel benieuwd of dat straks ook zo makkelijk gaat.
Laatst gewijzigd door kastelke op 18 apr 2009, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is overbodig het volledige bovenstaande bericht te quoten -> Quote verwijderd.
nanobrt
Amerika-ontdekker

Bericht door nanobrt »

Ja ik denk dat het erg per plaats verschilt en een arbeidscontract van een lokaal bekende werkgever helpt ook veel. Met de toezegging dat m'n SSN aangevraagd was kon ik een bankrekening openen en zodra ik m'n SSN had kon ik gelijk een gewone creditcard nemen. Kabel, internet, telefoon, gas, electra gingen ook zonder probleem. Het lastigste was nog dat de meeste verhuurders een stelregel hanteren van het maandelijks inkomen=3-4x de huur terwijl je van twee keer ook al riant kan leven. Maar als het puntje bij paaltje kwam werd hier bij verschillende verhuurders verder niet moeilijk over gedaan. Verder alleen een borg van $500 betaald (die ik overigens wel al afgeschreven heb maar we zullen zien.) Hier in Philly zitten veel consultants/banken/healthcare bedrijven met veel expats dus is men wel redelijk gewend aan buitenlanders. Wat ook erg belangrijk is om in persoon langs te gaan en een goede indruk te maken (nette kleren, bijgehouden kapsel etc.), krijg je veel meer gedaan dan over de telefoon/internet.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Toch snap ik het niet helemaal. Ik ben ook geemigreerd (in 1996)
Huis huren geen probleem. Auto tweedehands cash gekocht.
bankrekening geopend met een debit card die ook als CC gebruikt kan worden.
Mobile telefoon? had ik niet. Gewone telefoon heb ik gewoon gekregen na $100 borg.
credit opbouwen gaat dan vanzelf wel.
In principe heb je in Amerika helemaal geen credit nodig! Tenzij je overal een lening voor neemt :roll:
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

nooit borg hoeven betalen, nooit problemen met het openen van cc of bankrekening gehad. Mijn man is amerikaan, maar bijv. onze telefoonrekening heeft altijd onder mijn naam gestaan, ik heb nooit borg hoeven betalen. Wij hebben geen gezamelijke bankrekeningen, en ik heb nooit een probleem gehad een eigen rekening te openen - zelfs niet toen ik hier als student was, zonder SSN. Autoleningen doen wij niet. Ik heb altijd mijn eigen, unsecured credit card gehad. Ons eerste onderkomen was een huurapartement van een prive verhuurder en dat was een mondeling contract. Aahh, the good old days...
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Toch verbaast me dit wel enigszins. Ik werk zelf veel met expats en zelf ben ik er natuurlijk ook een. Mijn ervaringen zijn toch wel anders. Er wordt ALTIJD gevraagd of men je credit score mag checken en als je er dan geen hebt, is dat toch wel een probleem. Het is overigens ook stukken lastiger nu dan tien jaar geleden om bv een credit card te krijgen, dus daar kun je het eigenlijk niet mee vergelijken. Een credit card is heel lastig te verkrijgen, grotere banken doen dit standaard niet. En dan is Atlanta ook nog een van de meer internationale steden in de VS. Er zijn een aantal kleinere banken die wat makkelijker credit cards verstrekken, maar verder ben je overgeleverd aan lapmiddelen, zoals deposits en dergelijke.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer