Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Trouwen met mijn amerikaanse vriendin

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
zivojan
Amerika-ontdekker

Trouwen met mijn amerikaanse vriendin

Bericht door zivojan »

Hallo,

Ik ben jan en kom uit nederland. Ik heb nu een amerikaanse vriendin en we willen graag trouwen en dan samen wonen in amerika. We weten echter niet hoe we het moeten aanpakken. Kunen we het beste eerst trouwen en dan een verblijfvergunning voor mij aanvragen? Of andersom? En hoe lang duurt het om zo vergunning te krijgen? Ze heeft al een advocaat ingeschakeld en die zei dat we eerst een verblijfsvergunning moeten aanvragen en dan als we die krijgen, kunnen we pas gaan trouwen. Op die manier duurt het 6 a 7 maanden zei hij. Mochten we eerst gaan trouwen, zou dat niet helemaal legaal zijn en kan ik het land worden uitgezet. Klopt dit?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpne met mijn vraag.

Groetjes jan
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Trouwen met mijn amerikaanse vriendin

Bericht door FlipjeBTiel »

Niet verblijfsvergunning, maar K1 (verlovings-)visum aanvragen, na dat verkregen te hebben kun je vertrekken, dan trouwen en dan verblijfsvergunning aanvragen. Als je eerst trouwt, dan of K3 visum aanvragen, na dat verkregen te hebben kun je vertrekken, dan verblijfsvergunning aanvragen; of direct verblijfsvergunning aanvragen aanvragen bij het consulaat in A'dam.

Vraag even na wat de advocaat precies bedoeld als er over "verblijfsvergunning" gesproken wordt. :) Er is dus geen probleem met eerst trouwen, anders dan dat het een ander formuliertje is.

Totale tijdsduur varieert. Als je op dit moment apart woont (i.e. zij in de V.S., jij in NL), dan is K1 normaal gesproken de beste optie, omdat jullie dan de kortste tijd gescheiden wonen (en je kunt in principe nog altijd als toerist naar de V.S. zolang de K1 aanvraag loopt). Woon je in NL en heb je geen haast, dan is in NL trouwen en daarna verblijfsvergunning aanvragen via consular processing waarschijnlijk het makkelijkste, omdat je alle papierhandel in NL kunt regelen.

Gr., Flipje
zivojan
Amerika-ontdekker

Bericht door zivojan »

hallo flipje,

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik dit maar doe een k-1 visum aanvragen. Ik woon trouwens in Noorwegen enw erk hier ook. Kan ik dit visum dan ook hier aanvragen of moet het perse in nederland gebeuren, omdat ik nederlander ben?

groetjes jan
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Ah. :) Kan ook bij de ambassade/consulaat in Noorwegen, maar je gaat bepaalde papierhandel (b.v. geboortebewijs) nodig hebben die gemakkelijker in NL op te vragen is. Soms willen ze papieren ook wel eens doorsturen naar het consulaat in A'dam, voor navraag/controle, maar het enige effect zou dan zijn dat het ietsje meer tijd kost.

Gr., Flipje
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Hoi Zivojan,

Ten eerste, welkom op het forum.

Ten tweede, K-1 is inderdaad beste manier om te komen. Heb ik zelf ook gedaan.
Wat je ook besluit te doen, heel veel succes,plezier, en nog meer van dat soort leuke dingen
Before "was", "was" was, "was" was "is".
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Hoi Jan,

Allereerst welkom op het forum! De K1 is inderdaad een goede manier, ik ben zelf ook iemand die via een K1 visum het land ben binnengekomen en heb kunnen trouwen. Ik wil je eigenlijk aanraden om (mits je geen strafblad en/of geen besmettelijke ziektes hebt) je toekomstige vrouw te zeggen de advocaat weg te doen want die heb je niet nodig en zijn, mijn inziens, gewoon veels te duur.. ikzelf heb het ook zonder advocaat gedaan en, al is het iets lulligs, ik heb een strafblad en had dus een hoger risico dat het niet goedgekeurd werd dan anderen om mij heen, maar het is mij ook gelukt... je hebt echt geen advocaat nodig als er niets bijzonders (ziektes/strafblad) aan de hand is (en ik denk dat veel mensen dit met mij eens zullen zijn).

Ik heb het eigenlijk met behulp van deze site, allesamerika, maar vooral ook via visajourney.com gedaan.. daar wordt heel erg uitgebreid verteld hoe en wat je moet doen. Ook zijn hier veel voorbeelden van formulieren terug te vinden en kun je precies zien wat er opgestuurd moet worden en mee gebracht moet worden.

Overigens vraag je een K1 visum niet in Noorwegen of in Nederland aan. De procedure is dat je verloofde een K1 petitie start, zij moet dan een aantal formulieren en documenten opsturen naar een van de twee service centers in de VS die dan vervolgens hun goedkeuring moeten verlenen.. als die goedkeuring is wordt het hele zwikkie naar het Nationaal Visum Center gestuurd en die versturen het hele zooitje weer door naar de ambassade of consulaat van je keuze (in dit geval kun je dit laten doorsturen naar Noorwegen, dit wordt aangegeven op het eerste formulier dat je instuurt). Eenmaal bij de ambassade of het consulaat aangekomen zorgen zij dat er een pakketje naar jouw huis toe verzonden wordt, hierin zitten diverse formulieren die je moet invullen en als je alles gedaan hebt moet je weer wat terugsturen naar de ambassade/het consulaat, die sturen jou dan weer een nieuw pakket en daarvan moet je het een en ander gebruiken voor je medisch onderzoek dat je dan zult krijgen en het ander deel is voornamelijk bedoeld voor het interview wat je krijgt aan het einde van deze rit. Als alles goed is gegaan krijg je je visum en kun je naar de VS.. eenmaal in de VS heb je 90 dagen om te trouwen, nadat je getrouwd bent moet je een AOS (Adjustment of Status) aanvragen en kun je eventueel ook een werkvergunning en soort van "inreisvergunning" (je mag nml normaal gesproken niet het land verlaten tijdens je AOS) aanvragen. Aan het einde van je AOS krijg je normaal gesproken weer een interview waar je in feite moet bewijzen dat je echt gehuwd bent (alhoewel tegenwoordig veel mensen zonder interview goedgekeurd worden) en als dat goed is gegaan krijg je een conditionele groene kaart, deze is twee jaar geldig en na twee jaar (90 dagen voor de twee jaar om zijn) mag je een verzoek indienen om de condities te laten weghalen, je krijgt dan vaak weer een interview waarin je wederom moet laten zien dat je nog altijd getrouwd bent (de conditie is namelijk dat je getrouwd moet zijn) en als dat goed gaat krijg je een 10 jaar geldige groene kaart (die je dan overigens na een tijd weer kunt inruilen voor een Amerikaans paspoort, mocht je dit willen maar dat is een heel andere procedure hehe).

Goed, een hele lap tekst met de K1 procedure in het kort beschreven, ik hoop dat je er iets aan hebt :)
Lousj
Amerika-ontdekker

Bericht door Lousj »

Hoi Jan,
ik ben nu net klaar met de K1 procedure in NL, ik vertrek morgen naar de VS.
Dit is inderdaad de meest veilige manier om legaal bij elkaar te zijn en blijven.
Het kan even duren, bij mijn zo'n dikke 6 maanden maar achteraf gezien vloog de tijd voorbij.
De advocaat zou ik ook afzeggen, ik heb er ook geen een gehad, wel over gedacht om het te doen maar nu ik terug kijk zou dat absouluut overbodig zijn geweest. (Mits je dus ziektes/strafblad hebt)
De sites die al genoemd zijn zijn heel erg bruikbaar en ik heb zelf ook veel aan http://emigreren.nicodewal.com/i129f.html gehad. Heel duidelijk en je kan hem ook nog mailen voor vragen.
Ik wens je veel succes en wijsheid toe!
Groetjes
zivojan
Amerika-ontdekker

Bericht door zivojan »

hallo allemaal,

Ik wou jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie reactie's. Ik ga voor een k1 visum dus. Ik doe het vanuit noorwegen. I mei ga ik naar nederland en zorg ik gelijk voor alle papieren. Ik heb al ontdekt dat ik een geboorte certificaat moet hebben en een bewijs van goed gedrag. Ik lees de links door en ik laat jullie weten of het gelukt is. 6 maanden klikt goed dan kan ik de kerst met haar doorbrengen in Salt lake city,

Groetjes jan
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

zivojan schreef:en een bewijs van goed gedrag
Niet helemaal juist.. met een bewijs van goed gedrag kan je niet veel doen, ze moeten een politierapport hebben.

Ik bedenk me nu echter wel dat je hier een probleem kunt hebben... de Nederlandse staat geeft dit normaal gesproken niet aan jou zelf af (wat ik persoonlijk heel raar vind), normaal gesproken vraagt het Amerikaans consulaat te Amsterdam dit politierapport voor je op wanneer ze de petitie ontvangen vanuit het NVC... ik weet niet hoe dit in zijn werking gaat wanneer het via Noorwegen gaat, wellicht een idee om het Amerikaans consulaat in Amsterdam te bellen (+31-20-5755331 of +31-20-5755333) en te vragen hoe dit in zijn werking gaat als het via Noorwgen gaat, ze zullen dat wel weten lijkt mij zo (degene die de telefoon opneemt spreekt meestal Nederlands).

Overigens moet je een politierapport bemachtigen voor elk land waar je langer dan een half jaar hebt gewoond. Als je dus al meer dan 6 maanden (of tegen de tijd dat je een interview krijgt) in Noorwegen zit, dan moet je ook voor Noorwegen een politierapport bemachtigen.

Je geboorteakte is trouwens soms maar geldig voor een bepaalde tijd, dus het is verstandig dit niet al te vroeg aan te vragen.
zivojan
Amerika-ontdekker

Bericht door zivojan »

Hallo,
bedankt voor deze melding. Ik heb al een e-mail gestuurd naar de noorse us ambassade. Zei zeiden dat ik de aanvraag ook vanuit noorwegen kan doen. Ik neem aan dat zij dan ook voor de politie rapport kunnen zorgen. waarschijnlijk via de nederlande ambassade of zo. Deze e-mail kkreeg ik terug:

If you have plans to get married to an American citizen in the US, your fiancé should file a fiancé petition for you in the US. This petition will start the process for you to apply for a fiancé visa. If she gives your current address as here in Norway, then your case will be sent to us at the US Embassy in Oslo when it is approved in the US. When we receive the case, you will be notified by us, and you will be given information about what documents you need to gather together, then you will come to a personal interview. If all goes well, you will be issued a visa to enter the US, and you will have 90 days to get married. After your marriage, your spouse can formally apply for your legal permanent residence in the US (green card).

More information about the fiancé visa (or K-1) can be found on the following website:
http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _2994.html

Your fiancé can file the petition at the U.S. Citizenship & Immigration Services field office nearest her home address in the US. To find that, she can click on the map on the following site:
https://egov.uscis.gov/crisgwi/go?actio ... ce_type=LO

I hope you find this information helpful.

Best regards,
Immigrant Visa Section
US Embassy, Oslo
http://norway.usembassy.gov

Ik hoef zelf dus niet hiervoor te zorgen, dit politie rapport, maar dat doen zij dus? het lijkt allemaal makkelijk als ik dit e-mail zo lees, maar datz al eht wel niet zijn. Maar zij en ik hebben her ervoor over, dus we gaan er gewoon voor...

Groetjes jan
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Het is voornamelijk een hoop papierwerk.. het belangrijkste is dat je het hoofd koel houdt en vooral veel logisch nadenkt en alles eerlijk beantwoord, dat is vaak het beste. Ook is het aan te raden om de voorbeelden van de eerder genoemde website te bekijken, daar kun je een hoop uit halen. En wanneer je het niet weet, vragen ;)

Wat betreft het politierapport.. ik heb absoluut geen flauw benul of Oslo dit voor jou gaat regelen of niet. Ik zie dit namelijk niet terug in de email die ze jou gestuurd hebben.. wat ze je gestuurd hebben is eigenlijk een beetje standaard informatie waarin gezegd wordt dat de petitie via hun kan lopen als dat gewenst is.. Nederland is een van de weinige (als het niet het enige land is) waar de ambassade/consulaat de politierapporten moet opvragen. Het lijkt me inderdaad logisch dat Oslo dit aan Amsterdam kan verzoeken maar ja, ik weet niet of dit ook op die manier gedaan wordt... als je het echt zeker wilt weten denk ik echt dat je het beste het consulaat in Amsterdam kunt bellen, die weten je dit zo te vertellen (of te emailen, ze beantwoorden deze ook weet ik uit ervaring).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik had destijds voor onze G.K. ook politierapporten nodig, de nederlandse deed het consulaat inderdaad, maar voor andere landen moest ik ze zelf opvragen.
Ieder land heeft daar eigen procedures voor is me duidelijk geworden. Meestal zijn er kosten aan verbonden en moet er vooruit betaald worden. Sommige landen vereisen een volledige set vingerafdrukken voor de politierapporten.
Wat een instinker kan zijn: al je doopnamen moeten op die verklaringen vermeld staan, ook al vind je op de meeste documenten uit de US alleen first and middle name.

Jan, welkom hier en succes !
zivojan
Amerika-ontdekker

Bericht door zivojan »

HET IS GELUKT. JIPPIEEEEEEEEEEEEEEE

Ik heb zojuist bericht gekregen van de Amerikaanse ambassade in Oslo dat ik de visa krijgt. Hij is al op de post gedaan en ik krijg hem dus morgen of maandag. Ik ben zo blij. Iedereen bedankt voor de tips.

Ik vlieg 30 december naar Salt Lake City waar we begin januarie willen trouwen. Ik ben zo blij. Volgens de ambassade in Oslo duurt het dan slechts een paar weken of maanden voordat ik me greencard krijg en ik ook kan werken.

Ik zelf ben erg trots erop dat we het deden zonder advocaat. Alles hebben we zelf gedaan en na 5 1/5 maand hebben we de K1 visa....

Groetjes van een blije en verliefde Jan....
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Wauwwwwwwwwwwww! Geniet ervan, veel geluk samen en succes in de toekomst in het mooiste land op aarde :beerchug:
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Gefeliciteerd! Gaan jullie je ook in Salt Lake City vestigen?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Proficiat, Jan! Wat fijn dat wij in jouw vreugde mogen delen!
Jij gaat fantastische eindejaarsdagen beleven! :beerchug:

Heb je momenteel nog concrete vragen over de verdere afhandeling?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Goed man. Proficiat :beerchug:

En leuk dat je de afloop, zoals beloofd, hier meldt.
Groet,

Old Faithful
zivojan
Amerika-ontdekker

Bericht door zivojan »

Dutchess schreef:Gefeliciteerd! Gaan jullie je ook in Salt Lake City vestigen?
Wij gaan ook in SLC wonen. Haar ouders wonen daar ook en zij heeft en condo daar en haar werk. Het is ook een mooie stad en niet zo groot als la of new york. Ik kan daar wel wennen denk ik..
zivojan
Amerika-ontdekker

Bericht door zivojan »

kastelke schreef:Proficiat, Jan! Wat fijn dat wij in jouw vreugde mogen delen!
Jij gaat fantastische eindejaarsdagen beleven! :beerchug:

Heb je momenteel nog concrete vragen over de verdere afhandeling?
Eigenlijk niet. Volgend de dame bij de ambassade duurt het als ik bij de douane kom in amerika een paar uur voordat ik erin mag. Na het trouwen moet ik naar het immigratie kantoor in SLC voor de verdere afhandeling en krijg in na een paar weken of maanden mijn green card en kan ik gaan werken. Lijkt dus niet zo moeilijk meer...

jan
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Immigrations bij het binnenkomen kan snel gaan (als het niet te druk is), maar het kan inderdaad ook even duren. Ik hoorde al verhalen van binnen het uur afgehandeld tot 3uur zitten wachten...

Wat ik me herinner van de verhalen hier op het forum: blijkbaar kan je ergens op een formulier aanduiden dat je 'automatisch' je SNN aanvraagt. Maar ga daar niet van uit! Je zal hier mogelijk wel van andere forumleden meer uitleg over kunnen krijgen. Je moet er namelijk best zelf achteraan gaan als je het snel wilt hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer