Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

social security number aanvragen + rijbewijs

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
tony
Amerika-ontdekker

social security number aanvragen + rijbewijs

Bericht door tony »

Hallo,

ik verhuis half juli naar St louis (MO) en zou dan zo snel mogelijk mijn SSN willen aanvragen. Ik heb geprobeerd te bellen naar het SSN office maar na 45min had nog steeds niemand opgenomen :banghead:
zou iemand mij kunnen zeggen welke documenten ik naar het SSN office moet meenemen. Ik heb mijn greencard reeds sinds april.

ivm mijn rijbewijs heb ik naar de DMV een mailtje gestuurd en zal ik hopelijk binnenkort een antwoord krijgen, maar mischien kan iemand hier mij al zeggen welke documenten ik daar voor zal nodig hebben.

Aangezien we naar St Louis verhuizen en er bijna geen openbaar vervoer is zullen we ook direct een auto nodig hebben. Kan ik het beste een auto huren tot ik of mijn vrouw ons amerikaans rijbewijs hebben (mijn vrouw heeft reeds een SSN omdat zij amerikaanse is, dus zij zal waarschijnlijk rapper haar rijbewijs hebben) of kan ik het beste zo snel mogelijk een goedkope 2de hands wagen zoeken en proberen een verzekering vast te krijgen met ons Belgisch rijbewijs tot alles in orde is?

alvast bedankt voor de antwoorden

groetjes,

tony
jiejie
Amerika-expert

Re: social security number aanvragen + rijbewijs

Bericht door jiejie »

tony schreef:ik verhuis half juli naar St louis (MO) en zou dan zo snel mogelijk mijn SSN willen aanvragen. Ik heb geprobeerd te bellen naar het SSN office maar na 45min had nog steeds niemand opgenomen :banghead:
zou iemand mij kunnen zeggen welke documenten ik naar het SSN office moet meenemen. Ik heb mijn greencard reeds sinds april.
Google is your friend...

met http://lmgtfy.com/?q=request+social+security+number krijg je de volgende link: http://www.ssa.gov/ssnumber/ ;)

Je ziet daar zowel het document wat je moet invullen & uitprinten, en welke documenten je mee moet nemen.

tony schreef:ivm mijn rijbewijs heb ik naar de DMV een mailtje gestuurd en zal ik hopelijk binnenkort een antwoord krijgen, maar mischien kan iemand hier mij al zeggen welke documenten ik daar voor zal nodig hebben.
Wederom: even Googlen en je hebt het zo gevonden ;)

Pagina met algemene informatie: http://dor.mo.gov/mvdl/drivers/
Rijbewijs checklist: http://dor.mo.gov/mvdl/drivers/checklist.htm
Documenten benodigd voor een nieuwe MO resident: http://dor.mo.gov/mvdl/drivers/idrequirements.htm
ID & proof of residence requirements voor non-US citizens: http://dor.mo.gov/mvdl/drivers/idrequirements.pdf
Driver Examination Division: http://www.mshp.dps.missouri.gov/MSHPWe ... index.html

Wellicht dat deze site je eventueel ook verder kunt helpen: http://www.dmv.org/mo-missouri/dmv-guide.php ..ik denk dat met name deze pagina je goed zou kunnen helpen: http://www.dmv.org/mo-missouri/apply-license.php

Wat betreft je mail naar de DMV, ik zou er niet teveel op rekenen dat je daar iets op hoort. Ze zijn daar, net als bij de SSA, niet echt super meegaand in de meeste staten (ik moet zeggen, in Hawaii heb ik nooit geen problemen met ze, ik krijg ze zo te pakken en alles gaat supersnel, maar van de verhalen die ik overal lees, is HI zo'n beetje een uitzondering daar in.

tony schreef:Aangezien we naar St Louis verhuizen en er bijna geen openbaar vervoer is zullen we ook direct een auto nodig hebben. Kan ik het beste een auto huren tot ik of mijn vrouw ons amerikaans rijbewijs hebben (mijn vrouw heeft reeds een SSN omdat zij amerikaanse is, dus zij zal waarschijnlijk rapper haar rijbewijs hebben) of kan ik het beste zo snel mogelijk een goedkope 2de hands wagen zoeken en proberen een verzekering vast te krijgen met ons Belgisch rijbewijs tot alles in orde is?
Ik durf hier geen echt antwoord op te geven. Er zijn een paar anderen hier op het forum die hier waarschijnlijk meer over kunnen vertellen. Mijn gevoel zegt dat je het beste eerst een auto kunt huren, en zodra je een US rijbewijs hebt, een 2e hands (of een nieuwe, gezien je vrouw Amerikaanse is en een SSN heeft, waarschijnlijk heeft ze ook een credit history, wat hierbij ontzettend zou helpen (en jou vervolgens ook omdat je dan je eigen credit history lekker snel geregeld krijgt als co-signer)). Reden van dit gevoel is dat ik niet geheel zeker ben dat je zonder meer een auto kunt kopen en kunt laten verzekeren met een Europees rijbewijs. Aan de andere kant weet ik dat er mensen zijn die dit gedaan hebben alleen weet ik niet hoe, dus sja, wellicht dat een ander hier een beter antwoord in kan geven.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

tony schreef:Kan ik het beste een auto huren tot ik of mijn vrouw ons amerikaans rijbewijs hebben (mijn vrouw heeft reeds een SSN omdat zij amerikaanse is, dus zij zal waarschijnlijk rapper haar rijbewijs hebben) of kan ik het beste zo snel mogelijk een goedkope 2de hands wagen zoeken en proberen een verzekering vast te krijgen met ons Belgisch rijbewijs tot alles in orde is?
Het zou niet langer dan een paar weken in beslag moeten nemen voordat jij je SSN hebt. Je moet inderdaad niet vertrouwen op email, maar gewoon naar het kantoor gaan met de documenten die in de links staan die jiejie heeft opgezocht. Ga vooral niet op een maandag of een dag na een feestdag, want dan is het vaak nogal druk. En ga zo vroeg mogelijk.

Wat de auto betreft zou ik inderdaad de eerste tijd een goedkope auto huren, maar wel je vrouw meteen een rijbewijs laten halen. Op die manier kun je zsm een auto kopen en zij zal waarschijnlijk credit hebben opgebouwd waardoor zij makkelijker een lening kan krijgen, indien nodig. Een auto kopen met je Belgische rijbewijs is erg omslachtig en verzekeringtechnisch kostbaar en is in dit geval bovendien niet nodig.
"Keep Georgia On Your Mind"
tony
Amerika-ontdekker

Bericht door tony »

jiejie, bedankt voor de links deze zijn zeer handig. ik ga morgen alles eens doornemen en voorbereiden.
ik heb wonderbaarlijk al vandaag een antwoord gekregen van de DMV met de volledige uitleg van wat ik moet doen. Dit zal waarschijnlijk volledig hetzelfde zijn als de info via jouw links.

Ik heb ook gevonden dat progressive wel verzekerd voor personen met een buitenlands rijbewijs. Dit is wel duurder, maar voor een korte periode valt dit wel mee. We zouden zo snel mogelijk ons rijbewijs willen halen.

Mijn vrouw heeft helaas ook geen (of allezins geen goede) creditscore aangezien zij sinds haar 17de in Belgie woont. DIt heb ik ondervonden bij de aanvraag voor de homeonwers insurance, die hierdoor een pak duurder uitviel. Ik ga de auto wel cash kunnen betalen met het geld dat ik zal krijgen van mijn wagen hier in Belgie. Een lening zal dus niet nodig zijn maar mischien geen slecht idee om onze creditscore op te bouwen

groetjes,

tony
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Bandido schreef:En ga zo vroeg mogelijk.
Vanuit mijn ervaring: zorg dat je voor openingstijd voor de deur staat, dan zijn er zo min mogelijk (of zelfs geen!) mensen voor je. Het is werkelijk ongelovelijk hoe lang de wachttijden zijn bij een DMV! :banghead:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Een uur of half twee 's middags schijnt ook bij de meeste DMV's en Social Security Offices een goede tijd te zijn om langs te gaan...

Ik ben twee keer om half twee bij een SSO langsgeweest, en stond twee keer binnen 15 minuten weer buiten!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dento schreef:Een uur of half twee 's middags schijnt ook bij de meeste DMV's en Social Security Offices een goede tijd te zijn om langs te gaan...

Ik ben twee keer om half twee bij een SSO langsgeweest, en stond twee keer binnen 15 minuten weer buiten!
Klopt inderdaad, die ervaring heb ik zelf ook.

tony schreef:ik heb wonderbaarlijk al vandaag een antwoord gekregen van de DMV met de volledige uitleg van wat ik moet doen. Dit zal waarschijnlijk volledig hetzelfde zijn als de info via jouw links.
Goh, dat is inderdaad wel wonderbaarlijk. Ik had zelf niet echt gedacht dat die zo snel zouden zijn, als ze het überhaupt al zouden doen lol
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het Department of Motorvehicles van [staat] heeft altijd een website met precieze uitleggen over hoe je een rijbewijs kunt krijgen. Je hoeft dus niet te wachten op antwoorden op emails. Of je een Europees rijbewijs nog steeds kunt inwisselen zodat je alleen het theorie-examen moet doen, moet daar ook te vinden zijn. Of dat zou je inderdaad per email moeten vragen.

Als ze je Europese rijbewijs niet accepteren, of als je het wilt houden voor het geval je ooit terug gaat, is afrijden hier echt niet zo'n probleem, een minuut of tien. Je kunt altijd voor alle zekerheid 1 les nemen bij een rijschool (let op dat die AAA-Certified is), je kunt dan mogelijk ook de auto van die rijschool gebruiken tegen een extra vergoeding.

Verder hebben staten verschillende eisen. In North Carolina moest ik een echte social security kaart laten zien. Had ik niet meer (mijn Amerikaanse vrouw trouwens ook niet) Hebben officiele kopieen moeten aanvragen, wat gelukkig vrij snel ging.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

In de staat waar ik woon is het sinds oktober 2008 allemaal ietsjes irritanter geworden.
Ik moet persoonlijk eerst een "course" gaan volgen bij een gecertificeerde rijschool. Zoiets zal in twee middagen van 4 uur per stuk kunnen. Ik moet dan met het behaalde certificaat terug naar de DMV, waarna ik mijn theorie examen kan doen. Nadat de uitslag hiervan dan bekend is, zal ik WEER terug moeten om mijn praktijkexamen te doen en zo mijn Amerikaanse rijbewijs te kunnen bemachtigen. Dit alles brengt de nodige extra kosten met zich mee. Ongeveer $125 voor de "course", een extra kostenpost bij de DMV voor $125 om dat eerste rijbewijs te bemachtigen, ongeveer $40 dollar voor de theorietest, ongeveer $40 voor de praktijktest, en dan nog eens tussen de $60 en $77 voor het eigenlijke rijbewijs (afhankelijk van je geboortejaar). Totale kosten dus ongeveer $400 voor een papiertje wat ik eigenlijk al heb en in Nederland geldig is tot 2017. Best irritant, maar niets aan te doen schijnbaar.

Informeer goed of het in jouw staat ook verplicht is om die initiele rijvaardigheidscursus bij een gecertificeerde rijschool te volgen.
Als je naar de DMV toegaat moet je je Greencard hebben, je SSN card, een bewijs van huidig adres dat niet ouder is dan een bepaalde periode, en ik geloof dat je ook een soort uittreksel van je geboorteregister bij moet hebben (maar dat weet ik niet 100% zeker).

Zo is het hier in Connecticut tenminste geregeld geloof ik.
Before "was", "was" was, "was" was "is".
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Toen wij in de USA kwamen hebben we gelijk de volgende dag een auto gekocht. Geen problemen gehad met verzekeren omdat we geen Amerikaans rijbewijs hadden. Hier in Ny moet je eerst een SSn hebben voor je een rijbewijs kan halen. Wij moesten eerst de theori test doen en dan de road test. Dus eigenlijk gewoon op de Amerikaanse manier je rijbewijs halen. Mijn SSn duurde 4 maanden omdat ik eerst een work auth kaart moest aanvragen dan krijg je van de SSN kantoor een brief waarmee je met je Nederlandse rijbewijs gewoon mag blijven rijden. In NY moest je normaal binnen 30 dagen een Amerikaans rijbewijs halen als je inwoner bent. De SSN van mijn man duurde 5 weken.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik ben precies een week na onze aankomst naar het Social Security Office geweest, dat was op een donderdag, en de dinsdag erop kon ik mijn SSN af gaan halen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dento schreef:Ik ben precies een week na onze aankomst naar het Social Security Office geweest, dat was op een donderdag, en de dinsdag erop kon ik mijn SSN af gaan halen...
Ja dat van jou was echt asociaal snel gewoon, niet normaal man haha

Bij mij duurde het de eerste keer ongeveer twee weken (dit was de kaart waarbij ik een werkvergunning moest hebben), de tweede keer (dus toen ik mijn greencard eenmaal had) duurde het anderhalve week.
Boston
Amerika-newbie

Bericht door Boston »

Mijn SSN duurde in Boston ongevereen maand, de regels waren net de week ervoor veranderd en alles moest drie dubbel gecheckt worden voor de kaart opgestuurd kon worden....

Wat betreft het rijbewijs, in Massachusets mag je een jaar met een buitenlands rijbewijs rijden, en hoef je geen les te nemen maar moet je wel afrijden.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

jiejie schreef:Ja dat van jou was echt asociaal snel gewoon, niet normaal man haha
:mrgreen:

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bennogr schreef:Of je een Europees rijbewijs nog steeds kunt inwisselen zodat je alleen het theorie-examen moet doen, moet daar ook te vinden zijn. Of dat zou je inderdaad per email moeten vragen.
Het verschilt inderdaad heel sterk per staat. En de websites van de verschillende staten zijn over het algemeen best helder in wat je precies moet doen en kunt verwachten. In Pennsylvania bv kun je met een Duits rijbewijs naar binnen lopen en je komt er met een PA rijbewijs weer uit. Maar als NL-er moet je examen doen. Het is maar net wat voor bilaterale afspraken er tussen staten en landen zijn gemaakt. En in staten als Florida en Georgia hoef je niet bijzonder veel te doen om je rijbewijs te halen, terwijl Massachusetts en Connecticut weer veel strenger zijn.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Zoals Ingmar beschrijft gaat het hier in Utah ook ongeveer maar ik heb m'n theorie via internet gedaan, toen naar het DMV om de test te doen, daarna lessen bij de rijschool (8 uur opserveren en 8 uur rijden geloof ik maar kan ook 6 uur zijn geweest).
Die lessen waren voor mij echt een groot probleem omdat ik ervoor naar de grote stad moest dus kon he alleen op vrijdag als m'n man vrij had. De enige rijschool in dit ministadje had alleen lessen op tijden dat ik echt geen opvang voor de kinderen kon regelen. Duurde weken voor ik eindelijk m'n rijbewijs had!

Maar de wachtijden bij het DMV waren heel kort, langste wat ik heb gewacht is volgens mij een kwartiertje.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hier in Colorado was het dan nog relatief simpel. Op een donderdagochtend ben ik om half elf bij de DMV naar binnen gelopen waar ik direct mijn theorie-examen kon afleggen. Ik kreeg nog een complimentje omdat het blijkbaar niet vaak voor komt dat mensen 100% scoren :dunno: Vooral de vraag waarbij je alleen de vorm van het stopbord zag met daarbij "wat geeft dit bord aan" werd erg veel fout gedaan, aldus de DMV-medewerker :shock: (Dit ontlokte hem ook de opmerking "...and we still give those people a license - scary, isn't it...").

Na het theorie-examen moest ik ook een praktijkexamen afleggen maar helaas was dat diezelfde dag niet meer mogelijk. De eerstvolgende gelegenheid was dinsdagochtend. Die dinsdagochtend heb ik tien minuten rondgereden met een oudere dame die maar net over het dashboard heen kon kijken, en dat was het dan - ik was geslaagd.

Qua kosten was het ook verwaarloosbaar: $11 voor het theorie-examen, en $21.70 voor het praktijkexamen en het rijbewijs.

Gelukkig niet al te gecompliceerd (en niet duur), vergeleken met hoe het blijkbaar dus in andere staten nu gaat...

Onze website | Mijn blog
tony
Amerika-ontdekker

Bericht door tony »

dit is het mailtje dat ik van de DMV heb gekregen

Thank you for your e-mail inquiry to the Missouri Department of Revenue.

You:

The state of Missouri does not currently have a driver license reciprocity agreement with Belgium.

As soon as you establish residency in Missouri, you are first required to pass the Missouri written, vision, road sign recognition, and skills tests at a Missouri State Highway Patrol examination station. For a list of that agency's offices/hours, please click on the following link:

http://www.mshp.dps.missouri.gov/MSHPWe ... index.html

You may then apply and pay for a Missouri driver license at a Missouri license office. Click on the following link to locate a Missouri license office near you:

http://www.dor.mo.gov/mvdl/offloc/

Acceptable documents for proof of lawful presence, identity, and residency are required. For a complete list of acceptable documents, please click on the following link:

http://www.dor.mo.gov/mvdl/drivers/idrequirements.htm

The fee is $10 for a Class F (basic operator) license that will be valid for 1 to 3 years.

Because you are not a U.S. citizen, your lawful presence in the U.S. will have to be confirmed before your driver license can be mailed to you. That process may take several weeks, but a temporary driving privilege is provided to use in the interim.

If you have a Commercial Driver License (CDL), please reply for further instructions.

Your Wife:

As soon as your wife establishes residency in Missouri, she must apply and pay for a Missouri driver license at a Missouri license office. She may surrender a valid current driver license (or one that is expired 184 days or less) from another U.S. state to the state of Missouri to waive her Missouri skills and written tests. All applicants are required to pass the Missouri road sign recognition and vision tests, and acceptable documents for proof of lawful presence, identity, and residency are required. For a complete list of acceptable documents, please click on the following link:

http://www.dor.mo.gov/mvdl/drivers/idrequirements.htm

If she is between the ages of 21 and 69, she may apply for a 6-year Missouri driver license. The fee for a 6-year Class F (basic operator) license is $20.

If she is between the ages of 18 and 20, or she is 70 or over, she may apply for a 3-year Missouri driver license. The fee for a 3-year Class F (basic operator) license is $10.

If she has a Commercial Driver License (CDL), please reply for further instructions.

Please feel free to reply if you have additional questions.
Sincerely,
Matt Connor
Missouri Department of Revenue
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Dento schreef:Ik kreeg nog een complimentje omdat het blijkbaar niet vaak voor komt dat mensen 100% scoren :dunno: Vooral de vraag waarbij je alleen de vorm van het stopbord zag met daarbij "wat geeft dit bord aan" werd erg veel fout gedaan, aldus de DMV-medewerker :shock: (Dit ontlokte hem ook de opmerking "...and we still give those people a license - scary, isn't it...").
lol dat is vrijwel hetzelfde als mijn eigen ervaring bij de DMV haha.. blijkbaar zijn er echt een hoop mensen die er flink met de pet naar gooien.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Ik kreeg nog een complimentje omdat het blijkbaar niet vaak voor komt dat mensen 100% scoren :dunno:
Haha, ik had dezelfde ervaring (okay, toegegeven: ik had 96% 8) ), maar volgens de dame bij DMV nog steeds erg hoog. Het treurige daarvan is dat het wel verklaart waarom men hier zo belabberd rijdt. Tenminste, in de stad dan, buiten Atlanta is het niet zo heel erg ingewikkeld. Maar vooral het wisselen van banen en het niet goed uitkijken is hier link, de drukste snelweg dwars door Atlanta heeft 16 banen en je ziet soms de wildste taferelen. Het zou beter zijn om jongeren van 16 met iets meer rijervaring de weg op te sturen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer