Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Credit history

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Jacqueline
Amerika-ontdekker

Credit history

Bericht door Jacqueline »

Beste mensen,

Wij zitten al enige tijd met een brandende vraag, en ik hoop dat hier iemand is die die voor ons kan beantwoorden.

Mijn man en ik zitten sinds 9 oktober in Amerika, om precies te zijn in SoCal. Van toen tot half december hebben wij bij vrienden gebivakkeerd. SSN hebben we na 2 weken al weten te bemachtigen, en na drie weken hadden we een rijbewijs, een cash betaalde auto en een autoverzekering bij Geiico. Half december hebben we privaat een kamer gehuurd, die dus niet op onze history zal verschijnen. Vanaf eind december heb ik een fulltime baan. Begin februari hebben we een secured credit card genomen en eind vorige maand heb ik een vast contract gekregen. Sinds vorige maand zijn ze begonnen mij aanbiedingen te sturen van capital one voor credit cards. Dit was voor mij een aanleiding om te geloven dat mijn Credit History was verschenen. Toen we dus vorige maand een tweede auto wilden kopen hebben we geprobeerd een lening hiervoor af te sluiten. Helaas vertelde het meisje van de bank ons dat mijn credit verscheen als 999, wat betekent dat er nog helemaal geen credit is. De auto hebben we toen cash betaald. Het was wel mogelijk om later te refinancen, wat we wel willen doen maar dus pas gaat als we credit history hebben.

Heeft er iemand enig idee wanneer we dit kunnen gaan verwachten? Het begint ons een beetje de keel uit te hangen dat we overal afgewezen worden, en het is behoorlijk ontmoedigend voor de toekomst. We hebben al banken gebeld, maar niemand heeft er kaas van gegeten. Credit bureaus bellen kun je helemaal vergeten, het enige wat je krijgt is een geautomatiseerd menu waar geen keuze bij zit om een operator/adviseur te spreken.

Dank jullie wel!

Steven en Jacqueline
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Credit history

Bericht door kastelke »

Er is hier al heel veel gelezen over het opbouwen (of ontbreken) van een credit history, dus gebruik even de zoekfunctie, ik denk dat je dan veel wijzer gaat worden!
In ieder geval ziet het er niet goed uit voor jullie. Je moet zoveel mogelijk 'lijnen' bouwen, en die heb je niet.
Het feit dat jij niet kan aantonen dat je een woonst betaald, of de utilities die daar bij komen kijken, dat zal zeker sterk in je nadeel spelen.
Het opbouwen van een goede credit score kan makkelijk 2-3 jaar duren. Maar dan wel met woning en utilities die je betaalt...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik ben hier nu 4 jaar en begin een "redelijk" credit history te krijgen. Voor mij duurde het ruim een jaar voor het wat makkelijker werd. Jullie zijn er vanaf medio oktober vorig jaar, dus enig resultaat zal je pas zien vanaf november/december 2010. En dan nog kan het moeilijk worden, omdat de "credit-history" nog te kort is. Vaak wil men minimaal een patroon van een jaar of 3 zien.
Gewoon volhouden en niet proberen om krediet te verkrijgen. Elke keer dat men je krediet bekijkt en je word afgewezen, word er een aantekening gemaakt, wat weer negatief is.
Begin eind van het jaar met een card van Best Buy of Macy;s oid, je krijgt waarschijnlijk maar een heel laag krediet van $100 oid. Betaal dat elke keer volledig af.

Hier heb ik destijds veel informatie gevonden en ook veel hulp om de creditscore van mijn Amerikaan op te krikken.

Heel veel succes!
Sten

Bericht door Sten »

Ik begrijp steeds meer dat credit geschiedenis allerbelangrijkst voor de Amerikanen is. Zelf heb ik sinds 1999 een World Panda Visa Card en ga Visa maar eens vragen of ze mijn gehele betaalgeschiedenis bij hen willen uitprinten of iets dergelijks... zou dat helpen, lijkt me wel? (vraag het hier maar even, omdat deze draad actueel is)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je kredietgeschiedenis in Europa speelt geen rol. Spijtig genoeg.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Sten

Bericht door Sten »

Dank je Elke. Dus ik hoef dat ook niet aan Visa te vragen?

De Visa card kan ik wel aanhouden in Amerika, ik had ze daarover al gebeld. Maar je betaalt dan gewoon de omrekening naar de Euro. Op zich ook weer niet zo'n groot probleem. Maar dan moet je wel in de plus staan, anders betaal je 15 % rente (of zelfs meer). Een of meer kaarten hebben we dus wel, maar dat zijn Europese kaarten. Maar toch voldoende om mee te betalen. Vorig jaar in augustus hebben we met mijn Panda Visa Card de huurauto in Amerika betaald. Ging allemaal prima, nauwelijks koersverlies, werd meteen geaccepteerd door dat verhuurbedrijf.

De Raborekeningen kunnen we de eerste jaren ook gewoon aanhouden in Amerika, zolang je een burger serice nummer hebt in Nederland, vertelde de Rabobank. En dat is vaak nog een paar jaar langer dan de officële staat, ook als je helemaal Amerikaans zou worden. Vanuit die rekeningen kunnen we gewoon geld gebruiken en overboeken naar Visa kaarten. Maar we gaan wel alvast een American Express aanvragen hier, op advies van Bart... Heb net een beetje zitten lezen. Het is anders leren denken, uitgeven op een bepaalde verstandige manier en dan vertrouwd te worden...
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hou er wel rekening mee dat geld overmaken van je Amerikaanse bank naar een Nederlandse bank behoorlijk duur kan zijn. Chase vraagt bijvoorbeeld $45 per transactie...

Wat de credit score betreft: ik zit hier nu anderhalf jaar, heb sinds juli 2009 een store credit card van een lingeriezaak (niet voor mij, hè, maar voor mijn vrouw :lol: ), sinds september 2009 een credit card van het werk, heb altijd netjes mijn zaken op tijd betaald, en toen we onze nieuwe auto kochten in april was mijn credit score van niet bestaand naar 697 opgekropen. 697 is niet geweldig (pas vanaf 700 begin je echt mee te doen, en pas bij 750 en hoger word je pas echt interessant voor veel bedrijven, banken en credit unions).

Het kan dus wel, maar je moet het tijd gunnen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Sten

Bericht door Sten »

@ Dento

Ja, maar ik dacht eerder aan overmaken van Nederlandse bank naar Visa etc.. Dat kost niets (of weinig) tot nu toe, ik doe zo nu en dan overboekingen van Rabobank naar Visa Card...
Mogelijke transactie kosten daar nemen we wel op de koop toe... ik geef niet zoveel om die transactie/koersbedragen (moet je het wel hebben natuurlijk :lol: ), op een gegeven moment lukt het dan hopelijk met de genoemde credit history en kun je alles in Nederland afbouwen (wat trouwens ook op den duur sowieso gebeurt)... Voor jou is dit actueel, voor ons is dit nog 'slechts' verdiepen in de materie. Maar het is maar beter vroeg te weten welke issuses er kunnen gaan spelen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus alle kenners en ook jij bedankt voor hun tips.
Ik heb al begrepen dat je je moet beperken in het aantal credit kaarten (2-4 stuks?) en dat je die regelmatig dient te gebruiken, elke maand geheel aflossen en zo vertrouwen opbouwen... en je ook niet zomaar credit cards moet laten aansmeren om ze vervolgens meteen weer af te melden. Dat je credibility afneemt naarmate je meer (te veel ) kaarten hebt...(dat dit letterlijk naar beneden gerekend wordt...).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sten, op die manier zit je natuurlijk nooit zonder geld, maar je bouwt dus nul komma nul credithistory op op die manier...

Soms krijg je een credit card via je job (zo zou dat bij mijn man geweest zijn).
Elke
Sten

Bericht door Sten »

@ Elke

Aha, ja, dat is zo, ik dacht alleen maar aan de eerste tijd, het eerste jaar of hoeveel tijd het nodig heeft om een geldstroom te creëren... maar ik zal dit in mijn achterhoofd houden, in mijn voorhoofd trouwens ook. Dank!
Wel maf trouwens, dat je een credit card bij je job krijgt... hoe anders is dat allemaal in Nederland. Maar ik kan daar vast wel aan wennen. 8)
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Hoe bevalt het in Corona? Ik ga ook naar die streek als ik t interview (met succes) heb gehad.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en de verschillen met NL als je er echt woont.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik heb ook een credit card via mijn werk (een Corporate American Express), maar deze is officieel alleen bedoeld voor je 'expense account'. Ik zou hem ook privé kunnen gebruiken, maar dat doe ik liever niet.

De kaart helpt wel enorm bij mijn credit score: er zit een enorme limiet op (want Corporate kaart), en binnen een week of twee nadat ik mijn 'expenses' heb ingediend wordt het door het bedrijf betaald. Hierdoor is mijn 'debt to credit ratio' erg goed, en mijn betalingen zijn altijd op tijd, wat zorgt voor een stijging van je credit score.

En te veel credit cards is inderdaad ook nooit goed...

Hou er bovendien ook rekening mee als je bezig bent met opbouwen van je credit score dat (bijna) elke keer dat je credit score wordt opgevraagd dit ook een negatieve invloed heeft op je credit score. Afhankelijk van wie het opvraagt, kan het enkele opvragen van de score je punten kosten.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Sten

Bericht door Sten »

@ Dento

Dank voor de tips... maar wordt dat (wat je uitgeeft op die kaart) dan van je loon afgetrokken door je werkgever? Of geven ze je echt een krediet? En zo ja: waarom dan? Dat kost hun toch ook geld?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Je krijgt gewoon krediet (je weet wel, credit card :wink: :mrgreen: ) maar als je het voor privé-doeleinden gebruikt, dan moet je zelf ervoor zorgen dat je credit card rekening wordt betaald. Het wordt niet van je loon afgetrokken, maar je krijgt dan gewoon je credit card afschrift thuisgestuurd met het verzoek om te betalen. Het bedrijf betaalt alleen datgene wat voor zakelijke doeleinden is uitgegeven.

Overigens wordt het meeste van die uitgaven weer aan de klant doorberekend, dus het bedrijf voelt er niet zo heel veel van...

Onze website | Mijn blog
Sten

Bericht door Sten »

@ Dento

Heel handig bekeken van je bedrijf! En ook voor jou handig! :thumbup:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Met een corporate credit card wel altijd even oppassen. jij bent namelijk hoofdelijk aansprakelijk voor de kaart. Betaalt het bedrijf jouw kaart niet of gaan ze failliet dan ben jij verantwoordelijk voor die kaart, dus als het bedrijf financieel niet lekker gaat heel goed oppassen. Daar zijn al veel mensen aan onderdoor gegaan.

Een manier om je credit op te bouwen is naar een bank gaan en een lening voor een CD (certificate of deposit vragen)
De bank loopt 0,0% risico want je leent geld dat de bank niet verlaat.
Leen $1000 en betaal dit terug in 12 maanden of zo.
Kost je weinig (verschil tussen de rente die je moet betalen en de rente die je op de CD vangt). Doe dit bij een aantal banken en je hebt een aantal credit lijnen opgebouwd met een betalingsverleden wat je credit omhoog zal schroeven.Dit is veel goedkoper dan een autolening (als je hem al krijgt)
Aan het eind zijn de CD's dus ook nog van jouw natuurlijk
Ook aan je telefoon maatschappij, utilities etc vragen of zij je willen aanmelden als op tijd betalende klanten.
Overigens is een credit score helemaal niet zo belangrijk als dat men denkt www.daveramsey.com
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Bedankt voor die info nedinMO, dat lijkt me de beste manier voor een credit score als ik straks de oversteek zou gaan maken.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

ned in MO schreef:Overigens is een credit score helemaal niet zo belangrijk als dat men denkt http://www.daveramsey.com
Tuurlijk, er zijn overal wegen voor om dingen te krijgen zonder credit score, maar feit is en blijft dat deze samenleving is doordrenkt met het belang van een credit score - en het belang van een goede credit score.

Als kersverse immigrant is het ook zeker belangrijk om daar aan te gaan werken, omdat je nu eenmaal voor heel veel zaken wel degelijk een (goede) credit score nodig hebt, en ik denk eerlijk gezegd dat het niet goed is om het belang daarvan te ondermijnen.

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Even een vraag, wat kun je dan in Nederland alvast doen/aanvragen om daar in de USA uiteindelijk een positieve credit card history mee op te bouwen?

Moet je dan een American Express kaart aanvragen of iets anders?

Ik snap het idee achter een credit card history maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen als ik niet bakken met geld meeneem :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ziva, van hier uit kan je helemaal niets doen. Jij kan geen Amerikaanse credit card krijgen, en diegene die je hier in Nederland of Belgie krijgt, die telt niet mee in je credit score.
Het is belangrijk dat je voldoende geld opzij hebt staan om een aantal maanden als nieuwkomer in Amerika te overleven. En daarmee bedoel ik dus geld om een woonst te huren, een auto aan te schaffen, borgen te geven voor water en elektriciteit en telefoon en zo, voedingsmiddelen te kopen,... Als je nog niet concreet zicht hebt op een job, zou ik rekenen op 3-6 maanden budget. Dan kan je met een gerust hart vertrekken en hoef je bij wijze van spreken niet de straat te gaan doen om brood op de plank te krijgen.
Maar los daarvan heb je altijd mensen die bv. maar met 5000 euro op zak vertrekken, en daar ook mee overleven...
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer