Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vraag aan eerdere DV winnaars
Heb ik een ESTA nodig als ik mijn 1e reis maak na het interview (dus POE), het visum is al in mn paspoort maar nog niet gestempeld dat gaan we nu doen
en heb ik nu nog een toeristenformulier nodig of al meteen zo'n 'amerikaanse'
Die witte en groene formulieren
Thanks
Heb ik een ESTA nodig als ik mijn 1e reis maak na het interview (dus POE), het visum is al in mn paspoort maar nog niet gestempeld dat gaan we nu doen
en heb ik nu nog een toeristenformulier nodig of al meteen zo'n 'amerikaanse'
Die witte en groene formulieren
Thanks
Re: Vraag aan eerdere DV winnaars
Ik zou sowieso als het kan een ESTA aanvragen als je toch naar de USA reist want nu is het nog gratis en 2 jaar geldig. Er zijn plannen om het betaald te maken.
Dan zit je sowieso goed voor de komende 2 jaar. Beter dubbelop dan te weinig toch?
Voor zover ik weet krijg je echter op het consulaat een inreisvisum met een grote envelop met de tekst "Do Not Open" wat ook weer zorgt voor een "andere behandeling" op het vliegveld maar wellicht dat iemand kan bevestigen?
Dan zit je sowieso goed voor de komende 2 jaar. Beter dubbelop dan te weinig toch?
Voor zover ik weet krijg je echter op het consulaat een inreisvisum met een grote envelop met de tekst "Do Not Open" wat ook weer zorgt voor een "andere behandeling" op het vliegveld maar wellicht dat iemand kan bevestigen?
ja ziva dat heb ik inderdaad, die afhandeling is makkelijk, ik laat het daar zien en laat me naar de rij sturen waar ze me willen hebben 
Laatste keer mocht ik ook 'opeens' bij US citizens (toen was ik vlak voor het interview en dus gewoon toerist)
esta heb ik al van vorige keer, ik dacht bij iedere reis een nieuwe aanvragen, ik reis nu ook niet naar het adres van vorige aanvraag... ik vraag het wel gewoon aan, beter teveel dan te weinig, maar bij sommige zaken kom je tegen of je tourist ben of resident en dan weet ik niet wat ik nu moet zeggen... een van de dingen is toch dat je altijd je residency moet aangeven omdat, technisch gesproken, ze anders ook kunnen zeggen dat je je residency hebt opgegeven...
vandaar ook eigenlijk, wie heeft hier ervaring mee?

Laatste keer mocht ik ook 'opeens' bij US citizens (toen was ik vlak voor het interview en dus gewoon toerist)
esta heb ik al van vorige keer, ik dacht bij iedere reis een nieuwe aanvragen, ik reis nu ook niet naar het adres van vorige aanvraag... ik vraag het wel gewoon aan, beter teveel dan te weinig, maar bij sommige zaken kom je tegen of je tourist ben of resident en dan weet ik niet wat ik nu moet zeggen... een van de dingen is toch dat je altijd je residency moet aangeven omdat, technisch gesproken, ze anders ook kunnen zeggen dat je je residency hebt opgegeven...
vandaar ook eigenlijk, wie heeft hier ervaring mee?
- Bandido
- Amerika-expert
Ja, je hebt nog gewoon ESTA nodig en je moet ook nog gewoon in de "Visitors" rij aansluiten. Maar dat is dan meteen ook de laatste keer, want de eerstvolgende keer dat je naar de VS gaat mag je in de "Permanent Residents" rij gaan staan. Maar tot het moment dat je inreisvisum is afgestempeld ben je dat nog niet. Let wel, je hoeft niet in de VS te wachten op je Green Card om de volgende keer in de "Residents" rij te mogen, het visum in je paspoort is daarvoor voldoende. Ik ging zelf na een week alweer terug naar NL en dat is verder geen enkel probleem.

Nee, je moet in de "Visitors" rij wachten op je beurt en dan de envelop overhandigen. De verzegelde envelop wordt door de immigratiebeambte opengemaakt en doorgenomen. Vervolgens wordt je meegenomen naar het kantoor en worden je vingerafdrukken genomen en nemen ze de documenten door. Dit duurde bij mij al met al niet zo lang, misschien een half uur met wachten erbij. Daarna krijg je een "Welcome to the US" en ga je de douane door.Ziva schreef:Voor zover ik weet krijg je echter op het consulaat een inreisvisum met een grote envelop met de tekst "Do Not Open" wat ook weer zorgt voor een "andere behandeling" op het vliegveld maar wellicht dat iemand kan bevestigen?

"Keep Georgia On Your Mind"
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik kon destijds met moeite voorkomen dat een immigration officer in de UK (tussenstop op Heathrow) de "DO NOT OPEN" envelop toch open maakte. Nieuwsgierig Aagje...
De afhandeling in de VS ging prima, maar het duurde wel even. Met drie uur overstaptijd toch bijna de aansluitende vlucht gemist.
De afhandeling in de VS ging prima, maar het duurde wel even. Met drie uur overstaptijd toch bijna de aansluitende vlucht gemist.
- Bandido
- Amerika-expert
Die moet je in Engeland ook gewoon lekker in je tas laten: none of their business.goldenhills schreef:Ik kon destijds met moeite voorkomen dat een immigration officer in de UK (tussenstop op Heathrow) de "DO NOT OPEN" envelop toch open maakte. Nieuwsgierig Aagje....

Ja ze raden ook aan om een directe vlucht te maken naar de US zodat je daar geen misverstanden over krijgt.
Wat betreft ESTA, die gaat dus inderdaad geld kosten:
Reizigers die richting de VS vliegen, zullen na 8 september 2010 moeten betalen voor de aanvraag van het verplichte ESTA visum, als onderdeel van het Visa Waiver programma. Het invullen van het ESTA formulier was al langer verplicht voor reizigers, maar was altijd gratis. Dit gaat vanaf 8 september 14 euro pp kosten.
Iedere reiziger die afkomstig is uit een land dat behoort tot het Visa Waiver Program en richting de Verenigde Staten vliegt, moet uiterlijk 72 uur van tevoren een ESTA visum aanvragen. Doe je dit niet, dan riskeer je geweigerd te worden.
ESTA vóór 8 september 2010 kosteloos aanvragen
Heb je je reis al geboekt, maar nog geen ESTA aangevraagd? Doe dit dan vóór 8 september, want dan is het nog gratis én je ESTA blijft ook nog maar liefst 2 jaar geldig. Latere wijzigingen zijn gratis en ook als je al eens een ESTA hebt aangevraagd, blijft deze geldig.
Na 8 september 2010
Heb je nog geen reis geboekt naar of via de VS en zal je naar alle waarschijnlijkheid pas ná 8 september de ESTA aanvraag kunnen doen (vliegen na 11 sep), hou dan rekening met 14 euro kosten per persoon.
Wanneer nodig?
- reizen in de VS, met verblijf niet langer dan 90 dagen
- reizigers die een stopover hebben in de VS
- reizigers die overstappen in de VS
Aanvragen ESTA
1. Ga minimaal 72 uur voor vertrek (vóór 8 sept = gratis) naar https://esta.cbp.dhs.gov
2. Vul je gegevens in en wacht op de bevestiging dat alles akkoord is
BRON
Ik vraag ze dus nu aan, en kijk later wel of we die ooit nog nodig hebben met het paspoort met gestempeld visum danwel greencard
Bandido heb jij bij die eerste reis wel een bankrekening geopend in de US?
Ik weet dat het kan zonder SSN en zeker als dit visum straks erin gestempeld staat. Ik vermoed dat een secured credit card afsluiten ook wel ongeveer een van de belangrijkste zaken is.
Andere tips?
Wat betreft ESTA, die gaat dus inderdaad geld kosten:
Reizigers die richting de VS vliegen, zullen na 8 september 2010 moeten betalen voor de aanvraag van het verplichte ESTA visum, als onderdeel van het Visa Waiver programma. Het invullen van het ESTA formulier was al langer verplicht voor reizigers, maar was altijd gratis. Dit gaat vanaf 8 september 14 euro pp kosten.
Iedere reiziger die afkomstig is uit een land dat behoort tot het Visa Waiver Program en richting de Verenigde Staten vliegt, moet uiterlijk 72 uur van tevoren een ESTA visum aanvragen. Doe je dit niet, dan riskeer je geweigerd te worden.
ESTA vóór 8 september 2010 kosteloos aanvragen
Heb je je reis al geboekt, maar nog geen ESTA aangevraagd? Doe dit dan vóór 8 september, want dan is het nog gratis én je ESTA blijft ook nog maar liefst 2 jaar geldig. Latere wijzigingen zijn gratis en ook als je al eens een ESTA hebt aangevraagd, blijft deze geldig.
Na 8 september 2010
Heb je nog geen reis geboekt naar of via de VS en zal je naar alle waarschijnlijkheid pas ná 8 september de ESTA aanvraag kunnen doen (vliegen na 11 sep), hou dan rekening met 14 euro kosten per persoon.
Wanneer nodig?
- reizen in de VS, met verblijf niet langer dan 90 dagen
- reizigers die een stopover hebben in de VS
- reizigers die overstappen in de VS
Aanvragen ESTA
1. Ga minimaal 72 uur voor vertrek (vóór 8 sept = gratis) naar https://esta.cbp.dhs.gov
2. Vul je gegevens in en wacht op de bevestiging dat alles akkoord is
BRON
Ik vraag ze dus nu aan, en kijk later wel of we die ooit nog nodig hebben met het paspoort met gestempeld visum danwel greencard

Bandido heb jij bij die eerste reis wel een bankrekening geopend in de US?
Ik weet dat het kan zonder SSN en zeker als dit visum straks erin gestempeld staat. Ik vermoed dat een secured credit card afsluiten ook wel ongeveer een van de belangrijkste zaken is.
Andere tips?
- Bandido
- Amerika-expert
Ja, dat heb ik toen inderdaad meteen gedaan inderdaad. Een bankrekening is vrij eenvoudig, een credit card kan lastiger zijn. Ik heb destijds een credit card online aangevraagd via Orchard Bank (http://www.orchardbank.com/). Ik had maar een limiet van $200, maar in ieder geval kon ik beginnen met het opbouwen van credit history.
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik reisde op een 'enkele reis ticket', dat vonden ze verdacht en ik moest dus uitleggen dat ik een inreisvisum had. Toen wilde ze die graag zien... Weinig keus helaas.Bandido schreef:Die moet je in Engeland ook gewoon lekker in je tas laten: none of their business.goldenhills schreef:Ik kon destijds met moeite voorkomen dat een immigration officer in de UK (tussenstop op Heathrow) de "DO NOT OPEN" envelop toch open maakte. Nieuwsgierig Aagje....
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Wij hebben toen we de eerste keer de 'inreis' hebben gemaakt meteen een bankrekening geopend.
Had - zoals je zal ondervinden eens je hier bent - natuurlijk veel voeten in de aarde want ze kenden wel een green card maar niet de 1-jarige visum die in je paspoort plakt. Dus aardig wat gebel maar uiteindelijk toch gelukt. Minimaal bedrag gestort en toen we definitief afreisden hebben we wire gedaan vanuit Belgie.
Creditcards daar kan je hier al veel over vinden want is al een paar keer uitgebreid aan bod gekomen. Me lucky want had al jaren een Europese American Express en die werd meteen omgezet, inclusief mijn credit history en kreeg meteen $5000 credit limit. Was een leuke meevaller.
Reis ondertussen regelmatig voor het werk en mag dus nu in rijtje bij US citizens gaan staan en het lijkt wel de law of murphy want kan soms lang duren (vooral Atlanta kan zeer druk zijn) en moet bekennen dat ik dan wel eens vloek als ik zie hoe kort het rijtje is bij toeristen. Wat wel leuk is dat je enkel nog customs formulier moet invullen en dus vlug klaar bent met het papierwerk. Ik heb nu aanvraag ingediend voor een global entry pas, ben benieuwd als dat gaat lukken.
Bart1
Had - zoals je zal ondervinden eens je hier bent - natuurlijk veel voeten in de aarde want ze kenden wel een green card maar niet de 1-jarige visum die in je paspoort plakt. Dus aardig wat gebel maar uiteindelijk toch gelukt. Minimaal bedrag gestort en toen we definitief afreisden hebben we wire gedaan vanuit Belgie.
Creditcards daar kan je hier al veel over vinden want is al een paar keer uitgebreid aan bod gekomen. Me lucky want had al jaren een Europese American Express en die werd meteen omgezet, inclusief mijn credit history en kreeg meteen $5000 credit limit. Was een leuke meevaller.
Reis ondertussen regelmatig voor het werk en mag dus nu in rijtje bij US citizens gaan staan en het lijkt wel de law of murphy want kan soms lang duren (vooral Atlanta kan zeer druk zijn) en moet bekennen dat ik dan wel eens vloek als ik zie hoe kort het rijtje is bij toeristen. Wat wel leuk is dat je enkel nog customs formulier moet invullen en dus vlug klaar bent met het papierwerk. Ik heb nu aanvraag ingediend voor een global entry pas, ben benieuwd als dat gaat lukken.
Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan het mis hebben hoor, maar met zo'n inreisvisum reis je toch niet op het VWP? In dat geval hoef je geen ESTA te hebben. Het is wel handig om gezeur met slecht getrainde balie medewerkers op Schiphol te voorkomenBandido schreef:Ja, je hebt nog gewoon ESTA nodig

Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- Bandido
- Amerika-expert
Nee, je hebt helemaal gelijk. Er was in "mijn tijd" trouwens nog geen ESTA, maar ik was zo nerveus dat ik toch voor de zekerheid zo'n groen papiertje had ingevuld in het vliegtuig. Maar inderdaad heb je gewoon een visum.Clint schreef:Ik kan het mis hebben hoor, maar met zo'n inreisvisum reis je toch niet op het VWP? In dat geval hoef je geen ESTA te hebben.
Maar dan nog hoef je dan toch niet de envelop te laten zien? Daar hebben ze in Engeland niets mee te maken, je visum zit tenslotte gewoon in je paspoort. (Ik zeg dit trouwens vooral als waarschuwing voor meelezende forumleden. Het zal je namelijk maar gebeuren dat een Engelse beambte de envelop wel openscheurt....)goldenhills schreef:Bandido schreef:
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik kan me niet meer herinneren of ik een inreisvisum in mijn paspoort had (is 14 jaar geleden...), of alleen die dikke envelop. Wat ik me nog wel herinner is dat ik volgens de stewardess echt het groene formuliertje moest invullen, onzin natuurlijk. Bij het reisburo hebben ze destijds me ook meerdere keren verteld dat je pas door de douane gaat bij je eindbestemming, niet al bij een overstap in de VS. Om gek van te worden, al die verkeerde informatie!
P.S. Ik moet er ook niet aan denken dat de envelop was opengemaakt! (Beelden van "The Terminal" komen naar boven). Inderdaad een goed punt om die envelop alleen aan de US Immigration te laten zien.
P.S. Ik moet er ook niet aan denken dat de envelop was opengemaakt! (Beelden van "The Terminal" komen naar boven). Inderdaad een goed punt om die envelop alleen aan de US Immigration te laten zien.
dus directe vlucht boeken naar de US en niet via een ander land reizen!!Bandido schreef:(Ik zeg dit trouwens vooral als waarschuwing voor meelezende forumleden. Het zal je namelijk maar gebeuren dat een Engelse beambte de envelop wel openscheurt....)
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Of, zoals goldenhills ook al zei, in ieder geval de envelop niet laten zien...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
idd en als je dan een ESTA ingevuld hebt, zullen de buitenlandse airport officials er ook van uitgaan dat je op het VWP reist en zal er geen probleem zijn.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- Bandido
- Amerika-expert
Daar heeft het op zich niets mee te maken. In principe hebben de immigratie beambtes van een derde land (ic Groot Brittannie) er niks mee te maken met wat voor reden of met welke papieren jij naar de VS afreist. Dat jij vertelt dat je gaat emigreren is op zich natuurlijk prima, maar of jij al dan niet de VS binnenkomt is alleen aan de Amerikaanse autoriteiten. En al helemaal het beoordelen van die papieren.jaja5 schreef:dus directe vlucht boeken naar de US en niet via een ander land reizen!!
Wij hebben vorig jaar GEEN ESTA in hoeven vullen, alleen mijn schoonmoeder die ging mee, die moest dat wel. Maar je kunt het altijd even navragen!
Nog even en dan gaat het voor t echt gebeuren....spannend voor jullie! SUCCES!!
Nog even en dan gaat het voor t echt gebeuren....spannend voor jullie! SUCCES!!
uhm, Visa Waiver Program lijkt me toch duidelijk 
die grote sticker in je paspoort is een VISA, staat er ook redelijk groot .....
je hebt geen visa waiver nodig als je een visa hebt.
De enige reden die ik kan verzinnen is dat KLM etc. natuurlijk totaal niet is voorbereid op online inchecken zonder esta, en je dus een van de laatste bent met inchecken op airport zelf....
en aangezien KLM zon beetje elke vlucht overboekt moet je maar hopen dat er plaats voor jou is.
Maar een betere oplossing hiervoor is om NOOIT met KLM te vliegen.

die grote sticker in je paspoort is een VISA, staat er ook redelijk groot .....
je hebt geen visa waiver nodig als je een visa hebt.
De enige reden die ik kan verzinnen is dat KLM etc. natuurlijk totaal niet is voorbereid op online inchecken zonder esta, en je dus een van de laatste bent met inchecken op airport zelf....
en aangezien KLM zon beetje elke vlucht overboekt moet je maar hopen dat er plaats voor jou is.
Maar een betere oplossing hiervoor is om NOOIT met KLM te vliegen.

-
- Amerikafan
- Contacteer:
LWk
Misschien niet de topic maar ik heb goede ervaringen met KLM. Hun service vind ik toch stuk beter dan Delta Airlines en klinkt gek maar kan gemakkelijker een upgrade versieren bij KLm dan Delta (met mijn Delta FF-kaart trouwens!). Ook toestellen zijn op de meeste routes nieuwer.
Bart1
Misschien niet de topic maar ik heb goede ervaringen met KLM. Hun service vind ik toch stuk beter dan Delta Airlines en klinkt gek maar kan gemakkelijker een upgrade versieren bij KLm dan Delta (met mijn Delta FF-kaart trouwens!). Ook toestellen zijn op de meeste routes nieuwer.
Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1966 Weergaves
-
Laatste bericht door Stef93
-
- 28 Reacties