Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Forgeron
Amerikafan

Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.

Bericht door Forgeron »

[Artikel tijdelijk even verwijderd, had waarschijnlijk nog niet gepubliceerd mogen zijn. Zodra dat wel mag post hem direct terug. Hopelijk jullie begrip hiervoor.]
Als je er nu al 2 hebt zit je goed, maar wie nu nog alleen een NL paspoort heeft en straks graag Amerikaan wil worden (dus ook dmv trouwen) moet zijn/haar NL paspoort inleveren.

Ik zit hier nu op een Green Card en kan over 3 jaar Amerikaan worden. Dan kun je ook de VS verlaten voor een wereldreis en daarna terugkomen. Je bent dan immuun voor deportatie om wat voor reden dan ook. En je kan stemmen/jury duty doen. Nederlands paspoort opgeven betekent wel dat je kinderen dus ook geen Nederlander kunnen worden, en je niet zomaar kan terugkeren voor langere perioden.

Ik zie echt geen voordelen aan deze nieuwe wet. Als ik hier wil blijven wonen, en ik geef mijn NL paspoort op, en ik wil over 20 jaar weer eens terug naar NL en bij familie wonen, moet ik dan weer mijn Amerikaanse opgeven? En als ik daarna met pensioen wil in Florida, moet ik dan weer een Green Card aanvragen en 3 jaar wachten tot ik weer Amerikaan mag worden? Wat een gedoe om niets.

En dan heb ik het nog niet eens over de Nederlanders die in landen wonen (bv China) waar je eerst een toeristen visum moet aanvragen om uperhaupt naar NL te kunnen voor een begrafenis of bezoekje.

Ergerlijk.
Laatst gewijzigd door Forgeron op 20 jun 2011, 09:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Clint
Amerika-expert

Re: NIEUWS: Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren

Bericht door Clint »

En bedankt Den Haag!

Ik zit in precies hetzelfde schuitje.. Over drie jaar mag ik voor het Amerikaans staatsburgerschap gaan. Ik was van plan om dit dan ook gelijk te doen, en dit bericht veranderd niets in dat voornemen. Het is voor mij momenteel belangrijker om hier volledige rechten te hebben, dan om in Nederland voor de Tweede Kamer te mogen stemmen. Eerlijk gezegd volg ik het Nederlandse nieuws al bijna niet meer en mijn leven is hier. Daarnaast zullen mijn toekomstige kinderen dus ook niet de Nederlandse nationaliteit kunnen krijgen en wil ik zeker dezelfde nationaliteit hebben als mijn kinderen.

Mocht ik ooit terug willen naar Nederland, dan doe ik dat stomme testje wel ;) Jammer dat ik de Nederlandse nationaliteit niet kan behouden, maar ik kijk voor uit en mijn toekomst ligt hier. Dus als Nederland mij niet meer wil hebben, dan niet.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kan je ook de bron vermelden van waar je dit bericht haalde?

Wat ik niet begrijp: tot voor enkele jaren was dubbele nationaliteit voor Belgen ook niet toegestaan. Maar dan is men gaan lobbyen en heeft men dat aangekaart want blijkbaar was dat tegen een Europese wetgeving, en toen heeft Belgie die wetten moeten aanpassen zodat wij nu met alle gemak de dubbele nationaliteit mogen voeren.
Je zou denken dat Nederland, waar zoveel meer mensen naar het buitenland trekken, toch een veel sterkere afvaardiging heeft om dit aan te kaarten op Europees niveau, zodat die wet ook voor hen kan aangepast worden?
Er zitten 10 keer zoveel Nederlanders in Canada dan dat er Belgen zitten, en ook in andere landen zijn veel meer Nederlanders dan Belgen, dus zo zou je toch slagkracht moeten hebben? Is er dan geen enkele vereniging die de belangen behartigd van Nederlanders in het buitenland, zoals wij Vlamingen in de Wereld hebben?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Die wet op de dubbele nationaliteit voor mensen, die de nationaliteit van hun partner willen aannemen, geldt toch nog tot 2013?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Dan begrijp je iets niet over hoe de huidige Nederlandse maatschappij in elkaar zit Elke. Want het gaat namelijk helemaal niet om die Nederlanders in het buitenland, het gaat om de 'buitenlanders' die hier zitten. Veel Nederlanders ergeren zich zo groen en geel aan die mensen en toen kwam er een politicus die daar gehoor aan gaf. Die begon te roepen dat het niet in de haak was dat er kamerleden (en andere volksvertegenwoordigers) zijn in Nederland die ook nog een andere nationaliteit dragen, onder het mom van loyaliteit. Dit was een directe aanval op ex-staatssecretaris, en inmiddels Tweede Kamerlid, Nebahat Mubarak (Turkse en Nederlandse, Partij van de Arbeid), en enkelen van Marokkaanse afkomst.
De Turkse politica kan haar Turkse nationaliteit nog opzeggen (zoals de Nederlanders in het buitenland), maar heeft daar blijkbaar niet voor gekozen. Begrijpelijk en mooi geïllustreerd door de betogen hier van mede-forummers.
Echter, de Marokkanen kunnen dat niet. De Marokkaanse wet bepaald dat elke Marokkaan altijd zijn of haar Marokkaanse nationaliteit bewaard, en ook de kinderen die hij of zij in het buitenland krijgt.

Het zou me niets verbazen als dit weer 1 van de afspraken is die de PVV (Wilders) heeft weten af te dingen tijdens de onderhandelingen voor de gedoogsteun die zij leveren aan het minderheidskabinet. Als je het mij vraagt echt een non-issue en niet passend in de huidige, mondiale, maatschappij.

@Clint; ik wil je niet ontrusten maar als jij ooit wil terugkomen naar Nederland, vergezeld van je Amerikaanse vrouw, dan kan dat nog weleens iets ingewikkelder worden dan het invullen van een papiertje en het doen van een stom testje. Ik heb zoiets ooit met eigen ogen gezien. Een vriendin van mijn moeder is getrouwd met een Israëliër. Samen hebben ze jaren in NL gewoond en hier 4 kinderen op de wereld gezet. Toen besloten ze naar Israel te emigreren maar na een jaar of 8/9 besloten terug te komen. Dat bleek een helse operatie. Uiteindelijk is het gelukt maar niet onder leuke omstandigheden. De moeder en de 4 kinderen konden al naar NL komen, maar ze zijn zeker een jaar lang van de vader gescheiden geweest voor wie het erg lastig was om terug binnen te komen. Zelfs al had hij al een baan aangeboden gekregen bij zijn oude baas.

(PS; het spijt me als ik vrij fel over kom, maar dit is dus duidelijk 1 van die onderwerpen van ons huidige politieke klimaat en het daarbij behorende kabinet waar ik me heel boos om kan maken. En weet je wat nog het ergst is? Ze hebben er zelf voor gekozen, de Nederlanders.)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik ben ook heel benieuwd naar de bron...voor zover ik begreep is deze wet wel in de maak, maar was hij (zij?) nog lang niet aangenomen. Het artikel lijkt gedeeltelijk in de toekomstige tijd geschreven te zijn, dus ik vraag me af in hoeverre dit een geval is van, "dit zou er gebeuren als..", of dat de wet daadwerkelijk aangenomen is.
(Trouwens, als ik google op een paar zinnen uit dit persbericht, krijg ik alleen deze thread van het forum te zien, verder niks...ben nu dus wel heel benieuwd waar dit vandaan komt)

't Zou trouwens wel ENORM wrang zijn, aangezien ik al mijn papieren voor het aanvraag van behoud Nederlanderschap bijna bij elkaar heb (wacht alleen nog op die apostille op de kopie van mijn nat. certificaat). Maar ja. Als Nederland mij niet weer wil, dan hoef ik Nederland ook niet meer. Klaar.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Zo denk ik ook Dixiechick, als ze me niet meer willen hoeft het ook niet. Ik zou het alleen erg vinden als er ooit een situatie was dat ik langere tijd in Nederland zou moeten zijn voor mijn familie, dat dat niet mogelijk meer zou zijn.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

RiverCola schreef: @Clint; ik wil je niet ontrusten maar als jij ooit wil terugkomen naar Nederland, vergezeld van je Amerikaanse vrouw, dan kan dat nog weleens iets ingewikkelder worden dan het invullen van een papiertje en het doen van een stom testje.
Ik schat die kans dermate klein in dat het mijn beslissing niet zal beinvloedden..

Nu dacht ik net als Petra dat deze wet sowieso pas in 2013 behandeld zou worden, dus ook ik vraag me af wat de bron is, maar dit scenario is wel iets waar ik vanaf het begin van mijn immigratieproces rekening mee heb gehouden.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb van de week een officiele persvertegenwoordiger gsproken van het ministerie van koninkrijkszaken en die benadrukte dat het op dit ogenblik alleen nog maar gaat over PRATEN over deze mogelijkheden. Ik heb een persbericht over deze zaak en ook een verwijzing naar het voorstel. Zal die van de week eens goed doornemen.

1 van de problemen is dat de meeste Nederlanders in Nederland (en Amerikanen in de VS) zo weinig over dit soort zaken weten. Ik heb (voorlopig, hangende verder lezen) begrepen dat het voorlopig alleen gaat over Nederlanders die hun Nederlandse nationaliteit zijn verloren (door met mensen te trouwen die geen Amerikaan zijn, maar wel wettig in de VS zijn) of Amerikan zijn geworden nadat ze gescheiden waren van hun Amerikaan(se) echtgeno(o)t(e) of weduwe/weduwnaar geworden zijn (dan zijn zij immmers op het tijdstip van Amerikaan worden niet gehuwd met een Amerikaan(se)).

Zoals Petra zegt bepaalt de wet van 2003 waarbij we wel de dubbele nationaliteit mogen hebben, dat er een periode van 10 jaar (tot 2013 dus) is waarbij je met terugwerkende kracht weer Nederlander kan worden wegens die uitzondering van huwelijk).

Wat wel iets moeilijker zou kunnen worden is om het Nederlanderschap TERUG te krijgen als je niet onder de uitzondering valt. Maar dan heb je het toch wat makkelijker dan "gewone" buitenlanders. Een "belangrijk deel" (wat dat ook precies moge zijn) van je schoolopleiding in Nederland gevolgd, de taal en de geschiedenis kennen en zo.

Overigens er is een speciale categorie Nederlanders, de "latente" Nederlanders die nooit van de dubbele nationaliteit gehoord hebben en die hebben een extra periode gekregen om alsnog weer Nederlander te worden. Na wat gelobby.

Lobbyen kan in ieder geval geen kwaad. Maar voor zover het er nu naar uitziet, kunnen Nederlanders die van de uitzondering gebruik hebben gemaakt, gewoon Nederlander blijven. Het enige zou kunnen zijn dat die mogelijkheid weer wordt afgeschaft over een aantal jaren. Maar er is nog lang geen definitieve terugdraaiing.

En zoals al opgemerkt in dit draadje: het is hoogst ongebruikelijk dat een eenmaal bestaande en zo belangrijke regeling met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt kan worden.

Meer spoedig.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Nou, het is inderdaad te hopen dat het niet gaat veranderen voor 2013, want dan zit ik in elk geval veilig. Ik kan in 2012 naturaliseren hier in de US. Dit is beter voor mij, omdat mijn kinderen dan automatisch ook de Amerikaanse nationaliteit krijgen, waardoor ze betere kansen hebben op beurzen èn hun Nederlandse nationaliteit niet kwijt raken. Als ze na hun 18e verjaardag namelijk zelf zouden moeten naturaliseren raken ze wel de Nederlandse nationaliteit kwijt. Als ik door naturalisatie mijn Nederlanderschap kwijt zou raken, dan zou ik er echt nog even over na moeten denken. Ik woon hier, omdat mijn man hier al woonde. Mocht er ooit iets met hem gebeuren dan wil ik toch de keuze hebben om terug te kunnen keren naar Nederland. Daar een testje voor moeten doen zou ik niet erg vinden, maar wat als het straks bijna onmogelijk wordt gemaakt om terug te keren?
Ik heb de afgelopen keer met de verkiezingen niet gestemd, omdat ik eigenlijk vond dat ik te weinig met de Nederlandse politiek te maken heb om een goede stem uit te brengen. Nu begin ik te twijfelen, want het raakt me toch meer dan ik zou willen. En of ik een komende keer zou mogen stemmen is dus maar afwachten hoe het nu gaat lopen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Forgeron
Amerikafan

Bericht door Forgeron »

Bennogr schreef: Lobbyen kan in ieder geval geen kwaad. Maar voor zover het er nu naar uitziet, kunnen Nederlanders die van de uitzondering gebruik hebben gemaakt, gewoon Nederlander blijven. Het enige zou kunnen zijn dat die mogelijkheid weer wordt afgeschaft over een aantal jaren. Maar er is nog lang geen definitieve terugdraaiing.

En zoals al opgemerkt in dit draadje: het is hoogst ongebruikelijk dat een eenmaal bestaande en zo belangrijke regeling met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt kan worden.
Ik heb de indruk dat dit alleen geldt voor toekomstige gevallen, niet voor wie nu al 2 paspoorten heeft. Dat zou absurd zijn.
kastelke schreef:Kan je ook de bron vermelden van waar je dit bericht haalde?
Het spijt me ontzettend, maar ik heb dit via-via ontvangen en ging er dom al vanuit dat het al publiekelijk nieuws was. Dat had ik nooit moeten doen. Ik heb het artikel tijdelijk even verwijderd, en zal het terugzetten zodra het mogelijk is. Ik vermoed zeer spoedig.

Ik verzoek ook aan hen die dit artikel hebben gekopieerd oid het voorlopig nog even niet terug op het internet of dit forum te plaatsen om problemen te voorkomen. Laten we verder discussiëren zodra het nieuws officieel uitgekomen is. (Of laten we hopen dat dat nooit gebeurt...)

Ik waardeer jullie medewerking.
Sten

Re: Geëmigreerde Nederlander moet paspoort inleveren.

Bericht door Sten »

Was het classified? Zo, op dit forum gebeurt het. 8) Eerst Amerikanees - Daniël - die in het nieuws kwam, nu dit hete politieke hangijzer. Het is hier niet saai!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Deze discussie speelt al een tijdje. Ik heb wat officiele informatie, maar heb nog geen tijd gehad om dit met verbindingen en alles op dit forum te zetten (moet ook nog even wat geld verdienen).

Voor de mensen die daar niet op kunnen wachten: de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC heeft ongetwijfeld informatie. En anders bij het ministerie van koninkrijkszaken, de Tweede Kamer en/of de Immigratie- en Naturalisatiedienst in Nederland.

ZO moeilijk is het natuurlijk niet in deze dagen van het Internet BETROUWBARE informatie te vinden. Bij de officiele instanties.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik kan in principe volgende maand al mijn US Citizenship aan gaan vragen, maar aangezien we - als alles goed gaat - over een maand of vier, vijf gaan verhuizen wacht ik liever tot daarna zodat ik niet eventueel halverwege de procedure ook nog mijn adres moet gaan wijzigen. Daarbij komen er al genoeg uitgaven rondom het huis dat ik die enkele honderden dollars liever pas na de verhuizing uitgeef... Maar één ding is zeker: zodra er financieel weer een beetje ruimte is ga ik het zeker aanvragen na dit nieuws!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

jammer dat het artikel weg is - ik had het graag willen lezen. Mede door deze discussie in NL heb ik dus afgelopen jaar mijn amerikaans paspoort erbij opgehaald.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Het rommelt inderdaad al een poosje. Maar eigenlijk is het ook weer niet zo schokkend dat het er aan zit te komen,want als je als een getrouwd Nederlands stel naar het buitenland gaat, dus man en vrouw beiden Nederlands, en je neem de nationaliteit aan van je nieuwe land, dan verlies je nu ook al de Nederlandse nationaliteit. Die wetgeving is er al.
Moet eerlijk zeggen dat ik die uitzondering van een "gemengde nationaliteit" in het huwelijk niet echt begreep. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Eigenlijk vind ik het een vrij ouderwets concept, die nationaliteit. Zeker in deze globale wereld... Mensen zijn zoveel mobieler geworden. En dan bedoel ik niet dat mensen nu verder rijden voor hun job, of zelfs makkelijker verhuizen (binnen 1 land) voor hun job. Maar ik bedoel vooral dat veel mensen naar het buitenland trekken. Voor enkele jaren of voor tientallen jaren, om nadien toch weer terug naar hun geboorteland te keren. Of minstens die mogelijkheid te willen hebben.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ben het helemaal met je eens Elke.
Het is een achterhaald systeem, maar in Nederland is het sociale voorzieningen systeem er aan gekoppeld en dat is voor mijn gevoel meer de achterliggende gedachte van de huidige regering. Eigenlijk zou dat los gekoppeld moeten worden in deze tijd met zoveel wereldburgers.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Of het concept reisdocument loskoppelen. Voor mijzelf wil ik alleen de mogelijkheid behouden bij familie langs te kunnen: voor langere tijd igv. langdurige ziekte, of ter stond in noodsituatie. Dus een equivalent aan het paspoort specifiek voor dat doel zou genoeg zijn. De rest, stemmen, sociale verzekeringen, de mogelijkheid te kunnen werken, etc. maakt mij weinig uit. Aan de ene kant liever wel natuurlijk, maar het is niet zo dat ik nog deel uitmaak van de NLse maatschappij, dus ik kan begrijpen dat men mij zulke rechten niet wil geven.

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Rechten op AOW blijf je houden, zelfs als je geen Nederlander meer bent: 2% van de geldende AOW voor elk jaar dat je na je 15e in Nederland hebt gewoond. Ik ken verschillende NederAmerikanen die vele jaren geleden hun Nederlanderschap hebben opgegeven en toch nog AOW krijgen (soms niet veel, maar 100 euro in de maand, om een voorbeeld te noemen, is toch niet echt slecht).

Het basisprincipe is eigenlijk erg eenvoudig: je mag alleen een dubbele nationaliteit hebben als dit past in de "gezinshereniging" waar men in Nederland zo sterk voor is (als het tenminste gaat om buitenlanders naar Nederland te brengen). Dus: nationaliteit van de partner = Nederlander blijven (zij het met in de weg gelegde problemen als: er zijn maar een paar plekken in een land waar je je Nederlandse paspoort kunt verlengen). Andere nationaliteit dan van je partner is = geen Nederlanderschap meer.

Ik vergat nog te vermelden dat Nederlandse vrouwen pas sinds 1983 (!) hun nationaliteit kunnen doorgeven (mannen hebben dat altijd kunnen doen). De "latente" (onzichtbare?) Nederlanders van voor 1983 die via de moeder natuurlijk het Nederlanderschap hadden horen te krijgen, kunnen daar alsnog een beroep op doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer