Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dienstplicht

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
gbeatrice
Amerika-ontdekker

Dienstplicht

Bericht door gbeatrice »

Hallo,

zoals jullie misschien al weten, wil ik later in de USA gaan wonen, maar een van de dingen waar ik tegenaanstuit is o.a;
de dienstplicht. Ik weet dat er heel lang dienstplicht is geweest in de VS, en die ook wel weer een keer opnieuw zal worden ingesteld.
maar ik heb veel (angst) om in het leger te gaan; om te vechten etc. Maar stel de dienstplicht word weer ingesteld, moet je dan echt
als soldaat het leger in, of kun je ook ergens anders in het leger terecht, (kantoor ofzoiets), of kun je i.p.v het leger ook maastchappelijk werk doen ofzo?
En zijn er beroepen, waardoor je zoieso niet in dienst hoeft?

alvast bedankt!!

Gianluca
Hockey
Amerika-expert

Re: Dienstplicht

Bericht door Hockey »

@gbeatrice, je stelt dat je weet van een dienstplicht in het verleden, maar ik wil je de vraag stellen wat je er echt van weet. Voor wie gold die dienstplicht toen, hoelang duurde de periode dat er een dienstplicht was en wat waren de voorwaarden? Als ik in Google het woord dienstplicht intyp komt al bijna direct de wikipedia pagina bovendrijven. De Nederlandse pagina welteverstaan, vervolgens klik ik op de Engelse pagina en zie ik hier een stukje over dienstplicht in de VS. Er is zelfs een complete Wikipedia pagina voor. Heb jij die al eens gelezen? Er staat op die pagina ook iets over non-citizens (wat jij als greencard houder zou zijn) en civilian service, zoals o.a. dienstplicht op een andere wijze vervullen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Wat ik begrepen heb van mijn ervaringen de laatste tijd, is dat een verplichte dienstplicht niet snel ingevoerd zal worden. Er is genoeg animo op dit moment voor het kiezen van een carriere in de Military, dankzij de huidige economie. De Airforce als voorbeeld heeft zoveel aanmeldingen en maar een beperkt aantal plaatsen (gemiddeld 35.000 per jaar voor enlistment), dat de minimum eisen inmiddels verhoogd zijn.

Dit is natuurlijk geen 100% garantie....
Laatst gewijzigd door wiepster op 20 aug 2012, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In de VS is de dienstplicht al vele jaren geleden afgeschaft. Er was inderdaad dienstplicht in de jaren zestig (Vietnam), maar dat is afgebouwd, eerst door een loterij waar als je een hoog nummer 'won' je waarschijnlijk niet opgeroepen zou worden, daarna is het helemaal opgehouden.

Wat je (als jongen tenminste) wel moet doen is je op je 18 te registreren. Dat komt omdat de VS geen burgerlijke stand kent en dus niet weet dat je bestaat. Om af te dwingen dat je je inderdaad aanmeldt, kun je bijvoorbeeld geen studiefinancieren of leningen krijgen als je niet een registratienummer kan overleggen.

De kans op hernieuwde invoering van een dienstplicht is erg klein. Zoals al eerder gezegd: men krijgt voldoende aanmeldingen en politici zijn 'als de dood' dat eventueel hun kinderen getroffen zouden kunnen worden.

Overigens, als er al een dienstplicht zou komen, zuller er altijd mogelijkheden zijn om vervangende dienstplicht te doen, in een ziekenhuis werken of ander 'vreedzaam' werk doen. Daarvoor moet je dan wel sterk in je schoenen staan, want het is nog steeds 'raar' als je niet bereid bent om voor je land te willen vechten. Zo kreeg ik bijvoorbeeld 45 jaar geleden, toen ze in Nederland nog de dienstplicht hadden, op mijn keuring te horen dat ik naar de psychiater moest toen ik zei dat ik dienst zou gaan weigeren. De psychiater was het met mij eens dat ik heel normaal was. Door eerst studie uitstel, toen uitstel omdat ik leraar was en uiteindelijk afstel omdat ik te oud en te lastig werd, is het allemaal voor mij met een sisser afgelopen.

Over dat dienstdoen word je ook gevraagd als je Amerikaan wordt, je moet dan aangeven of je bereid bent het leger in te gaan als dat nodig gevonden wordt, of vervangende dienst wil verrichten.

Met enkel een groene kaart mag je wel in dienst (waardoor je versneld Amerikaans staatsburger kunt worden), maar het hoeft niet.

PS. Dienstplicht heette indertijd in de VS de 'draft'.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

Is het niet zo dat je enkel wanneer je de Amerikaanse nationaliteit hebt je in Amerika kan opgeroepen worden?
Als T.S. Belg of Nederlander is kan hij/zij enkel als vrijwilliger gaan maar nooit opgeroepen worden m.i..
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Nee, want je moet als GC houder tussen 18 en 26 je aanmelden voor selectieve service, wat inhoudt dat je bij een draaft je 'vrijwillig' in het bestand hebt laten plaatsen.

Mocht er trouwens een nieuwe draft worden ingesteld gaat het meestal zo:
- eerst worden de 21-jarigen opgeroepen
- dan 22, 23, 24, 25 en 26
- daarna gaan ze naar 20, 19, 18
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hier zou ik me nou echt totaal niet druk om maken. Toen ik citizen werd moest ik ook zweren dat ik het leger in zou gaan indien nodig (en als burger voor het leger zou willen werken, en nog meer van dat soort dingen), maar dat is een van de dingen waarvan ik 99.9999% zeker weet dat dat dus nooit gaat gebeuren. Als er nou een enorme afgrijselijke oorlog komt, dan gaan ze eerst al die mensen toelaten die wel bij het leger wilden, maar dat door de hogere eisen niet meer mogen. Dan gaan ze al die soldaten terug roepen die na 4-6-8 jaar uit dienst zijn getreden. Dan al die enlisted mensen die op hun 38e-40e uit dienst gegaan zijn. En dan zullen ze het misschien eens gaan hebben over de draft. Misschien. Heel misschien. Het is politiek zo ontzettend impopulair, dat daar echt niemand aan wil beginnen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik zou ook niet het leger in willen maar als puntje bij paaltje komt heb je toch geen keus? Of denk je werkelijk dat alle mensen in de 2e WO zo graag wilden vechten?

Verder sluit ik me aan bij DixieChick, ik zou me er ook niet druk om maken. Het enige waar jij dan wel tegenaan zou lopen is dat je dus geen citizen kunt worden als je absoluut niet wil vechten want dan zou je dus aan het liegen zijn als je zweert het leger in te gaan indien nodig. Dat lijkt me niet echt een goed, liegen als op je eed.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je hoeft niet te vechten. In je eed om Amerikaan te worden zweer je het gezag over je van alle 'prinsen en potentaten' af. Maar je mag aangeven dat je niet wilt vechten, maar wel bereid bent burgerdienst of niet-vechterdienst te doen. En dat is dan niet liegen, dat is gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die de wet je biedt als je Amerikaan bent (geworden).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
gbeatrice
Amerika-ontdekker

Bericht door gbeatrice »

Dan ga ik inderdaat wel (als het zover is) voor burgerdienst :D
En ik ga er zelf ook niet echt van uit dat er snel een oorlog komt, maar je weet maar nooit!
En vanaf kindsafaan was een van mijn grote angsten om te "vechten".
Maar bedankt voor jullie reacties!
Big Al
Amerika-expert
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Bennogr schreef:Je hoeft niet te vechten. In je eed om Amerikaan te worden zweer je het gezag over je van alle 'prinsen en potentaten' af. Maar je mag aangeven dat je niet wilt vechten, maar wel bereid bent burgerdienst of niet-vechterdienst te doen. En dat is dan niet liegen, dat is gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die de wet je biedt als je Amerikaan bent (geworden).
Zolang je geen Amerikaans staatsburger bent hoef je niet het leger in, zelfs als er weer een dienstplicht zou komen. Ook wordt je hier al snel te oud gevonden voor het leger (limiet ergens tussen de 35-40 om je op te geven, denk ik).

Overigens moet je wel registreren voor "Selective Services" als je hier komt wonen voor je 26ste. Dat geldt voor alle inwoners, onafhankelijk van je staatsburgerschap. Als je dat niet doet dan zal je grote problemen hebben als je het Amerikaanse staatsburgerschap aanvraagt.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Big Al schreef: Overigens moet je wel registreren voor "Selective Services" als je hier komt wonen voor je 26ste. Dat geldt voor alle inwoners, onafhankelijk van je staatsburgerschap. Als je dat niet doet dan zal je grote problemen hebben als je het Amerikaanse staatsburgerschap aanvraagt.
Dat geldt niet voor alle inwoners, zo zijn o.a. mensen die legaal op een non-immigrant visa zijn vrijgesteld. Zie bijvoorbeeld: http://www.immihelp.com/immigration/reg ... rvice.html
Big Al
Amerika-expert
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Daar heb je gelijk in. Echter, als je hier op een Green Card bent dan moet je wel registreren.

Hier is het officiële overzicht: http://www.sss.gov/must.htm
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Ziva schreef:Ik zou ook niet het leger in willen maar als puntje bij paaltje komt heb je toch geen keus? Of denk je werkelijk dat alle mensen in de 2e WO zo graag wilden vechten?
Heb je goed gezegd!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer