Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vrijwilligerswerk in Amerika
Vrijwilligerswerk in Amerika
Hallo!
Over een tijdje zullen mijn man en ik voor 1 of 2 jaar naar Amerika vertrekken in verband met het werk van mijn man. Ik heb begrepen dat ik op basis van het visum waarop ik meereis niet kan werken in Amerika. Nu denk ik er dus over na om vrijwilligerswerk daar te gaan doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is er veel vrijwilligerswerk in Amerika? Heeft er misschien iemand tips hoe ik vanuit Nederland al vrijwilligerswerk in Amerika kan regelen? Misschien sites met vacatures?
Alvast bedankt in ieder geval!
Over een tijdje zullen mijn man en ik voor 1 of 2 jaar naar Amerika vertrekken in verband met het werk van mijn man. Ik heb begrepen dat ik op basis van het visum waarop ik meereis niet kan werken in Amerika. Nu denk ik er dus over na om vrijwilligerswerk daar te gaan doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is er veel vrijwilligerswerk in Amerika? Heeft er misschien iemand tips hoe ik vanuit Nederland al vrijwilligerswerk in Amerika kan regelen? Misschien sites met vacatures?
Alvast bedankt in ieder geval!
Re: Vrijwilligerswerk in Amerika
Hallo Appeltje, net als in Nederland is er ook in de VS voldoende aanbod van vrijwilligerswerk. Maar, wat voor visum krijg jij? Want misschien mag je niet eens zinvol vrijwilligerswerk doen.
Als je maar voor een of twee jaar vertrekt is de kans groot dat jullie gaan op een L-1 visum. Op het bijbehorende visum (L-2) mag je wel een eigen werkbvergunning aanvragen.
Echter gaat je man oop een H1B, dan is het bijbehorende visum een H4 en daarmee mag je inderdaad niet werken, maar ook geen "substantieel" vrijwilligerswerk doen.
Als jullie van plan zijn voor een groene kaart te gaan moet je heel voorzichtig zijn. In het andere geval kun je vrijwilligen via een kerk (hen ik begrepen uit een ander onderwerp) dan wel bij een Foodbank blikjes gaan inpakken.
Ik zou wachten tot je in de US bent. De meeste plaatselijke kranten hebben rubrieken waarin vrijwillgers gevraagd worden voor van alles en nog wat. Ik zou ook eerst overleggen met de advokaat van het bedrijf waar je man voor gaat werken (mede vanwege implicaties voor verzekeringen).
Echter gaat je man oop een H1B, dan is het bijbehorende visum een H4 en daarmee mag je inderdaad niet werken, maar ook geen "substantieel" vrijwilligerswerk doen.
Als jullie van plan zijn voor een groene kaart te gaan moet je heel voorzichtig zijn. In het andere geval kun je vrijwilligen via een kerk (hen ik begrepen uit een ander onderwerp) dan wel bij een Foodbank blikjes gaan inpakken.
Ik zou wachten tot je in de US bent. De meeste plaatselijke kranten hebben rubrieken waarin vrijwillgers gevraagd worden voor van alles en nog wat. Ik zou ook eerst overleggen met de advokaat van het bedrijf waar je man voor gaat werken (mede vanwege implicaties voor verzekeringen).
Vrijwilligerswerk is nogal gevarieerd, er zijn zoveel mogelijkheden, en op internet denk ik beter te vinden dan in de krant tegenwoordig.
Wat betekend substantieel vrijwilligerswerk eigenlijk? Ik ben benieuwd wat je niet mag doen.
Wat betekend substantieel vrijwilligerswerk eigenlijk? Ik ben benieuwd wat je niet mag doen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Ik heb altijd begrepen dat 'substantial' zo ongeveer alles is, dat meer is dan blikjes uit dozen op schappen zetten en dan vanaf die schappen weer in dozen doen (maar dan wel andere dozen) in een food pantry.
Maar het is weer zo'n ongrijpbare term. Van de advokaten die aan onze procedures knutselden mocht ik helemaal niets doen - geen risico lopen !
Ik noemde de krant omdat veel lokale kranten juist stevige kontakten hebben met organisaties die vrijwillgers zoeken. Zo hebben sommige kranten een jaarlijkse bijdrage met overzicht van alles en iedereeen in de regio op gebied van vrijwilligen. Dat geeft namen, adressen, de aard van de bezigheden, of er tevoren training nodig is en gegeven wordt, enz. en ook intvu'tjes met vrijwilligers die zicht geven op wat ze doen.
Maar veel organisaties zullen ook on-line wel melden wat voor vrijwilligers ze zoeken en waarvoor. Kwestie van Googlen in de plaats of regio waar je gaat wonen.
Appeltje, ik ben wel benieuwd wat voor visa je krijgt ? aangezien je aangeeft dat het voor 1-2 jaar is.
Maar het is weer zo'n ongrijpbare term. Van de advokaten die aan onze procedures knutselden mocht ik helemaal niets doen - geen risico lopen !
Ik noemde de krant omdat veel lokale kranten juist stevige kontakten hebben met organisaties die vrijwillgers zoeken. Zo hebben sommige kranten een jaarlijkse bijdrage met overzicht van alles en iedereeen in de regio op gebied van vrijwilligen. Dat geeft namen, adressen, de aard van de bezigheden, of er tevoren training nodig is en gegeven wordt, enz. en ook intvu'tjes met vrijwilligers die zicht geven op wat ze doen.
Maar veel organisaties zullen ook on-line wel melden wat voor vrijwilligers ze zoeken en waarvoor. Kwestie van Googlen in de plaats of regio waar je gaat wonen.
Appeltje, ik ben wel benieuwd wat voor visa je krijgt ? aangezien je aangeeft dat het voor 1-2 jaar is.
Bedankt voor alle info!
Op welk visum ik meereis weet ik nog niet precies. Voordat ik op zoek ga naar vrijwilligerswerk is het dus eerst handig om te weten of ik wel vrijwilligerswerk mag doen. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat altijd zou mogen...
Ik zal het eens opzoeken!
Op welk visum ik meereis weet ik nog niet precies. Voordat ik op zoek ga naar vrijwilligerswerk is het dus eerst handig om te weten of ik wel vrijwilligerswerk mag doen. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat altijd zou mogen...

Ik zal het eens opzoeken!
Weet je al wel wat voor visum jouw man krijgt?
Hoe gaat jouw man precies naar de VS? Wordt hij door zijn huidige werkgever naar een vestiging in de VS gezonden? Of heeft hij zelf een baan gevonden in de VS?
Hoe gaat jouw man precies naar de VS? Wordt hij door zijn huidige werkgever naar een vestiging in de VS gezonden? Of heeft hij zelf een baan gevonden in de VS?
Substantial is inderdaad nogal een wazige term! Iedereen kan het invullen. Ik zou eruit begrijpen dat je geen volledige dagtaak eraan kan hebben.
Veel vrijwilligerswerk is maar een paar uur in de week, maar als je op verschillende plaatsen helpt kun je er wel een dagtaak aan hebben.
Veel vrijwilligerswerk is maar een paar uur in de week, maar als je op verschillende plaatsen helpt kun je er wel een dagtaak aan hebben.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat zoeken met Google bevestigt min of meer wat ik al vermoedde, namelijk dat je bij "substantial volunteering" datgene doet waar iemand normaal gesproken voor betaald zou krijgen - meer dus dan een klein beetje uithelpen, maar in plaats daarvan een gewoon werken zonder ervoor betaald te krijgen. De Social Security Administration kijkt bijvoorbeeld ook naar "volunteer activities" bij het vaststellen of iemand in staat is "substantial work" te doen:
Ik denk dus dat als jij twee uur per week bij een school voedsel- en verrassingspakketten gaat inpakken die naar soldaten in Irak en Afghanistan worden gestuurd er niets aan de hand zal zijn. Ga jij echter twee dagen per week bij een supermarkt de vakken vullen, of een dag lang bij een kinderboerderij de hokken schoonmaken, dan heb je het over "substantial volunteering". Het blijft een grijs gebied, maar ik denk dat er wel duidelijk dingen wel en niet eronder vallen.The SSA can even consider volunteer activities and criminal activities as SGA if they represent substantial work for which someone would ordiniarily be paid (the agency will not consider hobbies or school attendance to be SGA).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Zou het niet te maken hebben met het feit of er iemand aan jouw vrijwilligerswerk verdient, zoals die supermarkt bijvoorbeeld? Of de organisatie die betaalde maaltijden verstrekt? In feite ontneem je daarmee immers een Amerikaan mogelijkerwijs een baan, want als de instantie geen vrijwilligers kan vinden, zullen ze met betaalde krachten de boel draaiende zien te houden. Ik vermoed dat "substantial" niet primair gaat over hoe lang of hoe veel, maar meer hoe belangrijk/onmisbaar het werk is.
Ik denk dat een supermart niet eens iemand onbetaald mag laten werken (onderbetaald is een ander verhaal....)
Maar inderdaad, alles dat riekt naar werk dat een betaalde baan zou kunnen zijn, is in principe niet toegestaan.
Maar ipv. de diskussie 'wat is al dan niet toegetsaan vrijwillgerswerk' lijkt me dat TS eerst zekerheid moet hebben over haar status. Want nogmaals, 1-2 jaar op een H1B, het klinkt me wat vreemd in de oren. H1B is meestal 3 jaar.
Verder zou ik, als ik TS was, gebruik maken van mijn tijd hier en musea bezoeken, een cursus volgen aan een college of universiteit, oid.
Maar inderdaad, alles dat riekt naar werk dat een betaalde baan zou kunnen zijn, is in principe niet toegestaan.
Maar ipv. de diskussie 'wat is al dan niet toegetsaan vrijwillgerswerk' lijkt me dat TS eerst zekerheid moet hebben over haar status. Want nogmaals, 1-2 jaar op een H1B, het klinkt me wat vreemd in de oren. H1B is meestal 3 jaar.
Verder zou ik, als ik TS was, gebruik maken van mijn tijd hier en musea bezoeken, een cursus volgen aan een college of universiteit, oid.
Inmiddels weet ik dat ik waarschijnlijk een L2visum krijg. Wat ik nu begrijp is dat ik dan gewoon vrijwilligerswerk mag doen maar dat betaald werk een lastig verhaal wordt. Nu kan ik dus kijken wat voor vrijwilligerswerk ik eventueel zou willen doen. Nogmaals bedankt voor de info!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Betaald werk is niet lastig, als je kwaliteiten hebt die men wenst. Jij kan gewoon een werkvergunning aanvragen via het visa van je man. Vraag aan de advocaat op het werk of ze het gelijk in 1 moeite mee door nemen (vaak betaald de werkgever die kost). In ieder geval moet een werkgever niet bewijzen dat hij geen Amerikaan vindt of zo. Jij mag gewoon werken, alsof je een Amerikaan bent.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bij mijn weten moet een L-2 visa houder hier in de US de eigen werkvergunning aanvragen. Maar inderdaad is het het beste, dit soort procedures via de immigratie advokaat of juridische afd. van het bedrijf te laten lopen.
Betaald werk is geen 'lastig verhaal' visa-wijs voor een L-2 houder, de werkvergunning wordt afgegeven omdat de aanvrager daar recht op heeft.
Werk vinden is een ander verhaal, maar per regio is de situatie mbt. werkgelegenheid verschillend. En part time werk - bv. bij Starbucks - is denk ik best mogelijk.
Maar inderdaad, vrijwilligen kan op een L-2, en zal niet de problemen opleveren waar een H4 tegenaan kan lopen.
Appeltje, veel succes ! en veel plezier ! En: laat weten hoe het verder gaat !
Betaald werk is geen 'lastig verhaal' visa-wijs voor een L-2 houder, de werkvergunning wordt afgegeven omdat de aanvrager daar recht op heeft.
Werk vinden is een ander verhaal, maar per regio is de situatie mbt. werkgelegenheid verschillend. En part time werk - bv. bij Starbucks - is denk ik best mogelijk.
Maar inderdaad, vrijwilligen kan op een L-2, en zal niet de problemen opleveren waar een H4 tegenaan kan lopen.
Appeltje, veel succes ! en veel plezier ! En: laat weten hoe het verder gaat !
Ik ben hier op een L2, ik heb zelf nooit een werkvergunning aangevraagd aangezien ik het met 3 jonge kinderen druk genoeg heb. Maar ik hebvan anderen begrepen dat het aanvragen van een werkvergunning wel wat papierwerk en tijd (en geld) vergt, maar het is verder geen probleem. En dan mag je dus doen wat je wil, vrijwilligerswerk of een willekeurige betaalde baan.
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre je ook al het vrijwilligerswerk mag doen zonder die werkvergunning (als je het jezelf makkelijk wil maken en het geld niet hard nodig hebt), maar dat kun je zo bij je immigration lawyer navragen lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre je ook al het vrijwilligerswerk mag doen zonder die werkvergunning (als je het jezelf makkelijk wil maken en het geld niet hard nodig hebt), maar dat kun je zo bij je immigration lawyer navragen lijkt me.
Terug in Texas!
-
- Amerika-ontdekker
Met een L2 ben je er inderdaad veel beter vanaf. Ik zit hier op H4 en heb het inmiddels ogegeven om vrijwilligerswerk te doen.
Als je kan werken/vrijwilligerswerk doen zou ik dat zeker aan raden, want op die manier kom je veel sneller in contact met mensen en leer je het land veel beter kennen.
Als je kan werken/vrijwilligerswerk doen zou ik dat zeker aan raden, want op die manier kom je veel sneller in contact met mensen en leer je het land veel beter kennen.
- goldenhills
- Amerika-expert
Hier staat wel nuttige info in:
http://www.visaservices.duke.edu/volunteer.html
Als je dat zo leest zou je toch vrijwilligerswerk moeten kunnen doen bij organisaties die daar op gericht zijn en afhankelijk van zijn, omdat daarvan makkelijker aan te tonen is dat je niet een betaalde baan bezet houdt. Zorg in ieder geval dat je geen enkele compensatie krijgt, niet in geld, materiele, of niet-materiele vorm. Training en ervaring opdoen kan ook meetellen als betaling, dus ze maken je het niet makkelijk
http://www.visaservices.duke.edu/volunteer.html
Als je dat zo leest zou je toch vrijwilligerswerk moeten kunnen doen bij organisaties die daar op gericht zijn en afhankelijk van zijn, omdat daarvan makkelijker aan te tonen is dat je niet een betaalde baan bezet houdt. Zorg in ieder geval dat je geen enkele compensatie krijgt, niet in geld, materiele, of niet-materiele vorm. Training en ervaring opdoen kan ook meetellen als betaling, dus ze maken je het niet makkelijk

De meeste advokaten zien het als een hellend vlak en raden aan geen risico te lopen. Het gaat nl. niet alleen om jouw situatie, het gaat vooral om je man(vrouw) die probeert een groene kaart te veroveren.
Plus vijf, zes jaar - of soms nog langer - alleen met meest rudimentaire vrijwilligerswerk moegen doen ? wie houdt dat vol ?
Plus vijf, zes jaar - of soms nog langer - alleen met meest rudimentaire vrijwilligerswerk moegen doen ? wie houdt dat vol ?
- goldenhills
- Amerika-expert
De vaagheid van de regels en de konsekwenties van een overtreding maakt de drempel zeker erg hoog. Een goede advocaat is zeer voorzichtig, en legt de drempel dus nog hoger. Eigenlijk zou je vantevoren goedkeuring van USCIS moeten kunnen krijgen, zodat je met een gerust hart iets kan ondernemen. Voor buitenlandse studenten lees ik wel dat er geadviseerd wordt dat ze het met hun international student office overleggen. Maar goed, als je al iets kan vinden wat je zonder teveel risico kan doen zal het inderdaad vast geen complete levensinvulling zijn. Zeker als je geen kinderen hebt zul je als 'partner van' behoorlijk gemotiveerd moeten zijn om bijv. een hobby tot iets te maken wat je leven zin geeft. Misschien dat ik zelf bijvoorbeeld een dik 'koffietafelboek' zou maken met fotos en info van de omgeving. Dingen, zoals vrijwilligerswerk, waar je door in contact komt met anderen, ook als is het maar een paar uur per week, lijkt me echter enorm veel uitmaken. Als je ruimte in je budget hebt lijkt me studeren / cursussen nog de beste optie, wat dat mag op de meeste visas wel, toch?
Voor ons kwam het goed uit dat mijn vrouw wilde promoveren (zij krijgt zelfs geen partnervisum), en dat we het budget daarvoor hebben (en gelukkig krijgt ze behoorlijke beurzen). Zijn er hier mensen op het forum waarvan de partner is gaan studeren? Je zou dan zelfs je eigen visum kunnen aanvragen, en dan kun je deeltijd op de campus werken, en practical training opdoen. Misschien dat dat voor Appeltje ook een mogelijkheid is.
Voor ons kwam het goed uit dat mijn vrouw wilde promoveren (zij krijgt zelfs geen partnervisum), en dat we het budget daarvoor hebben (en gelukkig krijgt ze behoorlijke beurzen). Zijn er hier mensen op het forum waarvan de partner is gaan studeren? Je zou dan zelfs je eigen visum kunnen aanvragen, en dan kun je deeltijd op de campus werken, en practical training opdoen. Misschien dat dat voor Appeltje ook een mogelijkheid is.
Goh, wat een gedoe zeg met dat vrijwilligerswerk. Valt uithelpen op school daar ook onder? Ik heb me dat nooit gerealiseerd. Nu heb ik gelukkig een visum waarbij dat allemaal niet aan de orde is, maar ik ging vorig jaar bijvoorbeeld om de andere week uithelpen in de schoolbibliotheek, en dit jaar ben ik classic room volunteer en reading parent. Zou dat ook allemaal niet mogen?