Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

schoolsysteem in amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
sanna
Amerika-newbie

schoolsysteem in amerika

Bericht door sanna »

Per 1 januari 2013 gaan mijn man en twee kinderen wonen in californie. Mijn dochter van 11 is geadviseerd naar grade 6 van de middle school te gaan en mijn zoon van 14 naar grade 9 (highschool). Over een paar weken gaan we scholen bezoeken: heeft iemand nog tips waar ik specifiek op moet letten, informatie die belangrijk kan zijn voor onze schoolkeuze en eventueel meer info over het schoolsysteem in Amerika. Alle info is welkom.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: schoolsysteem in amerika

Bericht door ned in MO »

Je weet dat je moet gaan wonen in het schooldistrict waar je de kinderen naartoe doet? Tenzij je naar een prive school gaat natuurlijk. Het zou kunnen dat de school waar je de kinderen naartoe wilt doen wel eens een erg duur huis zou kunnen betekenen.
sanna
Amerika-newbie

Bericht door sanna »

ja dat is mij bekend.. en inderdaad hoe beter de publieke scholen in een district hoe duurder de huizen.. Maar mij gaat het meer of ik er ergens inhoudelijk op moet letten m.b.t. de scholen.
Gast

Bericht door Gast »

Dit is een handige website om scholen te vergelijken http://www.greatschools.com. Kijk ook of de school een goed ESL-programma heeft (English second language). Weet je al in welk schooldistrict je komt te wonen?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hallo Sanna,

Ik weet niet wanneer jouw dochter 11 is geworden, maar als ze jarig is in de eerste helft van het jaar, dan zou ze in januari in de 6th grade bij haar leeftijdsgenoten komen te zitten. Toen wij hier vorig jaar kwamen wonen, is mijn 11-jarige dochter (in september) ook begonnen in 6th grade (same age group). Op basis van het instroomniveau kregen we de optie om haar in 7th grade te laten instromen, maar ik ben achteraf erg blij dat we dat niet gedaan hebben. Het is emotioneel/psychisch al een behoorlijke uitdaging, en dan is het wel zo prettig als je je ook niet nog zorgen moet maken of het academisch gezien allemaal wel te behappen is. Zeker als je midden in het school jaar verhuist, lijkt me dit van groot belang.

Wat betreft informatie over scholen: de scholen vallen onder de verantwoordelijkheid van het schooldistrict (gaat vaak samen met de county). Op website van het schooldistrict kun je wellicht factsheets vinden van alle scholen die er zijn. Ik vond die factsheets erg handig, maar ik heb me ook laten adviseren door mensen die zelf ervaring hebben met de scholen hier. Die kunnen je vaak goed duidelijk maken welke scholen je kunt overwegen en welke je zeker niet wilt overwegen.

Persoonlijk zou ik me bij de schoolkeuze voor jouw kinderen eerst richten op je zoon en daarna op je dochter. Er zijn veel minder high schools dan middle schools en het is vaak gemakkelijk boven water te krijgen wat de goeie zijn en wat niet. Ik merk overigens dat high schools met goed presterende sport teams hier een goede indicator zijn voor het niveau van high schools. Als je de high school hebt gekozen, dan zijn er vaak een paar middle schools die worden bestempeld als zgn feeder schools, schools van waaruit je kind automatisch doorstroomt naar de betreffende high school. Je kunt daar eigenlijk niet snel mee de mist in gaan, omdat high schools met een goede naam meestal gevoed zullen worden door middle schools met een goede naam.

Als je keus hebt tussen verschillende schooldistricten, dan zou je ter plekke met wat mensen kunnen praten, omdat het meestal wel eenduidig is welke schooldistricten gewild zijn. Het is niet zoals het zou moeten zijn, maar goede scholen vind je doorgaans in rijke counties.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

cincijansen schreef:Dit is een handige website om scholen te vergelijken http://www.greatschools.com.
Ik moet zeggen dat ik niet enthousiast ben over die website, ondanks dat hij vaak als eerste wordt genoemd in dit soort topics. Ten eerste komt "onze" highschool helemaal niet voor in het lijstje als ik onze postcode invul, en ten tweede zijn die parent- en studentratings zo weinig zeggend. Je vindt vaak óf geweldige commentaren óf supernegatieve commentaren en het is erg gemakkelijk voor een ouder om een aantal mede-ouders te mobiliseren om het aantal positieve of negattieve reviews even stevig op te krikken. Wat zijn nou 24 commentaren op een school van 800 leerlingen? Als je deze website gebruikt, doe het dan voor de algehele beeldvorming, en niet om een definitieve mening op te baseren.
Gast

Bericht door Gast »

Nee, die reacties van ouders moet je idd met een korrel zout nemen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Ik vond het een goed hulpmiddel, want je kunt alle openbare scholen in een oogopslag zien en met elkaar vergelijken. En dan kijk ik naar de testscores. Je hebt die dan van alle scholen bij de hand. Je hoeft ze niet per school allemaal te gaan opzoeken. Je kunt zien wat de gemiddelde klassengrootte is, het opleidingsniveau van de leraren is, hoeveel er per student uitgegeven wordt. Om ons heen zijn veel schooldistricten in de problemen gekomen doordat er veel bezuinigd moest worden. Klassen worden groter, niveau gaat achteruit, alles wordt minder. Dus kijk ook hoe de school er financieel voorstaat en hoe ze met geld omgaan en wat ze doen om geld te besparen.

Via het forum van http://www.city-data.com kom je ook veel te weten over je nieuwe woonomgeving en scholen. Wederom persoonlijke ervaringen, maar je kunt er veel uithalen.

Je moet toch ergens informatie vandaan halen als je vanuit NL een school zoekt. Wij konden ook maar 1 week op verkenning om een huis en school te zoeken. Wat mij opviel is dat de mensen ter plekke allemaal heel erg positief waren over een bepaald schooldistrict. Wij hebben voor een ander district gekozen. Nu we hier wonen, horen we over dat geweldige schooldistrict alleen maar negatieve verhalen en hebben diezelfde mensen hun kinderen er vanaf gehaald. Mensen praten vaak liever niet negatief over hun eigen school.

Dimona, wat vreemd dat jullie school niet op de site staat. Is het een private school?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je man met de kinderen gaat ginder wonen, jij niet? (zomaar een vraag hoor, niet belangrijk voor de keuze van een school)

Hoe lang gaan de kinderen ginder blijven? Want dat kan gevolgen hebben voor de keuze van hun vakken. Wat is de ambitie van je zoon/ Is hij iemand die liefst met zijn handen werkt, of het type dat vermoedelijk naar de universiteit wilt gaan?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sanna
Amerika-newbie

Bericht door sanna »

@cincijansen : greatschools heeft inderdaad zijn voor- en nadelen maar je krijgt er wel een beeld van. Wel bedankt voor je tip vanhet ESL programma. Daar ga ik zeker op letten. en dank voor de link city-data. @ Dimona, onze dochter is in april 11 geworden en het is zeker moeilijk om midden in het jaar met iets nieuws te beginnen. Dus het beste is denk ik dat ze in grade 6 kan wennen aan alles. en vooral belangrijk met leeftijdgenootjes in de klas. Goed is dus om met zo veel mogelijk ouders te praten als we daar zijn. Wat ik wel nog graag zou willen weten: welke vakken zijn nu (zowel bij middle als high school) verplicht en welke optioneel? En die optionele vakken zijn, kies je die dan voor 1 semester, 1 jaar of meerdere jaren? Mischien hele stomme vragen maar kan er zo 1,2,3 geen antwoord op vinden.. In ieder gevl al bedankt voor jullie reacties
sanna
Amerika-newbie

Bericht door sanna »

@kastelke: haha ben de IK vergeten, want we gaan met zijn viertjes... ik ga dus echt wel mee... We gaan voor een jaar of drie. Mijn zoon zit nu op VWO 3 (tweetalig) en hij zou het liefst iets met cultuur en maatschappij willen gaan doen (rechten, sociale studies). Als we dus terug zouden komen dan zou hij op VWO6 moeten instromen, wat dus niet kan en hij zal dan IB moeten gaan doen hier weer terug in Nederland, maar daar moeten we dus wel NU al rekening mee houden. Dus schijnbaar moeten we op de highschool wel al de juiste vakken kiezen om straks hier IB te doen
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

@Cincijansen: Nee, ik vermoed dat we aan de rand van het postcodegebied vallen en als je dan gaat zoeken in een straal van 5 mijl rondom een postcodegebied dan meten ze dat vanuit het centrum ofzo. Ik weet het niet, maar ik vind het wel typerend voor veel Amerikaanse websites met zoekopties: als je op een andere manier gaat zoeken dan blijkt de selectie ineens weer heel anders te zijn.

Nog even over die schooldistricten: in deze hoek van het land geldt dat rijke schooldistricten mede te herkennen zijn aan de school calendar: zijn de scholen gesloten op Joodse feestdagen, dan kun je er van uit gaan dat er veel Joden wonen in het schooldistrict, iets wat de geldstroom naar de scholen vaak ten goede komt.... (ook weer zoiets dat je eigenlijk niet wilt horen)

Er worden op internet trouwens ook wel af en toe landelijke school district ratings gepubliceerd. Ik zou zo geen link kunnen geven, maar met een beetje handig Google-werk kun je ze waarschijnlijk wel vinden.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Voor interpretatie of scholen goed zijn, vond ik deze site het handigst, omdat ze een ranking op basis van leerlingenprestaties geven, maar ook een ranking van de school gecorrigeerd voor de opmaak van de klassen (ethnische groep, sociaal-economische achtergrond, opleidingsnivo ouders, etc.). Daarmee kun je je een beter idee vormen hoeveel de school bijdraagt aan de goede leerresultaten, en hoeveel het aan de ouders/kinderen zelf ligt.

Gr., Flipje
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wat betreft de high school moet ik je het antwoord schuldig blijven, omdat ik daar nog geen ervaring mee heb, maar de keuzevrijheid op de middle school is (in ons district) vrij beperkt. Alles draait om de volgende vakken:

English language arts
Mathematics
Science
Social Studies (aardrijkskunde, geschiedenis, staatsinrichting)
Related Arts

Dat laatste biedt eigenlijk als enige opties om te kiezen en omvat bij ons dingen als

Art, Band, Orchestra, Chorus, Music (fine arts)
World Languages (Frans en Spaans)
Family and Consumer Sciences (met onderwerpen als koken, voeding, huishoudfinanciën)
Health Education
Physical Education
Technology Education

Course guides kun je opvragen bij het school district; de regels zijn per leerjaar voor alle scholen in een district gelijk. Misschien vind je er wel informatie over op hun website.

P.S. Dit is bijvoorbeeld een link naar de high school courses in ons school district. Wel een lijvig document, maar het is slechts bedoeld als voorbeeld van waar je naar zou moeten vragen: http://www.hcpss.org/academics/hscatalog1213.pdf
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je zoon zou nu al in kunnen stromen in een IB school?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

kastelke schreef:Je zoon zou nu al in kunnen stromen in een IB school?
Goed punt!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

En jullie vroegen je indertijd al af waarom dat huis zo'n koopje was natuurlijk :lol:
Gast

Bericht door Gast »

:mrgreen:
sanna
Amerika-newbie

Bericht door sanna »

helaas...... geen enkele high school (public) in de vijf districten waar we kijken, biedt IB aan. dat was wel t makkelijkste geweest.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Je zou het eigenlijk na moeten vragen, maar volgens mij staan AP classes gelijk aan het IB. Misschien als je zoon wat AP classes doet, dat die mee kunnen tellen naar zijn IB diploma? Of in ieder geval voor zijn toelating aan een NL universiteit. Ik weet dat die studenten met zes AP vakken ook aanemen. Ik heb geen idee of dit zo kanhoor, maar het is iets om uit te zoeken.

Hou er wel rekening mee dat de school hem misschien niet in de AP klassen wil zetten, als hij niet allemaal 9s en 10en heeft. Klinkt gek, maar in de VS kennen ze het verschil tussen VWO/HAVO/etc niet, en voor hen is een 8 op de HAVO dus beter dan een 7 op het VWO. Ik meen dat een kennis van Petra/VS hier mee te maken heeft gehad toen zij naar Virginia verhuisde. Het is belangrijk om met de school te praten over een eventuele placement test, zodat ze hem op niveau kunnen inschalen (en niet naar die "6" op wiskunde kijken, en denken, nou, dat wordt een gevalletje vocational school, ofzo).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
sanna
Amerika-newbie

Bericht door sanna »

dank je dixiechick, zeker iets om na te gaan en te checken bij de scholen die we gaan bezoeken...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer