Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

meer dan 10.000 euro op bank

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
michel251985
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

meer dan 10.000 euro op bank

Bericht door michel251985 »

Hoi,

Wat doet amerika als je meer dan 10,000 euro op je bank heeft als je gaat verhuizen naar amerika?

Ik las ergens dat als ik contant 10.000 dollar bij hebt op luchthaven dat ik deels aan belasting moet betalen. Ik vraag alleen zich af of bankpas ook meetelt.

Ik wil ook graag weten wat jullie tip zijn om 10.000 euro over te maken van nederlandse bankpas naar amerikaanse bankpas zonder FEE-kosten of zo laag mogelijk houden.

Ik denk zelf beter dat ik elke dag 600 dollar moet pinnen bij ATM bij bank of america om de fee te vermijden. Ik kwam erachter dat los angeles, new york of andere steden moet fees betalen elke keer als ik wil geld opnemen bij atm maar bij amerikaanse staat virginia werd er geen fees gevraagd voor geld opnemen (bank of america). Hoe is het mogelijk?
dimona
Amerika-expert

Re: meer dan 10.000 euro op bank

Bericht door dimona »

US customs heft geen belasting op geld, maar wel op goederen. Er is geen limiet aan het geldbedrag dat je meeneemt, maar je bent wel verplicht het aan te geven op het customs formulier als je meer dan 10.000 dollar bij je hebt. In dat geval zul je waarschijnlijk wel moeten uitleggen wat je met zoveel geld komt doen.

Over geld dat op je bankrekeningen staat, hoef je geen rekenschap te geven op het moment dat je welk land dan ook binnenkomt. Het kan soms handig zijn om te kunnen aantonen dat je beschikt over financiële reserves, maar anders dan dat gaat het niemand wat aan wat jij allemaal aan geld en goederen bezit. Daar ontfermen de belastingdienst en de IRS zich wel over.

Wat betreft pinnen: in de VS is pinnen bij je eigen bank doorgaans gratis. Ik heb een rekening bij de Bank of America en ik zorg dus dat ik zoveel mogelijk daar pin. Een andere optie is om cash back te vragen bij de kassa van een winkel, maar zelf doe ik dat niet zo graag bij grotere bedragen. Ik weet niet hoe het zit met het pinnen met een buitenlandse bankpas.

Internationaal geld overmaken is duur, dus als het ooit echt moet, dan probeer ik het via paypal. De begunstigde moet dan wel een fee betalen, maar die is aanmerkelijk lager dan bij de internationale wires het geval is. Ik weet alleen niet hoe je op die manier geld naar jezelf zou kunnen overmaken.

Mag ik vragen wat de reden is dat je 10.000 dollar wilt overhevelen van Europa naar de VS?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

lekker laten staan en op een moment dat de dollar koers, naar jou idee, gunstig is in zijn geheel overmaken naar een Amerikaanse rekening.
Tuurlijk betaal je fee maar hoe groter het bedrag hoe lager de fee in verhouding is.
Opnemen via ATM van een NL rekening kost ook geld en meestal is de wisselkoers niet zo gunstig.

De belasting dienst maakt het allemaal niet uit. Je moet het altijd opgeven, waar ter wereld je ook een rekening hebt, en alleen over de rente inkomsten betaal je belasting.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Ik heb in het verleden, toen de koers gunstiger was, een paar keer bedragen van mijn Nederlandse rekening overgemaakt naar de Amerikaanse rekening dmv internet-bankieren van de ING & ABN-AMRO maar ondanks het feit dat ik voor de optie koos 'alle kosten aan de zender', rekende de Bank of America een fee van $12 voor International Wire Transfer. Ik heb wel es met de bank gebeld maar kreeg steeds iemand die totaal niets wist van international transfer.
Fellow2012

Als je de 10K toch echt wilt overmaken, ik zou het met internet-bankieren doen. Als je wilt weten hoeveel fee ik recent aan de ING heb betaald, kan het voor je uitzoeken.

Overigens, in de VS loopt men behoorlijk achter wat (consumer) financiele transacties betreft. Voordat ik naar Amerika kwam had ik nog nooit een check gebruikt in NL. Je kunt met online banking niet eens een bedrag van meer dan $1000 dollar per dag overmaken (bank of Amerika) -- ter vergelijking in NL bij de ING kan je makkelijk 50K per dag overmaken zonder problemen - en als je geld overmaakt duurt het enkele dagen voordat het op je rekening staat. Het is allemaal erg traag omdat ze kennelijk je geld zolang mogelijk willen vasthouden.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Bij een internationale wire transfer zitten er vaak diverse banken tussen en elk van die banken neemt een hap van orde $10. Mijn ervaring is dat je bank dat teruggeeft, als je erover klaagt. Hangt ook af van je gekozen service pakket, en mogelijk hoe lang je al bij die bank bankt. De totale kosten en de snelheid hangen ook af van je relatie je eigen bank: wij hebben nooit de kosten/problemen gehad zoals hierboven gemeld.

Wire heeft altijd onze voorkeur gehad om de reden die adam747 noemt, nl. dat je de dag kunt uitkiezen zodra de wisselkoers je bevalt. ATM cards geven je typisch een slechte wisselkoers, of een kleine fee aan deze of andere kant. Dat loopt ook op.

Customs kan er niet mee zitten zoals dimona al uitlegde, maar de belastingdienst aan beide kanten wordt op de hoogte gebracht. Niet dat dat wat uitmaakt, zolang het geld wit is. :wink:

Gr., Flipje
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

michel251985 schreef:Ik las ergens dat als ik contant 10.000 dollar bij hebt op luchthaven dat ik deels aan belasting moet betalen. Ik vraag alleen zich af of bankpas ook meetelt.
Nee, een bankpas meenemen is nog geen financiele transactie. Het punt is dat alle (internationale) transacties van $10,000 of meer moeten worden geregistreerd, dit voor bestrijding van fraude, illegale handel en terrorisme. Het heeft niet direct met belastingen te maken.

Als je in de VS woont moet je ook elk jaar op een apart formulier je saldos in het buitenland opgeven als het totaal $10,000 of meer is. Uiteraard moet je ook rente-inkomsten opgeven, maar dat is direct op je belastingopgave.
Fellow2012

Flipje,

Bij welke bank in de VS heb je een rekening?

Mijn indruk is dat online banking in America nog in de kinderschoenen staat vergeleken met NL. Elke transactie, bijvoorbeeld geld overmaken naar iemand buiten je bank maar wel binnen Amerika, dat het enkele dagen duurt soms wel 4. Zelfs wanneer ik bedragen overmaken naar iemand binnen mijn bank duurt het te lang. Ter vergelijking als ik in NL naar iemand binnen de ING een bedrag overmaak duurt het enkele minuten!
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik doe 4x per jaar een international wire transfer voor een kleine zaak die ik heb, en het kost me elke keer $45.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

adam747 schreef:Mijn indruk is dat online banking in America nog in de kinderschoenen staat vergeleken met NL. Elke transactie, bijvoorbeeld geld overmaken naar iemand buiten je bank maar wel binnen Amerika, dat het enkele dagen duurt soms wel 4. Zelfs wanneer ik bedragen overmaken naar iemand binnen mijn bank duurt het te lang. Ter vergelijking als ik in NL naar iemand binnen de ING een bedrag overmaak duurt het enkele minuten!
Het overschrijven binnen een bank hoort super snel te zijn, ook in de VS. Als dat niet zo is zou ik een andere bank zoeken. Je hebt gelijk dat overschrijvingen tussen banken hier langzamer zijn (3 werk dagen).
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij hebben wel eens een groter bedrag dan dat overgemaakt (toen we hier net woonden, er moesten auto's gekocht worden), en volgens mij viel het met die kosten wel wat mee. Je ontkomt er nooit aan natuurlijk, bij een internationale overboeking. Mijn man heeft het geregeld, dus ik weet niet of hij er iets speciaals voor moest invullen, maar veel werk zal het niet zijn geweest, want ik heb hem niet horen klagen. Voor de belasting maakt het niet uit, ook geld op je Nederlandse rekening moet je opgeven.
Terug in Texas!
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

adam747 schreef: Overigens, in de VS loopt men behoorlijk achter wat (consumer) financiele transacties betreft. Voordat ik naar Amerika kwam had ik nog nooit een check gebruikt in NL. Je kunt met online banking niet eens een bedrag van meer dan $1000 dollar per dag overmaken (bank of Amerika) -- ter vergelijking in NL bij de ING kan je makkelijk 50K per dag overmaken zonder problemen - en als je geld overmaakt duurt het enkele dagen voordat het op je rekening staat. Het is allemaal erg traag omdat ze kennelijk je geld zolang mogelijk willen vasthouden.

Nou, bij mijn bank kan ik sinds een tijdje ook electronisch geld overmaken.

Via internet stuur ik een opdracht naar de bank . De volgende dag schrijft een bankmedewerker/ster een check uit die dan per reguliere post aan de begunstigde gestuurd wordt .
:clap: :lol:

Het is echt om te lachen en ze zijn er nog trots op ook dat dit tegenwoordig allemaal kan.

Ik bankier ook nog bij een andere bank, die wel echt electronisch overmaakt. Maar dan moet ik naar de bank toe, doen zij het voor mij. Duurt alsnog een dag of 3 voor het bij de ander staat en kost ongeveer $40 dollar per transaktie.......

:(
FlipjeBTiel
Amerika-expert

@adam747: we hebben rekeningen bij zo'n beetje alle grote banken (behalve BoA; we hebben daar alleen korte tijd een hypotheek bij gehad). De meeste banken hebben verschillende service nivo's, gebaseerd op je saldo, dus aan de ene kant is het beter om een enkele bank aan te houden. Aan de andere kant telt de duur van je banking relatie ook mee, dus we houden gewoon iedereen aan en verschuiven van tijd tot tijd. De diensten die ze bieden zijn echter, verrassend genoeg, allemaal anders, dus een beetje rondzoeken is wel de moeite.

Vwb. online, ben ik het meest tevreden over Chase. Ik kan niet (meer) vergelijken met NL, da's te lang geleden. (Dat was destijds nog HomeNet onder MS DOS (!) met direct dial-in naar de lokale bank branch; niks internet.)

Die 4 dagen voor een transfer die je noemt, zal de route genomen hebben die johan67 beschrijft: als een bedrijf of persoon niet is opgenomen in de directory van de bank, of als je alleen maar een naam en adres van de persoon hebt (ipv. een check, waarop het rekening nummer staat), dan gaat die transfer inderdaad gewoon via Tante Pos.

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Chase laat je tegenwoordig geld overmaken naar een email adres. Gaat er vlug, in 1 dag en kost niets.

Een check op je rekening storten kan overigens nu ook via je telefoon: een foto maken en die elektronisch naar de bank sturen. Men ziet niet de ironie in, van het feit dat die oorspronkelijke check eerst met de hand/computer uitgeschreven moet worden en dan via Tante Pos naar je verstuurd moet worden, wat een paar dagen kost. Maar je hoeft dus niet meer naar de bank te lopen (al vind ik dat eigenlijk wel prettig: een reden om even de deur uit te gaan en een eindje te lopen, is goed voor me!)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Er worden hier wel een aantal dingen gezegd die niet verstandig zijn( of incorrect)
$10000 per paypal overmaken wordt een dure grap a 4.5% ($450 dus)
International wire is afhankelijk van oa je relatie met de bank (in ned en in Amerika) De nederlandse bank zal het duurste zijn en kost idd $45 of zo.
In Amerika kun je dan het beste met Bank of America werken. Doe je dat niet dan zijn er meerdere tussenstations die A. geld kosten en B. vaak fout gaan.
Met Bank of America heb je geen tussenstations en gaat het direct naar de rekening.

Je geld op de ned rekening houden en overmaken als de koers gunstig is vind ik ook zo iets raars. Heb je er wel eens aan gedacht dat de koers ook wel eens de andere kant op kan gaan? Dat de euro geen fluit meer waard is? Zo goed gaat nou ook niet in Europa :roll:

Ik houd mijn geld lekker hier in de States en wat ik in ned heb hou ik lekker daar en vier er vakantie van als ik er ben.

Reden dat het banksysteem hier zo anders (ouderwets zoals je wilt) is komt omdat het bank systeem hier heel anders werkt en heb je duizenden individuele bankjes die allemaal hun eigen ding doen. Dat zou een gigantische operatie zijn om dat te veranderen. Veel banken zouden graag zo'n europees systeem willen hebben maar het is financieel geloof ik niet om te doen.
Ik vind checks trouwens makkelijk. Gebruik ze niet veel, maar als je iemand wat moet betalen is het makkelijk als je een check kan uitschrijven
Fellow2012

Wordt dan het hele bedrag van de check overgeboekt? Of zoals gebruikelijk eerst slechts een deel van het bedrag en de rest na verificatie?!

Ik heb dit namelijk ook geprobeerd bij de bank of America middles mobile banking app... maar van het totale bedrag van $2000 werd slechts $200 geboekt en de rest enkele dagen later.
Bennogr schreef:Een check op je rekening storten kan overigens nu ook via je telefoon: een foto maken en die elektronisch naar de bank sturen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

ned in MO schreef:Je geld op de ned rekening houden en overmaken als de koers gunstig is vind ik ook zo iets raars. Heb je er wel eens aan gedacht dat de koers ook wel eens de andere kant op kan gaan? Dat de euro geen fluit meer waard is? Zo goed gaat nou ook niet in Europa :roll:
Je mag het raar vinden, maar als de euro verdwijnt uit het normale betalingsverkeer, dan zitten er nog tal van bedrijven en mensen met verplichtingen genomineerd in euro's. De waarde van de euro gaat dan in eerste instantie door het plafond, omdat bedrijven als een gek euro's gaan hamsteren om daaraan te voldoen. Een andere optie is dat NL in een munt-unie blijft met Duitsland, met positieve gevolgen voor je NLse bankrekening (en negatieve kort daarna, als de economie instort vanwege de erop volgende verslechterde concurrentie-positie).

Niet dat ik denk dat de euro gaat verdwijnen.

@adam747: met Chase ben ik gewend het hele bedrag direct beschikbaar te hebben. Bij Wells Fargo eerst $100, de rest de volgende dag. Citibank, zelfs Citi Gold (!), deed zoals je beschrijft voor BoA: in stukken over de loop van een week.

Gr., Flipje
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Haha ik zat al de hele tijd op het argument "de VS heeft zoveel banken" te wachten want die valt altijd namelijk. Vandaag zei de Duitse minister van Financien dat er in de EU 6000 banken zijn en die hebben allemaal wel een digitaal systeem. Binnenkort komt er een Europese ideal(ben even de eu naam kwijt). In belgie hebben ze ook zoiets, mister cash geloof ik en duitsland heeft ook zoiets maar dat wordt binnenkort allemaal 1. Digitaliseren is een keuze. De banken verdienen er natuurlijk enorm veel aan daarom zijn ze er zo blij mee. In de UK bankieren ze alleen met 1 wachtwoord hoorde ik...
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Laat ik er dan honderdduizenden banken van maken. In mijn dorp van 3000 inwoners heb je al 4 verschillende banken
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer